Jump to content

Gonal-F <--> Puregon

okaasan

Recommended Posts

Vandaag heb ik een evaluatie gesprek gehad van mijn tweede ICSI-behandeling. Inmiddels hebben we uit die twee behandelingen 8 TP's gehad en ben ik nog niet (blijvend) zwanger geweest. Een heel ander recept kan het zkh mij niet bieden, maar ze zijn wel bereid om de medicatie die voorgeschreven wordt te veranderen.

Behandeling 1: Gonal-F en Cetrotide --> 11 eicellen, 1 verse TP en 4 cryo's

Behandeling 2: Gonal-F en Orgalutran --> 13 eicellen, 1 verse TP en 3 cryo's

Op het oog dus erg goede resultaten, maar tot nu toe geen effect.

Het voorstel van het ziekenhuis zou zijn eventueel om de Gonal-F te vervangen door Puregon en de Orgalutran door Decapeptyl.

Mijn vraag is dus; zijn hier mensen die ervaring hebben met overstappen van Gonal-F naar Puregon. Had je daarmee betere of juist minder goede embryo's?

En uiteraard ben ik ook wel benieuwd naar bijwerkingen, want daar heb ik bij de Gonal-F al heel veel last van (extreme vermoeidheid en duizelingen).

Alvast bedankt.

Voor zover ik weet zijn gonal en puregin in wezen hetzelfde alleen van een ander merk. Net als cetrotide en orgalutran. Decapeptyl is wel wezenlijk anders dan die laatste twee. Met deca kun je de follikels langer door laten groeien bijvoorbeeld. Je eigen cyclus heeft geen invloed meer wat bij cetrotide deels nog wel zo is.

Nu kan het overigens best dat je op het ene merk anders reageer dan op het andere hoor!

Persoonlijk vraag ik me alleen af of je het met acht Tp uit twee puncties in de medicatie moet zoeken. Er lijkt eerder bij een innesteling iets fout te gaan. Is het ziekenhuis bereid om bijv onderzoek te doen naar stolling, schildklier en evt chromosoom afwijkingen? Dit zijn onderzoeken die normaal na een aantal miskramen gedaan worden maar nu wellicht ook relevant zijn.

Lees nu dat het icsi is... Hoe was het zaad? Ik ben ondanks mooie altijd mooie embryo's en cryos alleen zwanger geworden uit de twee pogingen waar het zaad als redelijk tot goed werd beoordeeld. Ook dat is overigens niet bij iedereen zo.

Bij ons maakte de toevoeging van deca het verschil, betere kwaliteit embryo's. Maar ja met 8 tp lijkt de kwaliteit wel okee te zijn, tenzij het ziekenhuis echt andere standaarden hanteert natuurlijk. Ik sluit me dus aan bij Henne, dat het misschien bij de innesteling ligt.

Ik ben trouwens wel van Gonal naar Puregon gegaan alleen Gonal spoot ik voor de IUI pogingen dus ik weet niet wat dat deed voor de eieren. Qua bijwerkingen vond ik Puregon minder heftig maar dat verschilt per persoon denk ik?

Misschien is dit trouwens wel een mooi moment voor een second opinion?

Dank jullie wel voor de reacties.

De verschillen in medicatie lijkt mij ook zoals jij zeg Henne. Maar volgens de arts kan het wel uitmaken, en Sorpresa bevestigd dat ook. Ingewikkeld vind ik het, want alles ziet er zo mooi uit met de meds die ik tot nu toe heb gehad.

Ik denk ook niet dat we het in de medicatie moeten zoeken, maar dat was de enige verandering van het ICSI-recept wat de arts me kon bieden. Ik krijg ook nog een hysteroscopie. Maar meer opties zijn er niet. Met de scopie kunnen eventuele afwijkingen aan en in de baarmoeder opgespoord worden die op een echo niet te zien zijn. Kleine poliepjes, myomen en andere dingen die er niet horen kunnen ze dan eventueel gelijk weg halen. Er wordt op dit moment ook een onderzoek naar gedaan (INSIGHT-studie), maar dan is de scopie voor de eerste IVF/ICSI.

Stolling: mijn zus heeft twee maal en ik 1 keer een trombosebeen gehad zonder aanwijsbare oorzaak. Bij ons beiden is onderzoek gedaan, maar zijn geen afwijkingen uitgekomen. Wat er precies onderzocht is weet ik niet.

Chromosoomonderzoek: Bij man is een karyotypering en XY-onderzoek gedaan en die waren in orde. Bij mij geen onderzoek.

Schildklier: Heb ik laten prikken, en die was heel mooi laag. Dat zou het dus ook niet moeten zijn.

HEt zaad, tja, eeuh geen idee. Ze geven daar in ons zkh (UMCU) niet echt een waardering aan. Het is goed of niet goed voor ICSI. En dat is het.

Mooi bericht Sorpresa over de bijwerkingen, hoop dat dat bij mij ook zo uit zal pakken als ik overstap.

En een SO. Ja, inderdaad, maar ik ben al het gedoe zo verschrikkelijk zat. Ik verwacht niet dat een SO in nederland veel uit zal maken, want alle zkh zijn hier toch in vrij grote maten aan de zelfde regels en protocollen gebonden. Dan zou het gelijk buitenland worden en daar zie ik echt vreselijk tegen op. Dan is het gelijk minimaal 2 uur rijden naar bv. Gent.

Kortom, ik weet nog niet waar we goed aan doen. Maar me op het forum laten informeren door lotgenoten is altijd een goed idee.

Wij zijn overgestapt van rotterdam naar Voorburg en dat was wel echt een verschil in aanpak hoor! Maar bij ons was andere medicatie in eerste instantie ook logisch en bij jullie lijkt dat minder zo te zijn.

Dat trombose been 'triggert' me wel... is er overwogen om ondanks geen duidelijke oorzaak toch iets met anti stolling te doen? al is het naar kinderaspirine ofzo?

Ik denk dat er, ook in Nederland, artsen en poli's zijn die meer willen doen/ verder kunnen en willen kijken dan een standaard protocol.

Zoals Henne al zegt is er wel degelijk verschil. Ik liep zelf ook in Voorburg maar heb geen IVF/ICSI ervaringen in een ander ziekenhuis dus kan moeilijk oordelen. Wij zijn na onze IUI's overgestapt.

Een second opinion betekent ook niet meteen dat je je elders (ver weg) móet laten behandelen maar misschien geeft het je meer inzicht?

Het lijkt me gewoon vervelend als je met de wat-als-vraag blijft zitten.

Hai okaasan,

Jouw verhaal is voor mij heel herkenbaar! Hier een klein succes verhaaltje:

iCSI 1 - GONAL f - decapeptyl

17 rijpe eicellen, 13 bevruchtingen, 1 verse tp: niet zwanger

3 cryo's: 2 goed ontdooid: niet zwanger

ICSI 2 2 - GONAL f - decapeptyl

12 rijpe eicellen - zwanger - mk met 5 weken

ICSI 3 - PUREGON - decapeptyl

8 rijpe eicellen: zwanger: bevallen van een dochter!

M.a.w.: bij mij heeft puregon gezorgd voor minder eicellen maar wel van betere kwaliteit! Mij werd gezegd dat puregon en gonal f exact hetzelfde medicijn was alleen een andere fabriek en met beide zouden ze een contract hebben lopen, dus beide moesten tevreden gehouden worden maar ik heb echt het idee dat de puregon bij mij beter werkte (al dacht ik bij de follikelmetingen an niet omdat ik wel minder eitjes had).

Ik hoop op hetzelfde resultaat okaasan, volgens mij hebben wij samen op een wachtbankje gezeten en het is iedereen in dit megazware proces zo gegund!

Ik wil graag even reageren op het trombose-gedeelte van je verhaal. Is er (wat Henne ook al zegt) nooit gekeken naar antistolling bij eventuele zwangerschap? Een trombosebeen in de voorgeschiedenis zou hiervoor voldoende moeten zijn!

Aangezien ik een stollingsafwijking heb, met verhoogd risico (maar zonder trombose of dat soort ellende in de voorgeschiedenis) moet ik zodra ik een positieve test in handen heb starten met aspirine (cardio-dosis = 80 mg per dag). En bij positieve hartactie bij de eerste echo moet ik starten met fraxiparine, en dit dan gebruiken tot 6 weken na de bevalling.

Het is wel zinnig om dit goed uit te zoeken, aangezien het zou kunnen zijn dat een stollingsprobleem van invloed is op het zwanger worden danwel blijven. Dit is overigens iets wat ze bijv. in Gent wel goed uitzoeken! Als je alleen in NL informatie wilt inwinnen, er is in het L.UM.C een prof. die hier veel vanaf weet (dr. H.elmerh.orst). Verder weet ik inmiddels dat er in het S.LA.Z ook een gyn zit die hier veel vanaf weet! Zo zullen er overigens wel meer zijn.... Het lijkt me toch wel zinnig om dit eens goed met je ferti-arts te bespreken!

dank weer :-)

Amy, klopt, we hebben ooit samen op een bankje gezeten.

Ik ben wel blij met de positieve medicatie verhalen.

Met die trombose weet ik het niet zo goed. In NL wordt als het goed is niets meer gegeven van antistolling als er geen afwijking is vastgesteld. Recent onderzoek heeft namelijk aangetoond dat het toedienen van fraxiparine niet tot meer zwangerschappen lijdt. Ik weet even niet meer waar ik het las, maar mijn ICSI-arts noemde dat onderzoek ook nog van de week. In NL zal ik dus waarschijnlijk niets kunnen bereiken op dit gebied. Vandaar dat ik direct Gent noemde. En daar laten behandelen hoeft niet inderdaad, maar mijn zkh staat niet open voor bloedverdunners, prednisolon en dat soort zaken (daar werd ik expliciet voor gewaarschuwd om niet te doen voor als we er voor zouden kiezen naar het buitenland te gaan).

Toen ik trombose heb gehad is er DNA onderzoek gedaan en alle afwijking waar ze dan op zoeken worden onder de paraplu Trombofilie geschaard. Daar kwam niets uit. Ik hoef dus volgens de internist (een erg goede op trombose gebied, mijn zus werd ook naar hem verwezen en was al ergens anders onder behandeling) geen bloedverdunning te gebruiken tijdens de zwangerschap, alleen tot 7 weken na de bevalling.

Ik ben wel erg blij met jullie reacties, want dit bevestigt toch wel een SO elders. Ik denk dat ik dus toch met Gent contact op ga nemen. Ik hoop dat we daar een beetje snel terecht kunnen.

Oskaan: weet het niet zeker, maar mij is verteld toen ik de prikinstructie deed dat Puregon en Gonal het zelfde is alleen,

kregen mensen met een oneven geboorte getal Puregon en even Gonal, om het zo eerlijk te verdelen... volgens mij zal deze hormoon daarom ook

geen verschil maken..

Heel veel suc6 bij jullie nieuwe poging! ga je volgen!

Hee Okaasan, nog even over informatie mbt de zaadkwaliteit:

ik weet niet hoe het bij ICSI gaat, maar bij IVF wordt door het UMCU op een formulier ingevuld hoeveel eicellen er zijn (en wat scores) en volume, concentratie en motiliteit van het semen (voor en na bewerking).

Als jullie toch naar Gent gaan is het handig om je dossier te laten kopiëren (handig is om langs te gaan en bij de tweede/kleinere balie te vragen of ze dat willen doen - of misschien even bellen van tevoren als je weet wanneer je langs gaat), dan kun je meteen zien wat voor formulieren er bij jou inzitten.

Ja dat weet ik Dee, die formulieren ken ik. Soms krijg je zelf je dossier, omdat het dan naar de volgende arts of VPK moet en dan blader en lees ik daar natuurlijk even in. Maar volgens mij vullen ze bij ICSI niet bijster veel in over de zaad kwaliteit. Is natuurlijk ook niet zo van belang, want als er bruikbaar zaad is, is het goed. De arts waar ik donderdag was bood al direct aan om een samenvatting van het dossier te maken incl. kopieën van de lab-formulieren.

Maar dank je wel voor de tip.