Jump to content

Recommended Posts

Posted

Wij zijn gisteren bij Dr. Valkenburg in België geweest en zijn erg enthousiast over haar! We willen nu eigenlijk onze behandeling bij haar voortzetten, alleen nou hebben we vandaag van onze zorgverkeraar (Univé Zorgzaam) te horen gekregen dat de de vergoeding van IVF in het buitenland maar €1450,82 is en van ICSI €1533,34. En dat is INCLUSIEF hormonen!!!

En dat terwijl ik het meest uitgebreide pakket heb en ik op internet bijna overal teruglees dat veel verzekeringsmaatschappijen de kosten die in het buitenland gemaakt worden vergoeden tot een maximumbedrag van het in Nederland geldende tarief.

Heeft iemand ervaring met IVF/ICSI vergoedingen (inclusief hormonen) in België en weet iemand of deze bedragen kloppen?????

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!!!!

Groetjes Ilona

Posted

Helaas klopt het Ilona, ik heb geen ervaring met België.... maar ik weet wel dat als je een behandeling voortzet in het buitenland, dat je dan naar NL maatstaven krijgt vergoed.

In 2010 kostte een poging hier 1589 euro, weet niet of dat nog zo is. Dat betekent dus dat je dat bedrag vergoed krijgt.

Alleen Menzis extraverzorgd 4 vergoedt nog eens 100% extra.

Er zijn zelfs verzekeringen die maar 75% vergoeden, tenzij je dan weer een restitutiepolis hebt, dan vergoeden ze vaak wel weer 100%.

Succes met je behandeling

Posted

Nou, Ik weet vrijwel zeker dat dat niet klopt hoor, inc hormonen! Zou ik nog maar eens extra vragen. Ik zit nl bij VGZ en die zijn sinds een jaar of zo samen met univé. die 1500 is voor de icsi behandeling. De medicijnen krijg je los daarvan vergoed. Vraag Univé maar of je de reglementen op schrift kunt krijgen. Dat is wel het veiligst.

@Sowiebo: klopt, volgens Nl maatstaven. En vgs Nl maatstaven wordt alle medicatie die onder het geneesmiddelenreglement valt vergoed in de 1e 2e en 3e poging. De vergoeding van 1500 zoveel is voor de techniek.

Ik het trouwens van vgz wel 4x compleet andere antwoorden gekregen van de servicedesk over hoe icsi in het buitenland eraan toe gaat!! De één zei: gewoon starten en achteraf declareren. De volgende zei: machtiging aanvragen. Daarna weer: starten maar wel een verwijzing van een gynaecoloog in Nl, en de laatste stuurde me een vragenlijst op.... pffff . Die laatste had trouwens gelijk: zolang het de 1e, 2e of 3e keer is, en je onder een bepaalde leeftijd zit, mag je gewoon starten en achteraf declareren, maar je moet wel een verwijzing van een Nl gynaecoloog hebben en de ivf arts in belgie moet de vragenlijst invullen.

succes!

Posted

Ja klopt, was ik vergeten te vertellen.... Als jij nog recht hebt op 3 pogingen, krijg je gewoon 3x de medicatie vergoed hoor.

Dat geld is inderdaad voor de icsi of ivf zelf!!

Posted

Thanx voor jullie reacties!!

Mijn man is vandaag voor de zekerheid even langs de Univé winkel geweest en daar hebben ze alles even goed uitgezocht.

De genoemde bedragen zijn idd voor een IVF/ICSI behandeling exclusief hormonen!!!

En aangezien we nog met IVF/ISCI moeten beginnen, krijgen we alle mediactie gewoon vergoed!! Dus dat scheelt echt enorm!!

En we hoeven gelukkig ook GEEN toestemming te vragen, terwijl dat gister over de telefoon wel werd gezegd (lang leve de callcenter medewerkers.....).

Het enige wat we nu nog moeten regelen is een verwijsbrief van een Nederlandse gynaecoloog voor een IVF/ICSI behandeling.

Ik heb wel een verwijsbrief (van mijn huisarts) voor een second opinion in Belgie, maar dat is dus niet genoeg....

Misschien Dr. Valkenburg dat zelf wel kan regelen, want ze is Nederlands (maar werkt/woont in België)...... Of zou dat zo niet werken??

Deden jullie gynaecoloog moeilijk over die verwijsbrief voor een ICSI/IVF het buitenland of zijn jullie juist op zijn/haar advies naar het buitenland gegaan?

Ik ben benieuwd!!

@ Yola

We hebben de polisvoorwaarden op papier gevraagd en meegkregen!!! Nog bedankt voor de tip!

En ik zie dat je zwanger bent; van harte gefeliciteerd en geniet er maar lekker van!!!

@Sowiebo

Ik zie dat jullie een hele heftige periode achter de rug hebben en nu naar Düsseldorf gaan!!!

Sterkte en succes met alles en ik zal voor jullie duimen!!

Posted

Hoi Ilona

wij hebben behandelingen in Brussel gedaan en de laatste in Düsseldorf. Iedere keer werd er een bedrag van € 1533,- vergoed (VGZ) en daarnaast worden voor 3 pogingen de medicijnen vergoed.

Indien je voor een behandling in Belgie gaat moet je wel even goed navragen of de medicijnen ook vergoed worden als je ze in Belgie haalt.

Zelf ben ik altijd met de recepten uiot het buitenland direct naar onze lokale apotheek gegaan, is nooit een probleem geweest.

Volgens mij is een verwijsbrief van de arts waarbij jullie IUI deden al voldoende, of deden jullie dat niet in Nl?

Wij kregen destijds zo toestemming van onze arts in NL omdat ze ons anders alleen in 2 ziekenhuizen in NL zouden kunnen helpoen (ivm. de tese die men adviseerde)

heel veel succes!

groetjes

Babeth

Posted

Wij hebben al onze behandelingen in het Uz Gent in België gedaan. Van de eerste 3 icsi behandelinge is alles compleet vergoed en dat was zeker meer dan die 1500 euro die ik hier lees overal. als ik de rekeningen optel van 1 poging kom ik boven de 3000 uit. Dit is exclusief medicatie!! Ik denk dat er bepaalde consulten en/of afspraken onder een andere noemer worden gedeclareerd bij de verzekering en die dingen wel onder "normale" vergoedingen horen en niet specifiek onder IVF. Ben verzekerd bij CZ en die hebben een contract met het Uz Gent, misschien dat dat scheelt?? De medicatie haalde ik ook altijd in Nederland.

Met onze laatst poging moesten de medicijnen zelf betaald worden. dat wat ik nog tekort had heb ik in België gekocht, is daar veel goedkoper.

Posted

Hoi Ilona,

ja, wat ik zei: van de callcentermedewerkers heb ik 4 verschillende antwoorden gehad. Nou, daar word je lekker onzeker van hoor. Ik ga nog wel een klacht indienen daarover.

De verwijzing van de arts heb ik aan mijn vorige kliniek gevraagd. Zij deden daar niet moeilijk over, al ben ik op eigen initiatief naar dd gegaan. Het heeft wel 6 wk geduurd voor ik die verwijzing had. En ik maar in de zenuwen zitten (want toen dacht ik nog dat ik van te voren toestemming moest vragen...). Ik zou de brief idd aan je iui arts vragen.

Gelukkig dat je met een stuk minder zorgen de poging in kunt. Succes!

Posted

Mijn vriendin heeft ook de icsi in belgie gehad. En was er een en al lof over. Ze heeft gisteren een meisje gehad. Zo geweldig.

Zij heeft inderdaad ook de kosten voor icsi wat in nl gehanteerd word vergoed gekregen.

De medicatie heeft ze in de apotheek in nl op kunnen halen.

Posted

@ Meiske

Ik zal inderdaad even navragen of de medicijnen ook vergoed worden als ik ze in België haal!! Bedankt voor de tip, want daar had ik nog helemaal niet over nagedacht!!

@ Witje

Ik denk (en hoop) ook dat sommige consulten/afspraken onder een andere noemer dan de IVF/ICSI behandeling vallen en dus gewoon gedeclareerd kunnen worden. Maar dat moeten we maar even afwachten....

@Yola

Ik hoop dat onze IUI-arts niet moeilijk zal doen over de doorverwijzing, want wij zijn ook op eigen initiatief naar België gaan. Dit n.a.v. de ervaring van mijn schoonzus (de tweelingzus van mijn man). Zij en haar man kregen na 6 jaar MM in Nederland namelijk te horen dat ze er rekening mee moesten houden dat ze nooit zwanger zouden worden. Ze zijn toen via via bij dokter Valkenburg in België gekomen en na verschillende onderzoeken en 1 operatie was de 1e IVF poging gelijk raak (en hebben nu 2 prachtige dochters)!!!

@ Raba

Wat super voor je vriendin!! Van harte gefeliciteerd!!