Ga naar inhoud

Vanaf welke leeftijd groente/fruit/rijstebloem?


Melis25

Aanbevolen Berichten

Hoi dames,

 

Onze kleine man wordt groot en is vandaag alweer 12 weken oud, wat is het toch geweldig om moeder te zijn!

 

Vince drinkt 4-5 flessen a 200ml per dag, we zitten dus regelmatig tegen de liter aan. Langzaam aan wil ik Vince kennis laten maken met groente/fruit/rijstebloem, maar overal op de verpakkingen staat dat baby's minstens 4 maanden moeten zijn hiervoor. Vince drinkt momenteel Neocate (koemelkeiwit vrije voeding) omdat we denken dat hij koemelkallergie heeft. Hiervoor hebben we 18/25 mei de provocatietest.

 

Hebben jullie ervaring met het geven van bijvoeding voor de leeftijd van 4 maanden? Hoe reageerden jullie kindjes erop? Waar begon je als eerste mee en waarom?

 

Reacties/tips/ervaringen zijn meer dan welkom, alvast bedankt!

 

Liefs,

Melissa & Vince

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 95
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Hoi melis, onze dochter heeft gaan last van allergieën maar enkele kindjes in mijn omgeving wel, de adviezen waren om zo laat mogelijk te starten met vaste voeding, zij begonnen pas met ruim 5 maanden.succes iig , ook met de provocatietest!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi melis, rijstebloem heb ik vanaf 5 maanden gedaan maar fr uit en groente echt pas vanaf 6 ivm mogelijke allergieën. Er genoeg in de winkel waar op staat 4 maanden, maar ik kreeg alleen maar adviezen om te wachten tot 6. Ik maak overigens alles zelf uit opperdepop boek van Albert heijn. Alles gaat erin als koek! succes met je keuze!groetjes ,Lot

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Melissa,Ons zoontje begon met 4 maanden met Brinta, worteltjes en peer. Hij had er gewoon behoefte aan en ging toen ook meteen veel langer doorslapen 's nachts. Daarna avocado, dat is heel erg zacht en heel gezond en hij is er nu (bijna 2) nog steeds dol op. Ik had allerlei verhalen gehoord, dat je moest wachten, maar toen sprak ik de Jeugdverpleegkundige van het gezondheidscentrum (Filmwijk, jou misschien wel bekend?) en die vertelde dat ze net cursus hadden gehad en dat er nieuwe onderzoeken zijn dat de smaakontwikkelng van een kindje heel groot is tussen 4 en 7 maanden, dus dat ze nu zouden gaan adviseren al eerder met hapjes te beginnen. Ik weet niet of het door het vroege starten met smaken komt, maar ons zoontje eet nu best heel veel dingen die andere kinderen misschien niet snel eten, broccoli, spinazie, kiwi, mineola, etc. zels olijven. Maar misschien wel handig even de test af te wachten. Heel veel succes ermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Floortje, ook uit Almere? Wat leuk! Filmwijk ken ik idd wel, ik woon in de Eilandenbuurt! Ik heb Vince van de week peer laten proeven, hij vod het zalig. Sindsdien is z'n stoelgang wel een stuk beter, of dat nou daarvan komt, geen idee. Waar ik mee zit, is z'n mogelijke koemelkallergie. Als dat zo is, zou hij dan ook zo heftig op groente/fruit reageren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Melis, wij hebben inmiddels de provocatietesten al wel achter de rug en daaruit is gebleken dat onze dochter kma heeft.

Mij werd daarvoor ook verteld dat het beter is om tot minimaal 6 maanden te wachten ivm ontwikkelen van een evt. voedselallergie. Kindjes met kma hebben immers een grotere kans.

Na de uitslag vertelde de ka dat deze info inmiddels is achterhaald en dat het helemaal niets meer uitmaakt. Wel is het belangrijk om iedere groente/fruit die je introduceert een aantal dagen te geven. Zo kun je kijken wat de reactie is en of het wordt verdragen.

Dit hebben wij ook gedaan, dus echt 4-6 dagen hetzelfde geven. L blijkt n iet zo goed tegen boontjes te kunnen en ook banaan geeft uitslag. Dus daar zijn we mee gestopt.

Waar we absoluut wel mee moeten wachten zijn citrusvruchten. Vanaf haar 1e levensjaar mogen we voorzichtig met zuivel gaan beginnen om te kijken hoe ze daarop reageert. De kans is nl. groot dat kindjes er overheen groeien.

 

Zelf ben ik begonnen met rijstebloem rond 3,5 maand. Vervolgens kwam daar het groentehapje bij. Er werd mij verteld dat het 'beter' is, omdat een baby gauw een voorkeur heeft voor zoete smaken. Dus als je met fruit begint, groente moeilijker zal gaan.

Maar goed, wie ben ik...doe gewoon waar je jezelf beter bij voelt en volg je gevoel. Je merkt aan je eigen kindje wel wanneer het toe is aan iets anders. Tenminste bij L ging het wel zo.

Inmiddels is ze bijna 6 maanden en nog steeds zijn we bezig om groente te introduceren, afgelopen week ook voor het eerst een aardappel erdoor gedaan. Het kost wel veel tijd, maar je wilt ook het beste voor je kind en niets forceren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zijn met 3 maanden overgestapt op papfles met rijstebloem, fruit en groente hapjes. Onze zoon begon zijn flessen te weigeren en papfles en hapjes gingen er wel in als koek. Dit allemaal wel in overleg met CB.

 

Groente en fruit zal toch geen reacties geven als jullie zoontje koemelkallergie heeft, dat zit daar toch niet in? Kun je geen advies vragen aan dietist of CB over wat wel en niet te geven dan. Maar idd eerst de test afwachten, dan weet je zeker of Vince er wel of niet allergisch voor is. Succes en veel plezier met de verdere eerste hapjes, zo grappig hihi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, inderdaad Melissa, ik had het van jou al gezien in je overzichtje. Is toch grappig! Kom je elkaar tegen hier, maar misschien ook wel in de supermarkt, ik doe vaak in Buiten boodschappen, ha, ha!

 

Het lijkt mij dat je wel veel hebt aan wat José schrijft over wat haar kinderarts heeft gezegd. Ik kan me voorstellen dat je misschien toch nog onzeker bent en de tests wilt afwachten, maar als je het zo voorzichtig aanpakt als José schrijft, dan merk je natuurlijk wel heel snel waar je mannetje op reageert.

 

Overigens heb ik hetzelfde advies gekregen over groenten en fruit, dat je 'beter' eerst met groeten kunt beginnen, maar ik geloof er persoonlijk niet echt in. Het is normaal dat een baby eerst een voorkeur heeft voor zoet, omdat dat het meeste lijkt op moedermelk, dat is ook zoet. Die hele andere en vaste structuur is ook al zo anders, mag hij alsjeblieft even een beetje voorzichtig wennen! Dan kan je daarna de smaak verder gaan veranderen. Maar goed dat is mijn idee en nergens op gebaseerd. Het schijnt ook heel normaal te zijn dat kinderen een afkeer hebben van bijvoorbeeld dingen die een beetje bitter smaken, omdat bitter een teken van giftigheid kan zijn, dus dat heeft de natuur blijkbaar bewust zo geregeld. Daarom lusten ze bijvoorbeeld ook vaak geen spruiten.

 

Mijn zoontje heeft echt maanden peer verslonden en nu wil hij hele andere dingen, bijvoorbeeld kiwi's en citrusfruit, maar dan is hij ook bijna twee! En dan nog hebben zijn billetjes het wel te verduren gehad met die lekkere kiwi's ;-) Als ik hem nu een peer geef kijkt hij mij aan van 'kom je daar weer mee, verzin eens wat beters'. Ik geloof niet dat het beginnen met peer zijn smaakontwikkeling erg heeft belemmerd...

 

Overigens inderdaad geen citrusfruit, want dat is nu nog niet goed, maar waarschijnlijk weigert je mannetje dat ook. Volgens mij heeft de natuur het eigenlijk best goed geregeld. Een kind vindt volgens mij vaak dingen niet lekker die (nog) niet goed voor hem zijn en als moeder voel je ook heel goed aan wat hij wel of niet (al) kan hebben. Gewoon goed naar je gevoel luisteren!!

 

Heel veel succes, laat je de uitslag van de test weten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat ik eindelijk iemand 'ontmoet' uit Almere, is me tot op heden hier nog niet gebeurd!

 

Ik ga, gezien de vele overeenkomsten met de dochter van Jose, het schema opvolgen van 4-6 dagen hetzelfde groente/fruit proberen, ik zal starten met groente. Ik wil dan ook de rijstebloem door z'n avondfles doen om te kijken hoe hij hierop reageert, maar misschien is dit probeersel beter over dag te doen zodat we goed kunnen kijken hoe hij erop reageert.

Momenteel doen we Nutriton door z'n fles, komt dit dan te vervallen als we er rijstebloem doorheen doen?

En gaven jullie de groente tussen de flessen door of kwam hiervoor een fles te vervallen?

 

Fijne moederdag meiden, ik duik ff onder de zonnebank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Melis,

Ik weet niet of je de nutriton en de rijstebloem moet/kan combineren. Ik heb dat niet gedaan, maar mijn mannetje vond die nutriton ook niet echt een succes. Ik zou misschien beginnen met een van de twee anders wordt het misschien wel erg zwaar. De hapjes groenten en fruit deed ik gewoon extra en dan dronk hij soms iets minder, maar dat vond ik niet zo erg. Soms dronk hij ook evenveel.

Slim van je om het overdag te doen, dan kan je inderdaad goed kijken hoe hij reageert.

Heel veel succes ermee!

Ben benieuwd hoe het gaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Melis, de allereerste rijstebloemfles deed ik zonder Nutriton met als gevolg ----> spugen ( reflux). Vanaf die dag doe ik er dagelijks 1 schep Nutriton door en 3 scheppen rijstebloem. Ik gebruik daarvoor een afstrijkschepje van de voeding.

Ik ben ook begonnen met 's ochtends een rijstebloemfles.. Eerst gekeken hoe L erop reageert, dit ging goed. Ze had altijd last van ontlasting, maar sinds de speciale voeding ging dit veel beter en dus durfde ik het aan. Gelukkig kreeg ze er geen verstopping van. Pas na ruim 4 maanden ( 4,5??) ben ik begonnen met het groentehapje.

Alles op z'n tijd ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vrijdag idd de 1e dag, ben heel benieuwd wat we kunnen verwachten. Weer een halve dag doorbrengen in 't Flevo, saaaaaaii!!

 

Ik geef Vince nu in z'n avondfles 1 schepje rijstebloem. Hij poept goed en heeft geen krampjes, dus mijn inziens kan het niet zoveel kwaad!

Hapjes heb ik verder nog niet geprobeerd, daar wacht ik nog wel ff mee ;-)

 

Hoe voel je je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Melis,Ik zie nu je reactie. Zit op mijn telefoon terwijl mijn kleine mannetje de buurmeisjes naar binnen heeft gelokt! Wat goed dat het goed gaat met de rijstebloem. Slim dat je een wacht met de hapjes, die test is al spannend genoeg. Veel succes!Inderdaad saai zo'n halve dag in het Flevo, maar hopelijk is het de moeite waard en blijkt alles in orde te zijn.Ik zit voor de IVF trouwens niet in het Flevo maar in het AMC. Een vriendin van mij zit wel in het Flevo.Ik voel me redelijk, alleen heel erg moe. Maar dat was ik ook al door de progynova, wat is dat toch een rotspul! Ik ben heel benieuwd hoe het gaat vrijdag en de volgende dagen, laat je als je tijd en zin hebt wat weten?? X, Floor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, wat een charmeur! Hoe oud is je zoontje?

 

Wij hebben ook een intake gehad in het AMC, dat was kort na de chemokuren van mijn man, en daardoor wilde ze ons niet op korte termijn helpen. Waren enorm teleurgesteld maar achteraf wel beter gezien de onzekere periode. Daarna zijn we voor behandeling naar het VU gegaan, prima IVF kliniek. Fijn dat je je op zich redelijk voelt, die vermoeidheid is killing he?!

 

Ik ben meerdere keren per dag online hier. Vrijdag zitten we van 8.00 - 13.00 uur in het Flevo, dus als de WIFI het toelaat zal ik je ff op de hoogte brengen. Anders doe ik het later op de dag.

 

X

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Melis,

 

Ja, het is echt een kleine versierder! Hij is net 21 maanden en weet nu al precies hoe hij zijn zin kan krijgen. Als ze dan binnen komen spelen gaat hij naar de kast waar snoepjes staan en dan gaat hij ze allemaal een snoepje geven! De kleine boef! Tja, dan komen ze de volgende dag vanzelf weer...

 

Ik heb inderdaad al ergens op het forum gelezen dat jullie niet in het AMC terecht mochten op korte termijn. Maar wel fijn dat het Flevo prima is. Ik hoor van mijn vriendin ook goede berichten. Is je man inmiddels goed hersteld? Hoeft hij nu niet meer voor behandelingen? Hopelijk niet en hopelijk kunnen jullie gewoon lekker optimaal genieten van Vince, zonder al te veel ziekenhuisbezoekjes!

 

Pfff.... van 8 tot 13 is inderdaad een lange ruk! Heel veel succes! Ik ben inderdaad erg benieuwd, dus hoor het graag! Zal het hier vrijdag even extra in de gaten houden. Ik hoop dat er uit komt dat er niks aan de hand is en dat je dan lekker kunt gaan beginnen met alle hapjes die je maar wilt!

 

Die vermoeidheid is wel pittig met zo'n klein mannetje dat de hele dag alle kanten op rent, maar gelukkig kijkt hij tegenwoordig filmpjes op de iPad, dus hij zit nu ook lekker naast mij op bed. Dus zo kan ik wel lekker een beetje rustig aan doen. Meneertje heeft besloten dat hij gemiddeld pas rond 21 uur gaat slapen. Als ik hem eerder in bed leg, schreeuwt hij gewoon de boel bij elkaar tot 21 uur en dan gaat hij slapen. Gelukkig slaapt hij nu wel weer 's middags, na de 3 weken niet te hebben gedaan, dus ik ben al lang blij... Uiteindelijk komt hij nog wel aan een uur of 12 per dag, dus het zit wel goed denk ik...

 

Maar verder ben ik vooral een beetje bezorgd over die bruine afscheiding. Ik had dat de vorige keer niet en ik vind het eng dat er af en toe wat bruin in mijn maandverbandje zit, met de bollenprut mee. Maar goed, we moeten het maar gewoon afwachten, in het ziekenhuis hebben ze gezegd dat het echt vaker voorkomt. Ik begin nu mijn borsten een klein beetje te voelen en vind het alleen maar helemaal geweldig. Ik herkende het meteen en had niet gedacht dat het me ooit nog gegeven zou zijn dat weer te voelen. Het is nog best een beetje onwerkelijk.

 

Heel veel succes vrijdag met jullie kleine mannetje!!

 

X, Floor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Floor!

 

Nog bedankt voor je berichtje van gisteravond en uiteraard van vandaag, erg lief van je!

 

Hoe is het met jou? Las ergens verontrustende berichtje van jouw kant, wat is er aan de hand meis?

 

Op zich was de blinde test goed te doen, alleen hebben wij sterk het vermoeden dat Vince vandaag de koemelk heeft gekregen. Binnen no-time zat hij onder de rode vlekken en droge plekken. Ook liet hij enorm veel winden en zijn poepluier van vanmiddag was anders dan de Neocate poepluiers die wij gewend zijn. Vince heeft zo nu en dan lekker in onze armen geslapen, en ligt as we speak weer te slapen na een middagdutje van maar liefst 3 uur! Verder eigenlijk weinig bijzonders te melden..

 

Ben wel gigantisch ongesteld geworden, zo heftig dat ik zelfs kraamverband in moet :-( Vandaag langs de huisarts geweest voor de anticonceptie-pil, dit is niet te doen. Ben er gewoon slap van!

 

Hoop snel een berichtje van je te lezen meis, liefs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Melis,

Wat spannend! Zou Vince ook door de koemelk zo moe zijn denk je? En hoe gaat het dan verder? Geven jullie aan welke veranderingen jullie aan hem merken, of prikken ze dan morgen bloed ofzo? Misschien domme vragen, maar ik heb geen idee hoe zoiets in zijn werk gaat... Nou, deze lange dag zit er nu in ieder geval op voor jullie en hopelijk levert het wat op!

Ja, hier is het ook spannend. Het bloeden is weer gestopt, maar ik ben natuurlijk ontzettend bezorgd! Ik heb het ziekenhuis gesproken, maar ze willen geen hcg prikken en ook geen echo maken. Helaas was er gisteren en vandaag een invallende IVF arts en zij is niet zo behulpzaam. We hebben haar wel eens eerder gehad. Het is suf, normaal worden we altijd goed geholpen en is iedereen lief, maar juist nu treffen we de twee grootste mutsen (verpleegkundige gisteren en IVF arts vandaag en gisteren) van de poli.

Ik heb dus maar weer een test gedaan om te zien of ik er iets uit kon afleiden en de KV 2x5 was donkerder en sneller dan gisteren en de CB sprong meteen op 2-3 na conceptie, dus het lijkt alsof mijn hcg nog niet is gezakt. Maar het is toch behelpen dat je zo moet proberen te gissen of het mis is of niet. En het engste vind ik nog dat het ook een bbz kan zijn.

Maar goed, ik probeer te ontspannen, want ik heb vandaag zo gehuild (normaal ben ik niet zo'n jankerd), dat ik er uitgeput van ben...

Hoe gaat het nu verder? Moet jullie morgen weer? Of maandag pas weer? Want het is toch een aantal dagen achter elkaar dat ze tests doen?

Liefs! Floor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb echt geen idee, hij is helemaal knock-out en ligt nu te snurken in de Maxi-Cosi.. Ach, ik laat hem maar ff!

Overdag heeft de verpleegkundige alle veranderingen genoteerd en is Vince meerdere malen nagekeken door een arts. Maandag moeten we bellen naar het zkh en eventuele andere veranderingen doorgeven. Er wordt geen bloed geprikt, ze gaan puur af op zichtbare veranderingen en onze bevindingen.

 

Wat sneu dat je zo moest huilen, kan me de stress die je ervaart enorm goed voorstellen! Blijf positief tot het tegendeel is bewezen mop, bloed maakt je onwijs onzeker, maar is niet het einde! Kan je anders niet je huisarts bellen en vragen of hij/zij ff je HCG wil prikken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, ja, hij heeft ook een pittige dag gehad! Dan maar even lekker in de maxi-cosi toch? Wat fijn dat ze geen bloed prikken! Ik vond de vaccinaties al zo vreselijk, het lijkt me afschuwelijk als ze in zo'n klein lijfje gaan prikken! Rust lekker uit met elkaar en ik hoop dat de reactie niet te heftig is!

 

Je hebt gelijk, misschien moet ik even de huisartsenpost van het Flevo bellen. Of maandag mijn eigen huisarts. Ik twijfel nog, want ik ben altijd bang een zeikerd te zijn.

 

Fijne avond,

 

X, Floor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij ligt nu lekker op me te slapen, heerlijk! Ff een mama-zoon momentje :-) Ik zou gewoon bellen, niet geschoten is altijd mis! Tijdens mijn zwangerschap zat ik bijna wekelijks in het Flevo, zeikerd of niet, daar heb ik echt maling aan.. Als jij je er goed bij voelt, gewoon doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.




  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden