Ga naar inhoud

endometriose en ivf

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Zal mijn tekst aanpassen.

Nee, best heftig die lucrin injecties. vooral gisteren met de opvliegers is het niet te harden. Heb wel livial erbij om de bijwerkingen tegen te gaan. Maar dat werkt niet direct.

En jij? Waar sta jij in de hele cyclus?

• Reacties 1,6k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

wat me vooral zo heftig lijkt (en waar ik ook mee te maken ga krijgen) is het feit dat er niet echt een oplossing is voor dit probleem. je zult dus aan die injecties moeten blijven, maar ook dat is op lange termijn niet echt aan te raden toch? zo moeilijk dat het ook heeft gemaakt dat je kinderwens definitief over is. lukt het je om hier mee om te gaan?

ik zit nog middenin het IVF traject. ben twee maal geopereerd aan een cyste en ben momenteel cyste vrij. embryo's zijn van goede kwaliteit (zelfs twee cryo's gehad), maar geen innesteling.

merk dat ik echt panisch word als ik pijn in mijn onderbuik heb, ben zo bang dat het straks voor mij ook afgelopen is. nu even rust en na de zomer poging twee.

Geplaatst

Het gaat redelijk om er mee om te gaan. We genieten van alle leuke dingen die we doen. Maar het steekt altijd weer als ik een moeder met kinderwagen en kind zie lopen. Wat betreft de injecties, die stoppen en dan zal ik weer aan de pil, nuvaring of implanon moeten. Heel tegenstrijdig. Ik wil gewoon niet meer ongesteld worden.

Neem die rust alsjeblieft en zorg ervoor dat je lekker in je vel zit als je er weer aan begint. Het is en blijft een zware behandeling. Heel veel succes. Endometriose blijft een rotziekte.

Zeg altijd tegen mijn vrienden. Heb een ziekte waar je niet dood aan gaat, maar nooit meer weg gaat. En dan is het makkelijker te begrijpen voor ze....

Dikke knuffel voor jou!!!

Geplaatst

Hoi Rubster,

Wat ontzettend naar om te horen dat jullie uitbehandeld zijn.

Lijkt me erg moeilijk om dat een plekje te geven. Ik hoop dat jullie in ieder geval ontzettend veel steun hebben aan elkaar en op den duur voor de volle 100% procent kunnen genieten van andere dingen! Al is dat natuurlijk makkelijk gezegd! Hoe reageert je omgeving erop? Ik merk zelf dat er veel mensen zijn die ontzettend met je meeleven maar ook een aantal mensen die zo bot kunnen reageren. In ieder geval heel veel sterkte.

Daantje ik hoop dat de volgende behandeling aan zal slaan. Maar denk aan jezelf. Na drie jaar wachten waren wij vooral verdrietig, boos en soms wanhopig. Ik kon me dan behoorlijk op het werk storten. Bij de laatste poging heb ik het rustiger aan gedaan op mn werk en heb ik na de TP meteen 10 dagen vrij genomen en zijn we er even tussenuit gegaan. Lekker met zn tweeen. Veel geslapen en aan een zwembad gelegen. Of dat de reden is dat het is gelukt weet ik niet, maar ik kan het je zeker als tip meegeven. Probeer er iig in te blijven geloven. Ik snap ook niet waarom IVF 1 niet is aangeslagen maar poging 4 wel (incl. cryo's). Veel succes

Geplaatst

Guusje,

Gefeliciteerd. Fijn om te horen dat er 12 eitjes uit zijn gekomen.

Ga voor je duimen voor een aantal mooie bevruchtingen!

Algemeen: mijn eerste punctie was ook echt vreselijk. Heel veel pijn gehad. Bij de twee punctie heb ik dormicum gekregen. Dat is een soort spul dat ze rechtstreeks in je bloed spuiten. Het is geen narcose, maar ik weet me van heel de behandeling ook praktisch niks meer te herinneren. Volgens mijn man heb ik hele verhalen lopen vertellen, maar ik weet van niks. Misschien een tip!

Geplaatst

Rubster, ik heb me weer ff snel ingelezen en lees dat jullie nu uitbehandeld zijn! Wat ontzettend sneu voor jullie zeg.

Hoop maar dat je verder niet teveel last hebt van de endo. Heb er zelf ook aan gedacht hoor, mocht ik nou niet meer zwanger kunnen raken, haal dan alles maar weg. Heb ik geen geziek meer met medicijnen al aaaaaal hun bijwerkingen. Niet meer de angst om toch weer ongesteld te worden en weer terug bij af te zijn.

Je zou het idd kunnen overleggen met je arts.

Geniet van jullie tweetjes en maak er samen wat moois van!

Andere meiden: erg veel succes met jullie endo en met jullie pogingen om zwanger te worden. Houd hoop en moed, maar probeer wel te zorgen dat het niet je hele leven gaat beheersen!

Zo, wat wijze woorden van iemand die ook al jaren met endo zit en ook jaaaaren bezig geweest is om zwanger te raken.

Geplaatst

Rubster, je klinkt heel sterk. Knap hoe je omgaat met de situatie en niet meer dan logisch dat het soms steekt als je een moeder met kinderwagen ziet. Willen/ kunnen jullie nog voor adoptie of een pleegkind gaan of gaan jullie jullie leven definitief zonder kinderen inrichten? Hoe komt het dat je eerst aan de injecties moet, voordat je aan de pil of anderzins gaat? Om de endo rustig te krijgen?

Jrn, bedankt voor jouw bericht. Ik ben zo blij voor jou dat het je gelukt is om zwanger te raken! Je hebt dus ook nog cryo's over? Hoe voel je je? Ik ben inderdaad ook erg druk met werk en heb al zitten denken dat ik me een week ziek meldt na de eventuele volgende terugplaatsing. Aan de andere kant geeft werk mij ook veel afleiding. Ik ben nogal een piekeraar en hoe meer vrije tijd, hoe meer negatieve gedachtes!

Sandie, jij dus zwanger geraakt met endo?

Daantje

Geplaatst

Nou meiden, 7 zijn er bevrucht. Ik kan het maar niet geloven. as zaterdag om 9.30 de TP. Dan horen we ook wat de kwaliteit is en of er cryo's zijn.

Arts gaf aan dat ondanks de grote endo cyste in de eierstok er heel veel eitjes zijn gevonden. En dit verklaart ook de pijn die ik zo erg had. De pijn is nu gelukkig een heel stuk minder.

Geplaatst

jrn, jij enorm gefeliciteerd met je zwangerschap. Helemaal geweldig!!!

Geplaatst

daantje, tja ik ken het wel. Afgelopen 10

dagen moest ik verplicht op bed blijven liggen van mn arts. Dat is echt niks voor mij. Door de endo zie ik de slaapkamer al vaak genoeg en met al die tijd ga je lopen piekeren. Maar een weekje weg van alles is toch anders.

Inmiddels voel ik me wel weer aardig. Weinig kwaaltjes (al kan ik me daar ook weer zorgen om maken).

Guusje: 7 bevruchtingen, wat een super goed resultaat. Weet je al voor hoeveel je er terug laat plaatsen?

Geplaatst

Daantje: hij heeft beide eierstokken aan kunnen prikken, dit kwam ook omdat ik onder narcose was. Anders was het waarschijnlijk niet te doen geweest.

Jnr , we laten er 2 terug plaatsen.

Geplaatst

Guusje, spannend hoor! Mooi dat er 7 bevrucht zijn. Succes met de tp, ik zal voor je duimen!

Daantje, ja, ik ben ondanks de endo en een proces van 7 jaar, zwanger geworden. Ik ben nu mama van een tweeling van bijna 5 maanden!! Hier gelukkig uiteindelijk toch een succesverhaal, wat ik voor iedereen hoop. Ik weet wat het allemaal inhoudt en daarom gun ik het iedereen ook zo! Ik duim dus hard met jullie mee hoor.

Geplaatst

Guusje heel veel succes met de TP.

Sandie, succesverhalen zijn altijd welkom. Dat geeft weer wat moed. En een prachtige tweeling. Hoe heb je de zwangerschap ervaren? En heb je tijdens de zwangerschap nog veel last van de endo gehad?

Geplaatst

Jrn, wat naar dat je zo'n lange periode op bed hebt moeten liggen. Had dat met de punctie en het IVF- traject te maken? Kan me voorstellen dat je dan gaat piekeren. Begrijp van veel mensen dat met ene positieve test het piekeren pas echt begint (wat voel ik wel en niet, is dat nou goed of niet?) Wanneer heb je je eerste echo?

Guusje, dat is dan wel een voordeel van onder narcose gaan. Waar gebeurt dat dan? Hebben ze je cyste ook aangeprikt?

Sandie, wat een heerlijk succesverhaal. Heb je nog een goede tip (s) rondom IVF en endometriose?

Liefs Daantje

Geplaatst

Nee, de cyste prikken ze niet aan ivm infectie gevaar. Hiervoor heb ik nu ook antibiotica.

Geplaatst

Hey Daantje,

Had last van overstimulatie. Er waren maar 12 blaasjes aangeprikt, dus kwam wat onverwachts.

Maar het gaat gelukkig steeds beter met me. Ik heb 11 juli de eerste echo, zal inderdaad blij zijn als we daar positief uit komen.

Al vond ik de echte wachtweken erger. Nu realiseren we ons iig dat we zwanger kunnen worden. De allergrootste onzekerheid is daarmee weg.

Natuurlijk is het nu ook nog heel spannend, maar op een andere manier! En weten natuurlijk nog niet om hoeveel kindjes het gaat. Maar ik merk dat ik daar steeds minder moeite mee heb. Hoop nu vooral op een kloppend hartje/hartjes.

Wat betreft kwaaltjes e.d. Ik had tijdens de wachtweken dezelfde kwaaltjes van de endo als normaal gesproken als ik ongesteld ga worden. Deze houden nu zelfs niet op. Mn darm blijft ontzetttend gevoelig. Dacht vorige week echt dat het mislukt was....

Groetjes

Geplaatst

Hoi Jrn,

Dat is inderdaad onverwachts lijkt me. Ik heb bij andere mensen op het forum wel gelezen over 25 a 30 eitjes, waarbij overstimulatie optrad.

Voel je je inmiddels wel hersteld hiervan? Wat waren eigenlijk je klachten?

Goed om te weten dat jouw klachten hetzelfde waren (toen je zwanger bleek.) Hou ik in mijn achterhoofd bij een nieuwe poging.

Ik denk dat je klachten zullen afnemen naarmate je zwangerschap vordert, omdat je menstruatie stilligt.

Ik snap dat je al heel blij bent met dit resultaat. Dat je lichaam in ieder geval werkt! Zou bij mij ook een hele grote druk van de ketel halen.

Geplaatst

Jrn, spannend allemaal hè?!

Gelukkig heb ik tijdens de zwangerschap zo goed als geen last gehad van mijn endo. Ik moet ook zeggen dat ik, ondanks dat ik heftige endo heb, op zich (gelukkig) weinig pijn heb/had. Alleen bij mijn darmen en tijdens menstruaties. Maar ik heb al zoooo lang geen echte menstruaties gehad door de medicijnen, dus dat is ook lang geleden.

De zwangerschap zelf was geweldig, maar ook wel ontzettend pittig hoor. Ik begon met heftige overstimulatie, doordat het een tweeling betrof. Ik heb een aantal weken flink last gehad van een opgezette buik. Gelukkig hoefde ik niet opgenomen te worden, puur door veel te rusten en Flamucil te nemen (schijnt het vocht af te drijven). Daarna ben ik een aantal weken flink misselijk geweest. Toen heb ik wel een aantal goede weken gehad en dat was genieten. Maar daarna werd mijn buik zwaar. Ik had op het laatst een enorme buik en kon zowat niks meer. Ben nl niet zo erg groot en redelijk tenger hihi... Gelukkig werkte ik niet tijdens mijn zwangerschap en heb dus alle rust kunnen nemen die ik moest (werd me zowat bij elke controle nadrukkelijk gezegd!).

Ik vond het erg fijn om zwanger te zijn, maar het is gewoon best heftig. Maar hé, ik had het er erg graag voor over.

Tips vwb endo en ivf...hoe vervelend ik het ook vond, maar het is wel goed geweest voor mijn lijf, is dat ik tussen alle ivf-behandelngen een lange rusttijd heb moeten nemen. 1x alleen een aantal maanden nonstop aan de pil en de andere keren ook een aantal maanden aan de Zoladex. Ik baalde daar ontzettend van, want a.dan moest ik weer zo lang wachten voordat we verder konden en b.ik vond al die bijwerkingen maar niks. Maar voor mijn endo is het goed geweest, want de cystes moesten gewoon slinken voordat we konden ivf-en. Dus die tip kan k meegeven, wees niet te ongeduldig, maar neem de tijd om je endo aan te pakken voordat je gaat ivf-en. Je slagingskans is gewoon groter als je endo minder is, zeker als je ook cystes in je eierstokken heb zitten.

Nou meiden, als jullie vragen hebbn, stel ze gerust. Wie weet kan ik antwoord geven.

Verder heel veel succes!!

Geplaatst

Hallo meiden,

Ik weet nu sinds april dat ik endo heb. Ik heb een cyste van 4 cm. We zitten nu in de stimulatie fase van ivf. Mijn eierstokken worden met de dag gevoeliger. Ik zie heel erg op tegen de punctie omdat de eerste fm ook al zeer deed.

Hoe hebben jullie de punctie doorstaan?

Ben heel blij om te lezen dat er ook echt nog hoop is.

Geplaatst

Hoi Dederika,

Ik heb geen punctie gehad waarbij ik een cyste had (deze was daarvoor operatief verwijderd.) Ik kan je alleen vertellen dat de punctie mij heel erg meeviel. Leuk is anders, maar het was een kwestie van rustig doorademen en soms even slikken. Ging snel voorbij. Daarna een dag of twee last.

Je hebt nog geen operatie gehad?

Daantje

Geplaatst

Hoi Dederika,

Ik heb ook endo cystes in mijn eierstokken, aan de rechterkant is deze 5 cm. De 3e FM was bij mij zo enorm gevoelig, en had al een heel wat dagen ook zo'n last van mijn eierstokken, dat ik heb gevraagt om de punctie onder narcose te doen. Gelukkig kon dit! Ik was hier zo blij mee! Door de narcose hebben ze 12 eiblaastjes kunnen aanprikken, ik denk echt dat het anders niet gelukt was. Inmiddels ben ik een trotse bezitter van 1 TOP embryo, en 6 in de vriezen. Ik moet wel zeggen dat ik nog steeds last heb van mijn eierstokken. Mocht dit komende week niet over gaan dan moet ik terug komen.

Ik zou ze eens vragen of de punctie onder narcose kan!

Heel veel succes, en laat je weten hoe het is gegaan?

Hallo meiden,

Ik weet nu sinds april dat ik endo heb. Ik heb een cyste van 4 cm. We zitten nu in de stimulatie fase van ivf. Mijn eierstokken worden met de dag gevoeliger. Ik zie heel erg op tegen de punctie omdat de eerste fm ook al zeer deed.

Hoe hebben jullie de punctie doorstaan?

Ben heel blij om te lezen dat er ook echt nog hoop is.

Geplaatst

Hallo allemaal

Ik ben hier nieuw op het forum en zag het kopje 'endometriose en IVF'. Ben blij dat er mensen zijn waar je dit mee kan delen.

Bij mij is sinds oktober 2010 endo geconstateerd na het niet zwanger kunnen worden en de heftige menstruaties. Ik ben toen geopereerd en ze hebben rechts 1 cyste weg kunnen halen (zo groot als een sinaasappel) en bij m'n linker eileider hebben ze het niet kunnen verwijderen en blijf daar last van houden.

Nu zijn we gestart met de 1e IVF poging na 1 keer IUI, wat niet lukte. We zijn nu 2 weken verder na de terugplaatsing en ben, denk ik, ongesteld geworden. Vandaag/morgen zou ik moeten testen. Met 'denk ik' bedoel ik dat het niet echt voelt als de 'normale' menstruatie. Wel wat buikpijn en wat last van m'n onderrug. Verlies geen helderrood bloed maar bruin (sorry als ik iets te gedetailleerd vertel). Heb 2 testjes liggen maar denk dat het geen nut heeft om te testen, of durf het niet.......

Wie heeft een beetje zo'n soort verhaal?

Ben benieuwd naar de reacties. Vind het zo zenuwslopend allemaal.......

Geplaatst

Lief engeltje3,

Door het stimuleren stimuleer je ook wel de endometriose. Zolang er geen helderrood bloed is, is de kans nog helemaal niet verkeken. Er zijn genoeg meiden die ook oud/bruin bloed verliezen de eerste weken.

Als je wil testen kan dat volgens mij gewoon.

Wanneer zou je officieel mogen testen van het ziekenhuis? Hoop echt voor je dat je gewoon lekker zwanger bent.

Succes en sterkte

rubster

Geplaatst

Dank je voor je reactie!

Ik zou morgen mogen testen.

Heb wel een beetje de zeurende buikpijn die ik tijdens de menstruatie ook altijd heb, in de verte. Maar eigenlijk zou ik nu toch niet ongesteld kunnen worden. Heb gelezen dat als je 8-12 dagen na de tp nog niet ongesteld bent geworden de kans er is dat je zwanger bent.

Weet je wat, ik ga straks gewoon een testje doen! We'll see.......

Wil je veel sterkte wensen! Heb begrepen dat jullie zijn uitbehandeld....... Sterkte!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden