Jump to content

Wat is een mooie emmy?

Recommended Posts

Posted

hoi,

Ik heb een terugplaatsing gehad van twee 'redelijke' emmy's. Ik ben daar erg van geschrokken want redelijk klinkt toch heel anders als goed of fantastisch hahah. Nu loop ik in twee ziekenhuizen, een voor de punctie en ander voor terugplaatsing. Bij de terugplaatsing werd gezegd dat het twee redelijke emmy's waren en bij het andere ziekenhuis noemde ze ze goed. DUS hoeveel cellig is nou goed? Wat wordt bij jullie genoemd?!?

Groetjes Gompie

Posted

De kwaliteit is afhankelijk van de deling: als de emmy op schema is qua deling dan hoort hij op de derde dag 8-cellig te zijn. Daarnaast van belang dat er geen/weinig fragmentatie bij de cellen zit, dit wordt meestal weergeven in een bepaald percentage. Hoe minder fragmentatie, hoe beter. Maar ga hier niet teveel op af want ten eerste plaatsen ze nooit een embryo terug als deze kansloos is en ten tweede ontstaat er soms géén zwangerschap bij een topembryo en wel een zwangerschap bij een embryo van mindere kwaliteit. Dus er komt ook een dosis geluk bij kijken.

Posted

Ik denk dat je daar niet te veel mee bezig moet zijn, ze plaatsen niet iets terug wat kansloos is.. dus als je een TP heb kan je er van uitgaan dat je een goeie emmy heb..

die van ons was 8+ en was meteen zwanger van me eerste TP..... ben inmiddels net een paar weken geleden bevallen..

Posted

Hoi Gompie

overal wordt het net iets anders benoemd, en echt, een mooie kwaliteit is erg fijn om te horen maar biedt zeer zeker geen garantie. bij de eerste poging hadden wij 1 "perfecte" vers geplaatst gekregen een zgn blastocyst en bij de cryo weer 2 van deze echter geen van deze heeft zich willen nestelen.

Nu bij onze 2de poging een goede en een minder goede maar wel zwanger.. volgende week weten we van hoeveel...

echt meid, er zijn ook zwangerschappen ontstaan uit 4-cellige, houd moed!!!

liefs

meiske74

Posted

Ik word echt helemaal gek van het wachten, overdag gaat het wel al heb ik dan een heel strakke opgezette buik. 's Avonds misselijk, zere borsten etc sinds gister dus hopen op goed teken maar bedenken dat dit niet hoeft. Kan wel janken (ook hormonen haha) maar kan het bijna niet volhouden. Nieuwe gekkigheid is dat ik de bollen er bijna niet meer in krijg. Alles is opgezet daarbinnen. Goed teken of niet :hmh:

Groetjes Gompie

Posted

Hoi Gompie,

Volgens mij gaat het niet alleen erom of de emmy's zich goed delen, maar ook het tempo ervan, en worden er nog naar andere dingen gekeken, zoals fragmentatie (dat laatste noemde sen1972 ook al) etc.

Maar ik kan me goed invoelen in jou als je te horen krijgt dat je "redelijke" en/of "goede" embryo's hebt.

Ik was ook altijd teleurgesteld, en was bang dat dat de werkelijke reden was dat we niet zwanger werden.

Niets is echter minder waar, want ook met niet zulke super emmy's kan het lukken!

(wij hadden geen denderende kwaliteit en hebben nu een zoontje, en we zijn weer in blijde verwachting)

Toevallig had ik gisteren in een ander topic iets neergezet over embryokwaliteit:

Wel wil ik nog even terugkomen op de "kwaliteit van de embryo's"

Afgelopen september (in Zwolle) hadden wij namelijk voor het eerst een A4-tje waarop iets over de embryokwaliteit gezegd word, ik typ even twee stukjes over:

Bij de terugplaatsing vertelt de medewerker van ons laboratorium iets over de kwaliteit van uw embryo(s). U hoort dan bijvoorbeeld: "goed", "redelijk", of "matig". Wat betekent dit?

De echte kwaliteit (de levensvatbaarheid) van het embryo zit binnenin, en is dus onzichtbaar.

Wij kunnen door de microscoop alleen de buitenkant van het embryo bekijken. Als een embryo er "goed" uitziet, is de kans groot dat het ook levensvatbaar is. Maar een embryo dat er "redelijk" of "matig" uit ziet, kan inwendig toch goed zijn, en ook tot zwangerschap leiden.

Een eenvoudige "zwart-wit" beoordeling van embryokwaliteit bestaat niet.

"Goede" embryo's zullen gemiddeld een hogere kans geven op zwangerschap dan "redelijke" of "matige". Maar bij alle embryo's is zwangerschap mogelijk!

Groetjes,

Christine

Guest Diane180
Posted

Hoi Gompie,

Bij ons werd vandaag onze emmies als "redelijk" genoemd.

Het zijn 3 dagen en 8-cellige embryo's. Maar heb hier ook al gelezen dat andere ziekenhuizen het als goed noemen. Dus het is maar net hoe een ziekenhuis het brengt.

8 cellig is kwalitatief goed anders wordt het echt niet teruggeplaatst.

groetjes Diane

Posted

Hallo Diane,

Allereerst super dat je op de bank zit! Zoals Sen al aangeeft: er wordt gekeken naar 2 factoren. Dus niet alleen de deling, maar ook het % fragmentatie. Vandaar dat sommige 10-celligen met veel fragmentatie bijvoorbeeld als matig aangeduid kunnen worden. Bovendien wordt de kwaliteit alleen op basis van het uiterlijk beoordeeld (lees tekst van Christine)

Pieneke

Posted

Ik kan me wel voorstellen dat je zenuwachtig wordt van een term als "redelijk". Je wilt voor jezelf toch de beste kansen. Ik was ook teleurgesteld toen ik belde en ze me vertelde dat van de 5 eicellen er uiteindelijk maar eentje (!) was overgebleven. De moed zakte me toen ook in de schoenen en ik heb er echt een potje om gejankt.

Bij mij hebben ze helemaal niets gezegd over hoeveel cellen, ik meen dat de vrouw aan de lijn iets zei van "maar het is een hele mooie", maar wat voor kwaliteit??? Geen idee.

Bij mij is die ene, waar ik echt niets van verwachtte omdat de andere 3 gestopt waren met groeien en ik dat ook bij deze verwachtte, wel blijven plakken. Maar ik realiseer me ter dege dat het ook helemaal anders had kunnen lopen.

Iemand die ik ken heeft al 2 keer een topembryo terug gekregen, maar is daar niet zwanger van geraakt, terwijl een ander van een matige wel zwanger is geraakt. Het zegt dus niet altijd alles.

Iedereen succes op de wachtbank, het is heel slopend, dat gewacht...

Posted

Hoi,

Als ik al deze verhalen lees ben ik eigenlijk blij dat ze bij ons niets verteld hebben. Ik had idd zoiets van; als het niet goed genoeg is doen ze echt die tp niet. Ik had 6 bevruchtigingen en heb nu 1 emmie in mijn buik(test 21-11) en 2 waren er goed genoeg om voorlopig de kou in te gaan.

Ik heb nog steeds wel last van de pu maar verder voel ik er niets anders bij.

Zie het verhaal van Meiske en put daar lekker je moed uit!!!

Ik vind het een mooi voorbeeld

S6

Liefs

Diana

Posted

Hoi Gompie,

Volgens mij is fragmentatie wel belangrijk, nog belangrijker dan 6,8 of 10-cellig. Ik zag bij mijn 1e ICSI mooie embryo's op het scherm (lieten ze zien, vlak voor de TP) en de tweede keer zag ik dat het prut-embryo's waren,

het leek wel zeepsop, zoveel luchtbelletjes (fragmentatie dus) zaten er om en tussen de cellen.

De arts beaamde dat de kwaliteit van de 2e poging idd niet zo best was. Maargoed, dat was dus wel gebaseerd op het bekijken van de buitenkant!

Groetjes, Nine

Posted

Wat betreft de kwaliteit van de bevruchting, heb ik altijd begrepen dat je 1) het aantal cellen hebt en 2) de fragmentatie van die cellen (gelijkmatig verdeeld of niet)

Ik had eerder een keer wat goede info gevonden (bron IVF behandeling). Wij hebben zelf ook foto's van de embryo's en zagen beide keren de cellen + fragmentatie ook heel goed toen, ook de verschillen erin.

Wat bepaalt de kwaliteit van een embryo...?

De ontwikkeling van eicel tot embryo wordt in het laboratorium nauwgezet vervolgd. De kennis wordt gebruikt samen met de microscopische morfologische beoordeling van het embryo om de kwaliteit embryo te bepalen. Een kwalitatief goed embryo is op het juiste moment gedeeld en alle cellen (blastomeren) zijn intact. Sommige cellen kunnen uiteenvallen (fragmenteren) hetgeen tot een lagere kwaliteitsscore leidt. Embryo's met een lager score lijken minder goed in te nestelen in de baarmoeder maar hebben zeker een goede kans. Zie ook de schematische weergave van embryoscores >>

Kwaliteitsscores van embryo's

gradatie 1 gradatie 2

embryoscore.JPG

In het AMC zeggen ze dat gemiddeld 8-cellig is en, naast het aantal cellen, delen zij het ook in "types" in. 3 de ondergrens, 1 top (komt bijna nooit voor). Ze zei erbij dat een 8 cellig type 3 bijvoorbeeld gelijk is aan een 5 cellig type 1. Dus alleen op het aantal cellen afgaan kan heel erg vertekenen!

Wij hadden de laatste keer een 6-cellige en 7, beide type 2 en dat vonden ze "goed" (keer ervoor was het "redelijk", dus wellicht zit jij hier nu tussen in). Is overigens alsnog heel netjes hoor. In VU bevestigden ze dat onze laatste score "goed" was, maar noemde dat ook "net geen top" (ligt heel dichtbij elkaar en is maar net wanneer en hoe je kijkt zei hij). In het VU hadden ze er daarom wel 1 ingevroren ipv allebei terug geplaatst.

Enfin: interpretatie kan dus bij iedereen anders zijn en we zien allemaal hier vrouwen zwanger worden van uiteenlopende kwaliteit embryo's! Omarm dus elke emmy met liefde zou ik zeggen! ;-)

Overigens ooit gelezen van een dame die via IVF zwanger was van een tweeling, de ene 5 cellig en de ander 8 cellig. Ze zag tijdens het verloop en bij de geboorte dat de een ook ietjes verder in ontwikkeling was, maar beide waren super gezond en trokken later ook gelijk! Het kan, hou dus moed!!!!!!!!!!

Posted

Enfin: interpretatie kan dus bij iedereen anders zijn en we zien allemaal hier vrouwen zwanger worden van uiteenlopende kwaliteit embryo's! Omarm dus elke emmy met liefde zou ik zeggen! ;-)

Vrouwen die op een natuurlijke manier zwanger worden hebben waarschijnlijk ook van vrouw tot vrouw verschillende soorten embryokwaliteit, alleen daarvan is het niet bekend.

Terwijl wij met onze neus overal bovenop staan, en bedenk daarbij dat er inderdaad hier allemaal vrouwen rondlopen die zwanger zijn geworden met uiteenlopende kwaliteit embryo's.

Guest Diane180
Posted

Hoi Christine,

Heb je gisteren je 1e echo gehad ..? En hoe was het??

groetjes Diane

Posted

Veel succes met afwachten Christine... We hadden jullie graag sneller duidelijkheid gegund. Nu weer opnieuw weer geduld opbrengen. Hopen op het beste, het kan gewoon echt!

Je hebt helemaal een punt, over dat de kwaliteit bij iedereen (via behandelingen of natuurlijk) die zwanger is geworden. Alleen zitten we er hier wat meer bovenop en dus weten we gewoon meer!

• 3 weeks later...
Posted

afgelopen maandag zijn er 2 eitjes terug geplaatsd. 5 en 6 cellig maar ik lees nu dat dat weing zegt.

wat ik leuk vond is dat ik op een groot scherm kon zien hoe ze eruitzagen.

hele mooie rondjes en je kon echt de cellen tellen. bijzonder om te zien.

nu afwachten of ze blijven zitten

testdag 15-12

miep