Ga naar inhoud

Wie is er nog meer bezig met adoptie?

Aanbevolen Berichten

• Reacties 874
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Gisteren de eerste via gehad en wow wat een info! Moet zeggen dat ik met een open mind erheen ging en toch wel open sta voor een special need. Nu zit ik alleen met het feit dat ik nog lang geen 30 ben. We hopen eind dit jaar onze BT te hebben omdat het allemaal wat sneller gaat tegenwoordig. Ik word pas 30 eind 2014. Weten jullie of je ook in aanmerking komt als je 29 bent voor China?? Ik vrees van niet maar mss als je open staat voor special need?

Geplaatst

Tegen mij hebben ze gezegd als je voor speciaal need gaat vooral de wat zwaardere gevallen dat je niet alles serieus moet nemen wat ze aan je vragen waar je aan moet voldoen , maar ik weet niet of dat ook voor leefdtijd geld.

Wel voor opleiding bv.

Wij hebben vandaag de keuring gehad , die gaat morgen de deur uit , en dan wachten voor onze eerste afspraak voor de raadsonderzoeken:).

Geplaatst

Gister de keruingspapieren de deur uitgedaan , met een brief erbij dat we een maand op vakantie zijn , ik hoop dat ze toch contact opnemen via de mail , het duurt nm allemaal al zo lang.

Geplaatst

Wat een hoop fijne berichten hier op het forum!!! Raba; eindelijk de intake gehad. Fijn dat er weer een stapje verder is. Maar pffff wat een wachttijd. Bij ons was 36 maanden de tijd van BKA nummer totdat we sjeng in handen hadden. Willen jullie in de wachttijd nog een keer op vakantie naar E.t.h.i.opie?? Toevallig heb ik trouwens vorige week de documentaire Mercy mercy gezien. Vond het wel een heel triest verhaal. Voor degenen die het niet gezien hebben: via uitzending gemist bij holland doc. Zomerzotheid; nu wachten op het gezinsonderzoek. Naar welke raad gaan jullie?? Hopelijk krijgen jullie snel de data. Vond het zelf altijd erg fijn om weer iets te hebben om naar uit te kijken. Alleen maar wachten en wachten is niks...... Lifelikethis: hier een mama die ook moest wachten tot ze 30 was!! Wij hadden onze BT in januari 2012 en op 24 juni 2012 werd ik 30. We mochten toen bij meiling op eerste intake in maart.April 2e SN-intake en in mei 3e intake(voor papieren te verzamelen). Na de 2e intake hebben ze toen het dossier voor Sjeng voor ons gelocked(zonder dat we dit wisten!). Dit kon omdat SJeng een zogenaamd special focus dossier had. Soort dossier waar ze extra aandacht voor vragen omdat deze kinderen(vanwege leeftijd of SN) moeilijker te plaatsen zijn. De VGH kan je dan al matchen net voor je 30 bent.Op 24 juni dus gebeld op mijn 30e verjaardag met het voorstel. Maar ons dossier mocht dus wel pas richting china nadat ik 30 geworden was. Gelukkig kwam dat ook net precies zo uit. Je zou dus voor een ander land kunnen kiezen omdat je nog (net) geen 30 bent. Maar voor de meeste landen is er tegenwoordig een veel langere wachttijd als china. En momenteel gaat het in CHina met SN voorstellen gewoon erg snel.... Dus misschien wel alvast de VGH bellen om te vragen wat hun beleid is. Misschien dat je dus wel al eerst op intake kan komen en misschien dat ze je dan wel al matchen voordat je 30 wordt.

Geplaatst

Thnx voor de antwoorden! er werd tegen mij ook gezegd op de VIA dat er te praten valt over sommige eisen wanneer je kiest voor SN. Ga zo even naar Wereld kinderen bellen om mijn vraag te stellen!

We hebben ons in ieder geval aangemeld bij de informatiedag van A new Way en de Special Need info dag van SAV. Helaas heeft wereldkinderen een info dag door de weeks, dan werk ik.... Misschien gaan we ook naar meiling

Trouwens echt duur die info dagen. Kost ons 70 euro per bijeenkomst...

Jeutje wat duur allemaal... maar goed.. we hebben het er voor over!

Geplaatst

Ik zie weer wat vorderingen bij jullie allemaal, leuk om te lezen! Ook fijn om te weten dat je niet de enige alles doorloopt. Heel prettig om van jullie ook de ervaringen te horen enz. Wij zitten vooralsnog even op het 'wachtbankje' volgens de site van st. adoptievoorzn. hebben we van nov tot jan. de VIA. Maar wij hebben ons ook aangemeld voor de special need bijeenkomst (inderdaad prijzig als je samen wil, je betaald per persoon). Verder hebben wij de bijeenkomst van Meiling ook in de agenda staan omdat Taiwan als een van de landen wel op ons 'lijstje' staat waar we over nadenken.

Geplaatst

Leuk wij gaan ook naar de speciaal need middag:)

Beste dames , aankomende weken horen jullie niks van mij , wij zijn even stoom aan het afblazen op vakantie.

Iedereen succes gewenst.

Geplaatst

Zomerzotheid: Fijne vakantie gewenst!!! Even lekker stoom afblazen en dan uitgerust aan de gezinsonderzoeken beginnen. Lifelikethis inderdaad duur 70 euro voor een infodag.. Maar tja dat is helaas nog niks vergeleken met de bedragen die je erna krijgt.... En ik denk zeker dat het zeer de moeite waard is om vooraf te informeren. Wij kunnen helaas niet naar de meilinginfoavond omdat ik dan dienst heb.... Ben ook benieuwd hoe jullie het bij a new way ervaren. Voor ons was de VS geen optie vanwege de hoge kosten en onzekerheid. Voor 1 kindje hadden het bedrag misschien wel bij elkaar kunnen schrapen, maar tja we willen ook graag nog een brusje voor sjeng. Dus die keuze viel al snel af. Wel super dat je nu al zo veel infodagen gaat bezoeken.

Geplaatst

Ja dat is ook zo, de onzekerheid van de vs is heftig. Ik zag afgelopen week een programma op TLC ( im having their baby) en daarin hield de birthmother haar kindje toch na de bevalling. Dat was erg heftig voor de adoptieaouders. Ik weet ook niet of ik dit aankan. Maar toch staan we open voor deze manier van adopteren en het kan nooit kwaad je te laten informeren. Bovendien willen wij 1 kindje adopteren, een brusje voor Joep. Qua financiën is het killing, maar dat moet toch wel lukken. Maar... ik zie onszelf eigenlijk ook wel naar China toe reizen om daar een kindje te adopteren.. who knows! Het is een ook een kwestie van het loslaten van een babywens. Ik zou het liefste een baby'tje adopteren, maar van dit idee probeer ik mezelf los te weken. Dat gaat stukje bij beetje.... Hebben jullie dit ook gehad?? @ zomerzotheid: fijne vakantie! @ wannabemom: zijn jullie al bezig met een nieuwe procedure voor een brusje voor Sjeng? @ bruin: wij dachten ook aan taiwan maar omdat we al een biologisch eigen kindje hebben valt deze optie wrs af helaas. Maar ik snap je voorkeur!

• 3 weken later...
Geplaatst

@lifelikethis dat is inderdaad herkenbaar, onze wens van een jong baby'tje wisselt ook nog heel sterk. Het ene moment hopen we op een kindje wat zo jong mogelijk is, het andere moment ligt onze grens ineens weer verder. Nu zijn we toch wel erg gecharmeerd van Taiwan en we zijn beiden nog onder de 30 dus en we voldoen ook aan de overig gestelde voorwaarden. De meeste kindjes uit Taiwan zijn toch nog wel onder de 1. Toch wel erg bijzonder :)

Geplaatst

@lifelikethis; wij mogen pas weer een tweede bkanummer aanvragen als sjeng een jaar bij ons is. Dus nog een half jaartje wachten dus! We willen wel zeker meteen verder. Moet zeggen dat het nu ook wel fijn is om even niet met een traject bezig te zijn. Eerst was het jaren mmm, toen jaren adoptie en nu eigenlijk niks. Alleen maar genieten van ons kleine kereltje.

Over tot welke leeftijd hebben wij ook heel lang nagedacht. We hadden in ons rapport toestemming tot 4 jaar.

Sjeng was 2 jaar bij voorstel en 2,5 toen we hem ophaalden. En ik denk dat het ook echt wel voordelen heeft gehad dat we het voorstel kregen toen hij al wat ouder was.

-Zo heeft Sjeng een SN aan zijn voeten. En van de laatste medische update die meiling aangevraagd had was dus heel duidelijk dat sjeng goed kon lopen en zijn motoriek goed ontwikkeld is. En ook zijn verdere (lichamelijke en geestelijke)ontwikkeling was gewoon zoals bij zijn leeftijd past. Als hij nog een baby was geweest hadden we dus niet de zekerheid gehad dat hij zou kunnen gaan lopen.

-Ook vonden we het fijn dat sjeng zich al goed kon uiten. Hij was heel duidelijk in wat hij wel en (vooral)niet wilde. Bij een jonger kindje is dat vaak nog wat lastiger.

- wij kregen meteen een peuter van 2,5 met een duidelijke wil,een grote drang om overal aan te zitten en zoveel energie dat hij al heel snel geen middagdutje meer deed. Maar omdat hij onze eerste is waren we ook niet anders gewend. We begonnen dus heel druk (en zonder hem 10 seconden alleen te kunnen laten want dan had hij weer het gas open gedraaid) maar nu na 6 maanden is het al weer veel rustiger. Mijn vriendin wiens kindje nu 2,5 is "klaagde" laatst dat ze dit toch zo'n lastige leeftijd vond. Weer een klein "voordeeltje" dat we de iets rustigere babytijd gemist hebben.

Wat we wel heel fijn vinden is dat sjeng nog wel 1,5 jaar thuis is voordat hij naar school moet. Hij gaat nu sinds 2 maanden 1 ochtend en 1 middag naar de peuterspeelzaal. Na in het begin wat huilen bij weggaan gaat het nu echt heel goed. Speelt ook al samen met de andere kindjes en zingt soms al thuis wat liedjes die ze daar leren.

Geplaatst

vervolg......

Natuurlijk missen we wel nog af en toe het feit dat we geen babytje gehad hebben. Maar meestal denk ik dat we dan ook geen Sjeng hadden gehad. En hij is gewoon toch best een makkelijk en lief kind(wel met veel energie) dat zich normaal ontwikkeld en goed mee kan met zijn leeftijdsgenootjes.

Kennissen van ons adopteerden een gezond babytje uit taiwan. Dat kindje is nu ongeveer 7 jaar en heeft nu autisme. daarna adopteerden ze een 3 jarig kindje met SN uit china.

Uiteindelijk hebben ze dus met het gezonde kindje heel veel zorg en met het oudere SN kindje bijna geen.... Gezond en jong is dus (gelukkig) geen garantie dat alles makkelijker zal gaan.

Wij hebben trouwens ook nagedacht over Taiwan. Wij voldeden ook aan zowat alle eisen(alleen niet christelijk). Maar daar waren de wachtlijsten toch weer een stuk langer.

Bij onze intake gaven we destijds aan dat we voor china wilden gaan, maar dat taiwan ook een optie was. Toen werd ons wel verteld dat taiwan ook steeds meer SN zou gaan worden. En dat de wachtlijsten daar ook lang aan het worden waren.

• 2 weken later...
Geplaatst

Jeej, ik wil even mijn blijdschap delen: wij gaan voor de VS

we zijn bij de infodag van A new way geweest en we zijn zo bevestigd in ons gevoel over Amerika.... We gaan ervoor!

Spannend maar ik ben blij dat we nu weten op welke vergunninghouder we ons gaan richten!

de onzekerheid en risico's zijn allemaal te overzien en toch anders als we in eerste instantie dachten. Al met al maakt dat deze procedure gewoon erg goed bij ons past....

Echt een fijn gevoel die ik even wilde delen!!

liefs!

Geplaatst

Hoi allemaal we zijn weer terug:), gelijk de justitie gebeld en volgende week komt ze al.

Einderlijk vooruit gang.

Vrijdag lekker naar de speciaal nee bij eenkomst want daar zijn we gewoon nog niet uit .

Wat is jullie ervaring met de raadsonderzoeken mag je het een beetje open laten en het omschrijven als operabel , of moet je echt precies vertellen wat je wel en niet wilt.

Graag zouden wij bv dit samen met de vereniging zelf overleggen.

Als je het nu al vast legt kan je daarna niks meer toevoegen.

Geweldig lifelikethis , dat jullie der uit zijn wat geeft dat rust he:) , ons trok Amerika ook heel erg vooral omdat je vlak na de bevalling al je kindje hebt , en omdat je contact hebt met de bio moeder .

Jammer genoeg was ons spaarpotje niet diep genoeg:).

Geplaatst

@ lifelikethis, fijn dat jullie er uit zijn en zo volledig achter de keuze voor VS staan.

@ zomerzotheid, succes met de gesprekken.

Voor wat betreft de sn wilde onze raadsmedewerkster wel graag een lijstje en dat uitvoerig met ons bespreken. Maar in het rapport heeft ze het zo omschreven dat je nog een en ander aan kan passen. Bijvoorbeeld dat we open staan voor operabele sn, zoals een schisis.

Ze willen vooral horen en merken dat je er samen over nadenkt en over praat.

Geplaatst

@lifelikethis;

fijn dat jullie er uit zijn welk land het gaat worden. Dan gaat het toch concreter worden he. Je kan dan straks na de raadsgesprekken ook meteen door.

Zonder eerst nog te moeten gaan kiezen welke VGH het gaat worden.

@zomerzotheid; spannend!!! Bijna het eerste gesprek. Bij ons moesten we wel redelijk duidelijk omschrijven welke SN wel en welke niet. Maar onze raadsmedewerker heeft het wel

nog vrij ruim omschreven. Belangrijkste is om thuis al samen een lijstje te maken met wat wel en wat niet. En het er dan ook samen over eens te zijn....

Onze raadsmedewerkster vond wel dat als een iemand over een SN twijfelde je het dan niet op je lijstje moest zetten. Want je moet er toch allebei voor 100% voor gaan.

Wij hadden trouwens wel een paar SN's in ons rapport staan die we later bij het gesprek bij meiling nog geschrapt hebben. Maar volgens meiling kon je beter een zo breed mogelijk rapport hebben.

@resa; al bijna 4 maanden aan het wachten... toch weer bijna 1/3 jaar. Hopelijk komt jullie telefoontje snel.....

• 2 weken later...
Geplaatst

Bij ons is het precies zo gegaan voor wat betreft de sn wannabemom.

Inderdaad ruim 4 maanden op de lijst. Ik moet zeggen dat het best snel gaat tot nu toe.

Geplaatst

Hoi Dames ben een tijdje op vakantie gewees , daarna druk geweest met een paar speciaal need meetings , en nu onder gaan we de raadsonderzoeken.

Kan niet zeggen dat ik blij ben hoe het nu gaat , door mijn wao is ze bang dat ik misschien moeilijker bemiddelbaar ben , terwijl de adoptieverenigingen zeggen dat als zij het raport positief opsteld er genoeg mogelijkheden zijn ik weet het even niet ik wacht af.

Wel vind ik dit niet het leukste stukje van de adoptie.

ook moeten wij een keuze maken welke vereniging we twijfelen over wk en meiling , ik hoor dat wk wel erg veel voor je regelt , ook alle papier werk en dat is toch wel heel fijn , ze hebben een arts die alle dosiers nakijkt , bij meiling gebeurt dit alleen zo nodig.

Maar Meiling is 7500 euro goedkoper en vind de aanpak wat persoonlijker.

Tja keuzes keuzes.:bum:

Geplaatst

Al die keuzes, zijn inderdaad best wel lastig. Je bent de eerste periode vooral bezig met alles uitzoeken, informatie vergaren en vervolgens samen de keuzes maken. Anderzijds merk ik wel dat we steeds een stapje verder komen. Maargoed we hebben eerst de VIA nog te gaan. Tja de eerste 6,5 maand wachten daarvan is voorbij, jammer genoeg is het voor ons uitgesteld (we zouden in november starten maar is nu uitgesteld naar februari '14). We zitten dus bijna op de helft :D. Daarna gaat pas het echte wachten beginnen.

@lifelikethis; wat super dat jullie een keuze hebben kunnen maken, en de VS lijkt me wel heel bijzonder. Voor ons werden de kosten wel erg veel en het leek ons heel lastig dat de BM tot een jaar daarna zich kan bedenken. Hoe hebben jullie de eerste VIA ervaren?

@wannebemom; wel handig dat je al ervaringsdeskundige bent wat de procedure aangaat. Vind het ook erg leuk dat je daar wat dingen over verteld, zo gaat het toch al wat meer leven.

@zomerzotheid; hebben jullie een lekkere vakantie gehad? En nu dus druk met keuzes maken, heel veel succes daarmee. Gaat vast goed komen ;)

Geplaatst

Wij hebben nog 1 via te gaan en dan zijn we klaar. Kan niet zeggen dat ik dat erg vind want het is veel info, wel heel erg realistisch allemaal en ik mis hier en daar toch een positief geluid. Ik begrijp dat alles realistisch verteld moet worden maar ik hoor alleen maar dat er zoveel problemen kunnen ontstaan door Sn en hechting. Het is ook eens leuk om te horen dat adopteren erg leuk kan zijn! en al die problemen die een kind zou hebben die alleen aan adoptie gelinked worden vind ik onzin, mijn zoon heeft bijv ook slaapproblemen en die is prima gehecht, ik heb hem 9 maanden mogen dragen. Ik merk dat ik alles meer relativeer, zonder alles beter te weten hoor, maar kinderen zijn ook kinderen en niet alles is adoptiegericht, dat ben ik van mening.

Het gaat allemaal snel, over twee weken de laatste via en dan gaan we op vakantie. We weten nog niet wanneer we de raadsonderzoeken hebben, met een beetje pech pas in het volgende kwartaal. Er is ons in ieder geval verteld dat we de BT zouden (kunnen) hebben aan het einde van dit jaar, en dat hopen we dan maar.

@ bruintje: de Bm kan zich niet tot een jaar bedenken hoor.... Dit is allemaal veel genuanceerder. In principe heeft de bm de eerst drie dagen het recht om zich te bedenken. Ook kan ze zich later wel bedenken maar dan komen er rechtzaken aan de pas, en het adoptiebureau in de VS bemoeit zich hier behoorlijk mee want er wordt goed gekeken naar de persoonlijke situatie van de bm en of zij, als ze zich bedenkt, wel voor haar kind kan zorgen op lange termijn. De bm heeft vaak een drugsverleden en de kinderbescherming daar heeft daar ook wat over te zeggen.

Laat ik voorop stellen , hoe moeilijk het me ook lijkt om op het laatste moment te horen dat het niet doorgaat, een kindje bij haar biologische moeder hoort, mits ze er goed voor zorgt.

Dat vind ik echt, zeker omdat ik zelf moeder ben van een eigen kindje.

@bruintje:

Nog een half jaar te gaan voor de VIA, de tijd gaat snel, je zit er zo... Maar als je iets graag wilt, duurt elke dag lang.... sterkte!

@ zomerzotheid:

ja dat lijkt me heel moeilijk en beangstigend. Er komt opeens een negatieve lading om de hoek kijken. Sterkte, ik hoop dat de Raadsonderzoeker jullie positief beoordeeld en jullie snel jullie BT krijgen. En die keuzes, ja erg! succes daarmee.

Geplaatst

Wij vonden de via curcus ook niet geweldig , wel vond ik het fijn stellen te ontmoeten die in het zelfde schuitje zitten, hier heb ik toch wel een heel leul contact aan over gehouden.

Wij genoten van het moment dat er een ouder kwam vertellen de vonken van liefde vlogen en af en dit hebben we ook bij andere middagen gezien bij speciaal need bijeenkomsten.

Ik denk ook dat naast het negatieve ze ook duiderlijk moeten aangeven hoe fijn het is en kan zijn en dit misten wij ook.

Jeetje nu lees ik dat veel moeders met drugs verslaving hun kindje afstaan , en is er dan controle van wat ze hebben gebruikt terwijl ze zwanger waren? Dit om beschadigingen van jullie kindje te vookomen bijv.

Ik denk ook dat deze dames niet zomaar de procedure in gaan om hun kindje af te staan lijkt mij dat het behoorlijk zeldzaam voorkomt dat ze hun kindje toch niet afstaan.

@lifelikethis Heerlijk een vakantie voor de boeg mag ik vragen waar jullie heen gaan?

Wij zijn niet zo bang dat we geen BT krijgen , maar ons hartje ligt bij china , en die kunnen wel eens moeilijk gaan doen (wij blijven duimen):)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden