Jump to content

Wie helpt mij met mijn profielwerkstuk?

Colet

Recommended Posts

Ik vind het nogal rare vragen. Wat wil je precies onderzoeken/ te weten komen met deze enquete? Of gaat het erom dat er een grafiekje in het werkstuk komt? IVF is een heel gevoelig onderwerp voor stellen die hierop aangewezen zijn. De vragen zijn daar niet erg op aangepast.

Tja....ik werk zelf als onderzoeker en als ik eerlijk ben mankeert er nog wel meer aan de vragen dan alleen dat ze erg ontactisch zijn en bevooroordeeld. Ik vraag me alleen af hoeveel Colet hieraan kan doen....6vwo.... Er komen regelmatig enquêtes voorbij ivm profielwerkstukken. Ik vermoed dat IVF een van de mogelijke onderwerpen is om uit te kiezen. Geen idee hoe leerlingen dan verder aan hun informatie komen, maar ik merk vaak dat deze gekleurd is en de vragenlijsten zijn bijna altijd slecht en sturend. Dit ligt denk ik meer aan de docenten en het evt achterliggende lesmateriaal dan aan de leerlingen, zelfs veel WO studenten kunnen nog geen behoorlijke vragenlijst samenstellen.

Weet iemand misschien door wie/welke instantie de te kiezen onderwerpen worden vastgelegd of da dit vrije keuze is aan leerlingen? In het eerste geval is het misschien mogelijk dat bijvoorbeeld Freya achtergrondinformatie aanlevert (die hebben ze volgens mij al op de site staan trouwens) oid. Wat ik zelf best zorgelijk vind, is dat door dit soort vreemd 'onderzoek' naar IVF er ook een totaal verkeerd beeld onstaat over IVF bij een groep jongvolwassenen (en misschien hun ouders, docenten etc).

Colet, ik kan me voorstellen dat jij niet blij wordt van deze reacties, maar bedenk dat wij regelmatig dit soort verzoeken krijgen en dat het soms net even verkeerd valt als een dergelijke enquete dan weer geen recht doet aan wat we hier allemaal doorstaan. Ik denk dat jij er persoonlijk weinig aan kunt doen, misschien er er nog tijd en ruimte om de enquete aan te passen? Je mag me een pb sturen als je hier hulp bij wilt.

Bevooroordeeld is trouwens niet het goede woord. Ik bedoel dat er opeens dingen als negatieve gevolgen, doorgeven van onvruchtbaarheid, kanker (?), zieke kinderen ed om de hoek komen kijken zonder inleiding of toelichting. Dat is erg kort door de bocht. Als je bijvoorbeeld verminderd vruchtbaar bent vanwege endometriose is dat, voor zover ik weet, niet erfelijk. De vraag suggereert dat verminder vruchtbaarheid altijd met erfelijkheid te maken heeft. Net zo is er kennelijk de gedachte/overtuiging dat je door ivf kanker kunt krijgen etc.

Nou dat negatieve viel mij ook op, maar er zit geen uitleg bij waarom de vraag gesteld wordt dus misschien dat het met uitleg minder negatief wordt? Wat de negatieve gevolgen van IVF zijn is mij bijvoorbeeld niet duidelijk. Lichamelijk of emotioneel? Voor ouders of voor het kind?

Daarnaast vind ik t vrij beperkt. Hier kun je geen conclusies uit trekken en dus geen werkstuk mee vullen. Nu heb ik mijn eigen profielwerkstuk in 6 VWO al zo'n tien jaar geleden mogen afleveren maar volgens mij werden daar best wat eisen aan gesteld destijds.

Een krijsend kind als het lukt SJSL ;-)

Zonder gekheid. Bij een zaadprobleem kán het idd erfelijk zijn en kun je de verminderde vruchtbaarheid doorgeven aan een zoon. Daar zijn wij wel degelijk voor gewaarschuwd. In het andere ziekenhuis is aangegeven dat icsi kinderen iets vaker dan 'spontane' kinderen aangeboren afwijkingen hebben. Maar dan had je het echt over minmale percentages. Bij ivf was dit nie het geval. Verder de risicos van tweeling zwangerschappen. Negatieve gevolgen voor de vrouw zijn ons niet gemeld. Kanker is nooit genoemd.

Tja....ik werk zelf als onderzoeker en als ik eerlijk ben mankeert er nog wel meer aan de vragen dan alleen dat ze erg ontactisch zijn en bevooroordeeld. Ik vraag me alleen af hoeveel Colet hieraan kan doen....6vwo.... Er komen regelmatig enquêtes voorbij ivm profielwerkstukken. Ik vermoed dat IVF een van de mogelijke onderwerpen is om uit te kiezen. Geen idee hoe leerlingen dan verder aan hun informatie komen, maar ik merk vaak dat deze gekleurd is en de vragenlijsten zijn bijna altijd slecht en sturend. Dit ligt denk ik meer aan de docenten en het evt achterliggende lesmateriaal dan aan de leerlingen, zelfs veel WO studenten kunnen nog geen behoorlijke vragenlijst samenstellen.

Weet iemand misschien door wie/welke instantie de te kiezen onderwerpen worden vastgelegd of da dit vrije keuze is aan leerlingen? In het eerste geval is het misschien mogelijk dat bijvoorbeeld Freya achtergrondinformatie aanlevert (die hebben ze volgens mij al op de site staan trouwens) oid. Wat ik zelf best zorgelijk vind, is dat door dit soort vreemd 'onderzoek' naar IVF er ook een totaal verkeerd beeld onstaat over IVF bij een groep jongvolwassenen (en misschien hun ouders, docenten etc).

Colet, ik kan me voorstellen dat jij niet blij wordt van deze reacties, maar bedenk dat wij regelmatig dit soort verzoeken krijgen en dat het soms net even verkeerd valt als een dergelijke enquete dan weer geen recht doet aan wat we hier allemaal doorstaan. Ik denk dat jij er persoonlijk weinig aan kunt doen, misschien er er nog tijd en ruimte om de enquete aan te passen? Je mag me een pb sturen als je hier hulp bij wilt.

Helemaal mee eens. Ik heb alleen vandaag een te kort lontje om het zo mooi te verwoorden haha!

Volgens mij is het stellen van de juiste vragen alleen mogelijk als je je voldoende hebt ingelezen en dan een goede hypothese formuleert. Dat mis ik hier en inderdaad, dat is zonde. Toch zijn er genoeg informatiepaketten voor leerlingen en studenten beschikbaar om de basis goed te kennen. Misschien toch grote stappen snel thuis?

Ah, wij zijn nooit met ICSI bezig geweest, dus dat hebben we niet gehoord.

Ik heb verder alleen gehoord van overstimulatie als risico en natuurlijk de tweelingzwangerschap. Maar of dat hier bedoeld wordt, geen idee.

Helemaal mee eens. Ik heb alleen vandaag een te kort lontje om het zo mooi te verwoorden haha!

Volgens mij is het stellen van de juiste vragen alleen mogelijk als je je voldoende hebt ingelezen en dan een goede hypothese formuleert. Dat mis ik hier en inderdaad, dat is zonde. Toch zijn er genoeg informatiepaketten voor leerlingen en studenten beschikbaar om de basis goed te kennen. Misschien toch grote stappen snel thuis?

Ik denk niet dat iemand in 6 VWO weet wat een hypothese is :)

Ik vind deze enquete ook wel voelen als 'lekker makkelijk', maar wie weet heeft Colet er toch al veel tijd inzitten.

Ik denk niet dat iemand in 6 VWO weet wat een hypothese is :)

Ik vind deze enquete ook wel voelen als 'lekker makkelijk', maar wie weet heeft Colet er toch al veel tijd inzitten.

Sja tien jaar geleden wisten we dat wel haha maar goed ik voel me net een oma als ik zo praat ;-) Gaat er ook niet om dat ze het woord kennen natuurlijk, maar meer dat je jiet zomaar een enquete maakt omdat het er zo interessant uit ziet. Je wil informatie inwinnen en met deze enquete lijkt dat niet zo goed te gaan lukken. Ik denk dat Colet er wel bij gebaat is als Henne haar licht laat schijnen en ik hoop dat ze er gebruik van maakt. Goed leren onderzoeken is niet alleen interessant maar het maakt je ook kritisch op vanalles wat er gepubliceerd wordt.

Om eerlijk te zijn werd ik wel nieusgierig naar de enquete. Sorry maar ben gestopt.

Vind het botte vragen. Negatief ingesteld. En van te voren al conclusie trekkend.

Sorry maar probeer maar opnieuw!

Voordat je opnieuw vragen gaat stellen misschien een idee om eens in gedachte te zijn die deze vragen moeten beantwoorden. Om dus met andere woorden in onze schoenen te staan.

Mag ik vragen hoe je tot de gedachte bent gekomen dat IVF kanker verwekkend is?

Veel succes met het opnieuw samenstellen. Lukt je vast wel.

Gr. Shanna

Hallo Colet, ik sluit me aan bij de voorgaande reacties. Ik denk dat IVF een gevoelig onderwerp is, met verschillende facetten. De in de enquête gestelde vragen raken nog niet eens het topje van de ijsberg, zijn sturend en bevooroordeeld Dit maakt het voor mij persoonlijk lastig te beantwoorden en soms zelf kwetsend. Uk denk dat het nuttig is om je eerst te verdiepen in het onderwerp door bv het internet te gebruiken. Misschien kun je idd gebruik maken van de expertise van een aantal vrouwen hier op het forum en zo een meer evenwichtigere enquête maken. Daaruit zal ongetwijfeld ook een beter werkstuk vloeien.

Ter illustratie, ik ben niet bang mijn onvruchtbaarheid door te geven aan mijn kind, ik ben uit medische overwegingen gesteriliseerd in het verleden, maar kan nu vanwege voortschrijdend medisch inzicht zwanger worden mbv IVF.

• 2 weeks later...

Volgens mij heeft ivf weldegelijk gevolgen op kankergebied. Er wordt bij de intake gevraagd of er borst- en eierstokkanker in je familie voorkomt. Een zoja, in welke vorm... Vragen ze echt niet voor niets!

Alles waarbij je extra hormonen toedient heeft invloed op het normale evenwicht van hormonen in je lichaam en brengt daardoor de hele boel van slag. Ook processen die je eigenlijk niet wil beinvloeden. Dus... extra kans op ontregeling. Deze hypothese is niet zo heel gek. De gevolgen komen pas op de lange termijn aan het licht. En die fase is nu zo'n beetje bereikt. Voor mij geen reden om af te haken, maar ik ben me daar echt wel van bewust.

Ben me er ook goed van bewust dat je evt. onvruchtbaarheid door kan geven. Denk dat we dat onze jongens goed en duidelijk mee moeten geven als ze zelf zo oud zijn dat ze een kindje zouden willen.

Ik vind de reacties richting Colet niet erg vriendelijk als ik eerlijk ben. Het is een meisje uit 6 VWO die waarschijnlijk geen kaas heeft gegeten van IVF, logisch op haar leeftijd. De vragen waren niet allemaal even scherp gestelt, maar om haar daar zo op 'aan te vallen' is toch niet nodig? Ik snap dat het onderwerp bij sommige van ons gevoelig ligt en bij anderen ook weer niet, maar je hoeft de enquete niet in te vullen. Ze vraagt wie wil mij helpen?