Ga naar inhoud

Behandeling van sen

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

dankjewel voor jullie lieve reakties meiden :)

@Henne: inderdaad gewoon nu zwanger worden en anders zou ik zeker het VU Amsterdam proberen!

• Reacties 201
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Hoi Sen,

Fijn te horen dat je verder kunt bij het VU.

Wij zijn de 17e geweest en hebben definitief het groene licht gekregen. Een dezer dagen kan ik gaan beginnen met het lange protocol. Alle spuiten zijn binnen en liggen in de koelkast. Dr. Schats had al zitten rekenen dat we dan rond begin augustus de punctie zullen hebben (dat wordt dus een heel spannende maand).

Succes de komende tijd!!!

Sandy

• 1 maand later...
Geplaatst

we zijn vandaag weer in het VU geweest en mn FSH-waarde is gedaald van 24 naar 14! :D was een pak van m'n hart, was bang dat het misschien nog hoger was geworden maar gelukkig niet. Het is nog wel iets verhoogd nu maar niet meer zo alarmerend.

Verder waren onze bloeduitslagen ivm de screening allemaal goed en de uitslagen van de 2 zaadtesten waren opvallend: 1e keer helemaal goed en 2e keer verminderde kwaliteit.

Nu wacht ik op mijn menstruatie en moet ik op de derde cyclusdag een AFC-echo en dan gaan ze 10 augustus in overleg om ons behandelplan te bepalen en dat krijgen wij na onze vakantie te horen op 24 augustus en dan medio sep. starten met de behandeling.

Geplaatst

Hoi!

Ik ben nieuw op dit forum en heb met veel interesse de verhalen over een verhoogd fsh gelezen.

Ik ben er pas achter gekomen dat ik een fsh van 17 heb, mijn leeftijd is 29 en mijn moeder was vervroegd in de overgang. Toch wel iets om je zorgen over te maken. We zijn nu een jaar actief bezig met kindjes maken, zonder resultaat dus!

Morgen krijg ik de uitslag van mijn tweede fsh bepaling en ik vind het erg spannend! volgens mij kennen jullie dat gevoel wel!

Morgen krijgen we dan hopelijk ook te horen wat ze met ons van plan zijn.

Ik vind het heel positief hoe jullie hier mee bezig zijn! Mooi ook dat Mira zwanger is met een verhoogd fsh, dat geeft de burger moed!

Sen, wat is een AFC echo?

Groetjes Mia

Geplaatst

AFC staat voor Antrale Follikel Count. Op cyclusdag 3 maken ze een (vaginale) echo. Hierbij kijken ze hoeveel eiblaasjes (follikels) er in aanleg zijn. Met de leeftijd van de vrouw neemt het aantal follikels in aanleg af.

De AFC geeft naast de hormoonspiegel FSH een betere voorspellende waarde voor de vruchtbaarheid. Zo'n echo wordt meestal gedaan bij vrouwen met een verhoogd FSH en/of vrouwen ouder dan 40 jaar.

Geplaatst

Dank je,

daar had ik nog niet eerder van gehoord. Wel spannend elke weer nieuwe onderzoeken, het aantal follikels is natuurlijk van groot belang voor een behandeling.

Sterkte met het afwachten, bedankt voor de info.

Groetjes mia

Geplaatst

Sen wat een goed nieuws, de FSH gedaald! Zaad kan altijd wisselen, dus tja... Veel fruit eten, zink en foliumzuur slikken en 'het vooral laten stromen' waren de tips van onze gyn voor mijn vriend. Kostte weinig moeite en heeft zeker geholpen, dus als hij iets wil proberen om de kwaliteit goed te houden... kiwi's eten en sexen :toothy9:

Geniet van de vakantie en voor straks alvast succes!

Henne

Geplaatst

Hoi Sen,

Geweldig nieuws dat de FSH waade is gedaald ben erg benieuwd naar de echo en wat daat uitkomt.

Ik zal aan je denken op 24 aug.

Heel veel succes

Geplaatst

Vandaag was mn derde cyclusdag dus ben vanmorgen voor een AFC-echo geweest. Mijn menstruatie kwam afgelopen dinsdag pas, 4 dagen te laat, dat is me nog nooit overkomen dus ik ging echt denken van zou het dan misschien toch spontaan gelukt zijn? dinsdag een zwangerschapstest gedaan, zo eentje van Kruidvat, maar die gaf een vage uitslag waar ik niet echt wijs uit werd. Ik zag nl. een heeeeeeeel vaag 2e streepje. Ik ging gelijk googlen en las er vanalles over maar afijn, dinsdagmiddag werd ik dus alsnog ongesteld dus vandaag de AFC-echo gehad in het VU. Rechts zag ze 2 eitjes en links kon ze niet helemaal goed zien want er zaten darmen voor maar wat ze kon zien was 1 eitje. Naar haar zeggen "erg rustige eierstokken" m.a.w. niet veel eitjes in aanleg. Normaal is ongeveer 4 aan elke kant.

10 augustus gaat het team dus ons plan bepalen en dat zouden wij eerst 24 augustus te horen krijgen maar aangezien in dan precies de volgende menstruatie heb, heeft ze die afspraak naar voren gehaald, naar 17 augustus, zodat we gelijk kunnen beginnen als daarna mn menstruatie komt. Dus we verwachten eind augustus te kunnen starten.

Nu eerst vakantie vieren. Morgen gaan we naar Italië maar de laptop en dongel gaan mee dus ik kom zo af en toe wel even spieken hier :)

Geplaatst

Hoi Sen,

Wat spannend ga voor je duimen dat je dan mag beginnen en als het goed gaat bij mij gaan we dan tegelijk beginnen.

ga zeker voor je duimen

Liefs

• 2 weken later...
  • 2 weken later...
Geplaatst

daar ben ik weer, terug van een zonnige vakantie in Italië :)

vandaag zijn we weer in het VU geweest en we gaan starten met (wederom) een kort protocol, ditmaal geen menopur maar puregon of gonal-f èn daarmee beginnen op cyclusdag 2 i.p.v. cyclusdag 3. Mijn NOD is volgende week maandag 24/8. Zodra ik ongesteld word, kan ik bellen en dan kunnen we starten (onder voorbehoud d.w.z. dat er niet al teveel aanmeldingen zijn deze maand, anders wordt het volgende maand).

Geplaatst

Hoi Sen,

Wat spannend,

Maar waarom weer een kort protocol,geen menopure, en op dag 2 van de NOD beginnen heeft dit invloed op het aantal follikels dan?

Ga voor je duimen dat het goed gaat deze keer.

Liefs Chantal

Geplaatst

die vragen heb ik ook direct gesteld. De arts zei dat ze in het VU geen menopur voorschrijven en bovendien heb tot nu toe een low-response gehad op menopur. En ze verwachten dat het stimuleren vanaf cyclusdag 2 een beter effect zal hebben. Dus ben benieuwd.

Geplaatst

Hoi Sen,

Fijn dat je zo snel al van start mag!! Je volgt hetzelfde schema als ik: ook kort, dat had in mijn geval te maken met het verhoogde FSH ( toch al moeilijk te stimuleren en daarom leggen ze niet eerst je eigen cyclus plat: alles wat je lichaam zelf meehelpt is weer meegenomen) Ook kreeg ik Gonal-F, ze gaven aan dat dat een natuurlijker produkt is dan menopur ( = synthetisch) De reden dat er Menopur gebruikt word, is dat het veel goedkoper is als Gonal-F. Bij mij kostte de Gonal-F EUR 143 per dag, dat was een dosis van 300 per dag. Ik heb iedere poging tussen de 9 en 13 dagen gespoten met Gonal-F, dus je kunt wel nagaan hoe blij mijn verzkering met mij is.....Maar goed, ik hoop voor jou dat je net zo'n mooi resultaat hebt als ik straks!! Ik duim voor je.

groet van Mira

Geplaatst

hoi Mira,

volgens mij krijg ik ook decapeptyl en daar leggen ze toch je cyclus mee plat zegmaar? In Voorburg werd mij trouwens juist gezegd dat menopur niet syntetisch is en die andere hormonen allemaal wel.. hoe zit dat dan?

hoeveel behandelingen heb jij nu ondergaan in het VU? dit wordt onze eerste behandeling daar en ze hebben nu al gezegd dat als de stimulatie erg tegenvalt, ze het maar bij één behandeling houden. Dit valt mij een beetje tegen want ik had hier op het forum gelezen (volgens mij ook in één van jouw berichten) dat ze in het VU gewoon doorbehandelen als je dat wilt, ondanks dat je een low-response hebt.

Geplaatst

Hoi Sen,

Goed dat je mag gaan beginnen bij het VU. Ik zit inmiddels op het wachtbankje (25 augustus testen!!) en je krijgt inderdaad Decapeptyl om je eigen cyclus plat te leggen. Daarnaast ga je de Gonal-F spuiten om zoveel mogelijk eitjes te kweken.

Ik heb wel nog een vraagje voor je: wat bedoelen ze met low-response? Minder dan 10 eitjes of nog minder? Ik had er nl. "maar" 9, waarvan er 8 bevrucht zijn, 1 is er teruggeplaatst en ik heb nog 5 eskimootjes over. Is dat dan ook low-response?

Groetjes, Sandy

Geplaatst

Hoi naamgenoot :) ik heet nl. ook Sandy, vandaar Sen

Met low-repsonse bedoelen ze minder dan 5 eitjes dus daar is geen sprake van bij jou. Spannende tijd nu voor jou.. ik duim voor je!

groetjes

Sen

Geplaatst

Hoi Sen,

Decapeptyl moet je spuiten om een natuurlijke ei-sprong tegen te gaan, Gonal-F is inderdaad om de groei van meerdere follikels te stimuleren. Met het platleggen van je cyclus bedoel ik dat je eerst een maand aan de pil gaat ( en ook aan de deca) om daarna alles weer kunstmatig op te peppen met Gonal-F. Ik heb 4 IVF behandelingen in het VU geahd, 1e en 2e met maar 1 follikel die groeide en dus ook 1 emmy die teruggeplaatst werd, de 3e behandleing met 3 follikels die groeiden waar 2 emmy's uit kwamen en de 4e poging had ik weer maar 1 follikel en 1 emmy. Wel vreemd dat ze dit bij jou hebben gezegd. Nu stond er op mijn 'status' dat ik na de 2e behandeling met maar 1 emmy ook geen IVF meer zou hebben, maar wij hebben toen een goed gesprek geha dmet een arts daar ( ze heette volgens mij Tatjana) en die gaf toen aan dat we een 3e en vervolgens een 4e poging mochten doen. Ik denk dat je gewoon iedere stap per keer moet nemen, mijn ervaring is dat de artsen in het VU in ieder geval altijd de tijd nemen om naar je verhaal te luisteren en dan samen tot een besluit komen voor de volgende stap. Weet je ook al hoeveel Gonal-F je per dag moet spuiten? het maximum is 300, en als je daar met de eerste poging nog niet op zit, lijkt het me ook vreemd dat je maar 1 pogng zou krijgen: met een hogere dosis is de kans op meerdere eitjes immers ook groter.

Het exacte verschil tussen Menopur en Gonal-F qua natuurlijk of niet, tja daar heb ik ook niet het juiste antwoord op. Ik weet wel dat Gonal-F veel duurder is, en dat dat voor sommige klinieken een afweging is. Hebben ze je bij het VU verteld waarom ze geen Menopur gebruiken?

Succes met de poging; ik ga je volgen en natuurlijk voor je duimen!!

Groet van Mira

Geplaatst

Hoi Mira,

bedankt voor de uitleg. Met het platleggen van de cyclus wordt dus het lange protocol bedoeld, weet ik dat ook weer :) Dat heeft bij mij geen zin volgens de arts omdat ik dus luie eierstokken heb.

Ik heb nog even gegoogled op het verschil tussen hormonen en ik heb dit gevonden:

Humaan of recombinant

Menopur wordt gemaakt van urine van vrouwen in de overgang: is dus humaan (van menselijke oorsprong). Puregon en Gonal F worden gemaakt in de eierstokken van genetisch gemanipuleerde Chinese hamsters (recombinant DNA: het verplaatsen van erfelijk materiaal naar een andere dier- of plantensoort - bijvoorbeeld om menselijke eiwitten te laten maken die als medicijn gebruikt kunnen worden).

Wat is het verschil tussen Puregon en Gonal F?

Volgens Dr J.W. van der Slikke, gynaecoloog verbonden aan het VUMC te Amsterdam op http://forums.obgyn.net/vrouwengezondheid is het verschil is zo minimaal, dat er geen verschil is in de praktijk. Enig verschil is de toedieningsvorm, die met de Puregonpen praktischer is. Naast deze twee is ook nog Menopur beschikbaar, van een derde fabrikant: dit is wel iets anders: wordt in pure vorm uit urine verkregen itt tot de zgn recombinant techniek van de andere twee. Dit natuurlijk verkregen hormoon lijkt in de praktijk het meest effectieve van de drie.

Menopur?

In diverse onderzoeken werden verschillen gevonden in werking tussen Menopur (dat zowel follikelstimulerend hormoon als luteïniserend hormoon bevat) en Gonal F (dat alleen recombinant follikelstimulerend hormoon bevat). Dr. P. Platteau, fertiliteitsarts verbonden aan de Vrije Universiteit in Brussel: 'Er is een dubbele verklaring voor de betere zwangerschapscijfers bij IVF met Menopur: er wordt een beter baarmoederslijmvlies verkregen; daarnaast levert Menopur ook meer topkwaliteit embryo’s per weggenomen eicel.' Ten aanzien van ICSI werd volgens genoemd artikel geen verschil gevonden bij het gebruik van de verschillende soorten hormonen.

Maar... Eerder las ik in een brief van CVZ dat de slagingskansen juist het grootst zijn bij de nieuwere en duurdere recombinantmiddelen Puregon en Gonal F. 'De Commissie Vergoedingslimieten Geneesmiddelen oordeelde in 1998 dat recombinant gonadotrofine bij kunstmatige voortplantingstechnieken werkzamer is dan een urinair product.' Hoe zit het nou? Waarschijnlijk verschilt het per vrouw?

De meningen zijn dus verdeeld en uiteindelijk verschilt het denk ik inderdaad per vrouw. Ik heb onze arts ook gevraagd wat de afweging is om gonal-f of puregon aan mij te geven en toen zei ze dat dat de hormonen zijn die in het VU worden gebruikt. Ik denk dat ze dus ik specifieke gevallen pas gaan afwijken naar menopur.

oja: hoe ziet die Tatjana eruit? onze arts heet dr. Meus maar ik weet haar voorletters/naam niet. We hebben ook een keer een vervanger gehad genaamd Karlijn Wouters, ook best aardig.

groetjes

Sen

Geplaatst

vandaag ongesteld geworden en heb het VU gebeld. Morgen moet ik komen voor een uitgangsecho en dan krijg ik te horen welke hormonen ik krijg (gonal-f of puregon) en dan starten!!!

Geplaatst

dank je Chantal :)

@Mira: ik was vandaag in het VU voor de uitgangsecho en raad eens wie de echo deed? juist Tatjana :) dat is dus die arts die jij bedoelt. Ze was heel aardig.

De uitgangsecho was goed, geen bijzonderheden. Rechts lag al één wat grotere eicel klaar en links 4 kleintjes. Dus in totaal 5. Nu hopen dat ze allemaal gaan groeien!!!

Ik heb dus decapeptyl gehad waarvan ik zojuist de eerste heb gezet en vanaf morgen (dus toch op cyclusdag 3) beginnen met 300E gonal-F met zo'n speciale pen dus, hebben ze ook gelijk ff uitgelegd. Dus het wordt nu spannend.. aan de ene kant wil ik proberen er zo nuchter mogelijk onder te blijven maar aan de andere kant.. een mens kan ook wat af tobben hè :unsure:

Geplaatst

Hoi Sen,

Wat goed dat je meteen mag beginnen! En ook prima nieuws dat er nu al 5 kleine eitjes te zien zijn, dat was bij mij niet het geval vrees ik. Ook bij de uitgangsecho had ik nooit meer dan 2 of 3 follikeltjes.......Ik heb wel eens ergens gelezen dat je in andere ziekenhuizen minimaal 5 eitjes moet hebben bij de uitgangsecho om te mogen starten, dus jij zit al wel goed! Je hebt exact hetzelfde schema als ik, ik had ook dag 2 de deca en dag 3 de Gonal ( 300 IE) Wat grappig dat je 'onze' arts hebt gezien! Wij hebben met haar onze evaluatiegesprekken gehad en zij heeft ook de terugplaatsing gedaan van de emmy die over 8 weken ons kindje is!! Wij konden erg goed met haar praten, ze is wel realistisch, maar ook heel menselijk en ze begreep bij mij ook heel goed dat ik in mijn hoofd niet de knop om kon zetten om te stoppen met de behandelingen na de miskraam, dat voelde zo onnatuurlijk: het was toen immers bijna gelukt. Nou, meis, ik duim voor je dat je follikels mooi groeien, moet je op dag 9 voor de eerste meting?

Groet van Mira

Geplaatst

Hoi Mira,

Vorige maand zagen ze er bij de AFC-echo er bij mij ook maar 3 zitten dus ik ben zekers blij dat het er nu 2 meer zijn. Het kan dus per maand verschillen. Ik moet a.s. dinsdag weer terug voor een FM, dan is het cyclusdag 8.

Wat goed dat jullie zoveel begrip hebben gekregen na jullie mislukte pogingen. Zal natuurlijk ook wel met jullie eigen vastbeslotenheid te maken hebben gehad en gelijk heb je hoor! Je ziet het, het heeft gewerkt. Hoe voelt dat nu, zo met de bevalling naderend? onwerkelijk zeker?

groetjes

Sen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden