Jump to content

Help borstvoeding loopt terug!!!!

Recommended Posts

Posted

Ik heb door omstandigheden de borstvoeding gestaakt en ben gaan afkolven en met de fles gaan geven. Eerst had ik Domperidon om de productie op gang te brengen, maar dat is sinds gisteren gestopt en moet mijn lichaam dat zelf doen.

Nu lees ik in alle boeken en folders dat je vaker moet aanleggen om de productie te verhogen. Maar ik kan niet aanleggen en om nu 5 keer per uur te kolven lijkt me ook geen oplossing en ik kolf al om de 2 uur nu maar ik maak niet genoeg aan. Ruben drinkt 500 cc per dag en ik produceer dat niet.

Ik baal daar echt van, weet iemand van jullie misschien hoe ik de productie verder op kan hogen????? Ik heb kv in huis maar hoop dat nog lang niet nodig te hebben....

Posted

Hi Sandra,

Hier alleen wat advies wat je wrs al weet en wat ik ook alleen maar van mijn schoonzusje heb gehoord: Ruben dicht bij je houden. Dus in de woonkamer laten slapen enzo. Lijkt me erg lastig als je wel borstvoeding wil geven, maar het lukt niet.

Ik denk zel eigenlijk dat je er al alles aan doet wat je kut doen. Hopelijk krijg je hier nog een goede tip, maar misschien lukt het bij jou niet zo goed. Dan kun je wellicht nog zo har proberen, zonder het gewenste resultaat. Kus voor Ruben!

Posted

hoi Sandra

wat ontzettend ellendig en jammer dat het nu zo minder wordt, het ging zo lekker en Ruben kwam zo lekker aan!

bij mij is de bv totaal niet op gang gekomen, ondanks het 6x per dag kolven en een neusspray maar goed dat is een ander verhaal. Domperidon ken ik niet, ik kreeg de neusspray Syntocinon ( oxytocinum) voorgeschreven door de vk na overleg met de lactatiedeskundige, wellicht ku je dit nog voorleggen?Mijn zus kreeg 22 jaar geleden in het zkh bruin bier tedrinken maar of dat echt iets doet??? succes lieverd!

Posted

die domperidon is dus nu afgebouwd, wie weet krijg ik het wel terug morgen van de huisarts. Die neusspray is om de toeschietrefelex te helpen, dat heb ik niet gehad. maar aan de toeschietreflex ligt het niet. De melk komt vrij snel, alleen stopt het ook weer vrij snel.

Net weer warme compressen geprobeerd en er vanacht ook maar weer uit om te kolven, hopelijk komt het nog een beetje terug op gang, anders ben ik bang dat ik het moet doen met wat ik heb en aanvullen met kv.

Ivfsh Ruben is de hele dag heel dichtbij. Als ik beneden ben ligt hij in de box en als ik op bed lig dan ligt hij er naast in zijn wiegje.

En bruin bier, bleh. Gelukkig zeggen ze dat het niet helpt anders had ik dit ook nog wel gaan proberen waarschijnlijk.

Posted

Sandra, wat bij mij veel scheelt is veel drinken (echt veel meer dan ik gewend was), veel vette melkproducten eten (elke dag een bakje kwark; merk gelijk verschil als ik dat niet doe) en ik krijg als ik wat langer doorkolf - ook als er dan echt niks meer uitkomt eerst - weer een nieuwe toeschietreflex. En wat ik de eerste weken veel deed was even drie minuten pauzeren en dan weer doorkolven, tip van een vriendin die erg goed werkte. Heel veel succes ermee, hoop dat je er iets aan hebt en anders die neusspray

Posted

thanks voor de tips.

Ik eet en drink weer normaal, toen ik ziek was een hele week weinig kunnen eten en vooral drinken en wat erin ging kwam er ook weer uit. Toen produceerde ik nog veel. Vette melkproducten eet ik al, maar advies is niet meer dan 400ml per dag aan zuivel.

Even pauzeren en weer verder is ook al geprobeerd.

Vanacht met de warme compressen in de weer geweest en zelfs dat had niet echt resultaat en voorheen wel!!

Ik hoop dat de huisarts nog tips heeft en anders de lactatiekundige en anders weet ik het ook niet meer.

Posted

Balen zeg, dat het met al je inspanning niet weer oploopt...en de frustratie daarom helpt dan ook niet :S. Ik hoop voor je dat t nog beter wordt.

(hier ook enorm teruggelopen sinds ik de meiden niet meer aanleg, maar da's na bijna een half jaar en ik laat het dus maar zo...maar weet nog hoe gefrustreerd ik raakte als het wat terugliep afgelopen maanden, gelukkig wel elke keer weer op kunnen krikken)

Posted

Hoi Sandra;

Iets wat bij heel veel (kraam)vrowen voorkomt is dat de BV terug gaat lopen, zodra de kraamtijd voorbij is!!

Door oplopen gaat je lichaam ook weer energie gebruiken voor zichzelf, en daardoor minder BV produceren.

Drink voldoende, en dan ook écht alleen water!!Heel bellangrijk!! 1,5 tot 2 liter water per dag!!!(naast je 'gewone'drinkien)

Tijdens kolven/voeden warme compressen op je borsten houden.

mee masseren richting tepel tijdens kolven/voeden!

Verder zou ik, als ik jouw was, z.s.m. contact opnemen met een lactatie kundige (bij jouw in de buurd) omdat je er nu nog

op tijd bij ben, kunnen zij jouw hele nuttige tips mee geven om te zorgen dat het goed op gang blijft/komt.

Heell veel suc6 meid, ik hoop dat het weer op gang komt!!

Posted

Hartelijk gefeliciteerd met jullie zoon Ruben! Dat had ik even gemist. Lekker aan het genieten van jullie kleine man?

Ik kreeg de tip om Fenegriek te gebruiken. Dit is een homeopatisch middel waar naast alle 'eigenlijke' werkingen ook de melkproductie van oploopt.

Ik heb ook 2 weken terug even een mindere tijd gehad met de borstvoeding en ik ben inderdaad veel gaan drinken en (ik geef nog wel live bv om het zo maar eens te zeggen :laugh: ) veel aanleggen maar ook tussendoor veel kolven. Met kolven kun je ook clusterkolven. Hier kun je op internet veel over vinden. En.. hoe moeilijk ook probeer geen cc tjes te tellen maar je op iets anders te richten.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat kolven bij mij helemaal geen succes is maar misschien helpt het jouw!

Veel succes.

Posted

Het probleem is dat ik Ruben niet aan kan leggen en door het vele kolven zijn mijn tepels erg gevoelig en beginnen er kloofjes te ontstaan. Ik zet de kolf niet te hard. Dus dat clusterkolven zie ik niet echt zitten. Elke 10 minuten een paar minuten. Dan heb ik straks helemaal geen tepels meer over en ik heb al andere borst schelpen die beter passen, maar die heb ik al 2 weken. Ik ben niet zo'n fan van al die homeopatische druppels en dat soort middeltjes die niet "bewezen" zijn dat het de productie verhoogt.

Dat vele water ga ik ook echt niet wegkrijgen, en het hoeft niet alleen water te zijn gelukkig volgens de bv site's. Maar ja daar staan meestal de tips die gaan over "live" voeden en ik vind maar weinig info over afkolven en met de fles geven. Ik weet dat "live" bv de beste en effectiefste manier is van de borst legen t.o.v. de kolf.

Warme compressen en massage pas ik al elke kolfsessie toe en Ruben is altijd bij mij in de buurt. Ik kijk ook pas aan het einde hoeveel melk ik heb en houd dat bij, daaraan kon ik zien dat het sinds gister zo drastisch is teruggelopen en dat Ruben dus meer drinkt dan ik produceer.

Posted

Sandra, een paar dagen teruglopen gebeurde bij mij ook vaak hoor! (heb de eerste weken alleen gekolfd, toen een maand of twee ook bv en nu dus weer alleen kolven). Ik hield het ook bij op papier - dan wist ik ook hoeveel ze nog hadden in het ziekenhuis dus hoeveel er mee moest / in de vriezer moest) en had regelmatig dat ik een paar dagen 20-30% minder kolfde. Paar dagen elke drie uur helemaal leegkolven en genoeg drinken en na een paar dagen liep het dan weer op, maat duurde wel even.

Zou zoals hierboven door Tweety al gezegd wordt idd ook even contact opnemen met je lactatiekundige!

Posted

Ik heb de domperidon weer terug op recept, dat kan geen kwaad en moet zeggen dat nu ik om de 2 uur kolf het al ietsje lijkt op te lopen. We houden vol.

Posted

Hoi!

Ook (nogmaals) gefeliciteerd met Ruben! Mooie naam.

Ik had een borstontsteking en ging daardoor alleen kolven tot de antibiotica uit mijn lijf was. Maar na 3 dagen liep het terug tot bijna niets na een dag of 5.

Overgegaan op flesvoeding; hummel vond het veel lekkerder, groeide toen ineens als een speer en ik zat niet meer als een campinafabriek aan de keukentafel.

Maar goed, aan dit antwoord heb je dus he-le-maal niets. Alleen dat ik denk dat als je niet meer aanlegt en uit de borst laat drinken dat je het teruglopen gewoon niet tegen kunt houden. (Althans niet bij iedereen). Echt heel jammer, voelde me echt een beetje mislukt maar dat gevoel was dus heel snel over toen ik zag dat de kleine man er van opfleurde. Hij kon genoeg drinken en er zat ook meer voedingsstof in dan in mijn eigen voeding waardoor hij er langer mee kon doen.

Heel veel sterkte maar laat alsjeblieft deze heerlijke tijd er niet te veel door beïnvloeden; hij heeft het belangrijkste al binnen!

Hoop dat ik niet de verkeerde snaar raak, want het is echt goed bedoeld hoor.

Liefs

Noor

Posted

Hoi Sandra,

Wat vervelend voor je dat het aanleggen nog zo pijnlijk is, ik vind het heel knap van je dat je het kolven zo volhoudt!

Ik mocht de eerste 48 uur na de geboorte nog geen borstvoeding geven vanwege medicatie die ik had gehad en moest de productie toen ook d.m.v. kolven op gang laten komen.

In het ziekenhuis raadden ze me aan om vooral veeel Kabouter feest thee te drinken, dat hadden ze daars peciaal op voorraad en schijnt erg goed te zijn voor stimuleren borstvoeding. Ik blijf het een aparte naam vinden maar het werkt kennelijk wel, andersb zouden ze het in het ziekenhuis ook niet aanraden lijkt me. Misschien het proberen waard? Is gewoon online te bestellen ook, zag ik.

Heeeeeel veel succes en ik hoop dat je het kan blijven volhouden!

Posted

Hoi, 's nachts kolven zeker niet overslaan en echt veel drinken. Dat hielp bij mij. Onze dochter wilde eerst niet aan de borst, maar na een tijdje wel. Misschien dat je dat ook kunt proberen om de productie op gang te brengen.

Ben overigens na 8 weken gaan afbouwen. Ze wilde s avonds alleen maar aan de borst, om het uur. Ze groeide goed, dus over op de fles gegaan.

Posted

Otjes ik kan niet aanleggen. Ruben hapt niet goed aan en begon zich van mijn borst af te duwen. En ik vind het risico te groot dat hij straks eten negatief gaat accosieren met zijn moeder. En dan straks weer afbouwen omdat ik moet werken schiet niet op.

Ik kolf nu vaker om zo de productie op gang te brengen en het belangrijkste de eerste dagen bv heeft hij gehad.

Ik ga nu het eerste flesje kv klaarmaken en kijken of hij dat ook lekker vind. Daarna weer afkolven, alles wat hij meekrijgt is meegenomen!!

Posted

dag witje

ik herinner me het nog zo goed dat hij het echt lekker vond! Alleen ik was net een pitbull het moest en het zou, wilde niet opgeven maar toen ik zag hoe lekker hij het vond voelde ik me heel erg opgelucht. Toen hij daardoor snachts ook nog langer sliep werd t gewoon allemaal fijner. Heb idd ook nog anderhalve week lang die 30 ml die er nog uitkwam bij de kv gedaan in het kader alle beetjes helpen.

Fijn meid dat het goed ging!

Gr

noor

Posted

Ja ben ook blij dat hij het lekker vond. Voel me er ook niet schuldig over. Gelukkig lijken de meds te helpen, had vanmorgen al weer meer mama melk!! Hopelijk blijft dit nog even zo......

Posted

Gister hebben we besloten dat ik het kolven ga afbouwen en er mee stop. Het doet en gaat steedsmeer pijn doen aan de tepels. We hebben er alles aan gedaan maar de motivatie is helemaal weg. Hij heeft het belangrijkste van de eerste dagen meegekregen dus heb er ook wel vrede mee. Hopelijk is het afbouwen snel gebeurd!!!!!!

Posted

Nou je hebt er volgens mij echt Alles aan gedaan en ze zeggen al krijgt hij het maar een week dan is het al heel goed. Het afbouwen ging bij mij heel snel, ik hoop bij jou ook. Ik had in het begin een flesverwarmer maar dat duurde veel te lang, was hij klaarwakker inmiddels. Dus heb ik voor 25 euro een kleine magnetron gekocht en die boven gezet. Binnen 25 seconden de fles erin, en hop doorslapen svp. naar beneden lopenwas geen optie plus ook weer dat hijdan veel te wakker werd.

ik hoop dat de kv jullie dezelfde rust geeft als ons destijds.

alleen misschien voor de zekerheid een flesje cinnababy van vsm in huis halen voor evt darmkrampjes. Dat had mijnknul wel iets meer dan bij bv.

Groetjes en succes

noor

Posted

Hallo dames, ik breek even in... Ik heb dit topic nl een beetje gevolgd omdat ik ook heel graag bv wil gaan geven.ik was dus best nieuwsgierig.Mijn buurvriendin is 1 mei bevallen en kon na 3 weken niet meer borstvoeden. Ik heb iig een hele goede kv tip van haar mbt krampjes:De meeste mensen schudden om de voeding goed te mengen maar dan krijg je net als bij een milkshake superveel lucht er in! (met als gevolg onwijze krampjes) sinds zij de voeding roert met een lange plastic lepel nergens meer last van...Klinkt erg logisch toch? Ik ga het zeker proberen. Succes& liefs, judith

Posted

Ja klopt als een bus. En als je wel schudt, dan rollen in de handpalmen ipv shaken. Maar wat echt ook helpt zijn die smalle Dr.Brown flessen dat maakte heel veel verschil bij mijn hummel.

grtz