Jump to content

Tips van tweelingmoeders zijn welkom!!

Recommended Posts

Posted

Hallo meiden,

Ik ben nu iets meer dan 8 weken zwanger van een twee-eiige tweeling. Inmiddels ben ik me voorzichtig al wat aan het orienteren op spullen die ter zijner tijd moeten worden aangeschaft. Misschien dat andere tweelingmama's me kunnen adviseren op dit gebied; ik ben met name geinteresseerd in de praktische kant! Ik hoor het graag van jullie...

Liefs Pieneke

Posted

Hoi Pieneke,

van harte gefeliciteerd met je zwangerschap: geniet ervan! ( dubbel he )!

Ik heb een twee eiige meiden tweeling en werkelijk het is geweldig die 2 zo samen te zien.

Alles heeft zijn voors- en tegens maar o.k. het is dubbel zo druk, maar ook dubbel geluk!!!

Dus als je vragen hebt stel ze gerust, kijk even in het babbelhoekje bv van de tweeling mamma's.

Sja over de spulletjes: echt heel veel is gewoon maal 2.......!!!!!!

bedjes, alle kleding, maxicosi's, wipstoeltjes, flesjes,luiers, voeding etc

Er zijn niet zo gek veel dingen speciaal voor tweelingen, ja wel wagens natuurlijk en ook boxen b.v.

Kwa wandelwagen: wij hebben een koelstra flexxo twin. Daar passen dan weer geen maxi cosie's op zoals je tegenwoordig vaak ziet bij 1ling wagens.

Een box bv is na een maand of 8 al gauw te klein, ook een tweelingbox, dan zou ik een zgn "loopbox"( google op 'boxenland" )aanschaffen, zeker voor als ze gaan kruipen/lopen..

Met een tweeling is het vooral goed organiseren, vooruit denken en het jezelf gemakkelijk maken. Wij maakten bv de 1e maanden de voeding al vooruit voor zeg maar een dag. Sja flesje maken terwijl je 2 hongerige baby's op de achtergrond hebt is geen pretje bv. Ook 2 aankleedkussens zijn wel handig dan kunnen jij en je vriend er allebei tegelijk 1 verschonen bv.

Als je ze alleen moet voeden had ik de 1e maanden de ene voeding de 1 op schoot, terwijl de ander op het voedingkussen naast mij lag. Dan voedde ik ze tegelijk. De voeding erop wisselde ik ze dan om. Toen ze te groot werden voor het voedingkussen deed ik er 1 in de wipstoel. Ik moest toch ergens tijd zien te besparen. Ik wilde liever meer knuffeltijd overhouden dan ieder kind een half uur voeden en dan 2 uur later weer .......

Maar goed dit is allemaal wat voorbarig. Ik weet het verder ook niet, misschien dat je gaandeweg wat gerichtere vragen hebt.

Ben benieuwd of andere 2 ling mamma's nog tips hebben?

Als je vragen hebt dan hoor ik het wel.

Nou 'op'naar de 12 weken echo meid. da's wel zoooo speciaal.

geniet van je zwangerschap en laat je niet gekmaken want veel mensen zeggen strakjes : oh zeker wel druk??!! Dat valt reuze mee hoor, gewoon blijven relativeren en ik blijf erbij: een tweeling is gewoon dubbel zo leuk!!!!!

liefs lentezon

Posted

Pieneke, van harte met je tweelingzwangerschap. Ik ben sinds 10 weken trotse mama van Eva en Finn. Het is geweldig om mama te zijn van 2 wondertjes.

Wij hebben de kleintjes bijelkaar op 1 kamer. Als de een huilt, slaapt de ander gewoon door. We hebben zowel boven als beneden een plek om de kleintjes te verzorgen. Anders blijf je bezig met traplopen. En ze gaan hier om de dag in bad, dit doe ik s'avonds samen met manlief. Ik heb 2 dagen borstvoeding geprobeerd maar het kwam niet op gang. Wij geven dus flesvoeding en dat bevalt prima. Borstvoeding is leuk als het lukt maar ik raakte er te gestresst van.

Verder hebben wij de Urban Jungle duokinderwagen. Het is een hele fijne wagen. Ook hebben we gekozen voor de reiswiegjes op de wagen. Eva en Finn zijn met 37 weken geboren en wogen 2850 gram (Eva) en 2250 gram (Finn). Dan is het heel fijn om de reiswiegjes te hebben.

Als je dingen wilt weten dan hoor ik het graag van je. Geniet van je zwangerschap. Het is echt heel bijzonder om 2 wondertjes in je buik te hebben.

Liefs, Jane

Posted

Hai Pieneke

wat goed dat je er een topic over gemaakt heb, ik had al een oproepje geplaatst bij de tweelingmama's

Lentezon, ik twijfelde nog over 2 commodes, dacht dat het misschien in de praktijk niet zo voorkomt om samen te verschonen of aan te kleden... het lijkt me wel handig uiteindelijk + extra bergruimte.

Pieneke, ik had het je al eerder gemeld maar wij hebben gekozen voor de Easy walker incl. reiswiegjes en er kan de maxi-cosi opgeplaatst worden.

super topic!

groetjes

Babeth

Guest estrhalita
Posted

He Pien ik heb geen tweeling, maar wel de DUO wagen van Easy Walker. Niet met de babywiegjes maar met een soort reiswiegje van topmark (20 Euro nieuw prijs) die passen er op/in en ook de maxi cosi past erop.

Groetjes Es

Posted

Hoi Pieneke,

Allereerst van harte proficiat met je zwangerschap!! Altijd heel bijzonder, zo'n tweeling!

Zoals je in mijn onderschrift kunt lezen ben ik al bijna 3 jaar trotse mama van een tweeling (twee meisjes) en al bijna 6 jaar een eventrotse mama van mijn zoon. Tips te over hier hoor! Wij hadden als wagen de Urban Jungle Duo met reiswiegjes. Onze meiden waren 6 weken te vroeg en konden dus de eerste maanden goed gebruik maken van de reiswiegjes. Ook als we ergens een dagje op visite gingen, dan konden ze er lekker in slapen. Als je kiest voor flesvoeding, dan raad ik je aan om een magnetronsterilisator aan te schaffen. Daarmee kun je in een mum van tijd (2 minuten) meerdere flessen en spenen tegelijk steriliseren. Dat scheelt enorm tov uitkoken in een pannetje met water op het vuur. Bij ons had een van de meiden spruw, dus ik steriliseerde na elke voeding de fles en speen. Verder maakte ik ook de voeding klaar voor een hele dag. Als je gekookt water gebruikte en de voeding in de koelkast bewaard is dat geen probleem. Even de fles opwarmen in de magnetron (goed schudden en even testen op de binnenkant van je pols!) en klaar ben je! Ik deed regelmatig duo-voeden in de wipstoel. Alle twee op de grond zetten, ikke ertussen in en eten maar! Maar goed, dat is alleen maar handig als je geen borstvoeding geeft. Oh ja, wat ook handig is, als je een ligbad in de badkamer hebt, is een badstandaard met aankleedkussen ernaast voor op het ligbad. Je kunt het badje dan vullen met de handdouche van het ligbad en als je klaar bent met badderen dan trek je de stop uit het badje en die loopt dan leeg in het ligbad. Geen gesleep met emmers meer!

En wat je zeker niet te weinig in huis kunt hebben zijn hydrofielluiers. Ik gebruik die dingen nu nog steeds. Als afdroogdoek, als snoettepoets, als knufdoek, in het ledikantje onder het hoofdje tegen het spugen etc etc.

Pieneke, veel succes met je zwangerschap en alle voorbereidingen op de komst van je kleintjes. En als je nog meer tips wilt, dan horen we het wel.

Posted

Bij het forum Tweelingmama's heb ik gereageerd met tips.

Alle tips zijn inderdaad welkom en dat blijft zo. Hieronder nog een aanvulling.

Qua flesvoeding ben je duur uit met 2, dat mag duidelijk zijn. In armere tijden kozen wij ook wel voor het huismerk van de AH, scheelt toch €3 en net zo goed. Nou ja, de kinderen dronken het net zo makkelijk.

De dubbele elektrische kolf was een uitkomst. Wij hebben het gehuurd voor de korte tijd van 7wkn. Toen had ik er zelf wel genoeg van. Als je langer wilt kolven is kopen wellicht een uitkomst. Het zag er niet uit, maar het scheelt een hoop tijd. Pas huren/kopen wanneer de tweeling er is. Je weet tenslotte nooit van tevoren of het je gaat lukken.

De boodschappenlijst geeft vaak aan dat je katoenen dekentjes nodig hebt. Deze zijn een stuk goedkoper en doen prima hun werk.

De boxmobiel van Nijntje was een groot succes bij ons, en zo te lezen bij vele anderen.

Aan 1 luiertas heb je niet voldoende wanneer je ergens op visite gaat, waar de tweeling ook gaat slapen. Slaapspullen (dekentjes, slaapzakken, eten en toebehoren) passen echt niet in die ene tas. Ik ga zelf binnenkort een weekend cq boodschappentas met rits kopen.

Laat je straks niet gek maken. Niet door de omgeving, niet door het gehuil van de kinderen zelf. Het is gebleken dat het helemaal niet zo erg is als de een wat langer moet wachten. Je hebt maar 1 paar handen, maar wel wijze en lieve moederlijke woordjes waar je veel mee kan op afstand.

Degene die ik aan het voeden was ging op dat moment voor. Want als ze te vaak onderbroken worden met eten verdwijnt vermoedelijk het eetgenot en heb je 2issues waar je mee zit.

Ga je nog een pretecho maken? Wacht daar niet te lang mee. Rond 20 wkn is het meest ideaal omdat ze dan nog beiden goed op beeld kunnen komen.

Cadeautips die je kan vragen is cadeaubonnen voor Prenatal etc. Bij P hebben ze trouwens de tweelingpas.

Enne, alle gratis cadeaus aanvragen wat maar aan te vragen is. Bij enkelen krijg je er 2 als je zegt dat je een tweeling verwacht.

liefs, Stéphanie

Posted

Echt grappig om zo iedereen z'n ervaringen te lezen!

Gefeliciteerd met je tweeling-zwangerschap, Pieneke! En Babeth bijzonder dat jij ook een één-eiige tweeling verwacht...tegen mij is gezegd dat het bijna nooit voorkomt...leuk hoor! Vind het alleen nog steeds lastig om de meisjes uit elkaar te houden...hahaha!

Ik heb nog niet zo heel lang ervaring, maar kan misschien toch tips geven??!!

Allereerst wil ik zeggen dat ik het echt SUPER vind om een tweelingmama te zijn! Wat al eerder gezegd werd...dubbel genieten!! Natuurlijk zijn er wel piekmomenten en dan is er maar één ding dat je kunt doen...relaxed blijven!!! Is natuurlijk makkelijk gezegd, maar het werkt echt!!

Verder hebben wij gekozen voor de duo-walker...ben er superblij mee! We hebben ook reiswiegjes erbij gekocht en 2 adapters zodat de maxi's erop kunnen...ideaal! '

Verder hebben wij een dubbele commode zelf gemaakt en daar ben ik echt superblij mee! We doen de meiden altijd tegelijk in bad en dan kun je allebei aan de slag. Deze zijn niet standaard te koop, dus we hebben zelf wat in elkaar geknutseld (IKEA kasten en daarop zelf een blad gemaakt...veel bergruimte ++). Als je graag een foto ervan wilt zien, dan kan ik die wel een keertje plaatsen???!!

Bij ons slapen de meiden ook op één kamer en dat gaat prima. Ze storen elkaar echt niet met huilen ofzo.

De eerste weken heb ik borstvoeding gegeven (veel gekolfd). Ik vond dat fijn om voor ze te doen, maar ben na 10 weken op flesvoeding over gegaan en dat is toch ook wel erg prettig! Het kost me echt minder tijd en het is makkelijker om samen met iemand te doen. Ik geef ze altijd tegelijk eten...ook al slaapt er nog ééntje...die maak ik wakker...anders ben je wel heel veel tijd 'kwijt' met voeden.

Ik ga meestal op de bank zitten met op allebei mijn heupen/bovenbenen een hoofdje. Ik vind dat een prettige houding om de fles te geven.

Zelf ben ik ook gestart met Kruidvat flesvoeding! Er gaat héél wat voeding doorheen en dat scheelt toch zo'n €4,00 met bijv. Nutrilon. Dat vind ik zeker de moeite waard!

Ook houd ik altijd de acties van de luiers in de gaten, want ook die krijg je niet aangesleept!! (toevallig heb ik vandaag 6 pakken bij de Etos gehaald...zegt de cassière; 'Zo, jij kan ook weer even vooruit'. Dat had ze gedacht...een week of 3/4...hahaha!

Verder moet je idd veel meeslepen als je ergens naartoe gaat...ach ja...dat is met één kindje ook denk ik dan maar!

En bereid je maar alvast voor op de aandacht die je krijgt...straks als je verder bent in je zwangerschap, maar helemaal als je gaat wandelen met je twee snoepies! Iedereen wil in je wagen kijken en aanraken (aaah...vreselijk vind ik dat)! En iedereen vind je zielig, want oooh wat zul jij het druk hebben....hihi!

Maar ik kan je wel vertellen dat je supertrots achter je karretje zal lopen!

Groetjes Bregje

Posted

Tjeetje meiden, wat een hoop reacties al! Ik vind jullie tips zeer bruikbaar en creatief (duo-voeden hahahah.. had ik nooit zelf bedacht!). Ik heb veel van jullie voorbeelden vanavond al met mijn partner besproken.. leek me ook wel handig dat hij een beetje gelijk met me opgaat wat betreft praktische weetjes :-). Wat heerlijk ook om jullie enthousiasmerende reacties te lezen, dat doet me werkelijk goed, ze relativeren enorm!

Liefs Pieneke

Posted

Hoi meiden & Pieneke,

Ook ik ben zwanger van een 2-eiige tweeling en al een stuk verder op weg dan jij Pieneke.

Vwb die pretecho, erg jammer dat ik dit pas nu lees..... want inderdaad is het niet meer mogelijk om zo'n echo te laten maken. Op de website van bijv. babyview staat niets over tweelingen en dus heb ik ze 2 weken geleden gebeld. Nou helaas pindakaas, ze kunnen maar een echo maken van 1 kindje. Dus deze tip kan ik idd bevestigen.

Verder gaat het bij mij prima, vandaag alweer 30 weken en de buik groeit gestaag door. Heb ondertussen 2,9 kilo kind aan boord (1,4 en 1,5 kilo) en ben bijna 13 kilo aangekomen.

Ben benieuwd hoeveel jullie zijn aangekomen, want daarover kan ik niet echt veel vinden......

Greetzzzz,

Elena

P.s. ik ga proberen borstvoeding te geven, maar lees dat de meesten van jullie flesvoeding geven. Is daar een reden voor? Ikzelf hoop 4 of 5 maanden vol te houden voor borstvoeding en daarna over te schakelen....

Posted

Hoi Elena,

Ik ben in totaal 17 kilo aangekomen tijdens mn zwangerschap en ben ze ook alweer kwijt. Ook ik wilde graag borstvoeding geven. Heb het geprobeerd toen ik in het ziekenhuis lag maar ik raakte er helemaal gestresst van. Eva en Finn wogen niet zo veel bij de geboorte en Finn lag de eerste 2 dagen ook nog op de kinderafdeling. Daarom ben ik overgestapt op flesvoeding. Het gaat hartstikke goed met de kleintjes en we gebven nu samen de twins de fles.

Liefs, Jane

Posted

Elena,

het was de assistente van de echoscopist die zei dat ik zo vroeg mogelijk de pretecho kon laten maken, liefst met 17wkn. Ik wilde toch echt eerst de 20wkn-echo in het ziekenhuis. Met 21 wkn heb ik de pretecho laten maken.

Tijdens mijn zwangerschap ben ik 11kg aangekomen. Was er na de geboorte gelijk weer af. Inmiddels zit er weer teveel aan, zonder zwanger te zijn. Mensen vragen nog wel eens of ik zwanger ben. Nu zeg ik dat het de restanten van een zwangerschap zijn, enigzins met valse trots. Vóór mijn zwangerschap kon ik wel door de grond zakken wanneer mensen vroegen of ik zwanger was.

In het ziekenhuis gaven ze al iets van flesvoeding aan de kinderen wanneer ik niet voldoende borstvoeding had. De borstvoeding voornamelijk per fles gegeven. Wel geprobeerd om borstvoeding te geven. Ben niet zo lichamelijk ingesteld en vond het al snel 'gedoe'. Puur uit persoonlijke overweging gestopt dus. Ik vond het ook heerlijk toen ik eenmaal weer 'vrij' de deur uit kon. Toch had ik het niet willen missen om alles te mogen en kunnen ervaren. Een mooi stukje natura naar die medische mallemolen.

Elena, ik weet niet hoe jij het ervaart maar ik had het idee dat ik met 30 wkn al een beetje kon af gaan tellen. Heel veel geluk en zo nodig sterkte met de laatste loodjes. Alles al voorbereid? Kamertje, spulletjes, geboortekaartje(s)etc.?

liefs, Stéphanie

Posted

Kiekeboe, Ik heb geen tips....Misschien jij voor mij in Maart...Ha, ha Joy1

Pieneke, Ik ben een enorme voorstander van borstvoeding, als moeder en kind het beiden zien zitten....En ik was zwanger van kind 2 en gaf kind 1 nog de borst.

Op borstvoeding.com. staan geweldige tips. Als ik toen nog voeding had gehad, had ik prima, peuter en baby de borst kunnen geven en zij noemen dat tandemvoeding. Ik had er nog nooit van gehoord. Joy1

Posted

Echt handig al die weetjes van de ervaren mama's!! Tsjoender jij ook van harte en heerlijk dat je al een heel eind op weg bent. Volgens mij heb ik al wel eens een prachtige buikfoto van je mogen bewonderen.. fraai hoor.

Ik vroeg me trouwens ook af tot hoe lang jullie het volgehouden hebben met werken? En hoeveel dagen jullie nu werken?

En wat de gewicht betreft.. ik ben erg benieuwd hoe zich dat gaat ontwikkelen. Vanaf wanneer ging je zelf wat zien van je buikje en wanneer zien anderen het?

Zijn er ook cryo-tweeling-mama's (net als ik ) onder ons?

Liefs Pieneke

Posted

Ja Pieneke,

hier een moeder van 2 voormalige eskimootjes. Het waren de laatste 2 van 4 cryo's (1e keer icsi). Het blijft heel bijzonder.

Ikzelf werk op een woning met mensen met een verst. handicap, welke aardig mobiel zijn en nauwelijks sprake is van agressie. Op de alarmbel rennen binnen het paviljoen heb ik al heel snel niet meer gedaan.

Zo heb ik tot 34wkn kunnen werken (28u pw). De laatste avond (33,6wkn zwanger) heb ik nog 's avonds over de werkvloer gesjokt. Ging niet meer van harte. Overdag had ik nog met autopech langs de weg gestaan. 's Nachts het ziekenhuis in omdat er lichte weeënactiviteit was. Weeënremmers gekregen en een weekendje ziekenhuis. Dat was dus teveel van het goede (overdag dus). De laatste werkdag voor verlof heb ik me ziek moeten melden.

Ik heb de voorjaarsvakantie trouwens laten verdelen over 4 wkn voor verlof. Iedere week ervoor 1 dag minder werken.

Na mijn verlof en aansluitend de zomervakantie ben ik 26u per week gaan werken. Is te doen, omdat ik prettige achtervang heb.

liefs, Stéphanie

Posted

Ik ben met 29 weken de ziektewet ingegaan. Ik heb een staand beroep en mijn werkgever kon geen zittend werk voor mij regelen. Ik werk 28 uur en ga dit na mn zwangerschapsverlof ook doen. Ik heb op 3 februari mn eerste werkdag. Moet ik nog even niet aan denken. Ik zie wel hoe het loopt. Wordt het te zwaar, dan zie ik wel weer verder.

Liefs, Jane

Posted

Dat is een hele prestatie Stephanie, ondanks de afwezigheid van agressie-incidenten, is het toch naast het begeleidende aspecten ook best een fysiek zwaar beroep! Ik werk nu 34 uur per week in 4 dagen.. ben nog aan het dubben over hoe en wat, we hebben nog even de tijd tot het definitieve besluit! Dat het bij ons ook twee cryootjes zijn geweest vind ik ook heel apart...

@Joy... bedankt voor de tip! Zal mee eens verdiepen in tandemvoeding.. geen idee of het iets voor me is eigenlijk.

Liefs Pieneke

Posted

Hee meiden,

Bedankt voor jullie reacties......

Tjee Jane, ik ben bang dat ik daar overheen ga hoor. Kom gemiddeld een kilo per week aan................. maar ik moet ook eerlijk zeggen dat de kleintjes mega bewegenlijk zijn. Liggen nu allebei met de koppies naar beneden en heb rechtsboven (net onder mijn ribben) 2 paar voetjes zitten. Da's minder!!

Stephanie, voor mij geld hetzelfde.... ik denk steeds in een aantal weken vooruit. Ik hoop echt dat ik de 37 weken ga halen, ik doe in iedergeval mijn uiterste best!

Euhhh, voor wat de babykamer betreft e.d..... we moeten nog volop aan de slag. Kleertjes heb ik al ingeslagen, nu nog de rest! Maar we gaan de komende dagen flink aan de slag.... :-)

Greetzzzz,

Elena

Posted
Ik ben met 29 weken de ziektewet ingegaan. Ik heb een staand beroep en mijn werkgever kon geen zittend werk voor mij regelen. Ik werk 28 uur en ga dit na mn zwangerschapsverlof ook doen. Ik heb op 3 februari mn eerste werkdag. Moet ik nog even niet aan denken. Ik zie wel hoe het loopt. Wordt het te zwaar, dan zie ik wel weer verder.

Liefs, Jane

Ha Jane,

Lekker dat je nog midden in je verlof zit! Ik geloof zeker als je veel moet staan dat het na verloop van tijd echt zwaar gaat worden. Mijn werk vergt voornamelijk inspannend werk tussen de oren ;-)

Liefs Pieneke

Posted

Een collega van mij, ook moeder, had al gezorgd voor een rijdende kruk (met zadelzitting, ergonomisch) op de werkvloer.

Bewoners tijdens de verzorging voornamelijk zittend verzorgd waar mogelijk. Zware waszakken konden de bewoners zelf ook tillen of duwen in betreffende kar naar de containers. Kortom, bewoners zoveel mogelijk zelf laten doen/proberen en laten helpen. Zij blij, jij blij.

Ik ben hun begeleider, niet hun personeel. Collega's waren ook erg behulpzaam. De laatste weken werkte ik niet meer alleen op de woning, zeker niet in de morgen.

Zo heb ik mijn werk vrij lang vol kunnen houden. Luister in ieder geval naar je eigen lichaam, want iedereen is uniek. het is geen prestigekwestie.

Wat fijn te weten dat je twee beiden al met hoofdje naar beneden liggen, dat kan een natuurlijke bevalling betekenen. Als de onderste baby al met het hoofde beneden ligt.

liefs, Stéphanie

Guest mama tms
Posted

wouw gefeliciteerd aankomende tweeling mama,s

tis echt heel bijzonder

onze twee eiige boys zijn morgen alweer 6 maanden!

ik was 15 kilo aangekomen en ben met precies 37

weken bevallen

ik geef ze flesvoeding omdat bij ons oudste zoontje het

helemaal niet liep en zeker met een tweeling

ik voed mijn boys na elkaar zodat ik ieder apart aandacht

kan geven ,maar wel achter elkaar

wij hebben 1 commode en dat vinden wij voldoende en ze

slapen op 1 kamer met de bedjes tegen elkaar aan dus ze kunnen

elkaar altijd zien

nu lachen en brabbelen ze echt naar elkaar,ZOOOOOOOOOOO MOOOOOOOOOOOOOI

en wij hebben de easywalker duo

hij rijd echt ideaal en je kunt er de maxi cosi,s op nemen alhoewel wij dat niet hebben gedaan,is een heel gedoe om die 2 maxi cosi,s in en uit de auto te halen

bij ons moeten ze met zijn 3 en op de achterbank!

onze oudste zoontje is nu 2,4 jaar

en een belangrijke tip is

doe relaxt en laat je door niemand iets opdwingen of opjagen

geniet van je kids

ooh ik kan nog wel heel veel schrijven en word er helemaal vrolijk en blij van

as maandag ga ik weer werken na 9 maanden thuis geweest te zijn

zie overigens wel dat de meiden flink in de meerderheid zijn!!

groet

steph (mama tms)

Posted

Ik ben 9,5 kilo aangekomen en met 32 week bevallen.

Met 25 weken begon mijn zomervakantie (6 weken) en daarna ben ik niet meer gaan werken. Een week later ben ik al bevallen, dus ben blij dat ik niet meer ben gaan werken.

Verder wilde ik met 30 weken alles klaarhebben...voor het geval dat...achteraf ben ik blij dat we dat zo gedaan hebben...

Posted

hoihoi,

Ik sluit me bij de vele tips aan en kan me in allen zeker vinden!

ik ben zelf slechts 4 kg ( !!!! ) aangekomen in de zwangerschap. Ik woog 2 weken na de bevalling zelfs 15 kg minder dan voor ik zwanger werd. Ik had nl overgewicht en ivm de tweelingzwangerschap , kans op suiker bv , tijdens de zwangerschap op dieet geweest: dwz ik hield mij aan de aanbevolen hoeveel heden die je nodig hebt tijdens je zwangerschap: zie bv de folder 'gezond zwanger'in het ziekenhuis.

Alles ging goed tot ca 7 maanden,ik ben al voor ik met zwangerschapsverlof zou gaan in de ziektewet geraakt. Ik had zwangerschapsvergiftiging en heb ook enige weken in het ziekenhuis gelegen. Uiteindelijk zijn ze mij met 36,5 weken gaan inleiden. De meiden wogen net 2 kg...maar beiden gezond.

Ik ben achteraf wel blij dat ik van 5 naar 4 dagen werken ben gegaan, Ik had de woensdag vrij en had het idee dan nog wat extra te kunnen genieten van mijn zwangerschap: ik wist: dit is maar 1 keer in mijn leven.

Nu werk ik 3 dagen, da's heel fijn voor de afwisseling maar wel druk. De meiden doen het goed op het KDV.

Ach het is zooooo leuk 2 kindertjes! 1 zouden wij maar 'saai'vinden hahahah. En het is zo dat als je de 1 verschoont de ander over het algemeen rustig 'wacht'hoor tot het haar/ zijn beurt is. Volgens mij raken ze daar al vroeg aan gewend.

Ok ik ga eens boodschapjes doen. De vakantie vliegt voorbij niet normaal !

liefs lentezon

Posted

Hoi meiden,

Nog een vraagje....... hebben jullie de kleintjes apart in een bedje liggen of samen in één ledikantje? Ikzelf heb het tweelingboek aangeschaft en daar staan op zich goede tips uit de praktijk in en erg waardevol.

Echter ikzelf ben er ook eentje van een 2ling (heb een 2ling broer) en zijn op ons 6e jaar uitelkaar gehaald door omstandigheden. Eigenlijk wil ik dit mijn boys niet aandoen en ze bijelkaar laten slapen. Echter volgens het tweelingboek zou je zo een grotere kans op wiegedood hebben en dat risico wil ik natuurlijk niet lopen.

Hoe hebben jullie het gedaan en hoe ervaren de kinderen het (voor zover dat vast te stellen is natuurlijk)?

Hoor graag van jullie!!

Greetzzzz,

Elena

Posted

De meiden hebben in het begin in een couveuse gelegen, maar toen ze allebei in een bedje mochten, hebben we ze lekker bij elkaar gelegd...konden ze elkaar lekker warm houden. Wij zijn, vanuit het ziekenhuis, gewend om de kinderen op de zij te leggen, dus lagen ze vaak lepeltje lepeltje of met de rugjes tegen elkaar. Echt zo schattig!!

Thuis sliepen ze ook samen, tot een aantal weken geleden. Ze werden echt te groot en werden steeds actiever met de armpjes...

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

• Create New...

Important Information

Terms of Use