Ga naar inhoud

Wat juist wel of juist niet in de wachtweken?

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik moest na de tp 2 uur blijven liggen in het zhuis met het bed aan voeteinde iets omhoog. Omdat ik pijn had in mijn buik van de tp (eerste tp nergens last van) ben ik 3 uur blijven liggen. De tp was op zondag en ik heb lekker heeel rustig aan gedaan. Ik ben thuis nog even in bedje gaan liggen en de dagen na de tp zeker geen gekke dingen gedaan. Het weekend erna had ik het wel megadruk met allerlei activiteiten. Qua eten en drinken heb ik gewoon gedaan 'alsof' ik zwanger was, dus geen filet americain, geen wijn, geen franse kazen etc. en dit houd ik nu nog steeds vol.

Ik wens iedereen heel veel succes!

• Reacties 101
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Hey Marion, beter! Ik hou enorm van thee en zeker van rooibos thee. Theeleuten dus :yeswink-1:

@Dorine, super dat het bij jou zo lekker lukte. Ik was er eigenlijk alleen de laatste TP erg mee bezig omdat ik vanaf het begin af aan gelijk het gevoel had dat het raak was... helaas. Verder helpt bij mij juist het gewoon aan het werk zijn (ik werk fulltime).

Iedereen doet het op zijn eigen manier, de manier waarop je het zelf het lekkerste vindt gaan. Alcohol geeft mij bijvoorbeeld geen goed gevoel, ook al is het maar 1 glaasje. Terwijl het eigenlijk geen kwaad kan.

Ik moet wel zeggen dat naarmate het vaker mislukt, je toch ook open staat voor steeds andere "probeersels".

@Suus en Renee, drie en twee uur!! Wow. Ik denk dat ze me in het VU al na 10 minuten wegdragen als ik blijf liggen, hihi.

lfs,

Nienke

Geplaatst

Hi,

Ik heb tijdens de wachtweken redelijk rustig aan gedaan maar dat kwam ook omdat ik me best moe voelde en last had van mijn buik (dit bleek later overstimulatie te zijn, maar dat had ik nog niet zo door...). Verder alleen geen alcohol. En ik slikte foliumzuur. Ik heb bij mijn eerste poging wel acupunctuur gedaan maar voor de tp ben ik hier al mee gestopt omdat ik een soort van ruzie kreeg met mijn acupuncturist over een afspraak die ik volgens hem te laat had afgezegd, haha.

Bij de cryo-poging die er nu aankomt ga ik (dus) geen acupunctuur meer doen ;-) maar voor de rest hetzelfde als vorige keer dus een beetje rustig aan doen, geen alcohol enzo. En ik heb nét weer mijn eerste foluimtabletje genomen, met dank aan dit topic. Na mijn miskraam ben ik daar radicaal mee gestopt en ik ben gewoon helemaal vergeten om er weer mee te beginnen! Gelukkig eet ik veel gele kiwi's, dat schijnt ook een foliumzuur-bron te zijn....

Geplaatst

Wij zitten in onze 2 IVF poging in dat alles ging prut deze ronde. Er is wel een emmy teruggeplaatst, maar heb er helemaal geen goed gevoel over. Ik ben de dag na de TP weer gewoon gaan werken (kantoorbaan, maar wel stressig) en doe alle normale dingen. De avond van de TP muziek gemaakt in m'n orkest, maar halverwege gestopt omdat ik toch wel erg veel steken in m'n buik had. Kon niet zo goed plaatsen waar.

Vandaag (dag 3 na TP) boodschappen gedaan en met 2 zware tassen gesjouwd. Daar voel ik me nu wel slecht over, want heb nu weer steken en dit keer echt onderin m'n baarmoeder. Dom dom dom. Ben bang dat ik het nu helemaal verpest heb, dag 3 is wel een belangrijke dag volgens mij.

Eigenlijk zou ik ook het liefst zo'n hele poging helemaal NIKS hoeven. Dan duurt het wachten wel langer, maar zoals Meiske zegt, heb je wel het gevoel dat je er alles aan gedaan hebt.

Leuk om ieders verhalen te lezen!

Geplaatst

Mm, SJSL, kan me wel voorstellen dat je je niet prettig voelt over je activiteiten van de afgelopen dagen. Maar probeer je er toch aan vast te houden dat veel doen in deze wachtdagen toch echt niets hoeft te betekenen dat het mis gaat. Sterker nog, het embryootje blijft zitten of niet, ongeacht of je nou zware boodschappen hebt getild of niet. Als het niet blijft zitten, geef jezelf dan ook niet schuld, dan heeft het gewoon niet zo mogen zijn (en is het simpel domme pech). Tuurlijk is het fijner om helemaal te kunnen doen wat je zou willen (namelijk: niets!) maar zo zit het leven van de meeste van ons nou eenmaal niet in elkaar. En zoals je hier ook kunt lezen zijn er toch ook veel vrouwen zwanger geraakt terwijl ze juíst niets anders dan anders hebben gedaan en gewoon zijn doorgegaan met (hard) werken en dergelijke. Hou hoop!

Geplaatst

Hoi SJSL

maak je niet te druk hoor, nu is het bij mij gelukt maar wellicht was dat ook het geval geweest als ik "gewoon "doorgegaan was.

En inderdaad, je moet ook maar net in de gelegenheid zijn om het zo te kunnen doen.

Tijdens de 1ste poging was dat echt niet mogelijk geweest wan toen zat ik alleen op het werk....

meid, houd moed, volgens onze artsen is het innestelen met name een kwestie van geluk hebben en ik zelf heb ook steekjes gevoeld ter hoogte van mijn baarmoeder.

dat was op dag 7 na de punctie

Ik duim voor je!!

liefs

Meiske74

Geplaatst

Dank voor jullie lieve reacties meiden.

Het was gister voor mij dag 6 na de punctie en dus ook van die steekjes. Probeer me maar voor te houden dat dat van een eventuele innestelling komt en niet van het boodschappentassen tillen. Op zich til je natuurlijk niet met je baarmoeder en zit het embryootje best veilig daar.

Ik keek vandaag in de spiegel in zei tegen m'n man dat ik er zo anders gek uitzie (in m'n gezicht) ineens. En toen zei m'n man dat hij dat sinds gisteravond ook al vond ... anders .. als een moeder .... awwwww ... lief he? En gek ook wel. Ik heb wel eens eerder aan vrouwen van wie ik niet wist dat ze zwanger waren gezien dat ze dat waren, door zachtere lijnen in het gezicht. Maar dat kan nu natuurlijk nog niet. Maar toch wel leuk om te horen!

Lekker druk weekend voor de boeg heb ik ... time flies when you're having fun :)

Geplaatst

oohhh annelies. Wat spannend meid! Het zou toch wat zijn als het goed zou zijn!

Ennuh...je kan het bij sommige mensen al heel vlot zien hoor. Een client van mij in de thuiszorg zag bij collega's van me, voordat ze het zelf wisten!!!, dat ze zwanger waren! Ze vroeg dat dan en betreffende collega's wisten van niets en zeiden dus dat het niet zo was. En twee weken later niet ongesteld worden...testen en zwanger zijn! Bizar hé!

sterkte meid!

• 2 weken later...
Geplaatst

En Annelies, het is toch goed gekomen he! :blob6:

Ik heb het inderdaad iets anders aangepakt de afgelopen wachtweken.

Ik verwachtte er weinig van en ik werd verrast. Ik heb netjes niet te veel cola en thee gedronken, wel rooibosthee trouwens. Geen redbulltjes.

Was inderdaad overgegaan naar mama compleet van Etos ipv gewoon foliumzuur en heb zowaar in de wachtweken 1 mojito gedronken.

We gingen uit eten (tapas) en daar maken ze die zoooo lekker dus heb ik 1 drankje gezondigd. Ik heb er nooit een schuldgevoel over gehad en misschien was het voor mij wel het gouden ingrediënt.. hihi.

Het is raak.

lfs,

Nienke

• 2 weken later...
Geplaatst

Zal ik deze weer eens updaten ;-)

Ik moet zeggen dat ik van mijn eerste en tweede ivf niet meer zo goed weet wat ik allemaal deed, of niet deed. Bij de cryo's in elk geval niet roken, niet drinken (op een enkel biertje op een terras na) maar verder alles zoals normaal.

Dit keer: niet roken, niet drinken (ook niet dat enkele drankje een keer) extra vitamine B en foliumzuur, geen cafeine (of zo min mogelijk zo af en toe een bakkie koffie kan ik toch niet missen.. maar voor de poging dronk ik VEEL per dag, nu probeer ik het te beperken tot een paar kopjes per week..) verder inderdaad veel rooibos thee, heerlijk! En ik gebruik de etos zwanger worden capsules..

De arts raadde heftig sporten en vrijen af deze keer, omdat ik best wel wat last heb van mijn buik na de punctie, maar dat is dus meer om mijn eierstokken wat rust te gunnen. Volgens mij is dat hem wel...

Geplaatst

Hey Iza, ik hoop het zo voor je! Laat dit de winnaar zijn.

lfs, Nienke

Geplaatst

Wat leuk om te lezen !

Ik gedraag me tijdens de wachtweken inderdaad ook gewoon of ik al zwanger ben. Vind het stiekem ook gewoon leuk vast van de voorpret te genieten. Ik ben veel gewaarschuwd "Verheug je nou niet teveel,.. want als het nou niet lukt,....!" "Dan heb ik in ieder geval vast een stukkie genoten " is daar nu mijn antwoord op.

Na de TP mag je in het AMC gelukkig even blijven liggen, ik vraag me alleen wel eens af wat het overstappen op het andere bed nou doet voor die eskimo. Hier=> Immobilisation versus immediate mobilisation after intrauterine insemination: randomised controlled trial -- Custers et al. 339: b4080 -- BMJ een heel stuk gelezen over de knieën omhoog na de TP en dat dat tóch helpt. Dat kwam drie dagen na onze vorige TP in het nieuws dus ga ik de volgende keer écht doen. Verder komt er inderdaad bij mij geen alcohol in evenals franze kaasjes (Hoewel ze hier niet ongepastauriseerd zijn dus geen punt) en inderdaad geen rood vlees ed.

Sex doe ik wel, maar pas ná de aangeraadde 4dgn ná de TP

Geplaatst

Lampje, maar voor zover ik kan zien geld dit onderzoek voor IUI? Dus het langer blijven liggen met de knieën opgetrokken zou ervoor zorgen dat het sperma makkelijker richting eileiders gaat!

Met een tp van een emmy maakt dat dan niet uit. Die wordt je baarmoeder in'geschoten' en dat kun je zien als een dichtgeklapte boterham met dik boter, en dat de emmy dan een hagelslagje is ;) De embryo gaat pas vanaf dag 5/6 na de eisprong (= punctie) nestelen dus eigenlijk zou blijven liggen dan niet uit moeten maken...

Geplaatst

Verrek wat stóm van me ! Je hebt hélemaal gelijk :shower1:

*Erg afwezig de laatste tijd*

Geplaatst

Hahaha maakt niet uit hoor!! En als jij je beter voelt door nog even te blijven liggen moet je dat vooral doen!!! :)

• 2 weken later...
Geplaatst

Rare vraag misschien, maar weet iemand of het kwaad kan een heet bad te nemen? Heb nl. met dit koudere weer heeel veel zin in ligbad om te ontspannen en beetje op te warmen maar ik durf niet zo goed. Slaat waarschijnlijk nergens op, maar ja, ik neem toch liever geen risico. Straks zwemt ie nog weg...:dontknow:..

Aafke

Geplaatst

Hoi Aafke, ik heb begrepen dat als je zwanger bent (wat dus nu zo kan zijn), dat het niet handig is heet en lang te badderen. Waarom weet ik eigenlijk niet.

Groetjes Nathalie

Geplaatst

Hoi meiden, inderdaad als je zwanger bent mag je wel in bad, maar niet heter dan 38 graden. Nou dat heb ik geprobeerd, maar daar is niks aan. Als je je beweegt, heb je het al koud, haha.

Het is omdat je met een heter bad een kunstmatige koorts creëerd en dat is niet goed voor de innestelling en niet voor de vrucht. Pas vanaf week 14 mag je weer in het hete ad en de sauna... zucht.

Maar Aafke, als je in de wachtweken zit, moet je natuurlijk zelf bepalen of je het wilt. Veel meiden weten normaliter natuurlijk niet of ze het al zijn en doen het ook.

lfs, Nienke

Geplaatst

Ok, thanks! Ga het risico dan maar niet nemen, ik kruip wel onder een extra dekentje. Nu weet ik ook meteen wat ik als eerste ga doen als deze poging niet geslaagd is!

Aafke

Geplaatst

Dank je Nienke voor de uitleg:))).

Aafke, ik ben in de weken dat ik moest spuiten van onze 1e ICSI lekker 2 dagen naar de Zwaluwhoeve geweest, heeeeeeeeerlijk. Ik had een dikke buik, hield vocht vast en dat verloor ik weer lekker in de sauna..had ook geen last van moeheid daar. Nu was ik niet naar de sauna geweest bij de 2e ICSI en had/ heb veel last van moeheid.

Suc6 in je wachtweken!

Groetjes Nathalie

Geplaatst

Dat van dat hete bad hadden ze wel mogen zeggen toch in het ZH? Ik ben blij dat ik het gelezen heb, want als ik stress heb, zoals nu, dan ga ik met boek in een heet bad. En inderdaad een koud bad is killing hahaha. Dan heb je een cryo in je buik!!!!

verder doe ik dus in de wachtweken teveel omdat ik niet stil kan zitten. Als ik ga zitten, liggen of niksdoen ga ik piekeren en voel ik van alles!

liefs icsi

Geplaatst

Onze gyn. zei dat ik er wel af en toe uit moest om te gaan eten als ik er te lang in lag....Grapje....Te hete baden????Ach zij hij er wordt zoveel gezegd.......Geen probleem....Maar goed, ik begrijp dat er verschillende adviezen zijn????Joy1

• 2 maanden later...
Geplaatst

Als alles volgens planning loopt, heb ik de dag na mijn cryo-terugplaatsing een etentje met bowlen.

Zouden jullie dat doen; bowlen de dag na de terugplaatsing? Of maakt dat niet uit?

Geplaatst

Hoi Marli,

Persoonlijk zou ik niet mee doen met bowlen, het advies vanuit het ziekenhuis was de eerste dagen niet zwaar tillen. Misschien kan het geen kwaad máár mocht het niet lukken kun je het jezelf waarschijnlijk niet vergeven dat je mee gedaan hebt met het spel ...er moet toch iemand de puntentelling bijhouden?

Ik zelf heb in de weken na de tp niets gedaan wat ik mezelf achteraf kon gaan verwijten.

Succes! ...wanneer is de punctie?

Groetjes Sanne

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden