Ga naar inhoud

Wie start er ivf/icsi augustus??

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Nou schrijf ik net dat ik nergens last van heb, maar nu ben ik het hele wekend al moe. Maar dat kan ook door iets anders komen; weer of werkdruk.

De punctie ervaar ik altijd als pijnlijk. De vorige keer kreeg ik later echt heel veel last; onwijze pijnsteken in mijn buik. Maar dat was ook niet normaal hoor. Ik heb dat van niemand gehoord. De arts kon echter niet vertellen wat het was. Dus er zal wel verkeerd aangeprikt zijn denk ik en ze geven het niet toe.....

Maar ik kijk niet tegen de punctie op. De pijn hoort erbij en ik heb het er wel voor over.

Succes alle deze maand haha!

• Reacties 413
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Hoi Carolin,

Je hebt gelijk, ik moet niet zeuren over pijn. Ik van met mn 2 dochters verwend, want die kwamen spontaan. Dit is voor mij allemaal nieuw, ik probeer mijn verstand op nul te zetten en gewoon doen wat de arts zegt. Ik hoop van harte dat je volgende punctie goed zal gaan! Ik zal voor je duimen!

Groetjes, Esma

Geplaatst

hoi esma,

dus jij hebt zelfs 3 kindjes spontaan gekregen?! ik heb mijn zoon van 3 ook uit een spontane zwangerschap gekregen en nu helaas op ICSI aangewezen

groetjes

Geplaatst

@ Caro-lin Ik ervaar de puncties ook altijd als pijnlijk. Maar de ene keer is het beter te doen als de andere keer. Vorige had ik weinig last maar die keer daar voor heb ik heel lang last gehad. Ik heb het er ook graag voor over haha.

@ Esma en Roseflower apart he dat je eerst wel spontaan zwanger kan raken en nu op icsi aan gewezen bent. Ik vind het toch altijd weer apart hoe het allemaal gaat. mensen die niet zwanger kunnen raken en uit behandeld zijn die toch ineens zwanger zijn, mensen die van een redelijk slechte cryo zwanger worden.

Soms snap je het allemaal niet.

Hier nog steeds afwachtend op de evaluatie en hopend dat we snel weer verder kunnen.

Geplaatst

Hoi Carolin,

Ik denk dat je een typfoutje heb gemaakt. Ik heb 2 kindjes spontaan gekregen, en nu op icsi aangewezen. Ik zal ook voor jouw duimen!!

Groetjes, Esma

Geplaatst

Hoi Meiden,

Mag ik ook met jullie mee schrijven? Ik zal begin september gaan starten.

Wij hebben nog geen enkele ICSI-poging gehad, dus heel veel is nog nieuw en onbekend voor ons. Veel mensen in onze omgeving zeggen iedere keer maar dat het heel zwaar gaat zijn en wensen me sterkte. Er waren er ook die vroegen of we het wel zeker weten? Als je een kinderwens hebt, grijp je alles aan denken wij dan.

Omdat ik net 36 jaar ben, moest er nog een echo en bloed op de 3e dag van de cyclus voor die van de behandeling. Vandaag was dat dus en mijn rechtereierstok was zich aan het verstoppen. Links waren er 9 follikels te zien en rechts op zijn minst 3. Wij vragen ons nu af, is dat veel of weinig?

Op donderdag 1 september horen we pas in welke dosis en vanaf welke dag (2 of 4) we moeten starten met prikken. Verder ging onze intake naar onze mening rommelig en weten we nog niet zo goed hoe het nu allemaal met de medicatie moet. In het schema van het LUMC staat Synarel, Gonal F en Pregnyl 36 uur voor de punctie. Na de TP staat er Utrogestan.

Gebruikt iedereen dan dezelfde medicijnen of is dat per ziekenhuis verschillend? Hopelijk word ik op dit forum wat wijzer.

grtz Maaikie

Geplaatst

Hoi Maaikie,

Begrijp ik goed dat je op dit moment 12 follikels hebt? Maar dan ben je toch al gestart met prikken?

Elk ziekenhuis geeft weer andere medicatie. Ik start met decapeptyl, dat zijn de ochtendprikken. Daarna komen er na de echo (die is een week later) de avondprikken bij. Bij mij Gonal F, die stimuleren meerdere eitjes met groeien. Als ze groot genoeg zijn doe je 36 uur voor de punctie de pregnyl spuit. De punctie is ongeveer 3 weken na de start van de 1e prik.

Ik beschouw de hele behandeling niet als zwaar. De wachtweken nar de terugplaatsing zijn spannend en de test natuurlijk het allerspannend,

Het is pas zwaar als de test negatief is....

Succes,

Geplaatst

@Esma en Piekje

Ik ben 2 keer spontaan zwanger geworden. Maar ben nu toch aangewezen op ICSI (laatste kans)

Die 2 waren gewoon toevalstreffers. Niets is onmogelijk:)

Geplaatst

Hoi Carolin,

De wonderen zijn de wereld nog niet uit! Ik was met de pasen niet ongesteld geworden, ik een test gedaan die positief was. Helaas is het een paar dagen daarna mis gegaan. Dus weer het bewijs dat het kan. Hou vol.

Groetjes, Esma

Geplaatst

Hallo Maaikie,

Welkom. Ik heb zelf niet zoveel ervaring. Op dag 19 van de pil ben ik begonnen met deca. De 18e heb ik een uitgangsecho, en krijg dan te horen of ik met puregon mag beginnen, 36 uur voor punctie pregnyl en na tp utrogestan. Volgens mij is Gonal gelijk aan deca.

Hoe was je echo? bloed voor bepalen AFC en FSH wat houdt dit in (ik ben namelijk 37 en kan me niet herinneren dat ik dit heb gehad).

Ik wens je veel succes de komende periode.

Groetjes, Esma

Geplaatst

@ Caroline: de decapeptyl hoeft niet perse in de ochtend geprikt te worden. Als je het maar op een vaste tijd doet. Ik doe het meestal rond 18uur, komt makkelijk uit. Ben ik zeker thuis van het werk en hoef ik het niet mee te nemen als ik een afspraak heb ik de avonduren.

@ Caroline, Roseflower & Esma: Dat is idd helemaal spannend allemaal dan voor jullie, zeker omdat jullie allemaal al kindjes hebben uit een spontane zwangerschap. Dan ga je denk ik toch anders de behandeling is.

@ Mijnbaby: Welkom en heel veel succes bij de behandeling voor een 2e wondertje voor jullie. Hopelijk is dat ook bij de 1e TP raak.

@ Maaike: Welkom en natuurlijk mag je mee schrijven hier, iedereen is welkom. Voor jou is het dus net zo nieuw als voor mij en nog vele hier met ons. Het is voor mij ook de eerste ICSI poging, al ben ik wel al begonnen met de deca spuiten. Maar iedereen gaat hier een beetje gelijk op.

En idd die opmerkingen van mensen uit onze omgeving heb ik ook gehad, maar die weten niet wat het is. Ze hebben alleen via via verhalen gehoord. En het is wat je zegt als de wens voor een kind zo groot is, grijp je zeker al je kansen.

De medicijnen die je gebruikt is afhankelijk van het ziekenhuis waar je onder behandeling bent, maar in principe heeft alles dezelfde werking, alleen een andere naam

(ik werk zelf in een ziekenhuis dus hieronder ff snel een samenvatting)

- Je eigen cyclus wordt onderdrukt met Decapeptyl of Synarel

- Stimuleren van de groei van meerdere eitjes met Gonal-F of Puregon (ondertussen blijf je ook nog de Decapaptyl of Synarel gebruiken)

- Uitrijpen van de eiblaasjes m.b.v. Pregnyl /Ovitrelle. Hiervoor krijg je een duidelijk tijdstip mee. 36uur na injectie vindt meestal de punctie plaats. Na 40uur is er zeker een eisprong geweest, dit komt dus heel erg nauw!! (op deze dag gebruik je geen Gonal-F meer maar wel de decapeptyl of Synarel)

- Als er eitjes zijn bevrucht begin je met Utrogestan / Progestan. (meestal 3x daags 2 tabletten vaginaal inbrengen) Dit is een progesteron bevattend preparaat. Het hormoon progesteron maak je gewoonlijk zelf ook en dient om het baarmoederslijmvlies, waarin de innesteling plaats moet vinden, in de juiste conditie te brengen en te houden. Je krijgt dit medicijn omdat je eigen hormoonproductie is stilgelegd door de Synarel of de Decapeptyl en je daardoor zelf soms nog te weinig van dit hormoon maakt.

Dames allemaal veel succes. Ben blij als ik vrijdag de echo heb, eindelijk starten met de gonal-F. Ik zie alleen best wel op tegen de punctie, weet niet wat ik kan verwachten. Hoop dat ik er niet teveel van voel!!

Esma veel succes met de echo donderdag. Spannend. Het scheelt allemaal niet veel met elkaar.

Liefs Kim

Geplaatst

@Carolin en Esma

De echo was om te kijken hoeveel follikels ik heb tijdens een gewonen cyclus en wat dan de FSH-waarde in mijn bloed is. Op basis daarvan wordt de hoogte van de dosis Gonal F bepaald en ook of ik op dag 2 of 4 van de cyclus moet beginnen met prikken.

Uiteindelijk wordt het allemaal heel snel achter elkaar. Op 1 september krijg ik te horen wat de uitslag is van het bloed, dan op 2 september krijg ik "prik-les". Als mijn cyclus dan 28 dagen is, begin ik 8 september met prikken. Maar gezien de laatste keren, zal dat wel eerder worden.

Of het nu lukt of niet, ik heb voor mezelf al wat leuks in het verschiet staan eind oktober. Een weekje op vakantie naar de US. Hopelijk helpt dat me ook om het wachten door te komen.

@Kim Bedankt voor je uitleg over de medicatie, maakt het even wat duidelijk als ik al die verschillende namen voorbij zie komen.

Geplaatst

Hoi Dames,

wat een spanning weer en helaas wordt het hier drukker, wel gezellig natuurlijk : ) Ik ben waarschijnlijk de eerste voor de punctie deze ronde, zie hieronder:

Vanmorgen voor de echo geweest en er zitten heel veel kleine follikels maar ongeveer 7 die waarschijnlijk mee gaan doen! De grootste was al meer dan 18mm. Aan de rechterkant zaten er zes en links maar 1. Apart.... Hopelijk zit er ook in elke follikel een goed eitjeeeeeeeeee

Vandaag nog decapeptyl+ gonal-f spuiten, morgen decapeptyl en om 21.30 de ovitrelle en dan vrijdag om 08.30 al de punctie! Hoe snel gaat dat. Had ik echt helemaal niet verwacht. Vind het wel eng hoor......................

Geplaatst

Hallo Maaikie,

Bedankt voor je uitleg! Ik ben nog een groentje. Wat gaaf zeg een weekje US!!

Geniet ervan.

Groetjes, Esma

Geplaatst

Hoi Kim,

Bedankt voor je uitleg! Ik ben wat dit betreft nog een groentje. Heel veel succes vrijdag. Ik hoop dat ik donderdag met pregnyl mag beginnen, en dan gaat het volgens mij heel snel. Ben benieuwd hoe ik hier op ga reageren. Ik hou je op de hoogte.

Groetjes, Esma

Geplaatst

Hoi Shirley,

Spannnnend zeg! Heeel veel succes met de punctie, ik ben benieuwd hoe je dit ervaart. Ik zal voor je duimen.

Groetjes, Esma

Geplaatst

@ Shirley: Spannend voor de punctie, maar wel een redelijk aantal eitjes. En misschien zitten er vrijdag nog wel meer. Heel veel succes en we horen wel hoe het gegaan is. Het is voor jou ook de eerste keer een punctie toch? Ben benieuwd. Een vraagje, hoe lang heb je de gonal-F gespoten? En volg je het lange of korte protocol? Ben wel benieuwd namelijk.

@ Maaikie: graag gedaan hoor de uitleg. Dan weet je tenminste waarvoor de medicatie gebruikt wordt die genoemd wordt in dit forum en andere forums.

En wat een heerlijk vooruitzicht zeg een weekje US, daar kun je alvast naar uit kijken en dat maakt inderdaad misschien het wachter makkelijker.

@ Esma: ja het wordt nu spannend voor ons. Jij donderdag voor de echo en hopelijk starten met Pregnyl en ik vrijdag de echo en dan hopelijk starten met de gonal-F. En wat je zegt dan gaat het snel.

Voor alle andere dames heel veel succes met de behandeling. Je kunt veel hebben aan de ervaringen van een ander.

Geplaatst

@ Kim bedankt! We hadden nog 6 eskimootjes uit ons

Eerste behandeling waar uit ons zoon is geboren.. Maar

Die hebben helaas niet to zwangerschap geleid..

Dinsdag mag ik beginnen met de deca.. En rond 20'sep

Hebben we de punctie.. Als alles goed zit..

Geplaatst

Esma: Bedankt! Ben benieuwd ook naar jou, hoe de echo zal verlopen morgen. Is toch heel anders met dat lange protocol.

Kim: Ik doe het korte protocol en heb ik totaal 8 dagen gonal-f 150 ie gespoten. Hoe lang moeten jullie dat gemiddeld doen dan? Het is idd de eerste punctie bij mij. Laat je weten hoe het vrijdag ook bij jou was?

Maaikie: Wat een heerlijk vooruitzicht, ga je naar New York?

Carol-lin: Succes morgen bij de echo!

Geplaatst

Hoi Carolin,

Veel succes morgen! Ik vind het best spannend, ben benieuwd of we met pregnyl mogen beginnen.

Groetjes, Esma

Geplaatst

Hoi Shirley,

Heb je enig idee wat het verschil is tussen lang en kort protocol? Lang voor het eerst en kort voor bestaande cryo's?

Groetjes, Esma

Geplaatst

@ Carolin: succes morgen met de uitgangsecho. Ben benieuwd. We horen wel of je mag starten met de gonal-F

@ Shirley: ik doe lang protocol, dan start je de maand voorafgaand aan de ICSI eerst nog met de anticonceptiepil. Ze zeggen dat gemiddeld voor de gonal-F 10 - 12dgn is, dus dat is wel een beetje gelijk. Weet alleen niet welke hoeveelheid, aangezien het ook de eerste keer is. Hoop echt dat ik vrijdag mag beginnen, ik laat het zeker weten. Jij heel veel succes met de punctie vrijdag en we horen wel hoeveel eitjes het uiteindelijk geworden zijn.

@ Esma: heel veel succes met de echo morgen. Hopelijk mag je starten met de stimulatie.

Nog 2 dagen dan mag ik eindelijk zelf voor de echo, spannend dames. Maar wel fijn dat redelijk gelijk op gaan. Doet je toch goed dat je met anderen ervaringen en zo kunt uitwisselen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden