Jump to content

Recommended Posts

Posted

Meiden,

Ik ben nu 21+3 weken zwanger en ik ben heel benieuwd hoe jullie met voeding omgaan. Ik weet wat standaard zo'n beetje wel en niet mag, maar ik ben er dus enorm fanatiek in... Zijn er meiden die dat herkennen?

Niet alleen laat ik rauwmelkse kazen, vlees, etc., staan, maar ik eet bijna niks rauw. Zeker niet buiten de deur. Fruit en groenten die ik kan schillen eet ik wel zonder schil, maar rauwe tomaten, sla, etc. eet ik niet buiten de deur (want als het niet goed gewassen is kàn er toxoplasmose op zitten). Softijs etc. eet ik niet (listeria), sla eet ik niet (toxoplasmose), zachte kazen eet ik niet (listeria, hele kleine kans bij gepasteuriseerd, maar toch). Normaal eet ik geen vlees, maar nu eet ik wel wat vleeswaren, alleen bak ik die eerst (listeria in gesneden vleeswaren). Gesneden fruit, eet ik niet buiten de deur (listeria, ik weet niet hoe vers het is) en ga zo maar eindeloos door. Geen roofvis, geen gerookte vis (ook niet huisgerookt, voor de zekerheid), geen salades van de visboer uit de vitrine (bv. krabsalade, hmmm) en al helemaal geen lekkere tapenades uit vitrines, eigenlijk niks uit vitrines.

Ik stop, niet lachen, zelfs bij thuiskomt de heerlijke pizza uit het restaurant van onze vrienden nog even een paar minuten in de oven, want stel toch dat er onderweg toch een bacterietje hier of daar is gegroeid toen de pizza afkoelde... Belachelijk, ik weet het...

Ik weet dat heel veel van die dingen strikt genomen wel mogen (bijvoorbeeld zachte, maar wèl gepasteuriseerde kazen), maar ik ben er héél voorzichtig mee... Te... Ja, ik weet het, véél tè...

Verder eet ik heel bewust wat nodig is. Haring voor cervonzuur, vezels, granen, vitaminen, avocado's, zelfs wat vlees, fruit en groenten. Maar bijna alles thuis en het meeste bak ik eerst even, of ik maak een ovenschotel. Dan weet ik in ieder geval zeker dat er geen risico meer is op toxoplasmose of listeria. En met het stijgen van de temperatuur word ik alleen maar fanatieker, want tja, meer kans... Laatst sloeg ik zelfs een ijsje bij de ijssalon af, want ik vond het toch een beetje eng. Als het in softijs veel kans maakt, dan vast ook in Italiaans schepijs...

Ook vind ik al die bacillen op de psz van mijn zoontje maar niks... Ik heb gelukkig bijna alle (voor een foetus gevaarlijke) kinderziektes gehad, maar 5e ziekte wist ik dus niet en dat vond ik helemaal niks (kleine kan er ernstige bloedarmoede van krijgen en zelfs een bloedtransfusie in de baarmoeder nodig hebben). Dus ik heb het laten testen... Gelukkig positief, dus ik heb het al gehad en ik was helemaal opgelucht.

Ik weet dat je niet alle risico's kunt uitsluiten, maar het liefste zet ik wel alles op alles ;-) Zijn er dames die dit herkennen?

Ik ben me bewust van mijn gekte hoor, maar ik vroeg me eigenlijk vooral af of ik de enige gek ben, of dat er nog meer van die gekken rondlopen...

Liefs en eet smakelijk allemaal ;-))

Floor

Posted

Hihi ik moet stiekem een klein beetje lachen :)

Ik heb zelfs nog een biefstukje gegeten. Wel doorbakken dan. een rookworst van de hema. Ik was zowat verslaafd aan broodje knakworst. En een verse gerookte zalm van de viswinkel? Ook een keertje.

En Tuurlijk dacht ik wel eens, had ik dit moeten doen? Maar zo streng als jij dat kon ik niet hoor :)

Xxx

Posted

Ik vind het soms ook wel lastig hoor... Nu we op vakantie zijn durf ik bijv. geen salade buiten de deur te eten, alleen gekookte/gebakken groente. Thuis eet ik wel salade, want dan was ik het zelf. Heel veel dingen vind ik zeer herkenbaar! Gisteren wel een heerlijke ijscoupe gegeten (het is hier overdag 30 graden, je moet toch wat?) maar bijv. kraanwater doe ik weer niet. Dan maar lekker veel mineraalwater...

Hoe gaan jullie om met pesto? Basilicum? Kaneel? Soms is het zo lastig... En BBQ? In mei 1x gehad, ik durfde gewoon niks te nemen! Weet niet hoe lang het vlees al buiten de koelkast lag, of het wel goed doorbakken was... Dus alleen brood met satesaus genomen! Aankomende donderdag houden we hier een 'grill' ter ere van manlief en mijn verjaardag (die dag is mijn verjaardag), gelukkig mogen we dat bij vrienden van ons die hier wonen doen, dus dan heb ik het zelf weer in de hand qua vlees-in-de-koelkast etc. Maar ik denk niet dat ik het dan wel ga eten.... We hebben satesaus meegenomen uit NL, dus het wordt vermoedelijk weer brood met satesaus. Of misschien maak ik wat groentespiezen voor mezelf, dat durf ik wel aan!

Posted

Ik zit hier met een glimlach op mij gezicht Floortje. Volgens mij hou jij echt overal rekening mee! Dat doe ik ook (als ik zwanger ben) - maar niet zo erg als jij. Geen softijs, geen rauwe producten/producten van rauwmelkse kazen oid of voorverpakte vis. En alleen voorverpakt ijs idd. Daar houdt het wel zo'n beetje op bij mij.

Ikzelf heb meer een fobie voor kinderziektes (helemaal nu ik weet dat ik de vijfde ziekte niet heb gehad....) - en al helemaal nadat Mikai een of andere ondefinieerbare vlekkenziekte heeft gehad en het bij mij ruim 2 weken later mis is gegaan.

Maar het is zeker wel herkenbaar hoor - dat zo met eten bezig zijn!

En Beanie: als het vlees goed doorbakken is kan je het gewoon eten hoor. Helemaal als je het zelf in de hand hebt bij je vrienden van de week. Alvast een fijne verjaardag!

Posted

Ik hield met veel rekening maar zoveel als jij nee dat ging min te ver hihi ik wou niet de hele dag bezig zijn met eten en vooral omdat ik tot 16 weken niks en daarna niet veel binnen hieldMaar misschien een domme vraag aamgezien mij dat nooit is gezegd maar waarom mag je geen softijs want dit is de enige periode in mijn leven geweest dat ik het lekker vond maar ach mijn dochtdrtje is kern gezond geboren met softijs en een doorbakken biefstuk tijdens de zwangerschap

Posted

De machines waar het softijs mee wordt gemaakt zijn gevoelig voor listeria als ze niet goed worden schoongemaakt. Natuurlijk is de kans klein en heel veel vrouwen eten gewoon softijs of broodjes gerookte kip van een buffet of uit een vitrine, etc. Meestal gaat het gewoon helemaal goed!

Toxoplasmose zijn de meeste vrouwen ook wel al mee in aanraking geweest. Ik heb mijn hele jeugd (zieke) zwerfkittens verzorgd en mijn hele leven katten en veel in de tuin gewerkt, dus de kans is klein dat ik er ziek van word. Maar toch... ;-) Stom hè? ;-))

BBQ zou ik inderdaad ook niet doen Beanie, het vlees ligt vaak toch iets langer buiten de koelkast en als het toch niet helemaal gaar wordt, dan is dat een risico. Ik zou het op groentensticks houden (en ook die goed doorbakken ;-) Maar goed, als je gerustgesteld wilt worden, moet je het dus duidelijk niet aan mij vragen, haha!

Hobbesje, ik vind die kinderziektes inderdaad ook vreselijk eng, hoewel ik de meeste heb gehad. Soms kunnen ze vroeg in de zwangerschap inderdaad tot een miskraam leiden, dus ik snap je angst en verdenking wel. Heb je kunnen nagaan of het vijfde ziekte was? Of gehoord dat dat heerste? Dat geeft namelijk ook vlekjes.

Nou, ik ben wel benieuwd naar meer ervaringen! En ik vind het ook wel fijn dat jullie me een beetje begrijpen, hoewel de meeste dames wel iets makkelijker zijn.

In mijn omgeving is er niet zo veel begrip voor, van die buurvrouwen die zeggen 'Nou ik at gewoon lekker filet american hoor! En ik ging lekker in de zon liggen'. Mijn beste vriendin lag te bakken alsof haar leven ervan af hing toen ze zwanger was... Allemaal gezonde kinderen op de wereld gezet!

Posted

He Floor,

Als ik jou berichtje zo lees kan ik me in sommige dingen wel vinden.

Maar begin me zelf echt een slecht mens te voelen!

We bbqen vaak,pas een mini stukje biefstuk op moest t echt proeven,en ook als ik bijv een appel

Uit de supermarkt koop is die voor ik thuis ben al op en heb ik hem alleen ff langs mn broek ofzo gehaald. Heb er nooit bij stil gestaan dat je op zon hoop dingen moet letten.

Als dat goed voelt voor je moet je er vooral opletten!

En wat andere mensen zeggen lekker belangrijk!

Posted

Oh ok dta wist ik niet maar ik heb me eigenlijk ook nooit zo verdiept in eten ik at geen filet american en medium biefstuk en alcohol maar verder heb ik me niet echt druk gemaakt

Zonnen deed ik ook niet je kunt zon niet altijd vermijden maar echt in de zon liggen deed ik ook niet

Maar als de kindjes een keer ziek zijn is natuurlijk niet heel erg zo lang het bij een griepje blijft en niet ernstig wordt natuurlijk ze bouwen dan wel weerstand op lijkt mij ook als ze met andere bacillen in aanraking komen

Maar goed iedereen doet het op zijn of haar eigen manier en dat is altijd goed

Posted

Hi meiden,

Maris, ik ben het helemaal met je eens hoor! Natuurlijk moeten ze gewoon weerstand opbouwen, etc. Ik ben me ook volledig bewust van mijn 'gekte' ;-) Ik bedoel ook echt oprecht niet andere vrouwen ermee aan te steken of bang te maken, ik was gewoon heel benieuwd of meer vrouwen zo extreem voorzichtig zijn. Na 8 TP's en een miskraam heb ik gewoon heel veel tijd gehad om erover te lezen... en me zorgen te maken... Heerlijk als je gewoon lekker kunt eten, zonder je bij alles af te vragen of het listeria-gevoelig is, of dat er misschien een slak een toxoplasmose poepje op heeft gesmeerd ! ;-)

Beanie, met pesto en kaneel en dat soort kruiden ben ik iets makkelijker mee. Daar geloof ik niet echt in. Ik eet niet in één keer een heel potje pesto leeg en doe ook niet heel veel kaneel door de appelflappen, maar ik eet het wel gewoon. Met salie en rozemarijn doe ik iets voorzichtiger vanwege de samentrekkende werking, maar eet ik wel met mate. Alleen pimba mag écht niet, in het ziekenhuis hangen zelfs briefjes met een waarschuwing, maar dat gebruik ik niet, want k ben helaas(!) helemaal niet bekend met de Surinaamse/Antilliaanse (daar wordt het gebruikt toch?) keuken.

Posted

Ik was ook heel erg tijdens de zwangerschap. Uit eten gaan vond ik zelfs eng omdat je niet weet hoe hygiënisch er gewerkt wordt! Klinkt wel erg dozig he, maar toch was het zo. Garnering at ik dan sowieso niet bijvoorbeeld. Verder geen lever omdat ik het "niet teveel van eten" maar heb opgevat als "beter niet eten" en natuurlijk rood vlees (oh wat heb ik dat gemist), alcohol en rauwmelkse kazen niet.

Maar goed ik ben van nature een angstig persoon en ben ook mijn hele zwangerschap bang geweest dat ze ons alsnog afgenomen zouden worden. Rationeel gezien weet ik ook wel dat een zwangerschap niet staat of valt met een blaadje ongewassen sla, ik bedoel, de meeste 'beperkingen' van nu waren totaal onbekend toen wij in onze moeder groeiden. Ik vind mezelf niet bepaald mislukt haha. Sterker nog, bij ons in huis werd gewoon gerookt vroegah!

Posted

Tja, hier pafte mijn vader gewoon door (Roxy), zelfs in de auto, met twee kinderen op de achterbank en de ramen dicht... Misschien zijn we daarom wel zo extreem, omdat we dat in ieder geval níet willen. Maar fijn te horen dat ik niet de enige ben, hoewel ik je natuurlijk anders zou gunnen.

En het is precies wat je zegt, ik blijf zo bang dat het mis gaat, dat ik alles probeer te doen wat binnen mijn macht ligt om te voorkomen dat het misgaat, of dat die kleine door mijn 'toedoen' ziek wordt in mijn buik. Extreem... Ja en dat is nog zacht uitgedrukt. Maar het lukt me niet om het anders te doen. Als ik een stuk rauwmelkse kaas zou opeten zou ik volgens mij geen oog meer dichtdoen.

Maar het is wat je zegt, het is ook afhankelijk van karakter. Ik ben ook in andere dingen enorm precies en perfectionistisch. Niet de makkelijkste karaktertrek voor jezelf (en je omgeving!)

Posted

Herkenbaar! Heb ook alle bbq's overgeslagen toen ik zwanger was. Gewoon bang dat het vlees niet gaar zou zijn of te lang buiten stond... Zat ik op een stokbroodje te kauwen.

En weet je, het is 'maar' negen maanden. Als ik mijn kindjes op die manier kan beschermen de beste start kan geven dan doe ik dat. Zo dacht en denk ik erover. Al zal ik waarschijnlijk geen zwangerschap meer beleven ;-)