Jump to content

Namen inspiratie!

Henne

Recommended Posts

Hoewel ik helaas niet meer zwanger ben, denken we nog steeds veel na over namen.

Vandaag in de krant de top20 jongens- en meisjesnamen samengesteld door de SVB. Op hun site kun je ook de top 20 van de laatste drie jaar downloaden én.....állle jongens- en meisjesnamen van het afgelopen jaar en hoe vaak ze gegeven zijn. 256 pagina's jongensnamen, 306 pagina's met meisjesnamen....daar moet toch iets tussen zitten :icon_flower:

http://www.svb.nl/int/nl/kinderbijslag/actueel/kindernamen/index.jsp

Wij hebben een meisjes naam, combinatie tussen onze moeders en ontzettend mooi. Is een Engelse naam met een mooie betekenis en is in 2008 maar 1 x gebruikt in nederland. Jeroen bedacht.

Ik heb al 2 hondenamen als back-up, we nemen pups als onze oude doos er niet meer is.

Ik herken het Henne, hier ook nog steeds die rijkelijke fantasie...

Hoop ooit, de namen die we hebben, te mogen geven aan ons kindje.

We hebben 2 jongensnamen en 2 meisjesnamen ( want we verwachtten een tweeling, vandaar). Zowel 1 jongen als meisjesnaam is wel heel erg populair haha.... De andere jongens-, en meisjesnaam komt minder vaak voor in 2010.

Altijd handig zo'n site :)

Voor een meisje hebben we wel namen, zowel voor een tweeling als een eenling en nog een stuk of wat reserve ;-) Maar voor een jongen hebben we in al die 4,5 jaar nog nooit iets kunnen bedenken dat we leuk vinden, bij onze achternaam en het vermoedelijk wel aziatische uiterlijk van een evt. zoon zou passen. Dus dit lijstje gaan we wel eens uitpluizen, we hopen het toch echt nog nodig te gaan hebben... zucht...

Fijn dat jullie ook weer verder gaan Sonja! Had je nou de uitslagen al gehad? Ik dacht de 19e maar zie het nu niet meer in je handtekening staan. Wij moeten tot 23 feb wachten en dan waarschijnlijk half maart een tp. Wil zo graag weer zwanger zijn, maar ja dat hebben we niet voor het zeggen he...

Ja klopt!!! Volgende week ( de 19e) krijgen we de uitslagen bij de internist. Dus je hebt het goed onthouden ;) Inmiddels kijken wij ook weer vooruit en gaan we, als alles meezit, in februari weer starten. Heel veel zin in, want wat jij ook zegt.... ik wil ook zoooo graag weer zwanger zijn!! Konden we maar even vooruit kijken hè?

Afgelopen maandag nog met de gyn gebeld, toen had hij de uitslag van het chrom. onderzoek nog niet binnen. Hopelijk komende week wel!!!

Hoezo...ff off-topic, maar goed ;)

Wij hebben 2 meisjesnamen en 2 jongensnamen mogen verzinnen. Deze moeten ook nog passen bij Bo haar naam.

Dat is best een heftige klus maar we waren er redelijk snel uit.

De eerste meisjesnaam komt helemaal niet voor in de lijst (heeft te maken met mijn liefde voor Paleis het Loo en haar bewoonsters) en de tweede meisjesnaam

is een koosnaampje die mijn opa voor mijn oma gebruikte (moeders kant).

Jongensnamen ga ik nu nog even naar kijken of deze vaker voorkomen.

ja ik denk ook steeds na over jongens en meisjes namen.. als julian een meisje zou worden zou hij may-britt hebben geheten.(britt als roepnaam). maar die gaan we nu niet meer gebruiken..

Ik wil ook niet echt een naam die in de top 20 ofzo voorkomt en niet iemand in de buurt die zo heet ofzo.. dus tja tis moeilijk maar heb er al wel een paar opgeschreven:D

Het moet natuurlijk en bij julian passen en bij de achternaam..

moeilijk en veel eisen maar tja je moet er wel je hele leven mee doen he;)

suc6 met het zoeken naar een naam.. voor jullie toekomstige wondertjes!

liefs

Desiree

Wij zijn er ook nog niewt uit, ook nog niet echt serieus over nagedacht eigenlijk, bij onze zoon wisten we het al heel snel, maar nu willen we het geslacht niet weten dus moeten we toch 2 namen hebben, als Enrique een meisje was geweest had hij Tommy geheten, maar zoiets past natuurlijk voor geen meter bij Enrique nu, dus het moet weer iets Spaans of Zuid/Amerikaans worden denk ik, dus het gaat nog moeilijk worden...ppffff.....

Hmmm, leuke site om op te neuzen, al hebben wij de naam al een tijdje vast staan. En inderdaad jongensnamen veeeel moeilijker dan meisjesnamen!

Ik dacht dus geen probleem te hebben maar zit nu met het volgende:

Wij hebben voor onze kleine meid 3 officiele namen (2e +3e vernoemd naar oma's), en een roepnaam die is afgeleid van de 1e. Maar hoe vermeld je dat duidelijk op een geboortekaartje?

Ik dacht zelf aan gevouwen kaartje met roepnaam op de voorkant, en dan de officiele namen aan de binnenkant. Ik heb iets tegen het zinnetje "en we noemen haar ... " dus dat gebruik ik liever niet.

Ik vraag me ook af hoe het officieel geregistreerd wordt, bij sommige instanties kun je nl. ook roepnaam invullen en dan is het duidelijk. Weet iemand hoe dat bij de geboorte-aangifte gebeurt?

Bij de meeste kaartjes die wij krijgen staat gewoon binnenin groot de roepnaam en dan kleiner de geboortenamen eronder. Dus bijvoorbeeld (pure fantasie hoor)

Kate

Katherine Elisabeth Victoria

Wij willen zelf onze kinderen ook een koreaanse naam geven en dan liefst een westerse naam die daarvan afgeleid is, dus dan zullen we wel net zoiets doen.

Wij hebben de meisjesnaam nog van onze eerste zwangerschap, we staan nog steeds voor deze meisjesnaam.

De jongensnaam hadden we heel snel.

En het rare is, tijdens mijn zwangerschap kwamen we er niet uit.....

De meisjesnaam komt nagenoeg niet voor, de jongensnaam wel.

Bij een roze/blauwe tweeling geen probleem bij twee van het zelfde soort wat moeilijker, maar ach ik kom heel graag voor dat probleem te staan.

Al heten ze de krentenbol en croissantje bij wijze van, de naam zal met heel veel liefde gegeven worden toch?

Idd, Krentebol en Croissant, heb je zeker namen die niet vaak voorkomen haha

Toen ik zwanger was waren we snel uit de naam als het een meisje werd. voor een jongen hadden we wel lijstjes, maar nog geen keuze kunnen maken. Toen de weeen begonnen heb ik weer snel het lijstje erbij gehaald: nu moesten we toch echt kiezen! maar nee hoor, ik kwam in een weeenstorm en de namenlijst was vergeten. Toen werd ons kindje geboren (wij wisten niet wat het geslacht was), en nog steeds wisten we het niet! Gelukkig bleek het een meisje, haha

Ik hoorde van een vriendin dat zij dat ook had gehad: zwanger van haar zoontje konden ze geen meisjesnaam bedenken, en andersom. Zou je dan toch onbewust weten wat het geslacht van je kindje wordt?

@Henne: is jouw man Koreaans? wat mooi dat jullie dan voor een combi kiezen. Mijn vriend is indo, we hebben voor onze dochter ook een naam gekozen die een oosters tintje heeft (Jasmijn).

Hier nog iemand, die een tik heeft voor namen. Ik hou zelf van nederlandse namen, maar mag wel een naam zijn die ook in het buitenland uitspreekbaar is of voorkomt. Zoals Emma of Tom. Ik ben zelf een beetje erg in namen door de overlijdensadvertenties in de krant te scimmen op leuke namen, of doen meer meiden hier dat :).

Toen ik zwanger was wisten we de meidennaam al erg snel de jongensnaam vonden we erg moeilijk en op het eind hadden we eindelijk een naam (Koen) waar we tevreden over waren. We kregen een dochter, Niet zo lang geleden kreeg een goede vriending van me een zoon die ze Koen hebben genoemd. Mocht ik dus nog een keer zwanger mogen worden, moeten we weer aan de bak. Maar ik doe nu alvast wat voorwerk.

Ik zet hier gewoon even wat namen neer voor als iemand nog wat inspiratie wil op doen:

Jongens:

Jens, Rens,Tom, Pim, Jurre, Seth, Jasper,

Meisjes:

Sofien, Lidewij, Mieke, Marijne, Hedwig

Groetjes,

Appel

Ik kijk overal naar namen, aftiteling van films is ook een goeie ;-) En als er ergens koreaanse sporters voorbij komen luister ik ook altijd gelijk naar de voornaam haha. Maar dat ligt nog wat ingewikkelder omdat die namen vaak met de familie te maken hebben. Maar goed, we hebben (helaas) de tijd nog.

Appel Jurre vind ik heel erg leuk, maar die komt dus niet door de keuring (Jurre met spleetoogjes, zwart haar en een koreaanse achternaam.....gaat niet werken ;-))

Wij hebben al heel lang een meisjesnaam. De jongensbazm is een geval apart. Mijn neefje , zoon van mn broer, heet tijn en zowel wij als m'n andere broer hadden altijd Stijn als naam in gedachten. Maar een tijn en een Stijn vind ik teveel van het goede. Maar hoe raar is het dat we alledrie nagenoeg de zelfde naam hadden, zonder dat deze in de familie voorkomt!

Ik vind meisjesnamen ook véél makkelijker als jongensnamen. Was altijd wel in namen geinteresseerd,ik hou opzicht wel van vernoemingen naar opa(s) en/of oma(s),maar dan moet het wel een "aparte" naam zijn. Net iets anders dan anders wat wordt uitgesproken zeg maar ;-)

We hebben nu een jongensnaam én een meisjesnaam. Wel lang over moeten doen; Maar op een dag zie je een naam,en dan denk je "dat is het!!"

En niks of niemand kan meer aan die naam tippen. (en ja,wij weten het geslacht!)

Leuke topic!

Haha Ralletje, zo heeft ieder z'n eigen probleem. Wij komen juist niet uit de jongensnaam. Goed topic om ook hier te horen wat jullie ervan vinden: zou je je 2e kindje (jongen) een naam geven met dezelfde voorletter als z'n zus ? Hij krijgt ook wel een 2e naam. Ook vind ik de namen klanktechnisch iets op elkaar lijken, maar mijn vent blijft het de leukste naam vinden. Zouden jullie dat doen, graag reactie want we komen er niet uit.

Hi Liselot,

Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, maar in jouw geval hoef je denk ik 'technisch gezien' niet zoveel problemen te verwachten. Het zijn jongen en meisje, met verschillende geboortedata. Dat komt wel goed. Het enige moment waarop het bij jullie lastig wordt, is als je zoon/dochter uit huis gaan: dan kan de post niet nagestuurd worden, omdat er nog iemand met dezelfde voorletter op het huisadres blijft wonen. Dat is natuurlijk maar een klein probleempje. Wat je echt niet moet doen is een tweeling namen met dezelfde voorletters geven: dan wordt de verwarring voor de meeste instanties te groot! zelfde voorletter en zelfde geb.datum, dat kunnen ze niet uit elkaar houden.

Wij hadden een vergelijkbaar probleem: Mijn voorletter is een Y, voor onze dochter konden we bij de naam kiezen uit Y of J. Ondanks dat we de Y-variant eigenlijk mooier vonden, hebben we de J gekozen om alle verwarring te vermijden.

Wij hebben de oplossing! Tenminste, dit geld alleen voor als wij twee meisjes krijgen. We hebben namelijk 2 mooie meisjesnamen maar beginnen beide met dezelfde letter. (hoe krijg je het voor elkaar)

Hier willen we dus niet van afwijken. Maar hoe lossen we dit op? Het eerste meisje krijgt als doopnaam als eerste haar roepnaam en dan haar doopnaam, een eventueel tweede meisje krijgt eerst

haar doopnaam en dan haar roepnaam. In de praktijk krijgen zij dan de voorletters E.B. en B.E, opgelost!

Ik kwam zelfs ergens op internet tegen dat het wettelijk niet mag, een tweeling met dezelfde voorletters als ze van hetzelfde geslacht zijn.

Dit i.v.m. eventuele fraude (natuurlijk ideaal als ze ook nog heel veel op elkaar lijken).

Liselot, ik (maar da's mijn mening hè) zou geen problemen hebben met een 2e kindje met dezelfde voorletter als het 1e kindje, eigenlijk wilden we dat zelfs, maar onze 1e begint met een E en daar vind ik niet zo snel iets met een E bij denk ik, maar goed, als de doopmaam van de 2e dan ook met een M begint, dan word het lastiger natuurlijk, wij hadden voordat ons zoontje geboren werd de afspraak dat we 1 doopnaam gaven, bij een jongen die van mijn vriend en bij een meisje mijn 1e doopnaam, omdat we de kinderen niet naar opa's oma's of andere familie willen vernoemen, dus onze zoon heet Enrique Marius, zouden we nu een dochter krijgen dan wordt het Naam Maria, maar ja als de naam dan met een E begint.......pppfff, maar dan, als we weer een zoon krijgen weten we niet of we weer Marius nemen als doopnaam geven maar wel iets afgeleid daarvan, dus zal wel een M zijn, dus om een langverhaal kort te maken,.........Wij komen er ook nog lang niet uit......

Sorry, ik raak gewoon de draad kwijt van mijn eigen verhaal, hahahaha, maar goed jullie snappen het, toch??