Ga naar inhoud

IVF als opvolging van IUI

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hier vandaag een belletje van het z'huis gehad. De uitslag van het zaad was van goede kwaliteit. Oftewel geen IVf voor ons de komende tijd maar weer een stapje terug naar iui.

Zelf zien we het echt weer als een stap terug nemen. Hoewel ik wel al 2x spontaan zwanger geweest ben heb ik nog steeds niet het idee dat ik daar zwanger van wordt.

Raar, maar ik ben er wel een beetje van overtuigd dat ons kind via ivf komt. Gewoon een beetje zo'n voorgevoel...

Hopelijk dat het niet gaat kloppen tuurlijk. Nu maar afwachten tot mijn menstruatie weer gaat komen. We gaan na de miskraam meteen verder met iui. Voor ons echt geen rust-cyclus. Zou ik alleen maar meer stress van krijgen.

• Reacties 80
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Hoi, ook nu weet ik nog niet waar ik aan toe ben. Ik heb verleden week donderdag dan een evaluatiegesprek met mijn gyn gehad en het komt er kort op neer dat het voor de IVF heel jammer is dat ik met IUI zwanger ben geworden. Dat maakt de kans dat het fertiliteitsteam akkoord gaat met IVF een stuk kleiner want waarom zouden we overstappen op IVF als ik met IUI en clomid zwanger ben geworden. Dit was even een teleurstellend antwoord voor mij maar dacht wel dat het zoiets zou zijn ... maar de gyn gaat zich toch hard maken voor mij en proberen de IVF er doorheen te krijgen en zoniet dan gaan we door met IUI maar dan wil ik wel weten hoelang we hier dan weer mee doorgaan voordat ik dan weer in aanmerking kan komen voor IVF want mijn leeftijd gaat steeds meer een belangrijkere rol spelen en het zou jammer zijn als ik straks nergens meer voor in aanmerking zal komen ... 11 maart belt de gyn mij op met de uitslag van het fertiliteitsteam .. ik hou rekening met een negatief antwoord ... dan kan het altijd meevallen al denk ik dat dit niet zal gebeuren.

Ik heb wel de info over IVF mee gekregen en wij moeten voor de terugplaatsing ( als het zover komt ) wel naar Genk ( België ) toe ... we gaan dus dan weer een stapje verder van huis.

Ik ga trouwens ook starten met acupunctuur .... dit schijnt nog wel eens te helpen in combinatie met IUI of IVF ... 17 maart heb ik een info gesprek ... ben reuze benieuwd,

gr. Nicole

Geplaatst

Hallo Nicole, ik doe ook acupunctuur ( nou ja, de acupuncturist zet de naaldjes....) en dat bevalt mij prima! Hoop dat je dat ook zo zal ervaren!

Zowel Coni als wannebemom, kijk, als het zou lukken met IUI , is dat natuurlijk geweldig! Als ze je goede kansen geven, zou ik er echt voor gaan!

Lexa, ik weet niet of het zo is, dat we door dit idee niet een geslaagde IUI hebben gehad, het is wel zo dat ik al heel lang denk dat een IVF gaat slagen....

Wij hebben het formulier ook ingevuld. Vriend en ik hebben ingevuld voor 2 terugplaatsingen. Hij is er wel wat "huiveriger voor" dan ik. Hij ziet op tegen de risico's...

Tijdens ons gesprek met de arts gaf deze echter wel een beetje tussen de regels door aan dat wij best voor 2 konden gaan. Ook op basis daarvan hebben we een besluit genomen.

Succes in ieder geval met je / jullie besluiten!

gr Zomer

Geplaatst

Hoi Zomer, tja, de cijfers liegen er niet om: Bij ivf heb je toch ruim 2, zo niet 3 keer meer kans. Zat vandaag nog te denken aan wel/geen tweeling. Heb je net dat vreselijke bericht gelezen van Babeth die haar tweeling bij 20 weken zwangerschap verloor? Brrrr. Wat ontzettend erg. Niet dat ik een causaal verband zie hoor, maar het schoot wel even door me heen. Het overlaten aan de arts lijkt mij het beste. Ik zou denk ik niet twee toppertjes terug willen laten plaatsen, wel twee middelmatige emmie's en er dan op hopen dat tenminste eentje het haalt, zoiets.

Over mijn slagingskansen... tja... een kennis van een goede vriendin van mij heeft helderziende/heldervoelende gaven. Die vriendin ook, maar in mindere mate. Ze zag een foto van me en zei dat ik wel zwanger zou worden, maar dat ze niet kon zeggen wanneer. Ze dacht het einde van het jaar. Mijn vriendin zei dat ik in april met ivf kon beginnen en toen zei ze: Nee, het wordt 'm niet tijdens de eerste ronde, eerder de tweede. Mijn vriendin heeft lang geaarzeld of ze 't me zou vertellen, maar toen ze eenmaal een hint liet vallen ging ik kuitenbijten natuurlijk, hahaha. Ach, ik weet 't niet.

Coni: Wat ontzettend lullig voor je. Ik vind dat ze niet zozeer naar je geschiedenis moeten kijken, maar naar het hier en nu. En je leeftijd heb je helaas niet meer.

Ik heb ook acupunctuur gehad. Niet dat het ene drol heeft geholpen bij het zwanger worden - haha, maar de acupuncturiste heeft ook al vrij snel gezegd dat ze bij mij geen enkel obstakel zag/voelde waardoor ik niet zwanger zou kunnen worden. Ik vond het overigens wel heel prettig hoor, die acupunctuur. Ik ga denk ik nog wel eens terug als het meer gaat spelen met de ivf enzo.

Okee, mannie is net thuis en ik ben net klaar met nog wat werk, dus even een rustmomentje. Fijne avond en tot snel!

• 2 weken later...
Geplaatst

Nou ik ben gisteravond gebeld door de gyn helaas niet met de mededeling of we wel of niet door mogen gaan voor IVF maar met de mededeling dat ze mij nog niet besproken hadden in het team maar dat dit aankomende week wel gaat gebeuren … dit houdt in dat ik opnieuw 2 weken moet afwachten met voor de uitslag van het gesprek. Pffff mijn geduld wordt zo wel op de proef gesteld … eigenlijk is het onmenselijk al zeg ik het zelf … begrijpen ze dan helemaal niet wat voor impact dit op jou heeft … telkens wachten, wachten en wachten en dan zal je zien dat ze ook nog met een negatief antwoord komen over 2 weken. Maar goed ik heb opnieuw een belafspraak staat op donderdag 25 maart tussen 20.00 en 22.00 uur …. maar leuk is anders.

lfs. Nicole

Geplaatst

Hoi Coni, ik heb het ook al elders geplaatst, wat is het toch vervelend dat we steeds moeten wachten...

Sterkte met deze nieuwe wachtperiode!

lieve groet, Zomer

• 1 maand later...
Geplaatst

Even dit topic weer nieuw leven inblazen. Hoe is het met iedereen?

Ik heb vandaag de gyn gesproken en wij gaan in juni starten met ivf.

3 Juni hebben we de intake en dan kunnen we ook gelijk starten. Het is natuurlijk afwachten hoe m'n cyclus gaat lopen, dus dat is afwachten.

We gaan half mei twee weken op vakantie, dus voordat ik het weet is het juni.

We gaan het lange protocol volgen, dus ik start op dag 21 van m'n cyclus met deca.

Op dag 3 van m'n cyclus moet ik bloed laten prikken. Valt die dag 3 in m'n vakantie dan was dat ws geen probleem, daar ging ze dan wat op verzinnen.

Ben wel blij dat we zo snel weer doorkunnen. Ik had gerekend op september, dus dit valt alles mee...

Maar hoe is het met jullie? Lexa? Zomer? Coni?

Liefs mob

Geplaatst

Hi Mob,

Lees net je berichtje hier. Hoe is het nu met je? wat goed om te lezen dat je al zo snel door kunt zeg. Eerst even lekker op vakantie en veel nieuwe energie opdoen, en dan weer vol er tegen aan zou ik zeggen.

Veel succes.

Liefs Doortje

Geplaatst

@Mob, fijn dat je nu weet waar je aan toe bent ... ik volg ook het lange protocol en ik ben ook op mijn 21ste cd begonnen .... maar waar moet jij op geprikt worden dan??? Want bij mij en mijn man is er alleen bloed geprikt ivm soa maar voor de rest niet ... vrijdagavond moet ik voor de eerste follikelmeting komen en ik ben dus reuze benieuwd of er al wat positiefs gebeurt is ....

gr. Nicole

Geplaatst

Dank je Doortje. Ja het gaat best wel goed. Tuurlijk ben ik soms erg verdrietig en sommige zwangere dames in m'n omgeving kan ik niet verdragen....

Maar ik richt me op de toekomst... en hopelijk gaat het snel weer lukken!

Coni! Voor jullie wordt het dus al echt spannend. Ben echt benieuwd of het goed gaat! Voel je al wat gebeuren in je buik? Veel last gehad van de deca of valt het mee?

Bij ons wordt er idd getest op HIV en hepatitis. Maar bij mij worden ook nog wat hormoonwaardes gecheckt. Ws als uitgangswaarde ofzo. Maar volgens de gyn was daar wel iets mee te regelen, dus dat hoop ik dan ook maar!

Succes morgen!

xxx Mob

• 1 maand later...
Geplaatst

Volgens mij is het niet echt druk hier bij dit topic.

Maar ik wil me toch even aanmelden.

Wij zijn nu drie jaar 'pilvrij'.

Hebben 4x o.i. gehad en 6x i.u.i. Met tussendoor soms een rustronde i.v.m. een cyste.

Vorige week intakegesprek gehad in Voorburg en alles is in gang gezet. Maar weet dus nog niet wanneer we écht gaan beginnen.

Tot die tijd blijf ik hier even rondhangen!

Geplaatst

heej zeehondje.

Welkom op dit topic. Lastig he als je er zo tussen hangt??

Wij gaan ook 8 juni op intake gesprek bij Geertgen(elsendorp). En mogen dan hopelijk zsm beginnen met ivf/icsi.

Nu dus nog ruim een week wachten en dan weten we eindelijk ook weer iets meer!

Heb je in Voorburg wel een wachttijd??

Geplaatst

Hoi Zeehondje .... tja soms wordt er een forum gestart en die loopt dan niet .... maar ik zal even in het kort vertellen wie ik ben ... Ik ben Nicole en ik wordt 15 juni 43 jaar ... uit mijn eerste huwelijk heb ik al kinderen maar uit mijn huidige huwelijk heb ik nog geen ( levend ) kindje wel dus een engeltje Nikkie* zij is geboren met 20 weken en 4 dagen zwangerschap ... wij hebben de zwangerschap afgebroken omdat tijdens de 20 weken echo is geconstateerd dat Nikkie* geen niertjes en geen blaasje had ( Potter Sequentie/Syndroom ) dit is een afwijking die niet met het leven verenigbaar is en om haar en ons verder lijden te besparen hebben we de zwangerschap afgebroken tot onze grote verbazing is zij levend geboren en is zij nog ruim 3 uur bij ons geweest ... Voor Nikkie* heb ik een mk gehad ... in juli 2009 zijn we begonnen bij Geertgen en heb ik 6x IUI gehad na de 6e IUI was ik zwanger helaas is dit een mk geworden ... in April van dit jaar heb ik mijn eerste IVF gehad helaas is deze niet gelukt het enige eitje dat goed was is zich abnormaal gaan delen en kon dus niet terug geplaatst worden ... nu heb ik een verplichte maand rust moeten nemen omdat ik 2 cystes in mijn rechtereierstok heb/had zitten maar als het goed is beginnen we volgende weer met de 2e poging ... 7 juni is mijn NOD dus even afwachten en dan weer bellen en beginnen met hormonen spuiten ...

Wanabemom, voor jou schiet het ook al op .... nog 1 weekje meid ....

lfs. Nicole

Geplaatst

wannebemom; voor jullie ook al zo spannend, nog een weekje.

Waarschijnlijk kunnen we (als alles uitslagen goed zijn) gelijk door. Maar als ik het nu even snel uitreken lukt dat net niet met onze vakantie.

We weten ook nog niet of het het lange of korte schema gaat worden. Hier krijgen we nog allerlei info over.

Dus donderdag weten we pas meer.

Coni; jeetje wat een verhaal zeg. Zal een moeilijke tijd zijn geweest. Maar je klinkt nu weer heel positief, knap hoor!

Tot welke leeftijd mag je doorgaan met ivf?

Ik heb een collega die op haar 41ste via KID zwanger is geworden. Ik weet dus uit ervaring dat, ookal ben je al wat ouder, het nog best kan lukken.

Ik wil je heel veel succes wensen!!!!

Geplaatst

Hi Ladies,

Ook wij 'hangen' op dit moment tussen IUI en IVF in. We hebben het intakegesprek voor de IVF al gehad en zullen in juli starten. Tot die tijd gaan we gewoon verder met de IUI in de hoop dat het niet meer nodig zal zijn de IVF. Ik zie er wel tegenop hoor al die hormonen. En ook de impact die het zal maken op ons. Maar ik heb wel meer hoop dat het lukt met IUI dan met IVF.

Hoe gaat het verder met jullie? Het is zo stil hier zag ik.

Liefs,

Geplaatst

Wij konden vandaag bellen voor de uitslag van het eerste screeningsonderzoek (bloed). Was ik de patientnummers vergeten mee te nemen naar m'n werk. Helaas, dan kunnen ze geen gegevens doorgeven. Dus nu kan ik morgen pas weer bellen, balen hoor.

Geplaatst

@Zeehondje, dat is inderdaad balen ja ... zonder uitslag je bed in te moeten en wachten tot morgen ... ik wens je veel succes,

lfs. Nicole

Geplaatst

Gelukkig waren de uitslagen van mij en m'n man allebei goed.

Gelijk een afspraak gemaakt voor 'stap 3'. 'Potje vullen', inwendige echo en gesprek/uitleg van de IVF-verpleegkundige. Dit kon helaas alleen tussen 11.00 en 12.00 uur. Maar wel al heel snel, volgende week woensdag 9 juni, echt super!

Geplaatst

Wij zijn vandaag weer naar Voorburg geweest. Eerst opzwemtest, daarna echo (je zag dat ik een eisprong had gehad) en daarna de uitleg over de verdere behandeling. En het klonk allemaal zo simpel, haha.

Als ik weer ongi word mag ik gelijk bellen en krijg dan op dag 3 een echo en bloedonderzoek (FSH). Als alles goed is word ik gebeld en mag is 's avonds beginnen met het spuiten van Gonal-f 225 IE. De dagen daarna moet ik 's ochtends de helft spuiten en 's avonds de helft. Op dag 7 moet ik dan weer voor een echo komen en de rest dat is nog een vraagteken. Je weet natuurlijk niet hoe de eitjes groeien enzo. Als alles goed gaat de punctie en de terugplaatsing. Bij veel eiblaasjes moet ik Utrogestan gaan gebruiken (dit deed ik altijd al na de iui's) en als het een gewoon aantal eiblaasjes zijn dan moet ik nog 3x Pregnyl prikken.

Ik heb dus het korte behandelingsschema en daar ben ik erg blij mee. Geen pil en geen overgangsverschijnselen, heerlijk.

Vraag me alleen af waarom er soms voor het korte en soms voor het lange schema wordt gekozen? Weet iemand dat hier?

Geplaatst

Ook ik sluit me hier graag bij aan. Mijn vriend en ik zijn al sinds oktober 2007 bezig met behandelingen in het ziekenhuis. We hebben tot nu toe de volgende behandelingen gehad: 8 ovulatie inducties; 4 IUI behandelingen en we zijn nu weer begonnen met nr 5, In juli gaan we naar de voorlichting voor IVF en dan hopen we daar mee te kunnen starten.

We zijn in al deze tijd 1 keer zwanger geweest maar dat is helaas na 8 weken mis gegaan.

We bkijven hoop houden al is dat niet altijd makelijk.:cya:

Geplaatst

@ Leetje,

Ik zie dat wij een beetje hetzelfde verhaal hebben. Wij hebben vorige week donderdag inmiddels IUI nr 6 gehad. Nu donderdag mijn NOD. We zijn wel aangemeld voor de IVF. We hebben een intake gehad en we worden in juli verwacht voor de eerste IVF. Allemaal super spannend maar wij vertrouwen gewoon niet meer op IUI.

Ook benik een keer zwanger geweest maar helaas een miskraam...

Heel veel succes! Ik hoop dat de IVF niet meer nodig is voor jullie!xxx

Geplaatst

Wij gaan ook na 5x tevergeefs iui gedaan te hebben aan de IVF beginnen!!

Ik heb toen we met iui 5 nog bezig waren de afspraak voor een intake-gesprek bij klinike geertgen in Elsendorp gemaakt. Wist toch al bijna zeker dat het voor ons dus ivf zou gaan worden.

Ruim 2 weken na de menstruatie na iui 5 hadden we het gesprek(8 juni).

Een erg fijn en duidelijk gesprek. Ons werd meteen ook verteld dat ze het helemaal met ons eens waren dat het nu eens tijd gaat worden voor ivf/icsi.

Morgen(14 juni) mogen we al beginnen!!

Het gaat dus nu wel lekker vlot allemaal. Als het goed is ga ik dus morgen de eerste spuit voor de IVF zetten.

Geplaatst

@ Wannabemom! Spannend... wel fijn dat er zo goed naar jullie geluisterd wordt. Naar ons gelukkig ook maar rond de tijd dat wij gingen starten hebben ze een scholing in het zh. Jammer maar dan nog maar een keer IUI en in juli starten. Succes met het spuiten!!

xxx

Geplaatst
Wij gaan ook na 5x tevergeefs iui gedaan te hebben aan de IVF beginnen!!

Ik heb toen we met iui 5 nog bezig waren de afspraak voor een intake-gesprek bij klinike geertgen in Elsendorp gemaakt. Wist toch al bijna zeker dat het voor ons dus ivf zou gaan worden.

Ruim 2 weken na de menstruatie na iui 5 hadden we het gesprek(8 juni).

Een erg fijn en duidelijk gesprek. Ons werd meteen ook verteld dat ze het helemaal met ons eens waren dat het nu eens tijd gaat worden voor ivf/icsi.

Morgen(14 juni) mogen we al beginnen!!

Het gaat dus nu wel lekker vlot allemaal. Als het goed is ga ik dus morgen de eerste spuit voor de IVF zetten.

Hoi, wat fijn dat jullie nu ook mogen beginnen met de IVF/ICSI ... en wat goed te horen dat het een fijn gesprek was jullie hadden dacht ik dr. M. of niet??? Moet je morgen starten met de Decapeptyl??? En wanneer heb je dan je volgende afspraak in Geertgen?? Wij moeten dinsdag voor de follikelmeting bij dr. W. dus ik ben benieuwd ik ben nu 6 dagen alweer aan het spuiten zowel de Deca als de Gonal ... ben echt benieuwd of het al wat gedaan heeft ...

gr. Nicole

Geplaatst

@ Boogie,

Bedankt voor je berichtje, het lijkt idd veel op elkaar. Ook wij hebben niet echt goede hoop meer op de IUI maar proberen het toch nog maar eens.

Ben vandaag 1e echo laten maken om te kijken hoe het ervoor staat en mag woensdag weer een nieuwe laten maken.

We zullen zien en hoop voor jou dat je niet aan IVF hoeft te beginnen, want dan is 6 keer scheepsrecht!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden