Jump to content

Toestemming zorgverzekering voor IVF/ICSI..???

Recommended Posts

Posted

Hallo,

Misschien kan iemand me helpen. Wij zijn overgestapt naar een andere zorgverzekeraar en nu las ik vandaag opeens in de polisvoorwaarden dat ik toestemming moet vragen voor de ICSI behandelingen. En dat terwijl ik dinsdag al startgesprek heb...!!!! Begin wel pas in week 10 met decapeptyl geloof ik maar dan nog. Ik heb meteen het ziekenhuis gebeld om te vragen wat ik hiermee moet en of zij de medische verklaring kunnen geven maar de ivf-verpleegkundige had nog nooit gehoord dat je toestemming zou moeten krijgen voor de behandelingen. Ik hoop dat iemand weet of dit een standaardprocedure is en of ik niet al te laat ben. Raak er enigszins gestresst van, maar is stom ook want ik had het eerder na moeten kijken... Alvast bedankt.

Groetjes,

Hanneke

Posted

hoi hanneke,

toevallig Anderzorg?

ik had het ook vorig jaar, bij Anderzorg dus. ik heb achteraf alles geregeld en toen bleek het allemaal niet meer nodig te zijn. het bleek verouderde informatie....

groetjes mamalou

Posted

Hoi Mamalou,

Nee het is de Amersfoortse. Ik heb ze wel gebeld toenstraks maar toen bevestigden ze inderdaad dat ik een medische verklaring op moest sturen en die zou dan door de medische afdeling beoordeeld worden en dan zou ik wel of geen toestemming krijgen. Het stomme is dat ik juist van zorgverzekering veranderd ben om beter verzekerd te zijn voor een (hopelijk) eventuele zwangerschap. Dat ze een medische verklaring willen is ook wel een beetje vreemd, alsof je voor de lol die behandelingen ondergaat en net alsof een ziekenhuis je behandelt als het eigenlijk niet nodig is. Maar bedankt voor de info in elk geval. Hoop dat nog meer mensen hier ervaring mee hebben.

Groetjes,

Hanneke

Posted

ik vind het ook een heeel rare gang van zaken hoor! en volgens mij staat in de basisverzekering toch echt niet dat er toestemming nodig is. ik zou het nog een keer vragen. bij mij kwam het er ook pas na 3 keer uit en toen had mijn arts al een brief opgesteld. alsof ze geen belangrijkere dingen te doen heeft!

succes!

Posted

Wat raar. Ik ben ook verzekerd bij De Amersfoorste en heb dit echt niet hoeven doen. Wel moest de apotheek een aanvraag voor vergoeding invullen, maar daar merkte ik verder niks van. Moet zeggen dat ik zelf de nieuwe voorwaarden nog niet heb nagelezen op ivf en icsi, maar dit is echt vreemd. Ik heb voor poging 2 gewoon m'n receptjes ingeleverd en klaar. Geen enkel probleem (kan nog komen natuurlijk hihi)

Overigens vind ik De Amersfoorste verder wel een fijne en goede verzekering. Misschien wist degene aan de telefoon toch niet helemaal hoe het zat? Het zal iig wel goed komen want ze zijn gewoon verplicht om in de basisverzekering drie pogingen te vergoeden.

Succes!

Henne

Posted

nee hoor, ik vind het niet zo vreemd.

Ik moet ook schriftelijke toestemming hebben van de verzekering (Unive). Ben naar deze verzekering overgestapt omdat zij een 4e poging vergoeden (heb er al 3 gehad) en wacht nu op antwoord van Unive.

Vorig jaar zat ik bij FBTO en die dienden ook toestemming te geven.....

Posted

Zie het nu idd in de nieuwe voorwaarden staan. 't Is wel even vervelend dat je dit soort dingen er nog bij krijgt, je hebt al genoeg aan je hoofd en je doet het inderdaad niet voor de lol ofzo. Maar ze zullen voor de eerste drie pogingen echt wel toestemming geven. Waarom zouden ze niet? Gewoon de boel opsturen en ondertussen doorgaan zoals gepland.

Henne

Posted

Hoi allemaal,

Ben inderdaad bang dat ik gewoon voor zo'n indicatie moet zorgen. Nu vind ik dat op zich niet zo'n probleem, ben alleen bang dat de beschikking niet op tijd binnen is. Heb zo nog even een afspraak bij de apotheek misschien kunnen die me nog iets vertellen. Zal anders in de aanvraag ook wel zetten dat het enige haast heeft. Zie me al zitten dadelijk dat ik de beschikking niet op tijd binnen heb en dus de behandeling niet op tijd kan beginnen. Had al gehoord van het ziekenhuis dat ik dan tot april moet wachten.. Iemand dan misschien nog ervaring met hoelang het ongeveer duurt voordat de toestemming er is???

Succes allemaal.

Groetjes,

Hanneke

• 4 weeks later...
Posted

Ik heb ook toestemming moeten vragen en ik ben het helemaal met je eens dat het gewoon grote onzin is dat ze dit willen. Maar ja.....ze willen het nu eenmaal.

Bij mij ging dat wel vrij snel. Ik had een medische verklaring van het IVF-centrum, opgestuurd naar de verzekering en binnen een week had ik een reactie.

Posted

Hoi Chablis,

Ja bij mij ging het achteraf gezien ook supersnel. Had erin gezet dat ik graag snel een reactie wilde en die kreeg ik dus ook. Na een paar dagen kreeg ik al een mail dat ze het wilden vergoeden en dat ik de daarvan nog zou krijgen. Dus denk dat het bij mij ook ongeveer een week duurde. Was het alleen vergeten hier te posten.

En toen ik de medicijnen ging ophalen bij de apotheek moest ik betalen voor de progestan maar zelfs dat krijg ik nu terug van de verzekering. Moet het alleen ff zelf declareren. Goed geregeld dus!

Groetjes,

Hanneke

Posted

Hi,

Ik kreeg van het zh (AMC) uit voorzorg een formulier met de medische indicatie mee. Was dus bij het startgesprek zo geregeld.

Suc6!

Groet, Michelle

Posted

Ik zit bij Avero en ik moest ook toestemming vragen. Ik heb een formulier ingevuld die ik kon downloaden op de website van Avero. Ingevuld en opgestuurd. Formulier was meer, waar en bij welke gyneacoloog. Binnen een paar dagen had ik antwoord.

Het is gewoon een formaliteit. Ik kan me best voorstellen dat ze het vragen. Stel je betaald je maandelijkse premie niet of niet naar behoren en je gaat het hele traject in.....en je zorgverzekeraar ontvangt maanden later peperdure facturen.......ik kan me daar wel iets bij voorstellen.

Zoals ik al aangaf het is puur een formaliteit. Overige gegevens hebben ze, denk ik, gewoon opgevraagd in het ziekenhuis.

XXX

• 1 month later...
Posted

Ik ben ook verzekerd bij Univé en ook wij moeten schriftelijk toestemming vragen... Maar dat doe ik pas na de TESE en als we zeker weten door kunnen gaan met ICSI. Zal eens ff kijken op Univé's site.

Posted

Hoi,

Ik wil toch even wat kwijt over de zorgverzekering.

Over Unive ben ik op zich heel tevreden, zij vergoeden een groot deel van de 4e IVF poging. En als je de basis en aanvulling 4 tegelijkertijd neemt (dan krijg je 3500 van poging 4 vergoed), wordt je ook altijd geaccepteerd.

Bij Unive hoef je het ook niet vantevoren aan te vragen hoor. Ik heb hier wel 5x over gebeld, omdat ik het ook niet geloofde, maar dat was het antwoordt wat ik kreeg.

Er staat overigens ook bij “veelgestelde vragen”, als je zoekt op ivf 2009 het volgende:

Verwijzingsvereisten/voorschriftvereisten

· Voor het verkrijgen van vergoeding van de kosten voor IVF/ICSI behandelingen inclusief de hormoonmedicatie is vanaf 1 april 2007 geen toestemming meer van Univé vereist.

Het gaat om de bij de verzekerde vrouw plaats te vinden IVF/ICSI behandeling en de daarbij behorende geneesmiddelen.

Dus je hoeft echt niets aan te vragen

Posted

Oké, dank je Angel voor jouw reactie. Het gekke is dat Univé nog wel op hun site en in hun voorwaarden hebben staan dat je schriftelijk toestemming moet vragen...

Posted

weet iemand toevallig of Univé ook vergoeding geeft voor behandeling in het buitenland, iemand ervaring mee? en wat ze precies vergoeden?

• 2 weeks later...
Posted

Hoi sen,

Volgens mij geldt voor alle maatschappijen daarin hetzelfde:

ze vergoeden behandeling in het buitenland tot de nederlandse bedragen (dit zijn ze verplicht). Het probleem is dat een behandeling in Belgie aanzienlijk duurder is dan in Nederland en je zult dus een deel zelf moeten betalen.

Waarschijnlijk kun je idd het beste unive bellen en vragen wat je vergoed krijgt, dan weet je wat je bij moet betalen in Belgie.

Succes

• 1 year later...
Posted

Kreeg vorige week de rekening binnen van de behandeling 4de icsi. (Datum van okt. 2009) Deze wordt dus mooi niet vergoed ook al had ik duidelijk van tevoren( 2 maal) nagevraagd of ik geen toestemming nodig had.( Dat de damen geirriteerd raakte.) Dit was volgens de service niet nodig. Nu dus mooi wel en heb hier nergens geen bewijs van.

Dus damens laat je niet beet nemen en niet oplichten door klantjes winning daarna krijg je de hoofd prijs gepresenteerd.

Rechts bijstand geeft me ook weinig hoop of er een zaak in zit, maar ga dit toch proberen.