Ga naar inhoud

Tweeling-mama's!


Stéphanie

Aanbevolen Berichten

Dit topic is een vervolg van zwanger-tweelingen. Het zal niet heel veel anders zijn dan bij eenling-mama's, het mogelijke verschil is de drukte en de planning van niets naar 2 kinderen. Zoals Lentezon het al zegt, geen klacht maar een feit. Zo blijven we toch wat meer met elkaar in contact, dan dat we in ons eigen trotse topic blijven schrijven.

 

 

 

liefs,Stéphanie

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 669
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Vanmiddag gaan we voor het eerst wandelen, heerlijk weer!

 

 

 

De laatste voeding krijgen ze bij ons ook iets meer, ca 10cc. vannacht een goede nacht gehad, beiden 5uur geslapen en wij dus ook. Daarna weer een ronde van 3uur, ook niet verkeerd.

 

Wanneer de 1 zich meldt om te drinken, doen we de ander er eigenlijk gelijk achteraan (wakker of niet). Zo blijven we allemaal een beetje op ritme, goed voor de nachtrust en overdag dan ook beter te pas.

 

 

 

Merk wel dat onze kleinen gewend zijn aan geluiden om zich heen. Direkt na het eten naar bed vinden ze beiden niet leuk (tenzij ze alweer in slaap zijn gevallen, maar dat komt steeds minder vaak voor). met name Saar geniet van het gezelschap.

 

 

 

Mees vind de speen nog wel lekker, Saar gebruikt liever haar vingers.

 

 

 

We gaan nu wandelen.

 

liefs Stéphanie

Link naar reactie
Delen op andere sites

pssst, jullie zitten wel in de verkeerde onderdeel, jullie zijn niet meer zwanger.

 

Wij ( de 1ling mama's ) zijn na de bevalling ook verhuisd naar de babbelhoek en hebben daar een topic over hoe het met de kindjes en jezelf gaat.

 

 

 

Het is wel leuk om er een topic over te hebben.

 

En leuk dat het zo goed gaat bij jullie

 

 

 

Liefs Renaat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van postzwangerschapsdementie is er zeker sprake. Geheugen als een zeef. het is soms al moeilijk te onthouden hoe laat de laatste voeding is geweest en of ze wel/niet gepoept hebben. Wereldje is dus op dit moment bijzonder klein. Met een wandeling naar de snackbar voor een ijsje, geprobeerd om de wereld iets te vergroten. En joepie, ik kwam een bekende tegen aan wie ik Saar en Mees met trots kon laten zien. Mees wilde thuis niet slapen en het was te vroeg voor de volgende voeding. Nu liggen ze beiden nog in de reiswieg te slapen. Over ca.30 min mogen ze de volgende voeding.

 

 

 

 

 

De nachten verlopen rustig, dwz ze melden zich op gezette tijden. De ander komt er vlak achteraan en zo kunnen we allen tot ca. 10.00uur blijven tutten/slapen. heerlijk als het zo blijft gaan.

 

Eten doen ze met gemak, en ook vaak als het aan hun ligt. Saar zit nu rond de 70cc en Mees al 85-90cc. Dinsdag as. moeten ze naar de kinderarts, ben heel benieuwd wat hij/zij van onze trots vindt.

 

 

 

liefs,Stéphanie

Link naar reactie
Delen op andere sites

tis wel een hele verandering met 2 baby,s

 

in 1x

 

zag dat ik de eerst volgende tweelingmama

 

ben

 

 

 

SPANNEND

 

 

 

succes met jullie kids

 

steph

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey tweelingmama's!!!!!

 

Wat leuk he om zo verder te kletsen over jullie mooie wondertjes.

 

 

 

Stephanie, wat klinkt het allemaal goed bij jullie! Heerlijk om zo te kunnen showen he?!

 

 

 

Lentezon, hoe gaat het bij jullie?

 

 

 

Liefs Diana

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spijtig en verdrietig genoeg hebben Debby en haar man afscheid moeten nemen van hun dochtertje Eva. Wij duimen voor haar dat hun dochtertje Zoë alle kracht mag krijgen om tot een mooie meid uit te bloeien. Wij wensen Debby en haar man heel veel sterkte toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spijtig en verdrietig genoeg hebben Debby en haar man afscheid moeten nemen van hun dochtertje Eva. Wij duimen voor haar dat hun dochtertje Zoë alle kracht mag krijgen om tot een mooie meid uit te bloeien. Wij wensen Debby en haar man heel veel sterkte toe.

 

Veel liefs namens alle tweelingmama's (in spe)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja stephanie dit is de grootste nachtmerrie

 

die je maar mee kunt maken als ouders zijnde

 

heel veel tevroeg afscheid nemen van je kind

 

en heel hard hopen dat zoe er bovenop komt

 

 

 

sterkte

 

steph

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meiden, ik had een paar dagen geen tijd om langs te komen, onze wijffies waren erg onrustig en lieten me geen seconde voor mezelf, dus ik had nog niet gelezen over Debbie, maar wel veel aan haar gedacht. Ik heb het nog niet gelezen, maar lees nu hier dat een kindje het niet heeft gered. Tjezus. Ik ben er stil en heel verdrietig van. Zoals jij ook schrijft Lentezon, ik voel het tot in mijn botten, die liefde voor onze grietjes en dat zoiets kan gebeuren zover in de zwangerschap, vreselijk. Ik weet niet goed wat ik daarop moet zeggen. Ik ga maar stil mijn bedje in voor even wat slaap.

 

Liefs aan allen. Sim

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die rommeluurtjes zijn heel bekend. Zeker nadat er bij ons visite is geweest, hebben ze tijd nodig om te herstellen. Te moe om te gaan slapen.

 

Gisteravond had ik zelf ook de tranen van vermoeidheid in de ogen. Ik kon niet meer tegen het gehuil. Puur omdat mijn eigen energie op was. Gelukkig was manlief er om mij en de kinderen te troosten.

 

Toch, als je aan Debby denkt, plaats je alles weer in perspectief en prijs je jezelf gelukkig met je kinderen. Huilen is maar tijdelijk.

 

 

 

liefs, Stéphanie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha meiden, ik worstel hier ook met wat emoties en kom maar even wat van me afschrijven bij jullie, hoewel ik eigenlijk een uurtje slaap zou moeten pakken nu de meisjes stil zijn. Straks om 12 uur weer voeden.

 

Gisteren avond had ik het ook te kwaad. Ik was zo verschrikkelijk moe en verliefd op mijn meisjes en dan dat verhaal van Debbie, ik heb echt hard daarom gehuild, wat zij meemaakt is wat de hele tijd vanaf week 20 toen ik ook zo'n soort verhaal had gehoord in mijn omgeving bij een tweeling steeds mijn nachtmerrie is geweest. Jullie bleven er altijd zo heerlijk nuchter en optimistisch onder, maar ik had steeds zo'n angst om onze kindjes te vroeg te verliezen door die harde buiken. En nou maakt iemand anders het mee, die je welliswaar niet kent, maar toch, je voelt hier toch een band met elkaar. En dan ben ik zo verschrikkelijk dankbaar voor mijn kleine grote, grootst denkbare kadootjes, zo vanzelfsprekend is het niet dat het allemaal maar goed gaat. Ik kan nauwelijks bevatten dat wij dit mogen meemaken, was zo ''gewend'' geraakt aan tegenslag. Maar goed, raakte er dus beetje van in de war en voel vooral ontzettend veel medelijden met Debbie. Misschien moet ik dat hier niet schrijven, maar moest het even kwijt, denk dat jullie het wel beetje herkennen die verwarrende emoties.

 

Verder ben ik steeds maar bezig met de eerste uren, dagen, weken, de hele ziekenhuis periode, ik wil elke seconde wel koesteren en nog eens meemaken. Ik had verwacht dat een kind krijgen ingrijpend is, maar er 2 krijgen na jaren van dromen en verdriet, mijn hemel, dat is heftig hoor. Ik ben geloof ik nog niet helemaal mezelf eronder, ook niet door slaapgebrek, maar ik heb ze nog wel op een rijtje hoor ;)

 

Vandaag ging heel goed met de kindjes, afgelopen week was rommelig en ik onzeker over de voedingen, die ook veel te lang duurden elke keer. Ik heb een weegschaal gehuurd, dat helpt mij om me zekerder te voelen over de borstvoeding en wat ze binnenkrijgen en hoe lang ik door moet gaan voor ze verzadigd zijn. Een meisje spuugt veel en is een druktemakertje, die blijft zoeken ook als ze al lang overvol zit.

 

Hopelijk gunnen ze ons vannacht een paar uurtjes slaap. Mijn man laat mij af en toe de 2 uur voeding overslaan zodat ik door kan slapen tot 5 uur, anders draai ik door. Maar voor hem is het ook erg zwaar met zijn werk ernaast. We redden het net, maar ik zou zo 24 uur kunnen slapen als ik het even los kon laten en ze een dagje bij mijn moeder kon brengen, maar 24 uur kan ik haar niet aan doen. Effe doorbijten, ze gaan vast binnenkort wat beter doorslapen...

 

Hoe gaat het bij jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De angst om je tweeling/kind(eren) te verliezen is wel bekend hoor Sim, maar misschien dat ik dat niet zo vermeld heb. In het verleden heb ik thuiszorg bij familie gedaan. Deze vrouw was ook zwanger van een tweeling, maar is het jongetje vlak voor de geboorte verloren (overleden in buik). Mijn grootste angst was om dit ook mee te maken. Daarbij ben je door de hele MMM zelf ook wat voorzichtiger/sceptischer, alsof het geluk voor ons niet is weggelegd.

 

Nou gelukkig is dat wel zo en kunnen wij dolgelukkig (maar ook onzeker) zijn met onze tweeling. Het is inderdaad wel vreemd dat je het ziekenhuisverhaal nu achter je kan laten/los kan laten. Heel bijzonder en waardevol.

 

 

 

Hebben jullie nog nacontrole in het ziekenhuis, voor jezelf en/of de kinderen?

 

Wij mogen morgen met de tweeling naar de kinderpoli en in de eerste week van juni naar de kinderarts. In die week mag ik zelf ook nog voor controle naar de gynaecoloog.

 

 

 

Na de volgende voeding (ca.10.30uur) ga ik lekker met ze naar buiten. Moet nieuwe Nutrilon kopen, het gaat hard. Sim, wel knap dat je ze beiden aan de borst legt. Ik kies toch voor het gemak van afgekolfde melk. Geeft mij meer regelmaat en zekerheid.

 

 

 

liefs, Stéphanie

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo tweelingmama,s

 

 

 

hier ook de angst hoor om de tweeling te vroeg te moeten verliezen

 

ben nu 31 wekenen hoop ze over een week of 6a 7 in mijn armen te mogen sluiten

 

klinkt wel heel heftig bij jullie allemaal de zorg voor de tweeling en ik heb ook nog

 

een klein mannetje hier rondlopen

 

we zullen wel zien

 

heel veel succes ermee,en geniet van jullie kroost

 

 

 

steph

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey meiden,

 

 

 

Ik lees steeds mee met jullie, ben vandaag precies 15 weken zwanger van een tweeling. Ook mij heeft het verhaal van Debbie enorm aangegrepen, we vinden het zo heftig allemaal. Moet er ook de hele dag aan denken. Ook ik ben nog steeds bang dat het mis gaat. Gelukkig voel ik me goed en we moeten er gewoon vanuit gaan dat het goed komt. Morgen heb ik weer een afspraak met de gyn. Hopelijk ook een echo dan!

 

 

 

Verder wil ik even zeggen dat ik het superknap vinden dat jullie het allemaal zo goed doen. Ik heb veel aan de verhalen die jullie schrijven en ik hoop er straks mn voordeel mee te doen!

 

 

 

Jullie zijn top!

 

 

 

Liefs, Jane

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van harte gefeliciteerd Jane met jullie tweeling. Altijd weer fijn zo'n bezoekje aan de gynaecoloog. Je wilt je kinderen zo vaak zien als mogelijk. Vraag je ook foto's van de echo? Wij hebben een hele verzameling kunnen opbouwen. Echofoto's zijn digitaal te scannen, zodat je ze langer kan behouden.

 

 

 

heel veel geluk met de zwangerschap en ga uit van het goede!!!!

 

 

 

liefs, Stéphanie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi meiden,

 

 

 

Ik lees al een tijdje mee met jullie topic (en heb volgens mij heel af en toe ook gereageerd) en wil ff kwijt dat jullie het fantastisch goed doen hoor! Ik herken jullie verhalen van onzekerheid tijdens de zwangerschap (immers, een tweeling-zwangerschap brengt meer risico's met zich mee) en nu de onzekerheid over en vermoeidheid van de verzorging van jullie twee kleintjes. En dan het verhaal van Debbie, dat zet ons allemaal aan het nadenken.....

 

 

 

Onze kleintjes zijn nu 2 jaar en neem van mij aan -en andere "ervaren" tweelingmama's zullen dit kunnen beamen- er komen rustiger tijden! Jullie kindjes moeten samen met jullie een ritme zien te vinden en dat ritme is nu heel ver zoek! Nu zul je je dag (en nacht) moeten laten leiden door je kleintjes, straks - als ze 's nachts iets langer slapen - kun je proberen om de ochtend op een vaste tijd te starten waardoor je aan een dagritme toekomt. 's Nachts doorslapen (waar jullie ongetwijfeld zo naar uitkijken) zal pas komen als jullie kleintjes groot genoeg zijn (ik meen ca. 4500 gram en 700-800 ml. overdag kunnen drinken, maar ben er een beetje uit).

 

 

 

Ik vond het eerste jaar heel hectisch, had ook nog een knulletje van 3 jaar rondhuppelen. Mijn tip(s): wordt makkelijker voor jezelf. Ze hoeven niet per sé elke dag in bad, een vlekje op de kleertjes of lakentjes kan geen kwaad, plan een paar avonden geen visite maar ga lekker met je kleintjes op de buik televisie kijken op de bank. En als je flesvoeding geef, probeer ze tegelijk te voeden. Ik ging op de grond zitten met aan weerskanten een kleintje in de wipstoel. Vergt even wat handigheid maar kan best tijd schelen.

 

 

 

Maar goed, dat waren de tips van "tante Von"... jullie doen het goed, ga zo door!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Stephanie,

 

 

 

We krijgen idd steeds foto's van de echo's. Echt superleuk, voel me nu al een trotste mama als ik de foto's laat zien. En tuurlijk gaan we uit van het goede. Heb er alle vertrouwen dat het goed gaat komen!

 

 

 

Liefs, Jane

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lentezon,

 

geef je de kinderen borstvoeding of enkel kunstvoeding (omdat je het voor de hele dag al klaar zet)?

 

 

 

De nachten gaan hier steeds beter. En inderdaad, als je er eenmaal uit bent vergeet je de vermoeidheid. Gauw nog even een wasje in de machine voordat je weer je bed in kruipt, want om 07uur opstaan vind ik nogal aan de vroege kant.

 

 

 

Vanmorgen naar de kinder poli geweest, ter controle. Saar en Mees zijn nagekeken en zien er gezond uit (maar dat wisten we al). De manier waarop we reilen en zeilen is ook niets op aan te merken. Lekker doorgaan zo dus.

 

Saar en Mees beiden goed gegroeid, qua gewicht...

 

Saar weegt nu 2945gr (2355 bij geboorte)

 

Mees weegt nu 3580gr (2955 bij geboorte).

 

 

 

Saar mag nu 6x85cc per dag. De BMF mag eraf en als er geen borstvoeding is, mag zij ook Nutrilon Standaard 1 (net als Mees).

 

Mees mag nu 6x90cc per dag, maar dat gaven wij hem al.

 

 

 

Heel tevreden dus.

 

Volgende week:

 

_ naar de kinderarts, die afspraak hebben we ook nog staan.

 

_ naar het consultatiebureau

 

 

 

liefs, Stéphanie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vonnie,

 

wat fijn dat je, als ervaren tweelingmoeder, je tips en adviezen geeft. Ben wel benieuwd met welke vragen jij nu rond loopt, passend bij een tweejarige tweeling.

 

 

 

liefs, Stéphanie

 

 

 

Tsja Stéphanie, onze vragen over onze meiden liggen inderdaad op een ander gebied alhoewel we door onze ervaring met de oudste niet zo gek veel vragen hebben hoor! Je zal zelf ook merken dat je naar mate je kindjes ouder worden meer gaat vertrouwen op je eigen gevoel (héél belangrijk) en minder op hoe het "volgens de boekjes" zou moeten.

 

 

 

Wij denken nu meer aan : 'wanneer beginnen we met "zindelijkheidstraining" ', 'wanneer gaan ze naar de peuterspeelzaal' enzo.... geen schokkende vragen dus, godzijdank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jane gefeliciteerd met je zwangerschap, kan je nu al vertellen: het is super leuk en bijzonder hoor, en zoals Stephanie al zei: ga inderdaad maar uit van dat alles gewoon helemaal goed zit en goed komt. Fijn dat je dat ook zo kan!

 

 

 

Lentezon, wat ben jij er lekker relaxed onder, ha ha. Hier word ik ook wat meer ervaren en makkelijker (dan maar geen schoon truitje na het spugen...). Vroeg me idd ook af of jij nog kolft of geef jij kunstvoeding. Wel een idee om meerdere flesjes klaar te zetten, ik heb echter nooit genoeg MM in de koelkast staan en geef maar 1 van de 7 Nutrilon, de rest MM.

 

 

 

Steph dat schiet al op, 31 weken! Ook de kritische grens voorbij! Fijn joh.

 

 

 

''Tante'' Von ;) dank voor de tips en bemoediging

 

 

 

Stephanie, ik ben ook weer wat meer gaan kolven, alletwee na elkaar aan de borst doe ik nog af en toe als ze niet tegelijk komen, maar probeer te zorgen dat er ook een gekolfd flesje klaar staat, want het gaf toch wel wat stress hoor, bijna alles per borst. Zo gaat het ook wat sneller. en voordeel: je kan er wat Johannes broodpitmeel doordoen en dat scheelt bij ons enorm in het spugen!

 

 

 

Mijn meisjes wegen nu beiden ongeveer 3600 gram, de kleinste heeft de ander ingehaald en die eet ook zoveel! Ik weeg nu na de BV en zij drinkt vaak 130 ml! In principe geven wij nu 7x 100 ml, maar als ze aan de borst gaan bepalen ze natuurlijk zelf. De rustige drinkt dan tussen de 70 en 100, ons kleine driftkopje dat zo hard groeit drinkt dus beduidend meer. Eigenlijk teveel volgens mij voor 7 pond, maar ze heeft gewoon continue honger en anders moet ik wel 10x per dag haar voeden. Op 100 ml MM of Nutrilon komen ze nu iets beter de nacht door, net 2 nachten gehad waarin 1 nachtvoeding overgeslagen en er 4 uur, soms zelf 5 uur tussen voedingen zat ipv 3 uur. Stukken beter voor onze rust en ik voel me nu ook veel beter. Kan inderdaad best wel goed tegen weinig slaap merk ik nu!

 

 

 

Wij hebben vorige week controle gehad bij kinderarts en alles helemaal goed. zelf terug naar de gyn ga ik geloof ik over een week of 2. Ik verlies nog steeds bloed, jullie? Ben wel veel en veel fitter nu dan een week terug.

 

 

 

Dank voor jullie reacties trouwens nog. Merk dat ik nog steeds op mijn roze wolkje zit, maar begin iets nuchterder te worden. Verder vooral flink genieten van onze schatjes, wat zijn ze lief he?! Oogjes worden steeds blauwer en helderder en gaan al wat meer echt kijken. Die van ons hebben alletwee dikke bos haar en zijn verder qua uiterlijk totaal verschillend. Vorige week eindelijk geboortekaartjes verstuurd, op de uitgerekende dag, 14 mei. Hoe hebben jullie dat gedaan? Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.




  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden