Jump to content

voor 2e kindje stoppen met borstvoeding?

groentje83

Recommended Posts

Ik heb even een vraagje. Ik ben ontzettend gelukkig met mijn dochter die nu 3,5 mnd is en is ontstaan uit de 3e icsi poging. Deze laatste poging hebben we in MCK Leiderdopr gedaan. Ik heb nu nog 5 cryo's over.

nu is mij verteld dat ik pas weer verde rkan als ik minimaal 3 maanden gestopt ben met de bv. Ok, ik snap dat je op voorhand moet stoppen, maar 3 maanden van tevoren?

hoe ging dat bij jullie? Ik had het plan om in januari weer te beginnen, maar zo als het e rnu voor staat, wordt 'm dat dus niet.

Hoi Groentje,

Ik ben nu 7,5 week geleden gestopt met het geven van bv. Ik ben gisteren voor de eerste keer ongesteld geworden.

Tijdens het geven van de bv ben ik niet ongesteld geweest.

Wij willen ook graag een tweede kindje en ik heb Mijke 9 maanden bv gegeven en toen besloten dat ik hiermee wou stoppen om voor een tweede kindje het traject opnieuw in te gaan.

Doe wat goed voor je voelt.

Ik heb wel bewust intenst genoten van het geven van de bv omdat er misschien geen tweede keer zal komen......

Je weet het niet.

Ziekenhuis heeft tegen mij gezegd de ik tzt gestopt zou moeten zijn met borstvoeding én weer een normale cyclus moet hebben. Dat laatste gaan misschien wel twee/drie maanden overheen, dus misschien is dat de reden?

In ieder geval alvast veel succes!

tja, dat is wel mijn probleem, ik weet het dus nog niet. aan de ene kant wil ik dochter alles geven wat ze nodig heeft en aan de andere kant wil ik gewoon zo snel mogelijk weer beginnen, omdat ik zo lang bezig ben geweest voor haar.

wish, ik hoop dat het snel lukt nu!

henne, ja misshcien zou dat kunnen ja, maar hoor van veel dat ze na stoppen met bv na een maand weerd ongesteld worden.

Ik vind het trouwens ontzettend leuk voor je dat het jullie nu eindelijk ook gegund is!!!

Moeilijk he. Ik weet dat áls ik bv ga/kan geven en dat ook langer volhoud, ik sowieso met zes maanden ga stoppen als we besluiten voor een 2e te gaan. Vind dat heel moeilijk, maar met mijn leeftijd kunnen we het ons niet veroorloven al te lang te wachten, stel dat het weer lang gaat duren. Heb het daar zelfs al met de gyn over gehad.....lekker voorbarig. En een half jaar is op zich natuurlijk al een hele mooie periode. Maar eerst deze zwangerschap, bevalling, kraamperiode etc. maar eens doorkomen ;-)

Hoi groentje, lastig he om te moeten stoppen met iets belangrijks voor het kindje wat je al hebt, om hopelijk nog een kindje te kunnen krijgen. Borstvoeden en vruchtbaarheidsbehandelingen hoeven elkaar niet perse in de weg te staan, er is een artikel hierover op borstvoeding.com. Ik kan de link nu niet knippen en plakken, maar waarschijnlijk kan je het zo ook vinden. Voorwaarde voor nieuwe behandelingen is dat je een goede cyclus hebt, meestal zorgt bv ervoor dat het langer duurt dat die cyclys op gang komt, gemiddeld na 14 maanden. Ook kan bv ervoor zorgen dat wanneer je eenmaal weer een cyclus hebt, de luteale fase korter is. Er wordt gezegd dat om zwanger te worden de lf minimaal 10 dagen moet zijn. Als dit allemaal in orde is, zou je in principe weer kunnen starten, ook als je dus nog bv geeft. De hormonen kan je icm bv gebruiken. Veel artsen willen geen risico nemen en behandelen daarom niet icm bv. Hier is echter geen wetenschappelijke basis voor.

Ik wilde zelf graag mijn dochter tot 2 jaar de gelegenheid geven tot bv en pas hierna weer beginnen met behandelen. Inmiddels had ik weer een prima cyclus en heb ik gelijk na haar 2de verjaardag een afspraak met het zkh gemaakt. We konden gelijk weer starten, dus een maand later waren we alweer in de race. Voordeel van een kind van 2 is dat niemand meer vraagt of je nog bv geeft. Ik heb het zelf ook niet gezegd. Nu sta ik op het punt te bevallen en heb ik vanaf dan 2 kindjes aan de borst! Het is natuurlijk allemaal heel persoonlijk, ook afhankelijk van de omstandigheden zoals idd leeftijd, maar ik wil in eider geval aangeven dat het wat genuanceerder ligt dan vaak door artsen verteld wordt.

Succes met de beslissing!

abc, dank je wel voor je uitgebreide info!

Ik heb zelf mijn zoontje tot zijn eerste verjaardag borstvoeding gegeven. Wij wilden ook weer van start gaan voor een brusje en kregen ook het advies om drie maanden gestopt te zijn met bv. Ik had toen inmiddels wel alweer een regelmatige cyclus. Er werd mij uitgelegd dat, ondanks dat je een normale cyclus hebt, toch een soort hormoon in stand houdt wat de innesteling kan bemoeilijken. Ik ben toen gestopt met de bv, maar als ik jouw verhaal had geweten, was ik gewoon door gegaan.

Gelukkig heb ik dat jaar wel heel bewust genoten van het geven van bv. Ik wist immers niet of het ooit nog zou gaan lukken.

Gezien mijn leeftijd, zal een derde kindje er waarschijnlijk niet in zitten, maar ik weet nu wel dat ik dus niet perse gestopt hoeft te zijn als wij onze laatste cryo ooit laten ontdooien.

Iedereen heel veel succes!

Ik ben na 1,5 jaar borstvoeding gestopt omdat we voor een 2e wilden gaan. Mijn menstruatie was al wel weer terug maar voor mijn gevoel was het toch nog

niet helemaal normaal.

Heb toen ook veel gelezen over de hormonen die evt in de moedermelk zouden komen, maar dit is niet het geval. Het enige probleem lijkt me dat je eigen cyclus/hormonen niet helemaal 'normaal' zijn, en dit zal ook niet voor iedereen gelden.

Het is een enorme lastige beslissing. veel succes.

• 4 months later...

Ook wij zijn dolgelukkig met onze zoon die nu bijna 5 maanden is. Ik geef zelf nog borstvoeding maar kolf volledig.

We zouden erg graag willen proberen of een tweede ons ook gegund is.

Hebben dus wel een afspraak gemaakt bij de Gynaecoloog deze week maar zou zelf toch liever doorgaan met kolven tijdens de poging.

Heb inmiddels met ovulatietesten gekeken hoe mijn cyclus ervoor staat en al 3 maanden een normale cyclusn ( 30 dagen) met eisprong.

Heb voldoende melk in de vriezer om tijdens het hormoongebruik de melk af te kolven en weg te gooien zodat ik zeker weet dat onze zoon geen nadelige effecten van de hormonen hoeft te ondervinden.

Ben erg benieuwd hoe ze hiermee omgaan bij het MCK Leiderdorp.

Heb zelf ook de nodige artikels gelezen onder anders op borstvoedingsnet maar ook bij Freya.

Bij onze zoon is het in 1 poging gelukt dus zou toch wel 1 poging willen proberen nog gedurende de periode dat ik kolf.

Stoppen kan altijd nog....

Zijn er mensen die wel tijdens het geven van borstvoeding een poging hebben gedaan?

Opvallend dat zoveel dames uberhaupt weer een cyclus hebben tijdens bv!!!

Ik heb alleen met 6 weken na de bevalling bloedverlies gehad en nu -bijna 9 maanden erna- nog steeds geen menstruatie gezien!

Anyhow, succes met de nieuwe pogingen. Moet er zelf (nog?) niet aan denken. :)

Hoi Puck, ik ben bv blijven geven tijdens de behandeling voor onze 2de, zie mijn eerdere bericht in dit topic. De oudste was toen al wel 2 jaar, dus dat is niet te vergelijken met jouw zoontje van 5 maanden. Ik ben ook benieuwd hoe jouw ziekenhuis er tegenover staat. Hou er rekening mee dat jouw melkproductie kan verminderen agv de hormonen. Succes iig.

En Testr, gemiddeld keert de cyclus weer terug bij 14 mnd, dus je hebt nog even te gaan ;-)

O ja, wat fijn om te lezen dat er meer bv-moeders zijn die wat langer voeden. De jongste is nu 4 maanden en ik krijg al opmerkingen hoe goed het is dat ik "nog steeds" voed. We zijn nog maar net begonnen denk ik dan. Maar goed, mijn oudste drinkt ook nog een gezellig slokje mee, dus mijn beeld is wat vertekend.

Bedankt voor de reacties!

Ben inmiddels bij de arts geweest en zij wil dat ik toch ook eerst 3 maanden gestopt ben met borstvoeding.

Wel lastig want zou hem graag wat langer geven nog en zeker gezien het feit dat mijn cyclus er niet onder lijdt en gewoon alweer is zoals voor de zwangerschap en ook eisprong heb ( ovulatietesten).

Jammer dat ze toch echt die 3 maanden stoppen hanteren. Is niet anders. Ga het advies opvolgen en nu dus langzaam afbouwen.

Denk dat ik dus maar ga afbouwen zodat we in juni kunnen starten. Heb de recepten voor medicatie wel al meegekregen.