Ga naar inhoud

Privacy op internet omtrent je IVF

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Goedemorgen dames,

Iedereen doet t wel eens...namen in typen op google of op

hyves..bijvoorbeeld als je een deal hebt gemaakt met iemand op marktplaats

dan zou je de naam kunnen intypen als je nieuwsgierig bent naar dat figuur.

Vaak na de naam ingevoerd te hebben en op de knop enter te hebben in gedrukt..rolt er van alles uit de computer over diegene. Sportclub, andere hobbys ..kan van alles zijn.

NU heb ik dat ook eens gedaan met de namen van de babys die er geboren zijn hier op t forum...vooral als de tweede naam er bij staat kan t niet missen.

Nu wordt je via google zo doorverwezen naar t IVF moeders forum.

(ook naar andere forum's waarin diegene actief is en zo kom je ook zomaar een achternaam te weten)

Iets waar je in je enthousiasme misschien niet bij stil staat.

Je hebt lange tijd lief en leed gedeeld op dit forum met andere meiden en als je dan uiteindelijk zwanger bent en dit wordt bekroond met een zoon of dochter wil je dit meteen delen hier op t forum natuurlijk.

Maar nu denk ik verder...wat als ik straks ben bevallen. Ik wil t dan natuurlijk ook hier van de daken schreeuwen op t forum...maar wat nu al kennissen dezelfde gedachte hebben....

Goh wat een vreemde naam..hoe komen ze er op..nog niet eerder gehoord en ze gaan ook eens googlen....pats....he..IVFmoeders forum????

Wat is dit???? Lees t verhaal eens verder...tja dit moet onze Manon wel zijn..gut..dat heb ik nooit geweten.

Eerlijk gezegd zit ik hier niet op te wachten.

Hoe denken jullie hierover?

Iemand tips..hoe kun je dit ontlopen en toch je mede forumleden laten weten hoe je zoon/dochter heet.

Niet in de titel de naam verwerken maar in je geschiedenis b.v...zou dat helpen. Of naar je profielpost verwijzen..of zou dat dan ook bij google tevoorschijn komen?

Ben ik nou paranoia ?? Ik vind t iig geen leukidee dat mensen voor wie ik dit bewust verzwegen heb t op deze manier te weten zouden komen.

Als jullie tips hebben?

Fijne zondag allemaal !

Geplaatst

Ik werk op fora altijd met een nickname, maar idd als je dan de naam van je zoon of dochter wel vermeldt, dan is het een klein stapje naar bijvoorbeeld een hyves pagina oid. Nooit echt bij stilgestaan.

Is er een mogelijkheid een deel van het forum besloten te maken voor alleen leden? En zou dat helpen? Ik was destijds op het babyboomforum met een clubje meiden er actief. Wij hebben na een tijdje zelf een besloten yahoogroup aangemaakt zodat niet ons hele hebben en houwen op (de digitale) straat zou liggen. In een besloten deel van het forum zouden we dan privacygevoelige topics kunnen plaatsen, bijvoorbeeld die met namen of woonplaatsen. Maar nogmaals, ik weet niet of dat kan en of je dan niet alsnog vindbaar bent.

Wel goed om bij stil te staan en over na te denken.

Geplaatst

Ja klopt als ik mijn naam en ivf google kom je hier op het forum uit.

Nu weten de meeste mensen wel dat wij bezig zijn. Mijn frustratie naar bepaalde mensen toe ben ik voorzichtig mee, die zal ik niet bij naam noemen.

Maar goed dat je het aankaart, sommige zullen dit niet in de gaten hebben.

Geplaatst

Sylvie..bij ons weten ook wel veel mensen het maar er zijn sommige..mn buurvrouwen ed die op dit gebied soms best nieuwsgierig kunnen zijn die ik deze info niet aan hun kwijt wil. En idd voorzichtig zijn met uitlatingen heb ik ook...je weet nooit wie er mee leest...

Henne..idd zal dat heel mooi zijn als je een deel van t forum besloten zou kunnen maken.

Kijk van dit soort dingen heb ik geen kaas van gegeten..t technische aspect van t computer/internet gebeuren is abracadabra voor mij.

Misschien weten moderators dit waarin hierin mogelijkheden liggen?

Geplaatst
Internet is in principe openbaar. Ook dingen achter een inlog zijn kopieerbaar.

Da's waar, maar dan moet iemand echt bewust op zoek gaan. Met even googlen kom je (in principe) niet op besloten fora en mailgroups uit.

Geplaatst

Mijn naam is niet vindbaar op internet, mijn man is ict-er en heeft paar tips ooit gegeven.:

- wijzigen hyves:

> niet zichtbaar voor iedereen maar alleen vrienden van vrienden

> je kan ook in hyves wijzigen dat mensen je naam vinden via google en zo

bij je hyves uitkomen (weet niet meer precies hoe je dat moest doen...)

- op fora: altijd nickname gebruiken

Succes!

Geplaatst

Ik ben me er altijd van bewust dat iedereen alles over je kan vinden wat je op internet zet. En schrijf dus geen dingen die niet iedereen mag weten. Neemt niet weg dat ik het niet leuk zou vinden als 'de buurvrouw die ik niet zo mag" hier alles zou blijken mee te lezen. Maar ja ... das het risico dat je neemt als je op internet post.

Geplaatst

Hoi,

Ik ben me ook bewust dat iedereen alles kan lezen wat je er op zet, dus hou daar ook rekening mee.

Ik heb wel eens gezien dat op een ander forum over IVF dat een moeder even een punt tussen de naam zetten bv: J.eroen en vroeg aan de andere damus de naam niet volledig te typen. Ik heb er geen verstand van of dit werkt, maar het klinkt heel logisch. Misschien een ideetje.

Groetjes,

Appel

Geplaatst

Ha Manon,

Voor mij een reden om de namen van de tweeling hier niet bekend te maken. De dames die ik via hier op mijn hyves heb, heb ik ook expliciet gevraagd geen melding van de namen te maken hier als ze ze lezen op mijn hyves. Mijn hyvesprofiel is alleen beschikbaar voor vrienden.

Liefs Pien

Geplaatst

hallo dames

in het begin plaatste ik hier alleen berichten onder mijn nickname maar op een bepaald moment voelde het vreemd. Toen onze jongens geboren waren kon ik het niet over mijn hart verkrijgen om ze niet te noemen, dat voelde helemaal niet goed. Inmiddels ben ik in het stadium "schijt aan alles en iedereen!" Ik (wij) doen wat voor ons goed voelt en niets anders. Mijn hyves is wel afgeschermd en iedereen op hyves (en ook hier) kan lezen wat er nu precies gebeurd is.Daar staat verders niets over Icsi vermeld. Met name voor mij belangrijk, heb een hekel aan speculaties en kan er niet tegen als men gaat speculeren over mijn kinderen. Sommige mensen die vroegen of wij ivf heb gedaan hebben we de waarheid gezegd, sommige ook niet, afhankelijk van de persoon en omstandigheden. Op mijn werk en bij mijn man weet men er ook van en dat scheelt weer.

Maar ik vind het goed dat het hier zo nogmaals aangekaart wordt, zeker voor mensen die er niet zo bij stil staan.

Mochten bekende of vage kennissen gaan zoeken op het net dan hoop ik dat ze het eea goed lezen en dat we daardoor meer begrip in zijn algemeenheid kunnen kweken voor vruchtbaarheidperikelen....

groetjes

Babeth

Geplaatst

Dank voor jullie reacties...

Mijn hyves heb ik ook afgeschermd alleen vrienden van vrienden kunnen kijken verder niet.

Eerder werd er ook naar mijn hyves pagina verwezen als ik mijn naam op google in typte..nu gebeurt dat niet meer vraag me niet waarom..ik heb verder niks aangepast...als ik wist hoe dat moest had ik t iig gedaan. Blijkbaar hoeft dat niet meer en gebeurt dat automatisch nu?

Appel..dat van jou is ook een goede tip..een . of id er tussen zetten..ook wel slim.

Pien..tja dat kan natuurlijk ook..niks vermelden. Om alles uit te sluiten.

(ik hoop trouwens dat je t een beetje vol kan houden in t ziekenhuis...las net al koptelefoon op en meeschreeuwen...hahaa that's the spirit!)

Babeth... je schrijft alleen van icsi weten ze niets(op hyves denk ik)..maar hier staat dit toch onder je handtekening ? Kan me heel goed indenken dat je jouw kanjers hun naam hier heb vermeld..dit verdienen ze ook! Bekende en vage kennisen zullen zeker wel begrip hebben als ze t te weten ..alleen t zijn van die "sensatie"verhalen dan in de buurt...t is hier wat dat betreft net een dorp...en dat gun ik ze niet.

Maar wat Henne voorstelde..ik ga t toch eens voorleggen aan Jheroen.

Als t toch mogelijk is enige "privacy" in t systeem aan te brengen..zou dat toch best fijn zijn....iig dat het niet direct op google te zien is.

Nou dames..hoofd koel houden op wederom een snik hete dag...op naar de finale straks! Veel kijk plezier (voor degene die t leuk vinden) ! bye bye

Geplaatst

Hai Taurus

inderdaad, op hyves staat verder niets over icsi vermeld, hier kan men het wel lezen ja.

wie weet wat Jheroen hier nog kan betekenen

groetjes

Babeth

Geplaatst

Beste meiden,

het is inderdaad zo dat informatie vanuit dit forum via zoekmachines terug te vinden is.

wanneer iemand bewust op zoek gaat naar informatie zal die uiteindelijk gevonden worden. het achter een login zetten van verschillende fora van deze site is momenteel al een feit.

alleen zoekmachines houden ook een zogenaamd cache geheugen vast, in google staat altijd bij de zoekresultaten 'in cache'. in dat cache geheugen zit vaak ook informatie die achter een login zit. op het moment dat je de cache link aanklikt zie je de informatie in een wat rommelige indeling en zonder opmaak, wanneer je vervolgens de originele URL aanklikt en de tekst zit achter een login dan krijg je de melding dat je niet geautoriseerd bent.

alles verborgen houden voor gasten betekent meteen dat mensen niet meer mee kunnen lezen en niet kunnen ontdekken of het forum iets voor hen kan betekenen.

voor een hyves pagina van iemand persoonlijk is dat geen probleem, het forum is juist bedoeld om zoveel mogelijk informatie en hulp te bieden dus het complete forum achter een login zetten is geen optie.

inderdaad is het gebruik van een nickname handig en ook het spellen van namen van kinderen of andere personen die je specifiek wilt noemen kan op een bepaalde manier zodat zoekmachines de naam niet associeren met de werkelijke naam mocht iemand daarop googlen.

het tussenvoegen van bv een underscore (_) of een @ op de plek van een a of o zorgt ervoor dat zoekmachines die naam niet als de juiste naam indexeren.

je kunt iemand dus Jan noemen maar ook J@n, ook J_an is een mogelijkheid.

moraal van dit verhaal: bezint eer ge begint.

:computer:

Geplaatst

Hallo Jheroen,

Dank voor je info.

Je hebt gelijk..alles verborgen houden voor gasten is geen optie...hoe zijn we anders allemaal op dit forum terecht gekomen.

Dat laatste is dan idd een optie...de naam met wat tussenvoegsels typen.

Bedankt voor je reactie!

Groeten Manon.

Geplaatst

Hey manon,

Ik wilde ook nog even reageren. Ik google zo nu en dan mijn naam wel eens en alleen als ik mijn naam + ivf/icsi in typ komt uiteraard de info naar boven van dit forum. Maar ja is iemand zo bewust bezig om mij te vinden op internet vraag ik me dan af. Bovendien weet die gene dan ook het ivf/ivsi gebeuren. Want als ik alleen mijn naam+achternaam in typ kom ik niet naar boven.

Ik vind wel dat je uit moet kijken met hyves/facebook daar kan toch echt iedereen alles van je mee lezen. Ik ben er niet zo bekend mee en ik heb het ook niet. Maar dat is dus ook bewust. Ik hoef nou niet zo nodig meer contact te hebben met mensen van vroeger. Met vrienden heb ik wel zo contact niet via een computer. Maar nogmaals moet iedereen dit voor zich weten.

Zeker goed dat je het aangekaart hebt!

Groetjes Peggy

Gast Sannie66
Geplaatst

Dank je Manon (en anderen die hier hebben gereageerd). Altijd goed dat dit onderwerp weer eens ter sprake komt.

Ik heb er zelf ook veel over nagedacht (en heb mijn Hyves ook helemaal afgeschermd) en zou het ook niet prettig vinden dat "men" straks via google of een andere zoekmachine achter een aantal feiten, strubbelingen e.d. komen die met mijn/ons leven te maken hebben en zeker m.b.t. het hele IVF traject en straks de kleine (ga ik vanuit)...

Ik denk er dan ook sterk over na om de naam van onze pop hier niet te noemen, maar alleen via pb's e.d. uit te wisselen...will let you know!

Geplaatst

Het verbaasd mij soms ook enorm hoe mensen met hun gegevens om gaan op fora. Ik las laatst een nickname op een ander forum met de voor en achternaam aan elkaar vast... Of die meid die een nickname had gemaakt van haar en zijn naam aan elkaar vast. Of die meid die laatst een brief aan haar arts op dat forum had gepost, inclusief de afsluitende zin met met vriendelijke groet + haar volledige voor plus achternaam (plus haar aangetrouwde naam...)

Beetje onverstandig denk ik dan ;)

Daarom heb ik op verschillende fora overal andere nicknames ;)

Geplaatst

Hallo,

Misschien een hele (te???) simpele tip: meld de babynaam met tussen een iedere letter een spatie. Dan is het niet traceerbaar (tenzij iemand natuurlijk op die combinaties zoekt, maar dan krijg je zoveel hits dat het me nog steeds een speld in een hooiberg lijkt).

Voorbeeld: T H I J M E N

(moet je de naam natuurlijk niet ook in je handtekening noemen, maar oke ;-))

Groetjes,

M i c h e l l e ;-)

Geplaatst

Oké, heb het gelijk even geprobeerd, maar dit was er eentje in de categorie: 'leuk idee, werkt niet'.

Negeer bovenstaande dus maar. Iemand een tip die wel werkt??

Groetjes, Michelle

Geplaatst

Dat lukt volgens mij wel. Want als mensen gaan googlen op de naam zonder spatie, krijg je niet de naam te zien met spaties:-)

Heb net even geprobeerd te googlen op thijmen ivfmoeders, maar dan krijg ik alleen je geboortebericht te zien.

Geplaatst

Met puntjes ertussen?

h.a.a.i. ?

Of als je kindje Ernie heet, het hier op het forum Bert te noemen :P

Je kunt de echte naam toch PB'en?

Bedenk ook dat fora best over 30 jaar nog steeds online kunnen zijn. Leuk als je kind dan zn naam googled en er achter komt wat voor hormoonloeder mams is geweest ;) Vergeet niet dat leeftijdsgenoten van je eventuele toekomstige zoon dat dan ook kunnen doen. Zeker bij van die aparte namen en helemaal als die aparte namen ook nog een 2e naam hebben die er ook dan bij kan staan...

;)

Geplaatst

Allemaal pbtjes heen en weer sturen lijkt me ook wat...maar als je t op je profielboodschappen pagina zet dan..is dat ook terug te vinden op google?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden