Jump to content

ICSI lang of kort protocol (flare up schema)

Recommended Posts

Posted

Beste dames,

Eind 2010 deden we onze eerste IVF/ICSI poging. Ik zat op een lang schema, dus beginnen op menstruatiedag 21 met Decapeptyl, na uitgangsecho start Gonal F 225.

Ik bleek een enthousiaste stimuleerder te zijn. Bij de punctie werden er maar liefst 24 follikels aangeprikt, daar kwamen 17 eicellen uit. Van de 17 werd de helft met IVF en de andere helft met ICSI bevrucht. Bij de terugplaatsing wel een grote schok. Van de IVF 0 bevruchtingen, bij de ICSI 3 bevruchtingen, maar op het moment van terugplaatsing maar 1 embryo geschikt voor TP.

Ik bleek na de TP overstimulatie verschijnselen te hebben, veel pijn, en enorm veel vocht in buik en bij longen. Ik werd daar regelmatig op gecontroleerd (moest gewicht in gaten houden, bloed prikken enz.). Helaas bleek ik niet zwanger.

Na wat maanden rust opnieuw begonnen. Afspraak was om ICSI alleen nog te doen, en minder stimulerend hormoon. In februari is de poging gestaakt omdat ik een cyste bleek te hebben in mijn linker eierstok. Waarschijnlijk overblijfsel van overstimulatie van vorige keer.

Moest wachten tot die verdwenen was omdat men zeker wilde zijn dat ik optimale kansen had, en ook niet wilde stimuleren, niet wetende hoe de cyste daarop zou reageren.

Afgelopen week echo, de cyste was verdwenen, wel vreemd, want voel nog steeds wel de pijn in onderbuik. Was opgelucht. De gynaecologen hadden onderling overlegd.

Voorstel is nu om een KORT schema (flare-up noemen ze het bij Geertgen) te gaan doen, vooral omdat ik veel last had van de Decapeptyl en dat de stimulatie nogal goed loopt. Daarnaast was er sprake van een teleurstellend resultaat de vorige keer, veel eicellen, maar weinig bevruchtingen. Omdat er dus mogelijk naast een zaadcelfactor ook een eicelfactor meespeelt is voorgesteld over te gaan op Fostimon, dit zou de eicelkwaliteit verbeteren?

Combinatie die ik dan krijg vanaf menstruatiedag 1 is Decapeptyl en vanaf 2e dag Fostimon 150. Moet dan regelmatig terugkomen om follikelgroei in gaten te houden.

Ben blij om weer te starten en hoop op verhalen van vrouwen die met een lang en/of kort schema ervaring hebben, of met de verschillende medicaties (Gonal/Fostimon).

Veel succes allemaal!

Posted

Hi LaEllie,

Ik heb zelf nooit een lang schema gehad, wel verschillende varianten op het korte schema. Ik vind dat zelf erg prettig omdat je maar heel kort hormonen hoeft te gebruiken.

Verder het schil tussen Gonal en Menopur. Fostimon is dacht ik ehtzelfde als Menopur? Het verschil is dan dat er naast FSH (follikel stimulerend hormoon) ook LH in zit. Dit kan bij sommige vrouwen de eicelkwaliteit verbeteren. Bij mij was dit zeker zo: met Gonal F telkens maar één of twee rijpe eicellen en nooit meer dan één embryo. Met Menopur hadden we meerdere rijpe eicellen. Van de laatste poging hebben we zelfs zes cryo's.

Bij mij heeft deze combi dus zeker gewerkt en ik vind het sowieso al heel positief dat ze iets anders voorstellen ipv stug doorgaan met het 'standaard' protocol. Hoop dat het voor jou ook succesvol gaat zijn! Succes, Henne

Posted

Hallo Ellie, onze eerste poging was het lange protocol, daarna steeds het korte: cd 2 een echo en op cd3 starten met stimuleren. Ik heb altijd Menopur gebruikt en Brussel ( waar we begonnen) adviseerde Menopur of fostimon vanwege het gunstige effect op de eicellen.

Zelf vond ik het korte protocol het prettigste , veel minder belastend. Zowel in Brussel als DD Streven ze ernaar om niet heel veel follikels te laten groeien : liever wat minder maar van goede kwaliteit , heel veel succes!

Groetjes Babeth

Posted

Wat fijn om te horen. Een kort protocol klinkt inderdaad minder belastend. En heb liever minder follikels en betere kwaliteit, want kan me de overstimulatie nog maar al te goed herinneren....

Jullie ook heel veel succes! Ik zal rond 21 maart extra aan je denken Henne!

Posted

Hallo LaEllie,

Ook ik ga 'flair up" doen, maar dan met deca en gonal-f. Ik zit nu te wachten tot ik ongesteld ga worden en dan starten. Wanneer denk jij te gaan starten?

Groetjes Esly!

• 2 weeks later...
Posted

Nou, ik wacht nog steeds eigenlijk. Gek dat je soms kan uitzien naar menstruatie, maarre nog geen tekenen. Geduld. Geduld. Geduld.

Posted

Heyyy, gezellig...we gaan zeker samen op!!

Ik ben donderdag ongie geworden en vrijdagochtend naar het zkh geweest voor een echo. Alles was ok, dus inmiddels sta ik stijf van de hormonen haha! As zaterdag mag ik weer komen voor een fm, dus maar hopen dat ik een flink nestje met eitjes aan het leggen ben;-)

Hoe gaat het met jou?

Groetjes Esly!

Posted

Hoi Esly,

Zondag eerste dag van menstruatie (was 8 dagen later dan normaal, dat is niet goed voor de zenuwen...) en dus start Deca. Vandaag uitgangsecho en naast Deca nu ook Fostimon 150. Alles was ok, ik mag over een week terugkomen voor een fm. Laten we elkaar op de hoogte houden!

Posted

Gaan we zeker doen! Heel veel succes en ik hoop dat je niet teveel last krijgt van de hormoontjes! Bij mij gieren ze nl. alweer flink door mn lijf en heb flinke hoofdpijn van de Deca? Nou ja, gelukkig kort protocol en nog even volhouden dus! Wel is mijn vriend alles bij elkaar aan het snotteren.....gelukkig geen koorts en ik hoop maar dat dat zo blijft! Moet er niet aan denken dat we om die reden de poging zouden moeten staken!

Ik hou je op de hoogte!

• 2 weeks later...
Posted

Hee Esly,

Ja ook hier gieren de hormonen inmiddels wel door het lijf, en vooral door mijn hoofd, man man wat kun je er toch onzeker van worden.

Ben ook flink verkouden en snotter en blaf wat af, maar ach, kleinigheidje hou je altijd. Eerste follikelmeting gehad afgelopen maandag, was dag 9, wel wat follikels te zien, maar klein. Dosis Fostimon is nu verhoogd van 150 naar 225. Mag komende vrijdag terugkomen voor fm. Verwachting is ergens volgende week punctie en tp.

Hoofdpijn van de deca, ja dat herken ik wel erg, al heb ik er zelf nu bij dit korte protocol minder last van. Gewoon blijven volhouden hoor!

Hoe gaat het bij jou?

Posted

Hey Ellie,

Ik had naar je gereageerd in het topic "zwanger worden in 2011", maar misschien heb je dat niet gelezen.

Ik ben afgelopen maandag voor een fm geweest en moest dinsdag terugkomen. Dinsdagavond heb ik de pregnyl gezet en morgenochtend de punctie!! Aiaiaiiiii.....het minst leuke onderdeel van het traject, maar allemaal voor het goede doel. Zal zo mn lorazepammetje nemen en dan lekker slapen!

Goed te horen dat jij ook flink aan het stuiteren bent, dan ben ik daar niet de enige in haha. Vooral de laatste dagen heb ik flink last van stemmingswisselingen en mn mijn vriend is erg blij dat we morgen de punctie hebben haha!

He meid, zet em op en hoop gauw goed nieuws van je te krijgen!

Groetjes Esly!

Posted

Hee Esly,

spannend, heel veel succes morgen, hopelijk slaap je dan nu al lekker. Punctie is voorbij voordat je er erg in hebt, en dan is het met het geprik weer even gedaan. Ja, het stuiteren van de hormonen, dat is wel iets universeels geloof ik. En nu maar hopen op goed nieuws. Ik duim met jullie mee.

Sinds vandaag ook meer spanning in de buik gevoeld, dus volgens mij zijn de follikels aan een groeispurt bezig. Laten we het hopen dat er ook snel een punctie volgt.

Succes!

Posted

Hoi Ellie,

Ik heb de punctie gehad en ik moet zeggen dat ik hem pijnlijker vond dan de vorige keer. Het verschil was dan ook dat ik nu wist wat me te wachten stond, dus misschien had ik iets meer last van spanning? De opbrengst was goed, 8 stuks!! Nu hopen op mooie bevruchtingen en dan hopenlijk maandag de tp.

Ik hoop voor voor je dat de punctie snel gaat volgen. Zet em op op meid! Wanneer heb je weer een fm?

Groetjes Esly!

Posted

Ha Esly, ja gek he dat punctie nu anders was dan vorige keer. Je weet wat er komt, dus dat telt mogelijk wel mee ja. Maar kan per keer ook verschillen afhankelijk van hoeveel eicellen en hoe de eierstokken liggen. Goede oogst dus ;-). Ik duim voor mooie bevruchtingen en een rappe en spoedige terugplaatsing! Heb je nu nog veel last van de punctie of valt dat mee? Ik hoop dat je lekker uitrusten en bijkomen kan en van het weekend genieten dat er aankomt. Hou me op de hoogte!

Ik moest eigenlijk morgen voor een fm, maar ben vandaag gegaan, ik had flink last van buik, en ben bang voor overstimulatie. Dat namen ze erg serieus, en dus kon ik meteen terecht. Geen overstimulatie. Follikels groeien gestaag, maar hebben nog wel even tijd nodig dus (ws. 2x6) om te rijpen. Ik ga dus door met stimuleren en ga maandag terug voor fm, prognose is nu einde van de week punctie. Pfff, ik had het liever al gehad, maar goed, het is even niet anders. Was niet iets om ongerust over te zijn, is me op het hart gedrukt, gaat ook elke cyclus weer anders.

Ik probeer dus maar niet teveel te denken aan hoe het de vorige keer ging en ga er maar gewoon voor.

Groetjes!

Posted

Hoi Ellie,

Ik voel me inmiddels weer beter, al zijn mijn eierstokken nog wel erg gevoelig!

We hebben net het verlossende telefoontje uit het ziekenhuis gehad en ze vertelden me dat van de 8 eicellen er 6 bevrucht zijn. Zoals het nu lijkt zijn ze alle 6 goed aan het doordelen en de terugplaatsing is ingepland. Of ik maandagmiddag om 2 uur aanwezig kan zijn.............natuurlijk kan ik dan aanwezig zijn haha! Al moest ik er s nachts om 2 uur zijn;-)

Fijn dat jij tussendoor kon voor een fm. Blij dat je geen overstimulatie hebt, ik weet gelukkig niet wat het is, maar het schijnt zeker geen pretje te zijn! Heel veel succes en ik hoop dat je me gauw kan volgen!

Liefs Esly!

Posted

Heel goed, heel goed nieuws zeg! Wow, ik zal aan je denken vanmiddag rond 2 uur!

Gevoelige eierstokken, ja dat heb ik nu ook een beetje, herinner ik me van de vorige keer ook rond tp wel. Komt goed hoor. En dan beginnen de spannende wachtweken. Laten we bestellen dat we de lente met een positieve test kunnen bekronen!

Liefs

Ellie

Posted

Hoi Ellie,

Hoe is je fm vandaag gegaan? Weet je al wanneer je punctie hebt?

Ik heb vanmiddag een supermooie embroyo teruggeplaatst gekregen die vwb deling al op dag 5 zit, terwijl het nog maar dag 4 na de punctie is! Als klap op de vuurpijl hebben we er 2 in de vriezer, dus we mogen niet klagen!

Je voornemen om de lente te bekronen met een positieve test voor ons allebei vind ik een supergoed idee!!

Zet em op he?!

Liefs Esly!

Posted

Hee Esly,

Ok, mooi zeg, ook nog 2 cryo's, dat is dan voor een broer/zus variant he, gaan we even van uit. Succes met wachten!

FM ging prima, ondanks dat de linker eierstok wat dwars lag en minder goed zichtbaar was, waren er een stuk of 10 follikels te zien. Mooi aan het groeien.

Bedoeling is woensdagavond Pregnyl spuiten, vrijdagochtend vroeg punctie. Ik denk daarna dan op ma/di TP.

Ben blij met de duidelijkheid en het einde van de spuitjes is dus in zicht. Vind het wel spannender dan de vorige keer, ik weet wat er komt en zie er toch tegen op. Vooral wat bang voor pijn, maar meer nog de spanning daarna. En van die doosjes met Utrogestan die ik alvast meekreeg kreeg ik ook alweer even de griezels...maar ach, allemaal voor het goede doel.

Gewoon positief blijven, succes he!

Liefs

Ellie

Posted

O wat spannend!!! Maar wel fijn dat je uitzicht hebt op de punctie...ik vond het deze keer pijnlijker dan de vorige keer en heb nog een paar dagen last van mn buik gehad. Zat zaterdag op de fiets naar t centrum en elke hobbel voelde ik:-( Nu is het gelukkig alweer een stuk beter..... Laat je maar lekker in de watten leggen na de punctie!

Ik ben inmiddels volop aan de Utrogestan en vind het, net als jou, zo verschrikkelijk vies! Maar ja.....allemaal voor t goede doel! Ik hoop maar dat ik een "fijn bedje" aan het maken ben voor onze uk in wording....

Heel veel succes met de laatste loodjes en duim voor een goede opbrengst!

Liefs Esly!

Posted

Hoi,

Ik heb nu twee keer het lange protocol gedaan. De eerste keer met Gonal-f en de tweede keer met Fostimon. Ook omdat alle bevruchtingen met IVF de vorige poging mislukt zijn. Fostimon schijnt een betere kwaliteit eicel op te leveren al sis het resultaat bij mij minder follikels als met Gonal-f. Maar we gaan voor de kwaliteit hè!

Ik heb ook gevraagd wat nu werkelijk het verschil is tussen lang en kort protocol en ook lang protocol kan betere kwaliteit eicxellen opleveren. Daarom heb ik dus nu voor lang protocol en fostimon gekozen. En natuurlijk volledig ICS, ik ben beniwud, mag mogen bellen over hoe de bevruchtingen zijn verlopen!

Groetjes KrisKras

Posted

Hoi KrisKras,

Spannende dag dus voor jou morgen!! Ik zal voor je duimen!

Hoeveel eitjes hebben ze bij de punctie weggehaald?

Groetjes Esly!

Posted

4 eitjes, ik vind het nu heel spannend heb vannacht echt liggen piekeren...stel nou dat er geen een bevrucht is.. mijn wereld stort in! Ik ben bang..