Ga naar inhoud

endometriose en ivf

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

jrn, wat rot dat je je zorgen maakt over de steken die je voelt! Lijkt me zo lastig om te bepalen wat normaal is. Goed dat je aan de bel trekt en hou ons op de hoogte!

Guusje, heb jij elke keer bij een echo tijdens een ivf poging jouw gyn?

Hoe voel je je nu na de mislukte poging?

Ik ga naar leuven omdat ze daar heel goed aageschreven staan als het gaat om endo. Ik wil weten wat ze daar zeggen en adviseren. Ik heb zelf het idee dat het belangrijk is om informatie in te winnen over mijn situatie zodat ik de vervolg stappen een beetje weloverwogen kan kiezen. Ben best controle behoeftig als het over mijn lijf gaat en mijn kinderwens!

Daantje

• Reacties 1,6k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Hoi jrn,

Het word wel erg moeilijk om zometeen weer allerlei smoesjes te gaan verzinnen. Ik gooi het vaak op de endometriose en dat ik regelmatig naar de arts moet. Ziek melden moet ik ook mee op gaan passen, heb al een soort van 'waarschuwing' gehad. Heb wel een brief met uitleg aan de arts gevraagd voor m'n werkgever mocht ik het nodig hebben, bij de arbo b.v. Ik werk in een ziekenhuis en kan tussendoor gewoon niet weg en later beginnen en eerder weg is ook al moeilijk. Dus bevind me in een moeilijke en lastige situatie.

Gr engeltje

Geplaatst

engeltje... Wat vervelend zeg. Ik weet zo ook geen oplossing. Maar misschien is eerlijk vertellen dan toch het beste... Wanneer loopt je jaarcontract af? Kan je niet alvast polsen wat hun plan is? Of vraag het eens aan ee vwrtrouwenspersoon. Succes

Geplaatst

Je schrijft dat er een hoop gezeik van komt als je het zou vertellen op je werk, Engeltje. Waarom denk je dat?

Geplaatst

@inne en jrn

Zoals ik schreef, ik werk in een ziekenhuis op een polikliniek met spreekuren en op dit moment te weinig mensen. Ik werk hier nu 1,5 jaar en vind dit echt een topbaan en zou deze dan ook voor geen goud kwijt willen. Ik kan gewoon niet weg vanwege te weinig personeel. Zit nu op de helft van m'n 2e jaarcontract, dus hierna vast of eruit.

Aangezien de leiding daar niet echt meelevend en meedenkend is.......

Heb vandaag de Orgametril bij de apotheek gehaald en ga daar vrijdag mee beginnen. En een doosje Naproxen! Hi hi!

Engeltje

Geplaatst

Doe je de behandeling in hetzelfde ziekenhuis als waar je werkt? Misschien voor je werk FM als dat te plannen is? En voor punctie en TP vakantiedagen opnemen? Met een vast contract un je in overleg gaan, in dit geval weet ik niet of ik dat risico zou nemen, zeker niet als je weinig begrip ervaart. En aan de andere kant krijg je dat begrip misschien pas bij openheid. Lastig.

Ik moet vandaag gaan bloedprikken... toch wel spannend.

Geplaatst

jeetje wat lastig. Je zou toch verwaxhten dat ze er juist in een ziekenhuis begrip voor hebben....

Is het in hetzlefde ziekenhuis? Gebruik dan gewoon je pauzes ervoor. Je hebt bij een werkdag van 8 uur wettwlijk gezien recht op een uur pauze (onbetaald). Bij mij duurde de fm max 10 min.

Of kan je niks anders bedenken? Bijv. Een nieuw huis kopen waarvoor je een intentieverklaring nodig hebt. Je weet dan wat ze over een half jaar met je willen.

Daarnaast vraag ik me zoals inne zegt af of je niet juist begrip krijgt als je het verteld. Er valt dan immers veel op zijn plaats. Je geeft aan nu al een waarschuwong gehad te hebben....

En tot slot... Als de baan echt zo belangrijk voor je is.... Kan je niet 4 maanden wachten? Dit klinkt hard, maar je stelt wellicht je baan zeker. Een bedrijf moet ruim op tijd aangeven of ze overgaan tot contractverlenging. Je moet immers de tijd krijgen om iets anders te zoeken. Mocht je nu wel een behandeling doen, en zwanger raken dan moet je ze dat ook vertellen. Hoe gaan ze daarop reageren wat betreft je contract?

Echt heeeel veel succes. Erg moeilijk!

Geplaatst

Jrn, hoe is het afgelopen met je steken in je buik?

Inne, inderdaad spannend vandaag! Hoe voel je je?

Lastig dilemma wat betreft vertellen op het werk. Ik kan me enerzijds voorstellen dat als je vertelt wat je aan het doen bent, er begrip komt. Men snapt beter waar je mee bezig bent en kan bepaalde voorvallen en afwezigheid beter plaatsen. Aan de andere kant geef je ook prijs dat je zwanger wilt worden en er dus een grote kans is, dat je zodra je een vast contract hebt gekregen je gebruik zal maken van zwangerschapsverlof etc.

Wat ik wel weet is dat je stress rondom al die ziekenhuisbezoeken, punctie en TP helemaal niet kunt gebruiken en dat het (misschien alleen al gevoelsmatig) toch het beste is om optimale omstandigheden te creeeren.

Dan zou je er dus ook voor kunnen kiezen om een rustpauze in te lassen totdat je een vast contract hebt. Zou je eens met iemand van P & O kunnen overleggen over hoe het in jullie CAO geregeld is met ziekte etc..

Geplaatst

Hoi daantje,

De steken zijn gelukkig weer minder. Ze schijnen er bij te horen omdat je baarmoeder uitrekt... Dus ga daar dan maar van uit. Al is dat wel moeilijk hoor...

Hoe'st verder met jou?

Engeltje, ik denk dat daantje gelijk heeft wat betreft stress. Rust is volgens mij het allerbelangrijkste bij een punctie en tijdens en na de terugplaatsing. Je lichaam moet zover als kan in optimale conditie zijn.... Ik hoop dat je die rust kan vinden. Welke beslissing je hier ook in neemt.

Geplaatst
Guusje, heb jij elke keer bij een echo tijdens een ivf poging jouw gyn?

Hoe voel je je nu na de mislukte poging?

Ik ga naar leuven omdat ze daar heel goed aageschreven staan als het gaat om endo. Ik wil weten wat ze daar zeggen en adviseren. Ik heb zelf het idee dat het belangrijk is om informatie in te winnen over mijn situatie zodat ik de vervolg stappen een beetje weloverwogen kan kiezen. Ben best controle behoeftig als het over mijn lijf gaat en mijn kinderwens!

Daantje

Hey Daantje, aller eerst gaat het geestelijk wel goed. Het lijkt wel of ik gewent ben aan de tegenslagen.

Wat betreft de echo's tijdens de poging, dat deed een IVF arts, of een echoscopiste. Ze drukte altijd wat foto's af zodat Louwe ze kon beoordelen. En dan s'middags kreeg ik telefonisch de uitslag. Dus ze is er wel bij betrokken. Maar volgens mij doen ze het bij iedereen zo.

Geplaatst

Er was geen HCG meer. Helaas. Volgende week waarschijnlijk evaluatie, en wat dan... dit was de laatste vergoede ICSI poging.

Geplaatst

bah inne wat een naar bericht. Er was toch nog een klein sprankje hoop. Ik wil je veel sterkte wensen.

Hebben jullie zelf al een idee over de toekomst? Wil je bijv. Voor een vierde behandeling gaan? Wat beterft kosten, die zijn natuurlijk erg hoog. Het topic overgebleven medicijnen kan je mogelijk helpen.

Geplaatst

Jrn, ik heb zelf nog een lading op voorraad. Maar denk niet dat ik die zelf nog ga gebruiken. Zie een vierde poging niet zitten en mijn partner staat er ook niet echt meer achter. Wil met het ziekenhuis overleggen hoe zij t.o.v. IUI staan. Ik ben in 2008 geopereerd, toen gestart met IUI. Al bij de eerste uitgangsecho leek er iets te zitten (cyste?). Toch drie keer IUI, toen in 2009 nogmaals geopereerd in het VU met het advies IVF. Na die goede operatie in 2009 dus geen IUI's meer gehad. En wie weet. Moeten het eerst maar eens laten bezinken. Vorig jaar hebben we ook de cursus voor pleegzorg gedaan. Op dit moment zou ik het liefst een punt achter de MMM zetten en daarvoor gaan. Maar dat trekt wel bij denk ik (die punt willen zetten), ben er voor nu alleen heel erg klaar mee.

Geplaatst

Allereerst bedankt voor alle reacties en adviezen!

Ik werk niet in het ziekenhuis waar ik onder behandeling ben en dat wil ik graag zo houden. Je komt toch een hoop artsen, collega's en bekenden tegen. Vandaar...

Aan de ene kant is vertellen beter maar zwijgen misschien ook wel. Mijn man is voor het niet vertellen dus daar zit alweer een discussiepunt. Maar ja.......

Mijn arts wilde ook niet te lang wachten met de punctie toen en ook niet met de tp i.v.m de endometriose.

Nogmaals bedankt voor jullie adviezen en luisterend oor!

Geplaatst

Jrn, fijn dat ze in het ziekenhuis je klachten niet zorgelijk vinden. Blijft moeilijk he om niet te gaan piekeren? Althans ik kan me voorstellen dat,als ik zwanger zou zijn, het toch meer beladen is en minder onbezorgd. Je hebt er nogal wat voor moeten doen!

Inne, wat jammer dat je HCG niet verder gestegen is en je nu dus officieel vast moet stellen dat deze poging niet gelukt is. Jouw IUI plan klinkt inderdaad nog best als een optie. Ben erg benieuwd hoe ze daar tegenaan kijken in het zhuis.

Hoe vond je de cursus voor pleegzorg?

Hier alles zijn gangetje. Ben aan de pil, bij de osteopaat geweest en even een beetje rust in het hoofd.

Daantje

Geplaatst

hoi inne, wat goed dat je al verder denkt en jullie je hebben ingeschreven voor pleegzorg. Hoe is dat gegaan, heb je er een goed gevoel bij en hoe zit het met wachtlijsten. Wij hebben ons een paar maanden geleden ook ingeschreven voor adoptie. Dat is een ontzttend lang traject.

Ben benieuwd hoe ze tegen IUI aankijken. Is idd veel minder belastend. Bij ons in het ziekenhuis was echter wel gezegd dat wanneer we de overstap van IUI naar IVF maakte, we niet meer terugkonden. Daar waren verschillende redenen voor...

Engeltje: ik snap idd dat je zo snel mogelijk moet handelen met endo. Elke maand die voorbij gaat is er 1. Wij hebben daarom in overleg met de arts ook alle behandelingen achter elkaar gedaan. Wel heb ik gemerkt dat dit ontzettend veel van mij en ons vroeg. elke maand werd wat erger. Op het werk was ik soms wat chaggi en ik had rondom de punctie en tp niet meer voldoende aan 1 ziektedag. Op het werk hadden ze daar alle begrip voor. Ook daar zagen ze me worstelen. Ik wil je niks opleggen, maar ik wil je wel meegeven dat het traject wat dragelijker wordt wanneer je omgeving je steunt en begrip voor je heeft.

Je collega's gaan op den duur wat merken en ook als je zwanger bent na deze ronde moet je het vertellen.

Weet je al wanneer de cryo's teruggeplaatst gaan worden? Ga hard voor je duimen op een mooi resultaat.

Daantje fijn dat je weer wat rust hebt gevonden. Kan je iig lekker op vakantie en strakt uitgerust aan een nieuwe poging beginnen. Wat doet een ostheopaat ook al weer?

Geplaatst

Jrn, gaan jullie sowieso voor adoptie? Ik las inderdaad dat het een erg lang traject is. Dat is ook wat me tegenhoudt. We zijn al zo lang aan het wachten.

Ik vond de cursus voor pleegzorg interessant. Dit was in een groep met ongeveer 7 stellen en er kwamen diverse onderdelen aan bod (hechting, loyaliteit, samenwerken, etc.). Verder kregen we een aantal gesprekken met een medewerker en een pleegouder. Wij hebben in het laatste gesprek aangegeven eerst de IVF te gaan doen. Dat is nu klaar, dus even de boel laten berusten en bedenken hoe nu verder.

Zijn hier meer mensen die pleegzorg of adoptie overwegen?

Daantje, met de hoeveelste poging ga jij beginnen straks?

Geplaatst

inne, tweede poging!

Wij staan sinds december op de wachtlijst voor adoptie. Zoals het er nu naar uitziet gaan wij in februari de cursus volgen!

Pleegzorg denken wij ook over na. Eerst nog maar even focussen op ivf.

Inne, is het in jullie situatie nog een optie dat jouw vriendin een ivf poging ondergaat?

Daantje

Geplaatst

Hoi Inne, als alles goed gaat zien wij van de adoptie af. Ik denk dat we straks onze handen vol hebben aan de tweeling.

We staan sinds januari op de wachtlijst en zouden ook in februari de cursus mogen volgen. Volgens mij is het zo dat je wel de cursus mag volgen wanneer je nog met IVF bezig bent, maar niet wanneer je al zwanger bent. In het topic adoptie kan je hier wel het e.e.a. over teruglezen. Achteraf ben ik wel blij dat we ons een half jaar terug al hebben aangemeld. Wij wilden niet in een gat vallen wanneer de behandelingen niet zouden aanslaan.

Inne wanneer hebben jullie het evaluatiegesprek met het ziekenhuis...

Geplaatst

jrn, een osteopaat maakt de organen beweeglijker waardoor bepaalde klachten kunnen afnemen. Mijn buik is vaak hard en opgezet en ik heb ook geregeld last van mijn onderrug. Hij trekt en duwt op allerlei plekken waadoor de organen weer wat beter kunnen bewegen. Hij doet dit ook bij mijn baarmoeder en eierstokken. Deze liggen heel vast en ook deze maakt hij beweeglijker. Het zou kunnen dat de doorbloeding van de baarmoeder daardoor verbeterd en dit dus een positief effect heeft op innesteling, maar de insteek is klachten vermindering.

Geplaatst

Hopelijk heeft het goed effect op de innesteling, Daantje. Wat voor pijnklachten heb je?

Wat leuk dat jullie de cursus voor adoptie gaan volgen.

Ik kan me voorstellen dat jullie ervan af zien, Jrn, ik denk ook dat een tweeling genoeg werk met zich meebrengt.

Daantje, mijn vriendin zal geen behandelingen ondergaan. Zij heeft een dochter uit een eerdere relatie, daarna zelf ook e.e.a. meegemaakt op het gebied van zwanger worden en het gaat mij echt erom zelf zwanger te zijn en een kindje (genetisch van mij) te krijgen. De evaluatie staat voor volgende week gepland, maar met een verpleegkundige en ik zou graag een arts spreken, omdat die kan beslissen over wel of geen verdere behandelingen. Hier zouden we nog iets van horen.

Geplaatst

Daantje, Ik ga toevallig nu een afspraak maken bij een osteopaat. Ik ben er nog nooit geweest, maar meerdere mensen gaven aan dit eens te gaan proberen.

Mijn ongi is zo goed als voorbij, maar de pijnklachten blijven. En met name in mijn bekken. Herkennen jullie dit? Het is zo'n zeurend en vervelend gevoel!

Geplaatst

inne, ik kan me goed voorstellen dat je zelf graag een zwangerschap meemaakt! Ik hoop dat jullie een gesprek met de arts kunnen krijgen en dat iui een optie is. Zijn jouw eileiders nog goed doorgangkelijk? De osteopaat werkt wel wat verlichtend, met name mijn klachten in mijn onderrug en darmen zijn wel wat verminderd. Het doet echter tot nu toe geen wonderen. Mijn klachten bestaan voornamelijk uit gevoelige eierstokken en zwaar gevoel in onderbuik. Ook heb ik vaak rommelige, kramperige darmen. En jij?

Guusje, jij gaat dus ook een osteopaat proberen? Ik had toen ik nog een cyste had ook geregeld last van zeurende pijn in mijn bekken. Het was niet zo dat het echt pijn deed, maar wel continu aanwezig. Ik werd er gek van. Vooral ook omdat het je zo confronteert met het feit dat er iets niet doed zit. Wat kwam er uit het gesprek met de arts wat betreft je eierstok?

Jrn, hoe gaat ie met je steken?

Daantje

Geplaatst

Hey Daantje, Precies, zo'n vervelend gevoel in de bekken, en bij mij met name aan de rechter kant. Om gek van te worden.

En ja, ik ga idd naar een osteopaat toe voor het eerst. Ben benieuwd.

Ik heb met het zkh afgesproken dat ik 19 aug kom voor een echo, dit is net na mijn ongi, en als de cyste erg groot is kan het zijn dat we besluiten de eierstok er uit te haklen. En als hij niet zo groot is, en ik er niet zo'n last van heb, dan ga ik gelijk voor een cryo TP. Dus 19 aug weet ik meer.

Geplaatst

Ik had nog niet eerder gehoord van een osteopaat voor pijnklachten als gevolg van de endo. Die pijn in bekken herken ik nog van de periode dat ik cystes had.

Hopelijk verminderen jullie klachten snel, Daantje en Guusje.

Daantje, mijn eileiders zijn tijdens de operaties doorgankelijk gemaakt. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre ze dat nu nog zijn....

Even een vraagje. Wat doen jullie m.b.t de endo in de periodes dat geen behandelingen plaatsvinden? Ik vind nl niets prettig: de pil niet en de lucrin vind ik helemaal vreselijk.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden