Jump to content

Voorstel Freya en NVOG

Esk

Recommended Posts

Ik kwam onderstaand berichtje tegen op nu.nl : http://www.nu.nl/gezondheid/2836325/ivf-waarschijnlijk-niet-meer-vergoed-43e.html.

Ik plaats het ter informatie voor jullie.

Ivf waarschijnlijk niet meer vergoed na 43e

AMSTERDAM - Ivf en andere vruchtbaarheidsbehandelingen bij vrouwen ouder dan 43 jaar worden niet meer vergoed.

m1fzei6atpyr.jpg

Bij de eerste twee ivf-pogingen van vrouwen tot 38 jaar, zou maar één embryo mogen worden teruggeplaatst.

Nu zijn dat er vaak twee, om de kans op een zwangerschap te vergroten. Daarmee wordt echter ook de kans op een risicovolle meerlingzwangerschap groter.

Dat schrijft het College voor zorgverzekeringen (CVZ) vrijdag in een advies aan minister Edith Schippers (Volksgezondheid). Verder mogen stellen na een jaar 'proberen' een spontane zwangerschap uitblijft, beginnen met een vruchtbaarheidsbehandeling. De adviezen van het CVZ worden bijna altijd overgenomen.

Maximumleeftijd

In het advies wordt gepleit voor een maximumleeftijd van 43 jaar, omdat dan de vruchtbare leeftijd zou verstrijken. ''Dan kan niet meer worden gesproken van een stoornis, maar gaat het om een natuurlijk verlies van de vruchtbaarheid’’, legde een CVZ-woordvoerder vrijdag uit.

Minister Schippers had gevraagd aan de gynaecologenvereniging NVOG en de vereniging voor mensen met vruchtbaarheidsproblemen (Freya) om met alternatieven te komen voor een maatregel in het regeerakkoord van 2010.

Door het aantal ivf-pogingen per stel terug te brengen van 3 naar 1, moest 30 miljoen euro bezuinigd worden. Met de alternatieve maatregelen uit het advies kan volgens het CVZ een bezuiniging van maximaal 38 miljoen euro gerealiseerd worden.

Goedkoper

Naast de leeftijdsgerichte maatregelen, stellen de NVOG en Freya ook voor om vaker te kiezen voor goedkopere medicatie bij vruchtbaarheidsbehandelingen. Door medicijnen voor hormonale stimulatie op maat aan te bieden, zouden ook minder medicijnen verspild worden.

Als het advies wordt overgenomen, kan het vanaf 1 januari volgend jaar worden ingevoerd.

Door: ANP

Als ik eerlijk ben vind ik het een redelijk voorstel. Als alternatief voor maar een poging vergoeden.... Het is wel hard om zo grenzen te stellen, vind het moeilijk. Soms komt net gewoon zo uit en dan val je nu buiten de boot... Aan de andere kant behandelen veel ziekenhuizen volgens mij ook niet meer na je 42e....? En ik neem maar aan dat je met heel slecht zaad of afgesloten eileiders echt dat jaar niet hoeft te wachten...

Medicijngebruik beter beheersen ben ik het 100% mee eens. Ik heb grof van het huidige systeem geprofiteerd, door alle leftovers van anderen te gebruiken, maar het is natuurlijk van de zotte dat er zoveel honderden euro's aan medicatie overblijft. En dat het weggegooid wordt als je het naar de apotheek brengt. Als je gewoon per fm medicatie mee zou krijgen vanuit het ziekenhuis tot de volgende fm, dan werd er niks verspilt en dat zou heel veel geld schelen.

Al met al vind ik het geen slecht resultaat van Freya en consorten. Ik hoop dat dit word overgenomen ipv klakkeloos twee pogingen schrappen. Hoe ontzettend hard het ook is voor degenen die hierdoor wel vergoedingen kwijt raken... Dat realiseer ik me terdege.

Daar ben ik het ook wel mee eens, Henne. Het enige wat ik wel opmerkelijk vond is dat men gaat kiezen tot 38 maar 1 embryo per tp. Aan de andere kant; ik heb zelf ook maar een tp met 1 embryo gehad (bij gebrek aan meer) en daar is Thomas uit gekomen, dus zo vreselijk is het nou ook weer niet. Maar het voelt een beetje alsof je minder keus hebt.

Vind het eigenlijk ook wel een prima voorstel. Liever zo dan voor iedereen nog maar 1 vergoede IVF poging. Het voorstel om nog maar één embry terug te plaatsen onder een bepaalde leeftijd is in sommige ziekenhuizen nu ook al beleid. In ons ziekenhuis kun je onder de 35 ook maar één emmy teruggeplaatst krijgen, ook al wil je er zelf 2.

Dat vind is ook een moeilijk punt hoor. Heb alle pogingen twee stuks teruggehad en alle zwangerschappen waren er van eentje... Maar meerlingzwangershappen brengen wel echt heel veel risico's en kosten met zich mee. Het moet dan uit de lengte of uit de breedte komen hè.... In belgie hebben ze ook een streng terugplaatsingsbeleid en wat ik daarvan begrepen heb scheelt dat zoveel geld dat ze zes pogingen (in totaal niet per zwangerschap!) vergoeden.

En ik vraag me af of men misschien niet vaker zou moeten kiezen voor "meteen" IVF in plaats van nog tig IUI's. Ik lees op de site van het NVOG (http://nvog-documenten.nl/index.php?pagina=/richtlijn/item/pagina.php&richtlijn_id=507pagina.php&richtlijn_id=507 , onder de grafiek) dat ongeveer 25 tot 35% na 6 IUI behandelingen zwanger zijn (1 op de 10 behandelingen). Dat betekent dat de meeste vrouwen na 6 behandelingen dus nog niet zwanger zijn en het lijkt me ook een hele kostbare ingreep (hormonen, echo's etc.). Ik snap dat de psychische druk van IVF wel groter is, maar zelf vond ik het verschil nou niet direct héél groot. Uiteindelijk gaat het om het resultaat lijkt me (zo'n hoog mogelijk slagingspercentage tegen zo min mogelijk kosten).

Ik heb er ook gemengde gevoelens bij ( zelf 1e poging geen bevruchting, 2e poging terugplaatsing 2 embryo's b-kwaliteit:zwanger van 1) maar denk weldat dit een stuk eerlijker is voor de meerderheid van de mensen dan standaard 1 poging. Er moet nou eenmaal ergens bezuinigd worden...

• 2 weeks later...

hallo allemaal

ik ben nieuw in deze site.ik ben erg blij dat ik via verschillende website informatie kan krijgen.

ik heb op deze website gelezen dat veel vrouwen voor 6de of7de keer IVF of ICSI gedaan hebben.

mijn vraag is of elke behandeling door verzekering word betaald?ik zelfoverstapte van CZ naar Menzis .ik heb 2 keer bij cz IUI &IVF gedaan en deze 2 keer via CZ vergoed geworden en danwanneer ik wilde overstappen naar Menzis hebben we het aan Menzis gevraagd dat hoeveel keer nog moggen wevergoed worden (IVF of ICSI)Menzis heeft ons gezegd bij ons ook 3 keer maar nubij de 4de poging zeggen ze nee bij onsook geteld word met andere 2 keer bij CZ .en nu heb ik geen kans meer om ICSIte doen .ik wil graag weten hoe de anderen met 6de of 7de keer hebben behandeld?heeftiemand a.u.b een opmerking?ik ben heel verdrietig en altijd denk ik wat moet ikdoen ik zit op moeilijke omstandighedenom deze behandelingen te betalen.

Hallo jal,

Momenteel krijg je vanuit de basisverzekering 3x een IVF-/icsi behandeling vergoed.

Als je bij cz 2pogingen hebt gedaan dan krijg je er bij de volgende verzekeraar nog een vergoed of heel soms meer ,maar dat hangt af van de aanvullende verzekeringen.

mensen die meer als 3 pogingen ondergaan bekostigen deze zelf óf zij hebben weer recht gekregen op 3 nieuwe behandelingen omdat ze na een behandeling zwanger zijn geraakt en de zwangerschap tenminste 12 weken (of 13) ik weet het niet meer exact, stand heeft gehouden.Ik hoop dat het je alsnog gaat lukken om een behandeling zelf te betalen, heel veel succes!

Hoi Jal, bij hebben inderdaad de laatste vier pogingen zelf betaald. Veel geld, waar we ook zeker andere dingen (zoals vakanties) voor laten.

Verzekeringen tellen normaal gesproken idd gewoon door (soms maken ze een 'foutje' en heb je mazzel), anders zou iedereen natuurlijk na drie pogingen overstappen op een andere verzekering. Wel erg vervelend dat je verkeerd bent geïnformeerd.