Jump to content

Cyste tijdens uitgangsecho......change of plans

Recommended Posts

Posted

Hee ladies,

Bij ICSI poging nummer 2, ben ik 13 dagen geleden braaf begonnen met de Decapeptyl. In de vorige poging IVF/ICSI heb ik flink overstimulatie gehad. Veel vocht in buik, ook achter longen. Alle klachten verdwenen bij de menstruatie die toen aankondigde dat ik helaas niet zwanger was van deze poging. Daarna twee cycli gewacht. We vonden het pittig, en ik wilde lichamelijk herstellen.

Februari weer begonnen.

Er was afgesproken dat ik minder Gonal F zou gaan krijgen dit keer omdat ik er wat erg vrolijk op los stimuleerde. Ik voelde me een soort broedmachine.

Ik zat me de afgelopen week, door alle decapeptyl bijwerkingen (vooral hoofdpijn/moe/opvliegers) al bijna te verheugen op de Gonal omdat ik me herinner dat bij de start daarvan de bijwerkingen wat afnemen. Vanavond dus uitgangsecho. En, wat schetste onze verbazing: Een cyste van 3 cm. En dus nog geen stimulatie. Na een flink gesprek met de gynaecologe die eerst nog een week deca wilde laten spuiten en dan nog eens een echo doen, toch besloten deze poging te staken (gezien de grote kans op toch nog een teleurstelling over een week) en de volgende cyclus, als de cyste hopelijk verdwenen is, opnieuw te proberen.

Een domper. Had er niet op gerekend. Soort onderbreking van je plan of zo. Ik ben heel benieuwd of er vrouwen zijn die dit verhaal herkennen, en natuurlijk ook hoe het bij jullie is gegaan.

Ik troost mezelf met de gedachte dat het goed is dat ik mijn lijf nog wat rust gun, en denk alvast aan Carnaval, want nu alles niet gaat zoals gepland, kan ik dat toch gaan vieren. Schrale troost, maar ik probeer het maar gewoon positief te bekijken.

Posted

Hallo Ellie , wat ontzettend balen zeg, ik Herken het wel. Omdat onze laatste cryo niet goed ontdooide gingen we aansluitend met onze Icsi in DD verder. Op cd2 bij de uitgangsecho een cyste van 2.5 cm. Deze moest echt verdwijnen omdat de kans te Groot was dat bij die eierstok de groei niet goed zou gaan. Ik kreeg voor 10 dagen de pil microgynon voorgeschreven 2 per dag. Na de laatste ging ik na een dag of 3 menstrueren en toen was de cyst verdwenen en kon ik direct gaan stimuleren ( korte protocol). Het is echt klote !!goed dat je het positief bekijkt, zelf was ik , na een dag, blij dat ze de cyste ontdekt hadden.... Meid geniet van de komende carnaval en alvast veel succes!!!! Alaaaaaaf

Posted

Hi laellie,

Wat vervelend zeg! Heb er zelf geen ervaring mee. Je hebt geen geluk gehad bij deze eerste twee behandelingen. Het is goed dat de artsen voorizchtig zijn en een behandeling staken als dat nodig is, maar ik kan me goed voorstellen dat je door wil!

Mooi dat je positief verder kijkt: eerst flink carnavallen en dan weer positief aan de nieuwe poging starten!

Groetjes,

Ivfsh

Posted

Ook ik had tijdens het stimuleren ineens cystes. Die van mij waren echter niet zo maar weg: het bleken endo-cystes te zijn. Ik heb er 1 laten verwijderen en ben daarna gestart met een IVF behandeling. Vlak ervoor zat er alweer eentje in mijn rechtereierstok. Tijdens de behandeling bleek dat ik aan de cystekant geen groei had van follikels. Aan de andere kant had ik wel groei en daar kwamen 5 eicellen uit. Uiteindelijk is er 1 teruggeplaatst en dat is mijn zoon geworden. Je kan dus wel zwanger worden, mochten het endo-cystes zijn. Maar het kan net zo goed zijn dat het een cyste is die volgende maand verdwenen is. Het blijft dus even afwachten. Veel sterkte, want een poging afbreken is erg rot.

Posted

Ik had na de bevalling van Bo een hele grote endo cyste. Deze is niet gezien toen ik voor het meten van het bms kwam voor het terugplaatsen van 2 cryo's.

Erg jammer want dat had een extra behandeling kunnen voorkomen.

Ik ben 3 maanden aan een hormonendepot geweest, toen was de cyste net binnen de marge om te mogen starten met ICSI.

Hiervan nu nog 13 dagen zwangerschap van een tweeling te gaan.

Posted

Wat balen zeg. Ik heb zelf ook een cyste gehad, maar niet terwijl de poging al was begonnen. Bij mij werd een cyste opgemerkt toen we nog in de onderzoeksfase zaten. Bij mij is die operatief verwijderd, omdat de pil slikken daartegen niet werkte.

Het is inderdaad een hele domper voor je. Knap dat je het positief probeert te bekijken; is niet gemakkelijk als je het mij vraagt.

Posted

Wat vervelend voor je. Kan me voorstellen dat je enorm baalt.

Ik heb zelf een cyste in mijn rechter eierstok, maar bij ons gaan de pogingen altijd wel door. Heb wel minder follikels in die eierstok, dat is wel jammer. Weghalen willen ze 'm niet ivm beschadigen van de eierstok.

Hoop dat het het een beetje met je gaat verder, en knap dat je het zo positief kunt bekijken!

Posted

Ook ik heb een cyste gehad, dat was bij mijn 1e poging terwijl ik al bezig was met decapeptyl... Ik heb toen een week langer decapaptyl gespoten voordat ik met menopur begon. De cyste is helemaal verdwenen toen!

Het schijnt dat die kwam van een follikel van de cyclus daarvoor??

Succes...

Posted

Hoi Ellie,

'Bij mijn tweede ivf poging zagen ze bij de uitgangsecho ook een cyste, deze was wel groter.

Poging moest gestpt worden en eerst cyste verwijderen.

Deze cyste was uiteindelijk zo groot als een mango en is verwijderd.

Was vergroeid met mijn eileider dus deze moest er ook uit.

3 maanden herstel en toen weer verder met IVF.

Gr Esther

Posted

Hoi Ellie en andere dames,

Ik kom net terug van de uitgangsecho voor mijn allereerste IVF en ik dacht eindelijk na alle ellende ( operaties e.d.) te mogen starten met stimuleren, maar nee hoor. Er zit een endocyste van 2 bij 2,5 cm in mijn rechtereierstok, terwijl ik 3 maanden geleden bij de echo niets had en daarna 3 maanden om lichaam rust te geven aan de lucrin ben geweest. Hoe kan dat dan.... Morgen hoor ik of ik wel of niet mag beginnen, het wordt dan overlegd. Ik ben zo boos en teleurgesteld, had zo naar deze datum toegeleefd, ik ben altijd positief ingesteld maar nu zie ik het even niet meer zitten, dagje balen.... Hoe is het nu met jou?

Kan een endocyste eigenlijk ook vanzelf weer weggaan?

Posted

Beste Yolande en andere dames,

ja balen is het he. IVF is al pittig genoeg als het allemaal wel volgens het boekje gaat. Niettemin goed dat artsen voorzichtig zijn, en je wil wel volledig van de kans van een poging kunnen profiteren natuurlijk.

Zelf vind ik het wachten tot de cyste weg is nu niet erg, maar kan me wel voorstellen dat dat lastig is als de cyste straks bij controle niet is verdwenen en ik nog langer niet met poging 2 mag beginnen. Ik vind het in ieder geval erg fijn om te lezen dat er meerdere vrouwen zijn die dit kennen, en elkaar kunnen steunen met verhalen.

Morgen en overmorgen even carnaval vieren. Even de zinnen verzetten, en daarna weer met het serieuze werk aan de slag.

Ik ben er zelf overigens van overtuigd dat de reden dat er een cyste in mijn eierstok zit, te maken heeft met de vorige poging in november 2010, waarbij ik door overstimulatie rond de 25 follikels had. Er is na de poging en voor de start decapeptyl geen echo gedaan (dus helaas weet ik het niet zeker) maar ik heb al die tijd dat ik al medische begeleiding heb, nooit cystes gehad. Ik hoop dus ook maar dat deze gewoon verdwijnt zonder gedoe.

Lieve dames, bedankt voor jullie reacties!

Posted

Ellie, geniet lekker van het carnevallen! Hopelijk mag je straks gewoon starten, ik mocht alsnog starten en heb dinsdag 8 maart al de eerste folikkelmeting dus maar duimen dat het goed gaat met de eitjes en dat de cyste niet meegegroeid is door de hormonen....

Alaaf!!

Posted

Beste Yolande, hoop dat het goed gaat bij de eerste fm, en dat de cyste mooi is verdwenen/kleiner geworden.

Beste allemaal,

Zelf zou ik aanstaande maandag een echo en gesprek hebben om te checken hoe het bij mij gaat met de cyste. Ik heb echter al een paar dagen een vervelende pijn in mijn onderbuik, dus heb vanavond een echo laten plannen omdat ik graag wil weten hoe het er voor staat.

Ik merk dat ik me er al een beetje op voorbereid dat het wel even kan gaan duren, dat hoop ik natuurlijk niet, maar wil mezelf graag tegen de teleurstelling behoeden.

Veel sterkte iedereen in de tussentijd!

Posted

Ellie, hoop zo dat vanavond meevalt voor je en je goed nieuws krijgt maar ik snap je angst... Alvast veel succes/sterkte vanavond bij de echo..

Ik heb tot nu toe gelukkig, dinsdag de eerste fm gehad en dat was prima, totaal 15 eicellen die aan het groeien zijn en cyste was niet gegroeid... so far so good. Morgen de 2de fm, spannend...

Posted

Dag dames,

Nou donderdag de echo gehad, ik had hem eerder aangevraagd vanwege vervelende pijn links onder in mijn buik (daar waar de cyste zit). Op de echo was geen cyste meer te zien! Ik heb de gynaecologe gevraagd extra goed te kijken, want ik was er van overtuigd dat er zeker wel nog een zat, hoe kon ik anders pijn hebben. Ze gaf aan dat dat echt niet zo was, wel zag ze een follikel die net gesprongen leek te zijn. Ze denkt dat de cyste aan het oplossen is, of geknapt is, en dat ik daarom wat pijn in de buik heb, omdat er vocht vrij is gekomen. De pijn lijkt ook wel wat op de pijn na overstimulatie van de vorige keer.

Niettemin dus eigenlijk goed nieuws: ik mag weer verder.

Omdat ik veel last had van Decapeptyl, hebben ze ons nu een kort schema (flare up schema) voorgesteld met Decapeptyl en Fostimon 150. Fostimon in plaats van Gonal F, zou volgens gyn beter zijn voor de eicelkwaliteit.

Ik ben erg blij en verheugd dat ik weer 'door' mag, en dat het hormonengebeuren dit keer van kortere duur zal zijn, ik word regelmatig gecheckt met echo's zodat ik niet weer zal gaan overstimuleren, dat is ook een geruststellende gedachte.

Nu dus wachten tot de menstruatie en dan mag ik. De tas met medicatie en injectienaalden alweer meegekregen.

Had me ingesteld op langer wachten en teleurstelling dus dit was een meevaller.

Wat me wel nog wat zorgen baart is dat ik nog steeds die zeurderige onderbuikpijn heb. Volgens de gyn zou die na een paar dagen moeten verdwijnen, duurt nu al wel een week.

Ik probeer me er niet teveel zorgen over te maken, maar ja, als je eenmaal in de medische molen ziet, ga je ook overal op letten.

Fijn om te horen dat het zo goed gaat Yolande. Klinkt als mooie stimulatie. Ga zo door! Ik duim voor je.