Ga naar inhoud

endometriose en ivf

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik zou nog even laten weten hoe mijn gesprek vandaag verliep. Ik had de uitgangsecho dus ook gelijk even gevraagd naar het puntje 2 of 1 emryo's terug plaatsen.

Mijn gynaecoloog heeft aangegeven dat ik geen extra risico's heb als ik er 2 terug plaats vergeleken bij een niet endo patient. Dat is natuurlijk fijn om te horen. Maar de echo gyn van vandaag vond toch dat ik er nog maar eens goed over na moest denken gezien de gewone risico's.

Ze zag tijdens de echo niets meer wat leek op Endo, ze geloofde zelfs mijn verhaal niet, en moest het dossier erbij pakken. Ik ben dus van extreme endo naar niet te zien(op de echo) endo gegaan in een jaar zladex!

Tijdens de echo zag ze aan beide eierstokken erg veel eitjes zitten (10pst). Nu verwacht zij dat ik meer kans heb op pco (overstimulatie)Dit kan ook ontstaan na de terug plaatsing en als je dan een tweeling hebt is de kans nog groter. Iemand hier ervaring mee? Zal ook nog even specifiek op dit onderwerp zoeken in het forum.

• Reacties 1,6k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

@vanessa: wat vervelend dat je endo niet minder is geworden na je zwangerschap. Mijn gyn vertelde me dat endo tijdens de zwangerschap gewoon rustig blijft en pas minder wordt als je borstvoeding zou geven. Ook ik roep regelmatig al dat ze alles eruit mogen halen, maar ja die kinderwens is er nu eenmaal. Maar daarna moet ik me wel laten opereren omdat mn darm vernauwd is door de endo. En de darmchirurg wilt alleen opereren als ik mn baarmoeder en eierstokken laat weghalen (daar zit darm aan vast), anders is het dweilen met de kraan open... volgens hem...

Ik hoop zo enorm dat deze poging gewoon wel aanslaat!

@ciska: Wat wil je zelf? 2 terug? Ik zelf had daar wel mn voorkeur voor ... Super dat de gyn geen endo meer zag op de echo. Ik vroeg me alleen af of ze dat normaal bij jou dan met de echo wel zien? Bij mij was dat namelijk niet zo, nu heb ik wel een cyste. Maar verder zagen ze nooit bij mn echo dat ik endo heb....

Ik heb geen antwoord op je vraag over de overstimulatie... ik weet wel dat als je overstimulatie hebt je daar tot aan je zwangerschap (8wk ofiets) last van kan hebben... maar je eierstokken blijven zoiezo lang van slag, daarom is ook die maand rust na ivf belangrijk. Je zou dus kunnen denken dat het misschien wel een risico is. Maar je zit laag met je puregon dus niet meteen te druk om maken hoor! Veeeeel drinken schijnt te helpen. Ik weet niet hoe oud je bent, maar

Je krijgt al 7 dagen na je puregonstart een echo, dus dan kunnen ze je heel goed in de gaten houden! Ik had vorige keer ook 150 IE en kreeg na 10dagen de echo, en was al richting overstimulatie aan het gaan, en kreeg daarna meteen de punctie (2dg later)Volgende ronde moet ik 125 IE gaan spuiten en na dagen ook echo, omdat ze dan alles kunnen bijstellen. Ik zou me dus maar geen zorgen maken!

Geplaatst

Hoi dames!

Hoe gaat het vandaag met iedereen??? Het is zo stil! Begon al verslaafd te worden aan onze babbeltjes hahahahaha

xxx

Geplaatst

Hi Dears!

Jij klinkt iig heel vrolijk vandaag hahaha! hier nog steeds aan het worstelen met een heel heftige menstruatie.. heb al hele bevallingen achter de rug... pff.. ga dus nog steeds niet veel verder dan de 3 B's (Bed, Bad, Bank..) en het liefst full time met een kruik tegen mijn buik. Heb ook een heftige stekende pijn rechts net onder mijn ribbenkast, dat heb ik nooit eerder gehad, iemand die dit herkend?

Ach.. dit is de de derde dag dus ik hoop dat ik toch minimaal op de helft ben!

Vanessa, hoe gaat het bij jou? Ongi nog steeds niet doorgezet?

Liefs Pien

Geplaatst

Hier ook een endo geval. 'Gelukkig' niet zo erg als bij jullie denk ik.

Ik heb wel altijd al erg veel last van mijn menstruatie, en zou die dagen in de maand graaaaaaag overslaan.

1 december ben ik geopereerd en us er een grote cyste leeggezogen. Aan de andere kant is een verkleving met de darm weggehaald.

Beide eileiders zijn owel dorgankelijk, maar aan de kant waar de grote cyste zat is de eileider niet helemaal goed. Als ik het goed begrepen heb, kan de eileider het eitje niet goed opvangen als het gesprongen is. (ofzoiets)

Door de endo, wordt bij ons het iui traject ook overgeslagen.

Een dezer dagen verwacht ik mijn ongesteldheid en dan mag ik beginnen met de decapeptyl.

Geplaatst

@Simba ook hier van harte welkom, je hebt dit topic al gevonden, hartstikke goed!

@Pientjebaby? Fijn dat jij zo vrolijk bent, neem ik een beetje over van je.

Nee, het valt wel mee hoor. Helaas is deze cryo poging mislukt. Vanochtend ECHT ongesteld geworden. Keurig na 28 dagen, kunnen we dus eigenlijk niets van zeggen. De diclo ligt klaar dus we kunnen er weer tegen aan. Ik hoop wel dat het een beetje te doen is want we gaan zondag een dagje naar familie die in Duitsland wonen. Kan daar moeilijk in bad gaan liggen omdat ik zo'n pijn heb. Vind het ook vervelend om voor mijn man de boel weer te verpesten (zo voelt dat) doordat ik weer eens ongesteld ben. Rotziekte!%$%#

Voor iedereen fijne Paasdagen en laten we hopen dat we allemaal zwanger zijn met de kerst!

Geplaatst

Hi meiden,

@Vanessa; Balen dat het nu echt definitief mislukt is! Veel sterkte, hoop dat deze ongi een beetje meevalt voor je.. Ik ben trouwens verre van vrolijk hoor, dat was daruma, hier ook nog veel ongi ellende momenteel..

@Simba, welkom hier! Klinkt best heftig hoor, die endo van jou! Mijn rechter eierstok zit ook verkleefd aan mijn baarmoeder en deed met de IVF ook niet echt mee.. de linker gelukkig wel en zie het resultaat! Heel veel succes met je poging! Heb je na je op ook nog hormonen gekregen?

Verder wens ik iedereen ook fijne, vruchtbare, pijnvrije paasdagen!

XX Pien

Geplaatst

Hey Dames en Daruma!

Ik ben inmiddels 2 dagen bezig met de Deca. Ik dacht van te voren dat zodra ik ging spuiten het gevoel van we zijn begonnen zou komen. Maar dat is er eigenijk nog niet. Het voelt nu eerder als nog een weekje Zoladex extra (en wat duurt die week dan lang). Zodra ik met de puregon begin gaat denk ik echt het startgevoel komen?!

Mijn (onze) voorkeur gaat zeker uit naar 2 vandaar ook dat ik de vraag heb gesteld aan de artsen. Mijn Endo kon je normaal ook niet op de echo zien denk ik, anders hadden ze het wel eerder dan na 10 jaar opgemerkt. Maar na mijn operatie zag je op de echo's wel dat alles onrustig was, de verhoudingen niet klopte en donkere (bloed) vlekken te zien waren en dik slijmvlies in de baarmoeder. Ook zagen de enkele kleinere cysten. En leek mijn linker eierstok niet eme te doen. Nu ze wisten dat ik Endo heb kunnen ze dat dus linken. Nu is dat alles verdwenen en links doet weer mee.

Geplaatst

Hi Ciska,

Had ik ook hoor, pas na die eerste spuit purgon had ik zoiets van, nu gaat het gebeuren! ik voelde de eitjes groeien voor mijn gevoel! (En later ook echt!) Ik kan me voorstellen dat je liever 2 teruggeplaatst hebt, dat had ik ook. Bij mij in het ziekenhuis zeiden ze dat de kans op succes 28% bij 1 embryo is en 30% bij 2. Als je 2 laat terugplaatsen is de kans dat ze allebei blijven zitten 25-30%.

De kans op serieuze complicaties is echter weer veel hoger bij een tweelingzwangerschap dus dat heft het verschil in slagingskans weer op zeiden ze. Ze waren erg terughoudend bij 2 terugplaatsen bij vrouwen die nog geen kinderen hadden. Ik was bereid dat risico te nemen maar we hadden slechts 1 geschikt embryootje dus we hoefden die keuze niet te nemen.. En dat ene 7- cellige klompje is nu al 11 kilo puur geluk!

Wanneer gaat de eerste puregon erin? Ik ga voor je duimen!

Liefs Pien

Geplaatst

Hey Pien, fijn te horen dat die gevoelens er niet gelijk waren. Het lijkt allemaal nog zo'n vaag plan, zie het hele traject nog niet serieus voor me, laat staan een baby.

Misschien wel goed ook zo, dan heb ik ook geen teleurstellingen. Het is inderdaad voor en nadelen afwegen over 1 of 2 emmy's. Man lief zei net: " Als er echt zoveel gevaarljke extra complicaties zijn bij 2lingen dan zou die keuzevoor 1 of 2 al lang niet meer bestaan. Dan was 1 emmy de enige mogelijkheid." Tjah dat pleit ook weer voor 2.

Zakken de endoweeen al een beetje weg? Lang geleden voor mij alweer die pijn, maar zo herkenbaar!

Geplaatst

@vanessa: jeetje, wat jammer zeg! Ik had het zo gehoopt voor jullie! Hopelijk mag je gauw weer door en lukt het dan wel! Ik hoop dat je menstruatie meevalt!

@simba: welkom hier! wat vervelend dat je ook endometriose hebt! Leuk dat je ons hebt gevonden :) Blijf vooral gezellig meekletsen!!

@ciska: ik had dat ook hoor, en zelfs bij de punctie had ik dat gevoel nog niet echt... en de terugplaatsing vond ik maar een heel raar idee :) Tja en dat het misging vond ik het wel jammer, maar het leuk uiteindelijk of ik 4-6 weken in een vage mist had gelopen, ik had het allemaal helemaal niet zo bewust meegemaakt/gevoeld... Ik dnek ook dat het deels komt door al die hormonen hoor! Daarvan treed ik zoiezo al buiten mezelf hahahahaha

@pien: hoe gaat het met jou???

Hier alles wel gewoon, vaak uitstralende pijn in mn been maar ja dat is gewoon de dagelijkse kost die ik altijd te verteren heb :)

.. we zijn er aan gewend zegmaar hahaha..

xxx

Geplaatst

Hee meiden,

vandaag gelukkig weer iets beter! Krampen worden minder, wel veel last van mijn darmen, ben een beetje verstopt en mijn hele buik is opgezwollen.. Ik lijk wel zwanger.. Maar dat is veel beter te handelen dan die ongi weeen.. Voel wel de cyste nog veel, maar die zal ook niet in een week zijn gekrompen.. Nu afwachten wat de deca gaat doen..

Nu lekker op de bank liggen want als je je dan wat beter voelt ga je meteen weer veel te veel doen natuurlijk.. en daar heb ik nu wel last van!

Tot snel!

Liefs Pien

Geplaatst

Pientjebaby, deca is voor mij echt een medicijn, ik hoop voor jou ook.

Vandaag een &*%% dag gehad en dat zal morgen nog niet zo heelveel beter zijn. Ik vloei weer behoorlijk en de pijn is bijna niet te harden, ondanks de diclo. En nu maar hopen dat we overmorgen goed nieuws te horen krijgen.

Iedereen nog een fijne tweede paasdag toegewenst.

Geplaatst

Dames wat vervelend dat jullie zoveel last hebben!

Deca was voor mij ook super :) kreeg alleen wel wat irritatie op mn buik van.

HELE fijne 2epaasdag gewenst, ondanks alle pijnen!!!

xxx

Geplaatst

Hee meiden,

Dat er verschillenden zijn onder jullie die zoveel baat hebben bij de Deca geeft me hoop. Ik merk nog niet zoveel verschil, mijn ongipijnen zijn nu wle weg, maar de cyste is nog even pijnlijk en ook mijn darmen doen nog veel pijn. Verder geeft de deca me tot dusverre dagelijks hoofdpijn en opvliegers en ben ik in 2 weken 2.5 kg aangekomen (??????) Daarvoor zat ik ook al 4 weken thuis en at ik hetzelfde maar bleef ik gelijk, dus dat is vlgs mij ook een bijwerking.. Denk wel dat het met name vocht vasthouden is want mijn benen voelen ook zwaar aan.. Hoop alleen niet dat het in dit tempo doorgaat, was net eindelijk bijna alle babykilo's kwijt!

Liefs Pien

Geplaatst

blleeehhhhhhhh......

Ipv een gezellige paasbrunch bij mijn stiefmoeder...... ben ik eerder weg gegaan en thuis met een kruik in bed gekropen.

Gelukkig de migraine redelijk snel onder controle gekregen en ook mijn buik houdt zich nu even koest.

Ik was van plan geen pijnstillers te gebruiken, maar dat is dus al niet gelukt.

Vanavond dus beginnen met de deca....

Weten jullie trouwens of je gewoon pijnstillers kunt gebruiken? Dat ben ik eigenlijk vergeten te vragen....

Geplaatst

Hmm wat balen meis!

Volgens mij mag je alleen paracetamol, in ieder geval na de terugplaatsing.. Ik zou zelf in ieder geval nadat je met stimuleren bent begonnen niets meer gebruiken maar voor die tijd weet ik het niet. Ik zou het gewoon even navragen...

Heel veel succes met alles! Ben je klaar voor het zetten van de eerste prik? Ga je zelf prikken? take care, hoop dat je snel opknapt!

Liefs Pien

Geplaatst

Bij ons werd verteld dat je alleen paracetamol mag gebruiken, maar volgens mij maakt het nu nog niet zo veel uit, inderdaad vanaf stimulatie pas.

Wat fijn dat de 1e prik er al inzit, valt mee he?

Geplaatst

Ja, het prikken viel mee. Ik heb een aantal jaren terug ook moeten prikken, en toen was de eerste keer moeilijker.

Was nu ook wel een paar keer diep zuchten.... mar de vorige keer heb ik echt een paar minuten elke keer bijna de spuit erin gezet. Nu ging dat in een keer of 3 ;-)

Geplaatst

Hee meiden!

Was even benieuwd hoe het met iedereen gaat?

Vanessa, het ergste al een beetje achter de rug? Hoe was het in het ziekenhuis?

Daruma, hoe voel je je?

Simba, al last van de hormonen of valt het mee? Hoe ver zit je er in?

Hier ietsje verbetering maar erg weinig, nog steeds ongi (dag 13 vandaag pffff) maar daar weinig krampen meer van, vooral veel last van de cyste en van mijn blaas (of in ieder geval in die richting).. We wachten geduldig af of proberen dat in ieder geval..

Fijne zondag allemaal!

Liefs Pien

Geplaatst

Hoi Pien,

Hier inmiddels op dag 8 van mijn menstruatie......

Helaas kan ik niet zonder de diclo, het liefst de zetpil.

Mag de 22e starten met de decapeptyl, gelukkig.

Dan hopen dat het ons gegund is dat we er nog een broertje of een zusje bijkrijgen voor Bo. En hopelijk ook nog een beetje snel want de deca is dan wel goed voor mij maar dat is de puregon niet.

Hoe lang ben jij normaal ongesteld?

Iedereen een fijne zondag!

Geplaatst

Ik ben nu bijna een week met de deca aan het spuiten en bijna een week met de puregon.

Merk niet zoveel bijwerken, hooguit wat dizzy na het spuiten..

En een plons buik...

Morgen eerste FM.....

Geplaatst

Spannend Simba, veel succes, dat je maar veel (maar niet te veel natuurlijk) prachtige folikels mag hebben! Laat je even weten hoe het was..

Heftig hoor Vanessa! Mijn menstruatie is normaal ook wel een dag of 8, maar dit is wel weer erg lang, was de vorige keer, toen ik met de pil was begonnen, wel 20 dagen aan de beurt, dus ik hoop dat dit sneller gaat... rothormonen! Ik heb ook het idee dat door de ongi mijn cyste weer aan het groeien is, ik voel hem weer veel meer zitten bij alles wat ik doe..

Lekker dat je snel weer mag beginnen, en inderdaad, die puregon is heftig als een soort pokon voor de endo.. Maar ik ga keihard voor je duimen hoor, je lijf is nu al een keer zwanger geweest, ik geloof echt dat dat de kans van slagen verhoogt.. Als je zo rondkijkt dan zie je bij heel veel bij wie de eerste lukt dat het dan bijna altijd nog een keer lukt!

Sterkte allemaal!

Liefs Pien

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden