Jump to content

Recommended Posts

Posted

hallo meiden.

ik zit ergens mee,

we gaan met de ivf beginnen via de ines studie en we hebben een zoon van bijna 8,5 jaar.

hij vraagt wel eens aan ons of ie nog een brusje zal krijgen want dat ziet ie ook om zich heen, en dan geven we ook antwoord dat we dat niet weten, dat niet alles te voorspellen is.

hij weet ook dat we regelmatig eens naar het ziekenhuis moeten, nu zijn we daar ook wel eens voor de controles van mijn man ( nierpatiënt) dus dat is niet geheel onbekend.

maar straks zal ik vaker en mss wat onverwachter naar het ziekenhuis moeten, zal ik moeten spuiten, dus kan niet alles verbergen houden.

zal mss last krijgen van de hormonen of iets dergelijks, na de punctie bv.

wat is wijsheid, gewoon vertellen hoe het zit of niet.

ik vind dit best moeilijk.

het voelt zo vreselijk geheimzinnig op deze manier.

wie kan me hierin advies geven of heeft er ervaringen mee?

gr marjan

Posted

Ja dat is zeker een lastige situatie. Wij hebben zelf een (stief)zoon van 8 en wij hebben hem er wel in betrokken.

Uitgelegd waarom ik moest spuiten en waarom we naar de dokter gingen. We hebben hem niet meegenomen naar het ziekenhuis.

Maar hem wel uitgelegd wat we deden en waarom, maar ik kan me voorstellen dat dat voor ieder persoonlijk is.

Het spuiten vond hij bijv reuze interessant en hij wilde graag meekijken.. Doior er geen geheim van te maken heeft hij het erg goed

opgepakt en meegekregen. Maar kan me ook voorstellen dat dit voor ieder kind anders is.

Dus je moet ook zelf even inzien wat hij aan kan.

Posted

Hoi Marjan,

Het is idd iets persoonlijks, maar ik zou hem er zelf wel in betrokken hebben denk ik.

Wij zijn sowieso heel open geweest wat het ivf betreft. Zo wist mijn nichtje (ook van 8, die vaak bij ons is) ook dat we daar mee bezig waren.

En dan hebben we het natuurlijk niet helemaal in detail verteld. Maar wel dat we heel graag een kindje wilden hebben, maar moeilijk zelf kindjes kunnen krijgen en dat we daar een beetje hulp van het ziekenhuis bij nodig hebben. En ze heeft dat eigenlijk ook nooit raar gevonden. Als ze vragen had, hebben we die altijd beantwoord, zonder dat ze 'teveel' info voor haar leeftijd zou krijgen.

Ik vind dat sommige info gewoon niet geschikt is voor kinderen van haar leeftijd. Maar in grote lijnen vind ik dat dat wel moet kunnen.

Maar ik denk dat jij dat zelf het beste kan beoordelen wat wel en niet kan. Maar ik denk als je er juist geheimzinnig over doet, dat het alleen maar vreemd is.

Want kinderen voelen heus wel dat er iets speelt en horen en zien meer dan we denken. En dan krijgt hij er alleen maar meer vragen over, lijkt mij.

Maar nogmaals, dit is natuurlijk heel persoonlijk.

Succes met alles!!!

Posted

kimmy:

ik denk dat mijn zoon dat ook interessant zal vinden dat spuiten.maar tegelijk ook wel weer een beetje eng maar dat vind ik zel fook, moet nog mee gaan beginnen hoor:)

Sandie:

ja ik denk ook dat je heel erg naar het kind moet kijken.

mijn zoon is nogal gevoelig en dat bied wel voorzichtigheid.

dat geheimzinnige wil ik niet, dan moet ik op mijn tenen lopen wat betreft het spuiten enzo en dat lijkt me ook totaal niet goed, ook niet voor mezelf.

het is natuurlijk een hele andere situatie dan zwanger worden op natuurlijke manier, dan vertel je je kindje ook vaak niet dat je "bezig" bent om een kindje te krijgen, dan is het veel persoonlijker en nu zijn er al meerdere partijen bij betrokken en dat merkt onze zoon natuurlijk.

ik kan hem uitleggen hoe en wat en hoe het spuiten gaat en dat we regelmatig naar het ziekenhuis moeten en dat hij zonodig even naar opa en oma moet of iemand anders omdat wij weg moeten .

bedankt voor jullie reacties nu de juiste manier en tijdstip van vertellen even vinden, wil hier goed de tijd voor nemen en niet vlak voor het naar bed gaan ofzo:)

Groetjes marjan

Guest Sannie66
Posted

Ik spreek niet uit persoonlijke ervaring en een ieder moet doen wat hen het beste lijkt, maar wat als het niet lukt? Je hebt hem al verteld dat niet alles te voorspellen is, maar als je hem betrekt en de pogingen leiden niet tot een zwangerschap en er komt dus geen broertje/zusje.. zal de teleurstelling dan niet enorm groot zijn. Voor jullie zal dat dan al zijn, maar voor zo'n knul van 8 a 9 wellicht nog onbegrijpelijker?

Ik zou ons kind er niet in betrekken. Het spuiten kun je op tijdstippen doen dat je kind op bed ligt en de zh-bezoeken als ze op school zijn. Pas als de zwangerschap een feit is -en dan nog pas na 12 weken- zou ik het heugelijke nieuws delen.

Maar nogmaals, het blijft een persoonlijke beslissing.. succes Marjan!

Posted

ook dat kan ik toch uitleggen?

dat het ook niet kan lukken?

we zijn al ruim 6,5 jaar bezig en 4 miskramen en van 1 wist hij.

daarom willen we het hem ook zo duidelijk mogelijk uitleggen,

als het spuiten op een tijdstip moet dat ie niet op bed ligt of toevallig net even uit bed komt wat regelmatig gebeurd dan zit je.

ik denk dat in zijn geval het wel goed is om te vertellen,

hij weet al dat het ons zelf niet lukt en de reden is er niet.

we hebben het er wel eens over gehad, dan vroeg hij waarom hij geen broertje of zusje had dan legden we uit op een manier die bij hem paste waarom niet.

ik ga dit uiteraard wel goed voorbereiden,

bedankt voor je reactie,

gr marjan

Posted

Succes Marjan het is niet makkelijk dat begrijp ik goed.

Ik heb zelf geen kind van jullie leeftijd maar ik denk dat als ik in jouw schoenen zou staan dat ik dan ons kindje er wel bij zou betrekken.

Een kind voelt misschien wel dat er spanningen zijn en dat er iets aan de hand is. Ik denk ook wel dat een kind het fijn vind om te weten hoe of wat en zich niet buitengesloten voelt.

Hij wil graag een brusje dus denk dat het fijn is voor hem dat hij weet dat jullie dat ook graag willen en jullie jullie uiterste best daarvoor doen. Ik zou hem wel goed uitleggen dat de kans ook aanwezig is dat het misschien heel erg lang gaat duren voor het lukt en dat je niet zeker weet of hij ooit wel een broertje of zusje krijgt.

Een jongetje van 8 snapt dat denk ik wel.

Als je het hem niet verteld zal hij zich alleen maar af blijven vragen waarom hij geen brusje krijgt en andere om hem heen wel.

Wat betreft het prikken zou ik hem ook uitleggen en het aan hem over laten wat hij hier verder over weten wilt. Je merkt vanzelf of hij nieuwsgierig word of hier misschien liever nietzoveel over wilt weten.

Dit is mijn mening hoor..hopelijk vind je zelf een goede weg hierin.

Succes.

Lfs Nicole

ps: Toen ik met Ivf begon kregen wij een DVD mee waarin alles uitgelegd werd. Misschien is het wat om dit samen met je zoontje te bekijken en hem daarna te vragen wat hij er van vond en of hij nog vragen hierover heeft.

Ook heb je boekjes speciaal voor kinderen, misschien kan je hieruit voorlezen of kan hij dit zelf lezen.

Posted

Toeval of niet? Ik heb een dochtertje van 8 en had prescies hetzelfde probleem.

vragen naar een brusje uitleggen dat het niet zomaar kon etc. etc.

Kleine kindjes van deze leeftijd begrijpen heel erg veel en het niet vertellen resulteerde in een kindje wat tegen veel onbegrip opliep.

Ze had het idee dat ze buitengesloten werd..Ze zijn echt niet gek hoor.

Toen hebben we besloten het toch te gaan vertellen.. We hebben haar precies uitgelegd wat er gebeurd..

betrokken in alles en elke afspraak, uitleg gegeven wat er zou gebeuren en wat we konden verwachten..

Heel open en eerlijk geweest..Wij zijn de eerste poging zwanger geraakt maar we hebben haar continu verteld dat het afwachten was..

Dat we straks mischien goed nieuws hadden maar dat we tot 12 weken moesten wachten... Ze is bij de testen geweest en wist dus dat

het voor nu gelukt was maar nog steeds afwachten..Zelfs nu word ze overal in betrokken en ik merk dat het voor haar goed is..

Ze deeld het geheim van de naam en straks van de datum van inleiden

Als je haar vraagd wat er gebeurd is zal dit haar antwoord zijn..

Voor haar was het vrij simpel..Wij moeten naar het ziekenhuis omdat de zaadjes van papa een beetje dom zijn en de weg niet weten..

En we hopen dat de dokter een zaadje in het eitje kan stoppen zodat hij het dan wel snapt..Als het dan goed gaat dan word er een eitje in mama's

buik gestopt. Somige eitjes hebben genoeg lijm zodat ze blijven plakken...Anderen eitjes vallen eruit net als bij glitters op je papier die blijven ook niet altijd plakken. Als het goeie lijm was dan gaat de baby groeien van eitje naar een echte baby!

Ik denk dat het heel erg lastig is om op deze leeftijd een kind er buiten te houden en dat ze meer zien en meekrijgen als je zelf zou denken..

Een volgende keer zou ik het niet anders doen. We hebben tijdens de behandeling ook van haar veel begrip gehad..

Voor mij was dat ook heel fijn dat ze begreep waarom dingen ff niet konden of waarom ik sneller huilde etc.

esther

Posted

Colle en Eslief, bedankt!

zo denk ik er eigenlijk ook over en ik denk idd dat als hij in het ongewisse blijft hij zich buitengesloten gaat voelen, tis een jongentje wat enorm aan me hangt en we bespreken best heel veel.

ook al heeft hij een ontwikkelingsachterstand hij is beslist niet gek of dom, weet als er wat aan de hand is en is daar erg gevoelig voor.en hij zit net op een leeftijd van wel/niet.

9 november ( onze trouwdag ook nog) moeten we naar de ivf arts en kan overleggen met hem/haar van hoe en wat en mss hebben ze een dvd zodat ik het kan uitleggen als het geschikt is voor kinderen :)

wat betreft het prikken, ik denk dat hij dat gewoon een paar keer moet zien en als hij weet dat ik dit regelmatig moet zal hij me eraan herinneren dat het tijd is, zo is hij heel erg namelijk:)

bedankt ik heb hier veel aan.

net als de andere meiden hoor die gereageerd hebben:)

groetjes marjan

Posted

Er is een tijdje terug iets bij Klokhuis geweest over IVF. Misschien is dat stukje terug te vinden op internet? Misschien is dat bruikbaar.

Groetjes, Yonne

Posted

Ja, dat van het klokhuis heb ik opgenomen voor mijn neefje.

De uitzending was op 19 mei, zoekt misschien wat makkelijker.

Veel succes!

Isa