Jump to content

Ontslag tijdens IVF behandeling

Recommended Posts

Posted

Ik zit dus vollop in een een IVF behandeling. Vanaf dat het zelfs nog maar insyminaties waren heb ik m'n werkgever hiervan op de hoogte gebracht doordat ik nu en dan afwezig ging zijn voor op controles en dergelijke te gaan. Heb zoveel mogelijk proberen rekening houden met m'n werkuren om erbuiten op controle te kunnen gaan.

Ben op een jaar tijd 2 weken ziek geweest, 1,5 week door een verkeerde medicatie voor m'n schildklier en 2 dagen door de eicelpluk.

Nu ging ik normaal in december m'n evaluatiegesprek hebben maar ze kwamen met de melding dat ze me geen evaluatiegesprek gingen geven en omdat het toch niet goed was en dat ze m'n ontslag doorgegeven hadden aan de personeelsdienst om in het college in te dienen. (Ik werk voor een gemeentebestuur) De reden van m'n ontslag zou zijn omdat ik niet voldoende vooruitgang maak. :mad: Ik zit daar verdorie bijna anderhalf jaar, als ze het nu nog maar weten verstra ik er ook niet veel van.

Heb gewoon het gevoel dat het toch met de ivf behandeling te maken zou kunnen hebben dat m'n diensthoofd me beginnen fixeren is.

Heeft hier iemand ervaring mee? Mag dit eigenlijk wel, om tijdens een ivf behandeling ontslagen te worden??

Groetjes,

Akara

Posted

Hoi, wat lullig voor je. Ik zie dat je in Vlaanderen woont en ik ben niet bekend met de Belgische regelgeving. Ik weet wel dat je in Nederland niet ontslagen mag worden tijdens ziekte, maar een IVF-behandeling is strikt genomen geen ziekte, dus... Ik hoop dat iemand anders je antwoord kan geven.

Posted

Bedankt voor je antwoord. In België is dit normaal ook zo maar ik twijfel er ook sterk aan dat een IVF-behandeling niet als ziekte wordt gezien.

Zou m'n 3 maanden moeten uitdoen en dat zie ik totaal niet zitten. Want bij ons is het zo dat als je ziek bent of verlof opneemt in die 3 maanden dat je dan alles nadien moet inhalen. Doordat er terug een pick-up voorzien is in januari zou het dus zeker en vast verlengt worden. En heb echt geen zin om nog 3 maanden of meer op m'n k***e bazin haar gezicht te moeten zitten kijken.

Posted

Akara wat een rotsituatie. Ik moet zeggen dat ik de laatste jaren de gekste dingen hoor over onverwachte ontslagen, ook zonder ivf oid. Maar wat ik daardoor zeker weet is dat je neit zómaar ontslagen mag worden zonder waarschuwingen of slechte beoordelingen. Als jij hiervoor geen enkel gesprek ofzo hebt gehad, geen enkele aanwijzing, dan is het wel heel raar. Als de reden is dat je niet genoeg vooruit gaat, dan moeten ze dat toch aantonen? Heb je bijvoorbeeld een jaarplan, waren er afspraken, zijn die niet behaald?

Heb je een rechstbijstandsverzekering of kun je via een ander kanaal informatie inwinnen over je rechten? Overigens moet je je ook afvragen: wil je voor deze manager blijven werken? Ik weet uit ervaring dat het nooit meer goed komt. Mijn jaarcontract is destijds ontbonden in de proeftijd en omgezet in een halfjaar om een of andere lullige reden. Ik heb daarna nooit meer goed met mijn manager overweg gekunt.

Oh, je kunt misschien ook Freya bellen voor advies. Op hun website is ook eea te vinden aan jurisprudentie http://www.freya.nl/

Succes!

Posted

Ik had even over het hoofd gezien dat je in Belgie woont! Is er daar ook een patientenvereniging? Die zou ik denk ik als eerste bellen.

Posted

Henne, bedankt voor je medeleven en advies.

Ik heb es gemaild met de vakbond. Denk dat dit het beste is wat ik momenteel kan doen. Een patientenvereniging bestaat er bij ons niet denk'k.

In september hebben ze mij een functioneringsgesprek gegeven dat niet zo positief was. Daar hebben ze geen aandachtspunten of werkpunten vastgelegd. Enkel dat het bester moest of dat ik anders in december een negatief evaluatiegesprek ging hebben...

Ik zou idd niet meer voor m'n huidige manager willen werken. Om anders binnen een paar maanden terug in diezelfde situatie terecht te komen. Is emotioneel zo al zwaar genoeg. Maar binnen het bestuur zijn er wel andere functies die ik zou kunnen doen maar dat vonden ze blijkbaar geen optie.

Ik wil het ze gewoon zo moeilijk mogelijk maken, heb geen zin om me zomaar zonder slag of stoot te laten doen. En heb zeker geen zin om m'n 3 maanden uit te doen.

Posted

Akara wat een lastige en moeilijke situatie voor je. Ik er van je functioneringsgesprek in september ook een verslag gemaakt wat je gezien hebt? Net wat Henne zegt is het wel zo dat er een dossier aangemaakt moet zijn van je, anders kunnen ze je in nederland in elk geval niet zomaar eruit gooien.

En contact opnemen met de vakbond is verstandig, een jurist zal je vast advies kunnen geven hoe je hier mee om moet gaan.

Heel veel sterkte!

Posted

Bedankt voor jullie steun!!

Er was een verslag opgemaakt ja maar er stonden nergens geen werkpunten in.

Zit nogaltijd te wachten tot ik iets terug hoor van de vakbond.

• 2 weeks later...
Posted

je mag niet onstlagen worden in nl. omdat je een ivf behandeling ondergaat

ivf is dan wel geen ziekte maar een werkgever mag de kans op zwangerschap niet belemmeren

ivf is een medische behandeling en ziek zijn of niet je werk kunnen doen doordat je een medische behandeling hebt ondergaan is ziektewet

en in de ziektewet mag je niet ontslagen worden

ik heb zelf geen ervaring met ontslag maar kreeg ook geen vrij of ziektewet tijdens de ivf icsi behandeling maar heb het er niet bij laten zitten en heb al mijn uren weer terug gekregen dus dit jaar extra vakantie dagen te goed

als je een rechtsbijstand verzekering hebt kun je alles laten uitzoeken waar je wel en geen recht op hebt

veel succes en geef niet op

Posted

@Sandra, eerst en vooral proficiat met de geboorte van je mooie dochter Amy!

Ik ben volop bezig met de aanvechting van m'n ontslag. Ben er echt niet mee akkoord want ivf is volgens mij de onderliggende reden. M'n diensthoofd en ik kwamen zoiezo al nie overeen maar is nu natuurlijk volledig uit de hand aan't lopen.

Heb ondertussen effectief mijn ontslagbrief gekregen, en het gaat dus maar in op 1 feb. ze hadden mijn ontslagbrief naar m'n oud adres gestuurd, vandaar da't den eersten januari nie kon ingaan.

@spaatje, ik heb een contract onbepaalde duur en moet 3 maanden uitdoen.

Posted

Hallo Akara,

Wat vervelend dat je ontslagen bent en dat nog wel tijdens een IVF behandeling.

In Nederland mag je niet ontslagen worden omdat je een medische behandeling ondergaat. Echter, je mag wel ontslagen worden bij slecht functioneren (als ze dan aan alle regeltjes voldoen die gelden natuurlijk). Ze hebben IVF aan jou verhaal te horen niet opgegeven als ontslagreden, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je dat gevoel hebt.

Het enige wat je dan inderdaad kunt doen is aanvechten dat de reden van ontslag naar jou idee niet klopt omdat jij denkt dat het te maken heeft met de IVF.

Ik hoop voor je dat je je gelijk haalt en er nog wat aan over houdt.

Succes!

Groet, Dorien

Posted

Nou meid, mag het niet zeggen maar pak je rust en meld je ziek...als die stress is niet goed voor je. Denk dat de gemiddelde arts ook wel snapt dat een mens soms niet alle kan hebben.

Heel veel sterkte.