Jump to content

Recommended Posts

Posted

AARRGGG HELP???

Ik lees overal wat anders.....

Hoe doen, of hebben jullie dat gedaan met kleertjes wassen?

Ik lees zonder wasmiddel, met wasmiddel.. Ik kan wel zonder doen, maar als het gedragen is, gaat het toch ook met de gewone was mee?

Koud wasje? of 30-40 graden? en moet je echt alles strijken, of kan het ook in de droger?

Help, wat kun je je dan opeens onzeker voelen!!!

Het gaat mij dus om nieuwe kleertjes, en kleertjes die al gedragen zijn, maar al een tijd in een doos zitten.

Wie oh Wie....

Posted

nou ik moet zeggen dat ik me er niet echt in verdiept heb...

ik heb alles gewassen met Neutral, gewoon 40 graden en alles buiten gedroogd,en inderdaad gestreken.

De droger durfde ik niet aan, bang dat ik alles zou ruïneren terwijl ik normaliter voor onze kleding ook gewoon de droger gebruik, tenzij iets er niet in mag....

voor straks als de kleine er eenmaal is dacht ik om onze was ook gewoon met Neutral te gaan wassen, badhandoeken doe ik toch altijd wel apart dus blijf daarbij gewoon wasverzachter gebruiken.

Ik ben benieuwd hoe anderen het aanpakken

Posted

Gewoon wassen op 30 of 40 graden en ik deed alles in de droger, op een paar delicate dingen na, kun je in het label kijken. Rompertjes enzo die echt vies zijn kunnen zelfs op 60 graden meestal, staat er ook in. Ik gebruikte en nog steeds voor mijn witte was, die witte fles wasverzachter van Robijn, weet even niet hoe die heet, maar die zat in mijn kraampakket en is geschikt voor babykleertjes...

Ach, je maakt je nu druk en een paar weken na de bevalling is het allemaal routine!

Posted

Hey, hier alles gewoon met Robijn op 40 graden en in de droger. De gekreukelde dingen strijk ik wel maar het meeste gewoon vouwen en in de kast.

Daar hangt een heerlijk Zwitsal geurbuiltje. ;-)

Succes!

Posted

voor dat amy geboren was heb ik alles netjes op 30 graden gewassen en alles gestreken

nu doe ik niet meer zoveel strijken want dan blijf je bezig

ook gooi ik af en toe de kleertjes gerust op 75 graden anders word het echt niet schoon

heb nog nooit wat in de droger gedaan maar gebruik deze zowiezo heel weinig

Posted

Alles gewassen, meeste op 40 graden maar rompertjes en spuugdoekjes en zo op 60. Ik kijk verder gewoon naar het waslabel op de kleertjes.

Ik gebruik neutral en geen wasverzachter in verband met mogelijke allergie. Ik lees bij Caroline nu ineens over wasverzachter van Robijn, dus dat ga ik es uitzoeken. Voor de kleine lijken zachte kleertjes me nl. wel fijn! Droger gebruik ik ook nauwelijks, meeste hang ik gewoon op. Strijken doe ik sowieso vrijwel nooit, dus nu ook niet :)

Posted

Ik heb voordat de kleine er was alles gewassen op 30 graden zonder wasverzachter, niks geen kleertjes in de droger (alleen spuugdoekjes enz.) en alles gestreken.

Sinds de kleine er is doe ik het eigenlijk nog precies zo alleen gebruik ik nu wel wasverzachter. Had het een keer uitgeprobeerd en de kleine had er geen last van dus daarna gewoon gebruikt.

Moet er wel bij zeggen dat ik van onze kleren ook eigenlijk niks in de droger doe, ja sokken en onderbroeken die wel.

Posted

Ik was vrijwel alles op 40 graden, idd alleen als het echt vies is op 60. Gebruik als wasverzachter de "witte" fles van Robijn, Puur & Zacht.

Strijken.....hmmm nooit gedaan, strijk nu alleen de lakentjes van het ledikantje. En wat de droger betreft: bijna alles kan in de droger, maar volg het waslabel. Alleen zodra het weer het toe laat hangt bij mij alles lekker buiten, heerlijk!

Groetjes,

Lot

(ga even een wasje uit de machine halen :laugh:)

Posted

dank jullie wel.. hier word ik iig een stuk relaxter van.

Hebben jullie de kleertjes van de kraamvisite enzo eerst ook allemaal gewassen?

Posted
dank jullie wel.. hier word ik iig een stuk relaxter van.

Hebben jullie de kleertjes van de kraamvisite enzo eerst ook allemaal gewassen?

Ja ik wel. Ik was alles eerst voordat het in de kast gaat. Weet niet hoe die andere meiden het doen..

Posted

Ik heb ook alle kleertjes, gekregen en nieuwe gewassen op: 30 voor de bonte was en 40 voor de witte was. Alles gaat hier in de droger tenzij het echt niet mag. Als het in de droger gaat vind ik zowiezo wasverzachter niet nodig, dan is het zacht genoeg. Babyspulletjes allemaal op aanraden zonder wasverzachter gewassen en als de fles wasverzachter leeg is die ik nog heb staan gebruik ik het voorlopig voor geen enkele was meer.

Strijken doe ik alleen wat echt nodig is, is ook niet echt mijn hobby.

Posted

Hee Simba,

Ik heb alles wat ik voor de bevalling gekocht had, op 30 graden (kleertjes) of 60 graden (lakentjes, hydrofieldoeken, rompertjes) gewassen omdat ik had gehoord dat dat moest ivm mogelijke reacties van het kwetsbare babyhuidje op stijfsel e.d. in ongewassen textiel. Ik heb ons gewone wasmiddel gebruikt, zonder wasverzachter.

Toen de kleine man eenmaal geboren was heb ik ook wel eens iets van hem meegewassen met 'onze' was + gewone wasverzachter, en omdat hij daar helemaal niet slecht op reageerde heb ik daarna zijn kleertjes gewoon bij ons in de was gedraaid. Ook als je hem een ongewassen, nieuw kledingstuk aan deed zag ik helemaal niks aan zijn huidje, dus kennelijk kon hij er goed tegen. Daarna heb ik helemaal nergens meer rekening mee gehouden! Een baby is al genoeg werk, als je dan ook nog eens alles apart moet gaan wassen...

Groetjes,

Barbara

Posted

Strijken is ook niet mijn hobby....

Ik denk dat alles na de droger (rompertjes enzo) linea recta de kast in gaat..

@ Barbara... dat ben ik dus inderdaad ook niet van plan.. maar als je dat overal leest..... dan moet je dat wel doen ;-)

Posted

Ik heb wel alle kleertjes gelijk in de droger gedaan en met mijn gewone wasmiddel, en met wasverzachter.

Ik heb het idee als je gelijk al met neutral enzo gaat beginnen dat kan je kindje misschien na een poosje nergens meer tegen ( ik ken verhalen waar dat bij was )

Je moet niet regelmatig wisselen van wasmiddel en of wasverzachter.

Ik heb tot aan 1 jaar alle kleertjes op 60 graden gewassen, maar Ilona was een erge spuugbaby dus alles zat er ook erg onder.

Ik heb ook tot 1 jaar alle nieuwe kleertjes eerst gewassen, er zitten toch chemicalien in nieuwe kleertjes.

Over het strijken is ook iets wat je zelf moet weten , ik strijk niets maar ik doe alles van de droger gelijk de kast in.

succes

Posted

handig topic, al is het voor mij nog eventjes wachten. Ik heb onlangs kleertjes van de buurvrouw van m'n tantje gekregen, en die liggen in de kast, maar ze ruiken echt overdreven naar zeep die helemaal niet de onze is! Zeg maar gerust stinken hihi.

Dus die ga ik toch nog eventjes extra wassen. Ik gebruik Ecover, een ecologisch en biologisch wasmiddel, met wasverzachter, maar misschien voor de eerste lichting kleertjes toch zonder wasverzachter doen.

Strijken heb ik ook nooit gedaan, en ga ik ook nooit niet doen wellicht.

Posted

nou ik heb alles gewassen op 40 graden, ik gebruik geen wasverzachter dit omdat ik hier ook niet tegen kan, en heb alles gewoon gedroogd lekker buiten.

(ook al heb ik een droger) en de hydrofiele luiers hoefde ik niet eens te wassen had de kraamverzorgster gezegd, tja dat had ik al gedaan, gewoon strijken was ook voldoende geweest.

Ik denk dat ik nu ook alles ga wassen op 40 graden en dan lekker ophangen, en niet in de droger.

doe gewoon wat je zelf wilt eigenlijk.. vroeger wisten ze dat ook allemaal niet en kijk hier.. er is me niks overkomen hoor:) hahaha

liefss

Posted

Daar heb je gelijk in Dees..

Nou de hydrofiele luiers en spuugdoekjes draaien nu hun rondjes op 60 gr.

Ik heb er ondertussen zoveel gekregen dat ik de hele babykamer ermee kan behangen volgens mij.

Hebben jullie ook van die flanellen gevallen? En wat doe je daarmee??

Jeetje.. ik voel me echt zooooo blond....

Posted

ik zou ook alles gewoon wassen, nieuw of tweedehands, liever mijn "eigen geurtje" eraan...soort terretoriumafbakening had ik, hahaha...maar ik zou het gewoon met de was mee wassen, kleur bij kleur enzo, ik was zoiezo alles hier al op kleur (nou ja....dat niet helemaal, zwart bij zwart, wit bij wit en de rest bij elkaar) en op 30 graden. oudere dingen gooi ik vaak wel in de droger, maar merendeel word gewoon opgehangen (ik heb een hele oude droger) en handdoeken, washandjes, sokken, ondergoed, etc...die was ik op 60 graden en gooi ik in zijn geheel in de droger. uiteindelijk gewoon doen waar je je goed bij voelt toch? :)

Posted

Hee Simba,

ik ben toevallig vandaag begonnen met de babyspullen wassen en volgens mij heb ik veel te veel hahaha. Maar goed ik doe gewoon alles in de wasmachine op 40 graden met eigen wasmiddel en wasverzachter. Wat er in de droger kan doe ik in de droger en wat ik denk dat krimpt hang ik buiten op. Ik was sowieso alles wat nieuw is want dat vind ik vaak 'hard' en niet lekker ruiken (en niet hygienisch zo uit de winkel ofzo). Succes met wassen/strijken/drogen!

Posted

Eeste was zit in de droger...

tweede was zit in de wasmachine.

en dan nog een hoop flanellen gevallen.. maar die kunnen geloof ik op 95 graden.

En dan nog eens de kleertjes. Al zijn een hoop hempjes en witte rompertjes al gedaan. die zitten nu in de droger

Posted

Ha Simba; Volgens mij heb je al veel antw. op je vragen over het wassen gekregen!!

K heb zelf in de kraam gewerkt, en weet dat veel mensen het niet eens eerst wassen

als ze iets kregen.... dus na de kraamtijd gewoon alles in de kast hingen tot het gedragen kon worden.

Voor t fris zou je het kunnen doen, maar voor de bacterieén heeft het geen nut (vanaf 60Gr.is het pas

bacterie dodend).

Die flanellen doeken kun je gebruiken in de kraamtijd (werd vroeger veel gedaan) in combinatie met een

luiertruitje.... dus je doet een luiertruitje aan, en dan zo'n flanellen doek voor om de benen gewikkeld

(kraamverzorgsters weten hoe dat moet ;-) )

Verder gebruik je die flanellen doeken eigenlijk niet.

nou, k hoop dat je weer wat wijzer bent geworden....

Oo ja, heel officieel moesten wij in de kraamtijd alles strijken (ook ivm de bacterién)

moet zeggen dat het in de praktijk niet altijd gebeurde hoor!!

Je kan ook té steriel zijn!!

t is gewoon wat je zelf prettig vind!!

Posted

Oja nog een vraagje; hoe doen jullie het met vuile/schone was van de baby? Aparte wasmanden, of een wasmand in de babykamer ofzo? Vroeg ik me zo af...

Groetjes Sheenara