Ga naar inhoud

endometriose en ivf

Aanbevolen Berichten

• Reacties 1,6k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Engeltje, een punctie telt voor veel verzekeringen als poging. Drie puncties dan dus.

Orgametril, wat doet het en welke bijwerkingen heeft het? Zal ook eens googlen, maar wat ervaar jij?

Geplaatst

Inne, wij dachten al dat het 3 punct waren.

Ik ben pas net begonnen met de Orgametril en heb nog geen veranderingen gemerkt aan m'n lichaam. Ben gewoon blij dat m'n menstruatie een stuk word opgeschoven.

Wie van jullie heeft er wel eens een periode gehad er mee te willen stoppen, ook al is er een punctie gedaan en 1 tp en nog wat in de vriezer. Ik weet het niet meer...

Geplaatst

Hoi engeltje, ik denk dat veel mensen hier dat wel eens denken of overwegen. Wanneer het moment ook daadwerkelijk komt is voor iedereen anders.

Wij hebben het er ook vaak over gehad. Zeker na de tweede punctie zag ik het even niet meer zitten. Ik wikde af van de onzekerheid, het verdriet de teleurstellingen en het steeds maar weer moeten opladen voor een nieuwe poging. Ik wilde gewoon weer gelukkig zijn.

Maar toch is dat lastig. Een grote wens overheerst alles. Zelf hebben wij altijd gezegd dat we max drie puncties zouden doen. Niet vanwege het geld, maar vanwege het heftige traject. Op een bepaald moment moet je immers door met je leven.

Wanneer dat moment is, moet iedereen zelf bepalen. Bovendien geloof ik ook dan grenzen worden bijgesteld als ze in zicht komen. Maar zolang je er zelf ik gelooft en dat beetje hoop blijft houden....

Er zijn genoeg stellen die pas bij pogin 5 zwanger raken. Laast hoorde ik iemand die na poging 8 zwager was. Ik heb dat ook wel eens voorgelegd aan het ziekenhuis. Daar zeiden ze ook van 'je moet een keer bij die 30 procent zitten'.

Tja ik zou willen da het anders was. Als ze de garantie konden geven dat het zeker een keer zou lukken, zouden veel mensen er heel anders in staan.

Maar kop op. Een mislukte poging is zeer heftig. Maar blijf erin geloven.

Geplaatst

Iedereen,

Ik heb eigenlijk min of meer besloten om te stoppen met ivf. Het klinkt misschien ongeloofwaardig maar zoals ik me een tijd geleden voelde met een grote kinderwens is het nu zo dat ik er niet aan moet denken om kinderen te hebben. Ik hoop niet dat ik hier iemand erg boos mee maak...

Het voelt alleen zo raar. Hoe kan zoiets nou zo erg omslaan? Nu moet ik wel zeggen dat onze relatie, meer van mijn kant, nou niet bepaald goed gaat. Dat speelt waarschijnlijk ook mee.

Mijn man zegt dat het hem niet uitmaakt 'en we doen het zoals jij het wil' zei hij. Aan de ene kant ben ik wel een beetje opgelucht dat ik het heb gezegd en dat er nu een hoop middelen zijn die ik mag gebruiken tegen de endometriose.

Nogmaals hoop ik niet dat er nu mensen kokend achter de computer zitten met een grote kinderwens en al zolang er mee bezig zijn en van mij vinden dat ik er zo abrupt mee stop. Zo ja, sorry...

Engeltje

Geplaatst

Lieve Engeltje,

Iedereen heeft het recht om te denken en te voelen wat hij wil. En het gekke is dat ik dat af en toe ook wel eens denk. Het enige verschil is dat ik een hele goede relatie heb. Maar ik snap je volkomen.

Ik ben het ook zo zat, al die zkh bezoeken, pijn, verdriet en hoop! Bij ons speelt onze leeftijd wel erg mee, ik ben 39 en mijn man is 43. Iedereen om ons heen (vrienden en fam) hebben kinderen tussen de 3 jaar en de 14 jaar. Ik denk dat dat ook mee speelt.

Wij hebben nu nog 6 cryo's, deze gaan we wel gebruiken, maar daarna is het klaar. Ik heb er geen energie meer voor.

Dus lieve Engeltje, schroom niet om dit te denken.

En de relatie met je man, heeft dat ook met al deze toestanden te maken?

Even een knuffel voor jou, liefs Guusje

Geplaatst

Lieve engeltje , ook ik steun je bij deze gedachte , ook ik heb het.

Wel ben ik er achter gekomen na dat ik wel een keer een positieve test in handen had dat ik toch vresleijk blij was en hele verdrietig toen het mis ging.

Vergeet ook niet dat wij endo patiente vaker in het ziekenhuis zitten dan andere dames.

Tenminste ik dan, vaak geopereerd, bijna maandelijks bloed prikken , aan de Lucrin voor maanden jaren.

Voordat ik aan een poging mag beginnen komt er een heel team bij aan te pas , extra echo's extra maanden Lucrin en ga zo maar door.

Dit alles maakt je ook op , en als je relatie ook dan nog niet goed gaat , dan kan je soms gewoon klaar zijn met je kinderwens.

Je eigen geluk is ook heel belangrijk.

Voor jou een extra dikke knuffel.

Geplaatst

engeltje,

ik kan me jouw beslissing ook goed voorstellen. Toen ik begon aan het hele ivf gebeuren dacht ik: ik ga gewoon door totdat het gelukt is en eventueel met extra pogingen. Nu, na 1 poging met 4 terugplaatsingen, zie ik best op tegen een tweede poging. Ik vraag me dan ook af hoe lang ik het vol hou. Op zich vind ik de zhuis bezoeken en de hormonen nog wel te doen, maar die constante aanwezigheid van een droom, het hangen tussen hoop en vrees, het schipperen met gevoelens naar vrienden met kinderen of zwangerschap en de huilbuien maken me soms heel moe. Het leven draait om de wens en staat op andere vlakken een beetje stil. Ik doe wel veel, maar het hele ivf gebeuren is constant aanwezig. Ik voel me minder blij en onbezorgd en dat terwijl verder alles prima loopt in mijn leven. Ik vind het dan ook fijn voor je dat je deze beslissing hebt genomen en je daar gevoelsmatig ook achter staat! Bij mij is het nog niet zo ver, maar kan me dus voorstellen dat die dag er wel gaat komen..

Daantje

Daantje

Geplaatst

Engeltje, ook ik begrijp je gedachten en gevoelens. IVF is een heel heftig traject.

Misschien wel goed om met de relatie aan de slag te gaan... succes!

Geplaatst

Hallo meiden,

't Is al lang geleden dat ik een bericht plaatste in dit topic maar ik lees af en toe nog wel mee.

Daantje: je verhaal van de osteopaat, over vastliggende organen in de buik herken ik, ik kreeg hetzelfde te horen.

Ook heb ik last van m'n bekken (vooral vanuit de si-gewrichten) en sinds ik 2 keer kort zwanger ben geweest is er al een soort bekkeninstabiliteit (met name bekkenbodempijn) ontstaan. Dat was voor mij dus de reden om naar de osteopaat te gaan.

De endo houdt zich momenteel redelijk rustig. Voel nog wel eens wat maar het is al een half jaar geleden dat ik echt krom lag van de pijn. Er zit wel nog steeds een cyste in m'n rechter eierstok maar die varieert het afgelopen jaar steeds tussen de 2.7 en 3.7 cm (waarschijnlijk ook door het spuiten van deca).

Ik denk dat m'n endoklachten vooral verminderd zijn doordat ik bepaalde etenswaren vermijd en door homeopatische pilletjes. Tenminste, ik hoop dat dat hetgene is waar m'n lijf nu goed op reageert want dat betekent dat het daarmee aardig onder controle te houden is..... Want die rotpil die ik elke keer voor een ivf-poging heb moeten slikken haat ik inmiddels, word er zooooo superchagrijnig van.

Iemand van jullie ervaring met een endo-dieet of homeopatie??

Lfs Dee

Ps: Jorien!!! Een tweeling!!!!!!!!! :-)

Geplaatst

hoi dee,

fijn dat bij jou de endo zich rustig houdt! Heb jij nog weleens last van je onderbuik of blijft dat ook weg? Bedoel je dat me de deca de cyste groter of kleiner wordt?

Ik heb weleens gelezen over dat endo dieet. Waar ik op let is dat ik zo min mogelijk zuivel eet, suikers (moeilijk!) en tarwe. Hoe geef jij het vorm?

Ik lees dat je zwager bent gewees, maar dat het toch mis is gegaan. Lijkt me zo oneerlijk! Waar zzit je nu in het traject?

Bij mij is de endo ook redelijk rustig. Heb een cyste die niet groeit (1.5 cm) en doe naast de osteopaat ook aan acupunctuur. Daar voel ik me goed bij, dus waarom niet?

Daantje

Geplaatst

Dee, je hebt net een TP gehad zie ik. Hopelijk deze keer meer geluk.

Ik heb wel eens gehoord van het endo dieet, dan zijn er wel heel veel dingen die je niet meer kan eten... ik let net als Daantje ook op zuivel, eet dat vrijwel niet, en ook chocola probeer ik te minimaliseren. Maar dat is moeilijk:)

Geplaatst

Meiden,

weten jullie nog een ander pilletje dan de livial die de bijwerkingen van de lucrin tegen gaan. Het is echt bal hier.

Weet nog steeds niet wat ik moet gaan doen. De pil of eierstokken eruit.

blijft malen in mijn hoofd. D

We gaan wel de commode en de kledingkast gebruiken na de verbouwing.

Wil ze gaan schilderen en de commode deurtjes bekleden met een leuk behangetje.

Dus genoeg te doen.

Geplaatst

Hallo meiden, ik ben al een tijdje niet hier geweest.. Kom weer even kijken en gelijk een vraag aan jullie!

Wie heeft er ervaring met de pil om de endo rustig te houden voor ik weer de volgende poging in ga?

@Dee Welke pilletjes slik jij? Ik begrijp homeopatisch..:icon_flower:

Geplaatst

Hoi,

Rubster: wat voor bijwerkingen bedoel je? Opvliegers? Daar schijnt een homeopatisch middeltje voor te zijn van dr. Vogel of VSM, heb het weleens bij de Etos zien staan (helaas zag ik dat pas nadat de Lucrin en opvliegers bij mij alweer voorbij waren). Of heb je last van andere bijwerkingen? Sterkte met de pijn!!!!!

De homeopatische pilletjes die ik nu gebruik zijn magnesium phophoricum en colocynthis.

Mijn 'dieet' houdt in:

- zuivel vermijden (geen melk, geen yoghurt/vla, geen chocola, zo min mogelijk kaas... op dit moment helemaal geen kaas omdat we in een poging zitten). Het enige dat ik mezelf toesta is 1 activia per dag zodat ik toch een toetje heb (daar doe ik een lepeltje walnotenolie doorheen omdat dat goed schijnt te zijn als je zwanger wilt worden). Melk vervang ik door rijstmelk om toch calcium binnen te krijgen (je kunt ook appelsientje kopen met toegevoegde calcium), best te drinken, beetje zoet. Het is niet te gebruiken voor door de lasagne ofzo, dat wordt dan echt vies. Geldt ook voor soja-melk (maar soja moet je sowieso niet te veel binnenkrijgen denk ik, omdat daar veel plantaardige oestrogenen in zitten..... zie de lijst die een poosje geleden in de Buikspreker stond).

- minder vlees, meer vis.

- witte suikers vermijden (geen snoep, chocola, als ergens suiker doorheen moet dan ongeraffineerde palm- of rietsuiker gebruiken).

- tarwe vermijden. Ik haal speltbrood bij de natuurwinkel (beetje uitproberen want het één is lekkerder dan het ander) en speltpasta (ook bij natuurwinkel). Zo min mogelijk koekjes ed.

- zo min mogelijk alcohol (en tijdens een poging helemaal geen alcohol).

- op brood eet ik dus geen kaas of vleeswaren meer. Wel appelstroop (zo min mogelijk gezoet), suiker-arme jam en lemoncurd, avocado met een beetje peper en zout (erg lekker op knapperig speltbrood), of tartex (biologische groenten- of kruidenpaté: champignon vind ik wel lekker, of kruiden.... peper is heeeeel peperig, olijven en hongaarse zijn erg sterk). Doe ook nog steeds wel eens selleriesalade of tonijnsalade op brood: niet erg goed (want romig) maar vind het zo lekker.....

Ik vond het best lastig in het begin: wat kan ik nou wel en niet eten (vind ik nog steeds wel lastig eigenlijk), ik wil niet extreem dingen gaan uitsluiten, krijg ik wel genoeg voedingsstoffen binnen enz enz. Eén keer naar een diëtiste geweest die me niet super kon helpen (want wist niets van de invloed op endo-dieet en had dezelfde info als ik van internet gehaald... wist ook niet van de invloed van plantaardige oestrogenen op endo... er zou eens onderzoek naar gedaan moeten worden) maar toch was het fijn om even van een deskundige te horen of je voldoende binnen krijgt, en wat voor alternatieven je waar kunt kopen.

Nou, een heel verhaal, hopelijk heeft iemand er iets aan.

Lfs Dee

Geplaatst

Vio-la, ik slik nu twee maanden de pil voordat we gaan starten aan de tweede poging. Ik slik de microgynon (b- variant) en dat gaat prima. Ik slik hem door en heb veel minder last van mijn endo. Meestal krijg ik na 4 a 5 strippen last van doorbraakbloeding en stop ik een paar dagen.

Rubster, ik heb nooit lucrin gehad, dus kan je jammer genoeg niet verder helpen.

Dee, bedankt voor je uitleg. Is wel heel bewerkelijk en zoeken, maar voor een goed doel! Heb je er ook echt profijt van?

Ben paar weken op vakantie!

Daantje

Geplaatst

@Dee De pilletjes zijn zeker van vogel, heb even google geraadpleegd haha.. het is voornamelijk voor de krampen zie ik. Ik hoopte dat

het was om het rustig te houden.

@Daantje De arts (ik zit in Duitsland) had het ook over Microgynon, maar dan over Microgynon 30, is dat hetzefde? Of is de b variant iets anders?

Ik hou me ook aan een dieet, veel lijkt op zoals Dee beschreef, ik merkte echt verschil, nu na de laatste poging was ik het een beetje zat en vond dat ik mezelf af en toe mag tracteren op iets zoets haha.. maar ga nu weer langzaam beginnen.

Hebben jullie ook last van pijn uitstraling naar je bovenbeen toe? Ik heb dat als ik ongi wordt sinds de ivf, heel naar af en toe flinke steken alsof er een mes ingaat, heel raar. Ik ga zo naar de huisarts en bespreek dat ook maar. Ja we moeten er wat voor over hebben, maar alles voor ons mooie doel!!

Veel liefs van mij.

Geplaatst

Vio-la, klinkt bekend, die pijn in het boven been. Ik heb dat ook met de ongi, maar het blijft lang nazeuren. Ik las op de site van endo dat dit er bij hoort! helaas. Ik heb het alleen aan de rechterkant, aan de rechterkant is de cyste ook het grootst.

Wat zei de huisarts?

Geplaatst

@Guusje Je bent de eerste waarvan ik dit nu ook hoor, de huisarts zei dat (wat ik ook al dacht) een uitstraling van de endo is, je kan overal haarden hebben zei hij. Het is een nieuwe huisarts voor mij, erg lief dat die zei tegen mij "niet opgeven hoor". Ja dat wist ik al, dat ik door moet zetten, maar dat doe ik eigenlijk al heel mijn leven haha..

Ik heb de pil gekregen, maar ik ga eerst mijn lichaam reinigen met darmspoelingen, dat heb ik al eerder gedaan en het voelt alsof het weer tijd wordt. Jij veel succes de 19e Guusje, je hebt trouwens een mooie aantal eicellen, koester dat maar, ik moet weer helemaal opnieuw beginnen. Liefs van Viola.

Geplaatst

Oke! Op de site van de Endo spreken ze ook over uitstralingen in het bovenbeen. Dus moet bekend zijn.

Toen ik het bij de gyn aangaf gaf ze me het advies bij de fysio langs te gaan, nou dat hielp natuurlijk niet. Dat zal ik de 19 even bespreken met haar.

en ja, ik koester zeker mijn 6 emmy's. Het zijn onze laatste hoop!

Geplaatst

Kan je me de site doorgeven?

Herken je trouwens dat je na je laatste tp erg lang menstrueert?

Ik zie trouwens dat je op vakantie gaat, veel plezier en geniet ervan.

Geplaatst

Vakantie, mmmmmm ik ben net weer aan het werk. Snel handtekening maar weer aanpassen ;-)

Waar ik het gevonden heb is: http://nl.wikipedia.org/wiki/Endometriose bij symptomen.

Ik menstrueer niet meer dan normaal, maar dat kan ook komen omdat ik geen eileiders meer heb. Voor de verwijdering vloeide ik wel veel meer.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden