Ga naar inhoud

Nieuw kabinet wil nog maar vergoeding 1 ivf-poging

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ach ze zoeken het maar uit! Ben klaar met dit hele kabinet!! Ik hoop voor iedereen dat het er niet doorheen komt. Je hoort veelal dat het men niet gaat lukken voor 2011, omdat de tweede kamer nog moet meestemmen incl. ZA (Nederlandse Zorg Autoriteit) een aanwijzing, beleidsregel of circulaire en vanaf dat moment dienen de zorgverzekeraars er zich ook aan te houden. De NZA geeft ook adviezen aan de oevreheid vwb de inhoud van de basiszorg, maar die zijn niet bindend. Dus als de NZA het hier niet mee eens is zal de regering zich daar niet aan hoeven houden, en de NZA moet het wel uitvoeren. Het staat zorgverzekeraars daarna altijd vrij om aanvullende behandelingen op te nemen in aanvullende pakketten.

Heb ik van iemand anders hoor deze tekst.

• Reacties 76
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Ik heb geen idee hoe snel ze dit door kunnen voeren. Dit kabinet heeft een kleine meerderheid. En dan zal het ook nog door de 1e kamer moeten. Daar zit de PVV niet in. VVD en CDA hebben volgens mij geen meerderheid in de 1e kamer. En volgend jaar zijn er verkiezingen voor de provinciale staten en die kiezen weer de 1e kamer. Nu ik er vandaag zo over nagedacht heb, denk ik dat het lastig wordt om het voor 2011 al in te voeren. De poppetjes voor dit kabinet zijn nog niet gekozen en bij de Koningin geweest.

Bovendien vind ik dit kabinet sowieso anti jongeren. Denk nou toch ook eens aan het duurder worden van de kinderopvang, iets waarvan wij hopen ooit een keer gebruik te mogen maken.

Geplaatst

Ik weet het echt niet Chris! Ze moeten voor half november een akkoord hebben zodat de zorgverzekeraars de wijzigingen kunnen doorgeven aan de verzekerden. Ik was niet aanvullend verzekerd, maar heb mezelf net per 1 januari aanvullend verzekerd (gezinspakket). En werd godzijdank nog geaccepteerd (hoogste aanvullende verzekering). Heb me medicatie voor de IVF al gehaald, maar ben gelukkig nog geaccepteerd.

O meiden, vindt dit zo erg!! Dit is toch niet eerlijk tegenover ons.

Laten we duimen en bidden dat dit er niet doorheen komt, want lees niks over de IUI die onbeperkt vergoed wordt, laten ze daar eens een limiet gaan opleggen (scheelt ook kosten).

Geplaatst

Hoi Babii,

iui wordt 6x vergoed dus daar zit wel een limiet aan.

Laten we hopen dat het CDA de plannen gaat dwarsbomen. Dit wordt ook weer een traject van afwachten, zucht.

Geplaatst

Ik lees net het hele verhaal en ben wel geschrokken over de mogelijkheid die gaat bestaan. Echter, ik kan me niet voorstellen dat dit soort dingen zo snel gaan en voor 2011 al problemen op gaat leveren. Ik denk dat we gewoon moeten proberen rustig af te wachten want al die stress helpt ook niet om zwanger te worden.

Geplaatst

Maar ik bedenk me net... de begrotingsronde voor 2011 is toch al geweest? De miljoenennota is ander halve week geleden al gepresenteerd. Ik kan me niet voorstellen dat ze daar ineens van af kunnen wijken...

Ook moeten zorgverzekeraars dan kijken hoe ze het met extra IVF pogingen doen in hun pakketten en doorrekenen. Dat kan volgens mij allemaal echt niet zo snel.

Geplaatst

Nee hoor, IUI wordt onbeperkt vergoed. En hoe ik dat weet? Heb 11x IUI gehad :-). En weet dit ook van Freya en de zorgverzekeraar, heb alles zwart op wit. IUI vergoeden ze onbeperkt, alleen het ene ziekenhuis voert hem 4x uit en de andere 6x en dan ga je over op IVF.

Zal het eens vanuit de basisverzekering laten zien:

Vruchtbaarheidsbehandelingen (IVF, ICSI, KI, OI en IUI) Basisdekking gecontracteerd

OI, KI en IUI: 100%; IVF en ICSI: 100%, max. 3 pogingen per zwangerschap

Ze vergoeden dat onbeperkt, alleen IVF niet. Heb er zelf helaas ook 11 gehad :-(

Beste Kimberly,

Menopur voor ovulatie inductie wordt gewoon vergoed vanuit de

basisverzekering. Er zit geen limiet aan het aantal behandelingen van de IUI.

Met vriendelijke groet,

José van der Schoor

secretariaat@freya.nl

ZONDER LEDEN KAN FREYA HAAR WERK NIET DOEN;

JUBILEUMACTIE! Lid worden is nu extra interessant: nieuwe leden ontvangen

een gratis boek! Kijk op www.freya.nl en word direct lid!

Deze e-mail en eventuele bijlage(n) zijn vertrouwelijk en alleen bestemd

voor de geadresseerde(n). Als u niet de bedoelde geadresseerde bent,

verzoeken wij u dit bericht per omgaande te retourneren aan de

ondergetekende - met de vermelding dat u het bericht ten onrechte ontving -

en het direct en zonder gebruikmaking van de kennis die u heeft verkregen,

te verwijderen uit uw bestanden. De veiligheid en vertrouwelijkheid van

berichten over het internet kan niet worden gegarandeerd. Daarom accepteert

Freya c.q. de auteur geen aansprakelijkheid hiervoor.

Geplaatst
Maar ik bedenk me net... de begrotingsronde voor 2011 is toch al geweest? De miljoenennota is ander halve week geleden al gepresenteerd. Ik kan me niet voorstellen dat ze daar ineens van af kunnen wijken...

Ook moeten zorgverzekeraars dan kijken hoe ze het met extra IVF pogingen doen in hun pakketten en doorrekenen. Dat kan volgens mij allemaal echt niet zo snel.

Ik heb geen idee, ben echt een leek met dit. Schaam me rot haha. Nou laten we het maar even afwachten..... Laten we hopen dat het gewoon goedkomt!

Geplaatst

Hee meiden,

Ik vind het ook een niet goed doordacht voorstel. We hopen en bidden zeker dat het er niet door gaat komen!

Een vriendinnetje van mij staat op de wachtlijst voor ivf.

In haar geval zou het dus zo kunnen zijn dat ze straks nog maar 1 poging krijgt, terwijl ze, in de periode dat er nog 3 pogingen betaald werden,

op de wachtlijst heeft gestaan... helemaal dubbel zuur!!

Daarnaast denk ik dat de medische wereld hier ook nog wel op zal gaan reageren. Als je 1 poging vergoed krijgt wil je de slagingskans natuurlijk optimaliseren.

Dat zou je kunnen doen door meerdere embryo's terug te laten plaatsen. (Als dat natuurlijk een optie is en er meerdere eitjes gevonden en bevrucht zijn.)

Daarmee neemt de kans op meerlingzwangerschappen toe, iets wat met liever niet heeft in verband met de eventueel bijkomende complicatie's.

Daarmee niet gezegd hebbende dat meerlingzwangerschappen niet wenselijk zouden zijn, LIEVER 1 DAN GEEN!!

Oh meiden, duimen en bidden dat dit er niet doorheen komt,

Ik doe met jullie mee!

Liefs,

Jeegeetje

jeegeetje

Geplaatst

Ik heb info voor 2011. Op dit moment is het zo dat per 2011 gewoon 3 pogingen vergoed worden. Dus dat is goed nieuws. MAAR, de overheid kan en mag dit altijd nog aanpassen. Maar hier ga ikzelf niet van uit.

Ik hoop dat iedereen gerust is gesteld tot dusver.

Guusje

Geplaatst
Ik heb info voor 2011. Op dit moment is het zo dat per 2011 gewoon 3 pogingen vergoed worden. Dus dat is goed nieuws. MAAR, de overheid kan en mag dit altijd nog aanpassen. Maar hier ga ikzelf niet van uit.

Guusje

Ik mag hopen, ook al geldt het niet voor mij, dat ze dit toch echt nog even uitstellen.

Bij MC Kinderwens dachten ze dat het idd pas in 2012 veranderd zou worden, ik hoop dat jullie gelijk hebben.

Geplaatst

Guusje

Klopt, maar in het begrotingsvoorstel staat dat het per 2013 zou ingaan ;).

Heb overigens dit nog voor jullie (jaaahaaaa dit ben ik haah, via Freya):

Voor de nieuwsgierigen:

Hey dames,

Zoals jullie weten ben ik een petitie gestart, omdat het kabinet 3 IVF behandelingen naar 1 behandeling wil terugdraaien.

Gisteren ben ik hierover geïnterviewd wat heeft geresulteerd tot dit stuk in het Algemeen Dagblad:

ezik95.jpg

Geplaatst

Een vriendin van mij werkt bij Unive en heb haar gevraagd of zei zich er eens in wilde verdiepen.

En voor 2011 blijft het gewoon vergoed.

Ze noemde 1 verzekeraar weet zo snel even niet welke die vergoede 4 of 5 pogingen!!

Maar daar zul je wel niet meer voor in aanmerking komen als je eenmaal in het traject zit.

Volgens haar stond er ook veel op freya.

Dus geen nood in het volgende jaar!!!!We kunnen het jaar 2011 vol goede moed in gaan op naar veel positieve berichten!!

Geplaatst

Ik hoop echt dat het zo is , ik ben hier elke dag mee bezig , het valt me eigenlijklijk op dat zo weinig dames meedoen aan deze discusie.

Misschien lijd iedereen wel in stilte , want dat is het wat je doet als onverhoop de kans op een kindje je word ontzegt.

Ik vind het zo vreemd dat de politiek en eigenlijk heel veel mensen het niet ziet als medisch als je geen kindje kan krijgen .

Op dit soort momenten zou ik al deze mensen voor 1 dag hun kindje willen afnemen en zeggen dat dit ons te wachten staat....maar dan levenslang.

Tja het is in en in triest!

En voor Babbi super dat je zo je best doet en dat terwijl je nog maar 22 bent, me petje af voor je.

Geplaatst

Bibii, Super zeg!!! Hahaha, ben trots op je. Maar ik kan het artikel niet lezen, waar kan ik het op internet vinden?

Zomerzotheid, Ik schrijf hier mee, maar meer omdat ik voor een zorgverzekeringsmaatschappij werk. Als dat niet zo was, had ik me er niet zo mee bezig gehouden, want als ze er maar 1 gaan vergoeden, is er vaak een aanvullende verzekering die de overige 2 wel gaan vergoeden. En ik vind het zonde van mijn energie om me er druk om te maken, want dat heeft toch geen zin. Zorgen zijn voor morgen ;-)

Guusje

Geplaatst

Hoi Zomerzotheid,

Ik lees wel mee hoor. Maar het is zo onhandig dat we eigenlijk niks weten. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik al in mijn achterhoofd heb dat we zelf aan het betalen komen. Ik denk dan ook stiekem: ik ga maar vast wat medicijnen sparen. Dat drukt dan in elk geval de kosten.

Ik ga er NIET vanuit dat de aanvullende verzekeraars dit gaan oppaken. De maatschappijen hebben in het verleden ook niet gekozen voor veel mogelijkheden om extra pogingen te vergoeden bovenop de drie die vanuit de basisverzekering werden vergoedt. Het is simpelweg te duur en het levert te weinig op. Die pakketten zouden bijna onbetaalbaar worden en dus verzekeren ze het gewoon niet. Ze zijn tenslotte niet verplicht om het te verzekeren. Het is natuurlijk ook zo dat het heel duur is. Ze zeggen wel 2500 euro, maar als ik zie dat ik alleen aan medicijnen al 1500 per maand mijn lijf in spuit, dan komt dat bedrag bij mij wel hoger uit. Dit is nog maar voor iui. Laat staan voor ivf!

Dus ik heb geen goede hoop voor aanvullende pakketten. Ik zou zeggen: probeer alles eruit te halen zolang het nog duurt en daarna zullen we toch echt zelf moeten gaan sparen. Hoe vervelend en onrechtvaardig en onbegrijpelijk dat ook is! Het gezin is de hoeksteen van de samenleving. Yeah right!!!

Groet,

Jeanine

Geplaatst

Ik lees ook altijd mee hier, maar we weten niet meer dan iedereen.

Ik maak me erg boos om mensen die zeggen dat vrouwen op vroegere leeftijd zwanger moeten worden, net of we daar allemaal voor kiezen!

Erg goed Babii dat je actie hebt ondernomen!

En Jeanine, in het regeerakkoord staat zoals het er nu in staat, staat dat je voor meerdere pogingen kan bijverzekeren. Hopelijk geldt dat ook voor ons die al in behandeling zijn.

Maar net als Guusje ik probeer me niet al te druk te maken, ik ga nu weer een nieuwe ICSI poging starten en wil daar zo relaxt en positief mogelijk mee beginnen.

Hier nog een radiouitzending over het beperken van IVF:

http://www.radio1.nl/contents/20341-beperking-vergoeding-ivf-leidt-tot-tweedeling

Geplaatst

Toch fijn dat ik lees dat meer mensen er mee bezig zijn, het is ook waar we kunnen nu niks doen want we weten nog niks.

Tegen mij is gezegt een huis die in de brand staat kan je ook niet meer bijvezekeren dus ik denk dan ook dat die optie aan ons neus voorbij gaat.

Gister was iemand van freya op de televisie als je dan ziet hoeveel onbegrip hij kreeg van de televisie presentator dan zakt de moed mij in de schoenen ...

We wachten nog maar even af:)

Liefs Roos

Geplaatst

Ik hoop dat al het verzet werkt. Deze regering is erg kortzichtig. Maar ja, het de gemiddelde leeftijd van dit kabinet is 53 en ze doen erg veel voor ouderen en de babyboom-generatie, terwijl het belangrijk is dat er kinderen geboren blijven worden, om alles in de toekomst betaalbaar te houden. Het lijkt mij niet dat ivf-behandelingen straks alleen nog maar beschikbaar zijn voor mensen met geld.

Geplaatst

Freya geschokt na voorstel nog maar 1 IVF-poging te vergoeden

Freya, de landelijke en onafhankelijke vereniging voor mensen met vruchtbaarheidsproblemen, heeft geschokt gereageerd op het voorstel om nog maar één IVF-poging te vergoeden. Sinds januari 2007 zijn op basis van goede argumenten 3 pogingen in het basispakket opgenomen. Daarvoor heeft Freya zich destijds jarenlang hard gemaakt.

Het huidige voorstel om het aantal vergoede IVF-pogingen terug te brengen tot één is niet alleen stuitend voor mensen met een onvervulde kinderwens die zijn aangewezen op deze behandeling, maar getuigt bovendien van een kortetermijnvisie. Het gaat namelijk volledig voorbij aan de problematiek van de vergrijzing/ontgroening waarmee ons land kampt. Bovendien zal deze wijziging tot gevolg hebben dat meer paren kiezen voor terugplaatsing van meerdere embryo's, wat zal leiden tot meer meerlingzwangerschappen die grotere risico's op complicaties en hierdoor hogere kosten met zich meebrengen.

Ongewenste kinderloosheid is een medische aandoening

Waar een kinderwens een keuze is, is een vruchtbaarheidsprobleem dit niet! Wanneer een gewenste zwangerschap uitblijft, is er sprake van een medisch probleem waarvoor medische behandelingen (zoals IVF) noodzakelijk kunnen zijn. Eén IVF-poging resulteert bij ongeveer 20% van de paren in een zwangerschap. Na drie pogingen is ruim 50% van de paren zwanger. Wanneer nog maar één IVF-poging vergoed zal worden, zullen veel paren vroegtijdig 'uitbehandeld' zijn terwijl zij met drie vergoede pogingen nog wel een reële kans op een kind zouden hebben.

Vergrijzing/ontgroening

De besparing die gerealiseerd wordt door nog maar één IVF-poging te vergoeden in plaats van de huidige drie, is van korte duur. Met het oog op de vergrijzing en ontgroening in Nederland, zijn we gebaat bij de geboorte van meer kinderen. Door te bezuinigen op het aantal vergoede pogingen, zullen minder kinderen geboren worden die straks zo nodig zijn om ons pensioen te betalen. Bovendien zijn er steeds meer onderzoeken die aantonen dat IVF-kinderen in hun latere, werkende leven een veelvoud opleveren van de kosten die gemaakt zijn om hen te laten ontstaan.

Meer meerlingzwangerschappen

Wanneer paren nog maar één poging vergoed krijgen, zullen velen van hen kiezen voor de grootste zwangerschapskans en om die reden meer dan één embryo terug laten plaatsen. Als gevolg hiervan zullen er meer meerlingzwangerschappen ontstaan. Een meerlingzwangerschap brengt grotere risico's op complicaties met zich mee en daarmee hogere kosten voor de maatschappij.

Bron: ANP Pers Support

13/10/2010

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden