Ga naar inhoud

Wie bezig met ICSI + TESE in Nederland ??

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo meiden,

Ik ben Sanne en nieuw hier op het forum dus zal eerst iets over mezelf vertellen.

We zijn 1,5 jaar geleden gestopt met pil in de hoop zwanger te worden.

Op het advies van de huisarts na een jaar begonnen met een spermaonderzoek.

De uitslag was teleurstellend, 0 zaadjes aanwezig.

Sinds begin september weten we dat mijn vriend geen zaadleiders heeft.

Dit gaat vaak samen met cf (taaislijmziekte). Omdat dit erfelijk is als je beide drager bent is er half september een chromosomentest gedaan. Hier zouden we 2 november de uitslag van krijgen maar helaas was het bloed van ons zoek geraakt.... Nu is het bloed wel weer gevonden en is het onderzoek wel van start gegaan.... alleen weer dat afwachten....

25 november staat er voor ons een tese en een pesa of mesa behandeling geplant, volgens mij krijgen we die dag al de uitslag of het gelukt is.

Groet Sanne

• Reacties 143
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Hey,

De Tese is achter de rug. Helaas is er niets gevonden. Wel is er weefsel weggehaald waar een pathaloog verder mee gaat. Wellicht dat daar wel zaadjes zitten. De kans is heel klein, we horen dit over 2 weken.

Een enorme domper, tuurlijk houd je er rekening mee, maar als het dan echt zo is, is het zo onwijs K U T.

We hebben ons in juni ingeschreven voor adoptie. Daar richten we ons nu op. Al is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Eerst deze domper maar eens een plekkie geven. Geen idee hoe, maar dat komt wel. (hoop ik)

Jullie allemaal heel veel sterkte gewenst.

In afwachting zijn van Tese heb ik als een erg onzekere periode ervaren. Je hebt geen idee waar je aan toe bent. Ergens ben ik opgelucht dat we nu wel zekerheid hebben, hoe K het nieuws ook is.

Rosa

Geplaatst

Hi Rosa,

Oh wat balen zeg dat er tot op heden niets gevonden is.

Ik ben benieuwd hoe jullie met de adotpie omgaan..kan je hier wat meer over vertellen? Merk aan mezelf dat ik adoptie ook steeds meer als optie ga zien.

Groetjes

Geplaatst

Rosa dat is zeker een grote domper, dit is waar ik zelf ook zo bang voor ben. Ik wil jou en je partner heel veel sterkte wensen om dit een plaatsje te geven zodat jullie verder kunnen met de adoptie want dit is vlg mij ook een lang slopend proces.

Sanne, wat een spanning he vervelend dat je bloed kwijt was. In welk ziekenhuis ben jij?

Geplaatst

Hallo Rosa,

Wat vervelend en teleurstellend voor jullie dat de tese niet gelukt is. Het lijkt me verschrikkelijk zo'n nieuws te horen. Misschien is pesa/mesa nog een optie voor jullie...

De resultaten van de verschillende behandelingen schijnen per persoon nog al verschillend te zijn. Daarom doen ze de 25e november bij mijn vriend beide hehandelingen tegelijk, Tese en pesa of mesa (...weet zo even niet meer welke van de twee) Het kan dan zijn dat beide lukken of mislukken of een van de twee lukken. Dan hoeven we in ieder geval niet nogmaals terug... Misschien de moeite om verder uit te zoeken.

Heb laatst vernomen dat als je getrouwd bent dat je dan voorrang krijgt met adoptie.

Misschien zijn jullie al gehuwd, anders is het misschien een tip.

In ieder geval heel veel sterkte met het verwerken van deze tegenslag!

Hoi Mari,

Spanning en wachten is slopend inderdaad.... toch fijn dat er dan zo'n forum is waar je je gevoel kunt delen. Wij zijn onder behandeling bij geertgen. Het bloed is zoek geraakt in Nijmegen en weer gevonden in Rotterdam (doorgestuurd zonder door te geven... maar gelukkig wel bewerkt zodat het nog bruikbaar/onderzoekbaar is)

Wat is jullie reden voor het chromosomenonderzoek en tese? Wanneer krijgen jullie de uitslag? Hopelijk hoeven jullie niet lang meer te wachten.

Groetjes Sanne

Geplaatst

Hey Sanne,

Misschien heb je het intussen al gelezen op wie in afwachting van tese, maar bij mijn man is ook azoospermie vastgesteld (3x) en een iets verhoogd FSH van 11. Hierdoor vervalt de mogelijkheid van pesa/mesa. En blijft alleen een tese over. Voordat ze een tese uitvoeren doen ze altijd een chromosomenonderzoek. Het bloed is nu vijf weken geleden afgenomen. Het schijnt dat de uitslag zo'n 6 tot 12 weken kan duren. We moeten donderdag weer naar het ziekenhuis dus ik hoop dat er wat bekend is, maar denk het niet.

Geplaatst

Hoi Mari,

Zo'n onderzoek kan zelfs drie maanden duren hebben ze ons verteld ....is er bij jullie een spoedlabel op aangevraagd? Je kunt de daedline van het onderzoek (laten) opvragen. Hebben wij ook gedaan, deze is voor ons 7 december en als dat gelukt is krijgen we 9 december om 10:00uur daar de uitslag van. Hopelijk is de uitslag er donderdag al voor jullie!

...als er zo'n kleine kans is dat de uitslag er donderdag is waarom laten ze jullie dan komen? Hebben jullie al info gehad over het icsi traject?

Groetjes Sanne

Geplaatst

Wij moesten sowieso terugkomen omdat bij mij de inwendige echo herhaald moet worden. Dus in principe hebben we daar een afspraak voor en nog even wat doorspreken over het traject. Wij hebben nog geen info avond ofzo gehad. Het gaat allemaal ook nog wel even duren want ik geloof dat de wachtlijst voor tese inmiddels wel een half jaar is. Maar daar wil ik ook nog even verder naar vragen.

Groetjes

Geplaatst

Ha Mari,

Wij hebben geen half jaar hoeven te wachten, we laten de evt (i hope so!...) gewonnen 'rietjes' onderzoeken en bewerken in Belgie (genk). Hier is de wachttijd veeeel korter dan volledig in NL. Er komen dan wel kosten voor ons eigen rekening... maar dat hebben wij er voor over. De operatie is gewoon in NL en dan breng ik de rietjes en het biopt zelf naar Genk, diezelfde dag. Dan weten we ook of er bruikbaar zaad gevonden is. Want als het bewerkt en ingevroren wordt moet ik namelijk een hoger bedrag betalen... het wachten daar zal ongeveer 1,5 uur zijn. Neem natuurlijk iemand mee voor de afleiding, ennuhhh mocht het resultaat tegenvallen stort mijn wereld daar waarschijnlijk nogmaals in...

Misschien voor jullie ook een idee om uit te wijken naar Belgie?

De evt. puntie wordt ook in NL gedaan, alleen de terugplaatsing weer in Belgie.

Wat vervelend dat bij jouw de onderzoeken/echo overnieuw moeten!!

Bij mij is er nog niets onderzocht, er is alleen bloed afgenomen om te bepalen of ik wel of niet drager ben. Als we verder het traject inmogen wordt het zo wie zo icsi en daar heb je alleen eierstokken en een baarmoeder voor nodig is ons verteld door de gyn.

(wordt wel luchtig over gepraat over het icsi traject door de artsen... maar goed, heb er daardoor wel meer vertrouwen in gekregen) Mijn cyclus is enigsinds regelmatig dus daar hoeven wij ons niet druk over te maken beloven ze. Heb natuurlijk wel al gevraagd of ze mij niet moeten onderzoeken. De onderzoeken zijn alles behalve fijn en als het niet nodig is gaan ze die ook helemaal niet doen was het antwoord. (hopelijk blijven ze mij dan ook gespaard en mogen we deze winter beginnen aan het traject)

Sterkte donderdag en hopelijk hebben jullie geluk en ligt de uitslag dan al voor jullie klaar.

Groetjes!

Geplaatst
Hallo Rosa,

Wat vervelend en teleurstellend voor jullie dat de tese niet gelukt is. Het lijkt me verschrikkelijk zo'n nieuws te horen. Misschien is pesa/mesa nog een optie voor jullie...

De resultaten van de verschillende behandelingen schijnen per persoon nog al verschillend te zijn. Daarom doen ze de 25e november bij mijn vriend beide hehandelingen tegelijk, Tese en pesa of mesa (...weet zo even niet meer welke van de twee) Het kan dan zijn dat beide lukken of mislukken of een van de twee lukken. Dan hoeven we in ieder geval niet nogmaals terug... Misschien de moeite om verder uit te zoeken.

Heb laatst vernomen dat als je getrouwd bent dat je dan voorrang krijgt met adoptie.

Misschien zijn jullie al gehuwd, anders is het misschien een tip.

In ieder geval heel veel sterkte met het verwerken van deze tegenslag!

Hoi Mari,

Spanning en wachten is slopend inderdaad.... toch fijn dat er dan zo'n forum is waar je je gevoel kunt delen. Wij zijn onder behandeling bij geertgen. Het bloed is zoek geraakt in Nijmegen en weer gevonden in Rotterdam (doorgestuurd zonder door te geven... maar gelukkig wel bewerkt zodat het nog bruikbaar/onderzoekbaar is)

Wat is jullie reden voor het chromosomenonderzoek en tese? Wanneer krijgen jullie de uitslag? Hopelijk hoeven jullie niet lang meer te wachten.

Groetjes Sanne

Beste Sanna,

Wat bedoel je met mesa/pesa? Wat een termen allemaal eigenlijk he? ;)

Op google kom ik op het volgende: Pesa bij obstructieve azoöspermie en Tese bij non-obstructieve azoöspermie. Ik kom er niet achter wat Mesa is. ??

Ik geloof niet dat er bij ons nog iets te doen is. De operatie wijst uit dat er nergens zaadjes zitten, mijn man maakt dus geen zaadjes aan. Wel is er door de uroloog weefsel weggehaald waar een pathaloog nog naar kijkt, volgens de uroloog is de kans heeel klein dat daar wel zaadjes in zitten.

Geplaatst
Hi Rosa,

Oh wat balen zeg dat er tot op heden niets gevonden is.

Ik ben benieuwd hoe jullie met de adotpie omgaan..kan je hier wat meer over vertellen? Merk aan mezelf dat ik adoptie ook steeds meer als optie ga zien.

Groetjes

He allemaal,

Dank jullie allemaal voor de sterktewensen.. we hebben het hard nodig, het valt ons erg zwaar. Het is toch wel wat. Je hebt tot de operatie hoop dat je toch samen zwanger kan worden.. nu niet meer.

We hebben ons eerder dit jaar - gezien onze lage kans (10 % op zwangerschap) - ingeschreven voor een adoptiekindje. We staan momenteel op de wachtlijst om met de cursus te beginnen.

Ik wens jullie allemaal nogmaals heeeeeeeeeeeeel veel sterkte, hou hoop...

Liefs

Geplaatst

Hoi Rosa,

mesa staat voor: microscopische epidymaire sperma aspiratie.

Hierbij punctueren ze de bijballen.

Bij tese punctueren ze de teelballen.

Voor zover ik begrepen heb zei de uroloog waar wij onder behandeling zijn dat de resultaten per ingreep wisselend kunnen zijn.

(Wat nu het verschil is tussen pesa en mesa weet ik ook niet precies... )

Geplaatst
Hoi Rosa,

mesa staat voor: microscopische epidymaire sperma aspiratie.

Hierbij punctueren ze de bijballen.

Bij tese punctueren ze de teelballen.

Voor zover ik begrepen heb zei de uroloog waar wij onder behandeling zijn dat de resultaten per ingreep wisselend kunnen zijn.

(Wat nu het verschil is tussen pesa en mesa weet ik ook niet precies... )

He Sanna, thanks voor je reactie. Ze hebben inderdaad beide bij mijn man gedaan. :(

Voor jullie heel veel succes... Ik duim voor jullie!

Rosa

Geplaatst

Sanne,

Bij bij mijn kan geen punctie gedaan worden omdat een non obstructieve azosp. is en dan is alleen tese nog een optie. We willen nu eerst de uitslagen even afwachten maar we overwegen evt wel om naar het buitenland te gaan. Maar ik denk dan eerder aan Dusseldorf, ik vind het wel lastig hoor want we hebben opzich wel een goed gevoel bij Nijmegen. We komen uit het noorden dus dat is al iets van 150 km. We wachten dus nog even af om evt over te stappen, ook het kostenplaatje speelt wel mee.

Heb jij helemaal geen onderzoeken gehad? Ook geen hormoononderzoek of uitstrijkje. In Nijmegen is dat standaard. Gaan er geen zaadcellen verloren als je er nog een stuk mee moet rijden? Het schiet in ieder geval al op, maar ze doen dus ook al de ingreep voordat je de uitslag van het chromosomenonderzoek hebt. Bij ons kom je niet eerder op de wachtlijst dan als de uitslag bekend is.

Rosa nogmaals heel veel sterkte om te verwerken dat een kindje van jullie samen er niet meer in zit. Ik hoop dat jullie het geluk kunnen vinden met een mooi adoptie kindje

Gr Mari

Geplaatst

@ Rosa: Wat een grote teleurstelling. Ik krijg het er koud van als ik het lees. Heel veel sterkte bij het verwerken.

@ Mari81; had net ook op andere topic al even gereageerd en lees je reactie nu hier. Ik lees dat je in Nijmegen bent. Ze hebben ons aan telefoon uitgelgd dat na inleveren van gegevens streekziekenhuis en vragenformulier een dag gepland wordt voor onderzoek man en onderzoek vrouw. Van daaruit wordt een afspraak voor Tese gemaakt.

Ik had nog niet eerder gehoord van een chromosomen onderzoek. Wanneer werd dat bij jullie aangevraagd en is dit door Nijmegen aangevraagd?

Op andere topic heb ik mijn twijfels van Dusseldorf besproken. Hoe denken jullie hierover?

@ Sanne; begrijp ik het goed dat de PESE in Nederland gedaan wordt en de rest in Belgie. Heeft dit met de snelheid te maken?

@ Loes1980; weten jullie inmiddels al iets meer?

Groetjes, Repelsteeltje

Geplaatst

Ha Mari,

De uroloog zei tegen ons dat er meer geslaagde tese worden uitgevoerd dan pesa/mesa!

De 'rietjes' die ze uit de tese mesa/pesa behandeling halen moet ik vervoeren in een speciaal koffertje dat op temperatuur gehouden wordt door de stekker in de aansteker te steken... Dat koffertje geef ik later op de dag dan weer af bij de kliniek waar de behandeling uitgevoerd is.

Bij mij zijn er inderdaad nog geen onderzoeken geweest. Een uitsrijkje is wel ooit uitgevoerd (bij de oproep die iedere 30+ krijgt) misschien dat ze die uitslag hebben aangehouden. (of bedoel je een ander uitstrijkje?) Een hormoononderzoek heb ik ook nog niet gehad, wat kan ik me hierbij voorstellen? Er is wel bloed afgenomen om te pepalen of ik soa-vrij ben en voor het gen-onderzoek... meer nog niet.

Hopelijk heb je de uitslag overmorgen zodat er bij jullie ook weer wat progressie komt

Groetjes Sanne

Geplaatst

Hallo Repelsteeltje,

De tese en pesa/mesa worden inderdaad in Nederland uitgevoerd.

Het onderzoeken en evt. bewerken in Belgie.

Als door uitslag van goed is en ook de uitslag van het chromosomenonderzoek waar we hopelijk 9 december de uitslag van krijgen mogen we het icsi traject in.

De begeleiding van het traject en het 'hengelen' van de eitjes gebeurd ook in NL en de icsi zelf en de evt. terugplaatsing weer in Belgie. Het heeft met snelheid te maken inderdaad.

Ik lees dat jullie in november een afspraak hebben bij de uroloog en misschien ook de mogelijkheid voor tese krijgen... Hopelijk krijg je snel duidelijkheid. Slopend he, dat je niet weet waar je aan toe bent?

Groetjes Sanne

Geplaatst

hallo lieve medelotgenoten. Wat goed he dat we elkaar hier kunnen ontmoeten op het forum met al onze vragen! Ik ben in mei ook op zoek geweest, maar dit forum niet gevonden. Mijn vriend heeft op 13 mei 2009 een Tese operatie gehad met plaatselijke verdoving. Bij mijn vriend bleek er geen verbinding te zijn tussen de bijbal en de zaadleider. Mijn vriend maakt wel zaad aan, maar deze komt er dus niet uit tijdens de zaadlozing. Ik weet hoe spannend het allemaal voor jullie is. Het voelde voor ons als de dag des oordeels. Wij hadden het geluk dat ze zaad hebben gevonden tijdens de operatie. En op dit moment zwemmen er dus 2 eitjes rond in mijn baarmoeder na een ICSI traject. Op 1 dec mag ik mijn test doen. Wij zijn bij het AMC/dr Meisner. Vraag maar raak als je iets wilt weten.

Gonnie

Geplaatst

Sanne: Ik bedoelde inderdaad een gewoon uitstrijkje, maar ik ben nog geen 30 dus die had ik nog niet gehad. Ze hebben bij mij ook het FSH gehalte gecontroleerd (overgangshormoon).

Gelukkig was vandaag mijn echo goed, helaas nog geen uitslag van het chromosomen onderzoek, dat kan nog wel een paar weken duren. Maar ze verwachtten gelukkig niet dat het nog een half jaar gaat duren voordat de tese plaats zal vinden, maar ze kon ook niet zeggen wanneer wel. Dus we moeten maar weer geduld hebben. We worden in ieder geval maar vast op de ICSI wachtlijst gezet.

Repelsteeltje: Ze hebben bij mijn man inderdaad het chromosomenonderzoek in Nijmegen aangevraagd, dat wordt standaard gedaan als er aan een tese gedacht wordt. Maar die uitslagen laten dus wel lang op zich wachten, misschien kan je huidige ziekenhuis het ook vast aanvragen. Wij twijfelen ook wel wat over Dusseldorf en dat zou dat met name om de tijdswinst zijn. Maar ik denk dat we het eerst afwachten. We vinden Nijmegen een erg prettig ziekenhuis, je zit niet met betalingen wat je eerst moet voorschieten en niet volledig vergoedt krijgt en het is ook weer een stukje verder, dus wij blijven in Nijmegen

Gonnie wat spannend die wachtweken, het zou fantastisch zijn als die pos zou zijn en dat zou weer goede moed geven.

Geplaatst

Hey Mari,

Wat jammer dat jullie de uitslag vandaag nog niet gekregen hebben... toch balen, al had je die misschien vandaag nog niet verwacht. Bellen ze jullie als die binnen is of hebben jullie direct een nieuwe afspraak gemaakt? Wel fijn dat de echo goed was! ...waar was die voor als ik zo vrij mag zijn dat te vragen? Begrijp ik goed dat een fsh gehalte met de overgang te maken heeft? ...ze hebben wel gevraagd of mijn moeder of tante's vroeg in de overgang waren maar dat was niet zo.

Groetjes Sanne

Geplaatst

Hallo Gonnie,

Wat spannend voor jullie, zal voor je duimen dat je twee dikke strepen hebt 1 december!

Is dit de eerste icsi/terugplaatsing voor jullie?

Het wachten op de tese en de uitslag van het chromosomenonderzoek vind ik ook heel spannend. Hebben jullie lang moeten wachten op de uitslag na de behandeling?

Groetjes Sanne

Geplaatst

Sanne: Ik moest de echo herhalen omdat ze de vorige keer mijn ene eierstok niet konden vinden. Maar alles zat nu prima op z'n plaats. Als je FSH hoog is betekent het dat er geen eitjes meer zijn en dus in de overgang, maar da's niet meteen zo bij een beetje verhoogd. Net zoiets als bij de man, als bij hem geen zaadaanmaak is, is het FSH ook vaak verhoogd.

Ze bellen ons inderdaad als de uitslag bekend is, wrsch begin dec.

Geplaatst

Mari, je zult wel gerust gesteld zijn nu de echo goed was. Was je fsh gehalte ook goed toen ze die getest hadden? Begin december is nog twee weekjes, we krijgen de uitslag dus ongeveer gelijk. Hoeveel weken geleden is het onderzoek bij jullie van start gegaan?

Geplaatst

Ja ben wel blij dat alles goed was, maar maakte me er niet zo druk om hoor, heb altijd een normale cyclus. Mijn FSH was goed, maar weet de waarde niet. Nou zitten we dan maar samen op een soort van eerste wachtbankje :) Het bloed is trouwens 8 okt afgenomen.

Geplaatst

We zitten inderdaad samen op het wachtbankje...

Hopelijk zijn de uitslagen goed en mogen we verder het traject in, dan kunnen we ervaringen blijven uitwisselen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden