Jump to content

Zwanger na de tp van 2 of meer embryo´s

zwanger na de tp van meerdere embryo´s  

63 members have voted

1. 1. zwanger na de tp van meerdere embryo´s

• tp. van 2 embryo´s en zwanger van 1 kindje
    • tp. van 2 embryo´s en zwanger van 2 kindjes
    • tp. van 3 embryo´s en zwanger van 1 kindje
    • tp. van 3 embryo´s en zwanger van 2 / 3 kindjes

Recommended Posts

Posted

Hallo lieve mensen,

ondanks het enorme verdriet om het onverwachte verlies van onze jongens hebben mijn man en ik eind april wel weer een afspraak in Brussel om een nieuwe poging te bespreken (deze start zodra wij er aan toe zijn).

Onze gynaecoloog (die weinig kennis heeft van fertilliteitsbehandelingen) heeft geadviseerd om tzt. 1 emmy terug te laten plaatsen en geen 2.

Maar wij denken juist dat we met 2 embryos meer kans hebben om zwanger te raken van een kindje.

Van de andere kant hebben we ook angst om nogmaals zo´n drama mee te maken. We worstelen er toch wel mee, volgens ons idee is de kans dat er zich 1 nestelt veel groter dan dat ze allebei innestelen.

Nu weten wij uiteraard uit eigen ervaring dat er ook een tweeling kan ontstaan uit de tp van 1 embryo, maar de kans dat ons dat nogmaals treft is wel heel erg klein...dus daar gaan we niet van uit.

Zouden de dames die zwanger zijn geraakt na de tp van 2 of meerdere embryo´s ons willen laten weten hoeveel er zich daadwerkelijk genesteld hebben?

Deze vraag gaan we ook in Brussel voorleggen echter zou ik het prettig vinden om jullie ervaringen te horen.

Bedankt alvast

Tevens wil ik jullie allemaal hartelijke bedanken voor de lieve berichten die wij sinds de geboorte en het overlijden van Lars en Nick hebben ontvangen, ik kan nog niet iedereen persoonlijk beantwoorden maar meiden, jullie moesten eens weten hoeveel jullie medeleven met ons doet.

liefs

Babeth

Posted

Lieve Babeth,

Wat zijn jullie er weer snel bij. Jeetje wat vind ik dit knap.

Ik moet nog vaak aan je verhaal denken. Zo erg.

Ik kan je enquete helaas niet invullen, maar bij ons wordt er altijd voor gekozen om 2 emmies terug te plaatsen i.v.m. mijn leeftijd.

Een keer ben ik zwanger geraakt bij terugplaatsing van 2 cryo's, maar door de vmk weten we niet hoeveel het er waren.

Ik hoop dat deze enquete jullie keuze wat makkelijker gaat maken en wens jullie heeeel veel succes toe!

X, Martha

Posted

Lieve Babeth,

Wat fijn om je actief op het forum te zien... en ook moedig om de draad weer op te pakken!

Ik deel je mening, liever dan 2 dan 1 terugplaatsen, de kans is echt groter op een zwangerschap. Bij mij zijn er steeds 3 teruggeplaatst en alleen de laatste keer was er een zwangerschap, twee innestellingen, 1 foetusje.

Veel succes en sterkte!

Liefs, Nine

Posted

Lieve Babeth,

Wil graag enquete invullen, maar weet niet welke keuze ik moet maken. Ik had tp van 3, zwanger van een tweeling, miskraam van één van de twee bij 10 weken. De andere is blijven zitten en is uitgegroeid tot mijn lieve zoon Robin.

Heel veel sterkte met de moeilijke keuze in deze moelijke tijd!

Posted

Hallo Mart en Nine

bedankt voor jullie reacties!!

Tsja er weer zijn is een groot woord hoor, maar ik probeer wel af en toe vooruit te kijken. Het is zo tegenstrijdig, ik zou het liefst meteen weer zwanger zijn maar ben ook heel angstig, we zijn nog lang niet zover hoor , eerst moet ik weer redelijk kunnen functioneren en zelfstandig het eea. kunnen / durven te ondernemen.

Juist omdat we afgelopen vrijdag dat gesprek hadden en de zaken door haar aangekaart werden drijft dit dilemma steeds maar boven.

Het ene moment denk ik, laat maar rusten, maar omdat we eind april dat gesprek in Brussel hebben wil ik wel proberen om goed dat gesprek in te gaan. Het is allemaal zo dubbel!

Ons verdriet en de pijn van het gemis heeft uiteraard de overhand, en de vraag waarom toch komt talloze keren per dag bovendrijven. Op de momenten dat we even afgeleid zijn van ons verdriet lijkt het daarna des te harder terug te komen.

liefs

Babeth

Posted

Neem er goed de tijd voor hoor! Ik begrijp je angsten heel goed en ook het gevoel zo snel mogelijk weer verder te willen.

Volgens mij is het verstandig je lichaam en geest eerst weer helemaal in balans te krijgen voor je verder gaat. Voorgesprekken zijn natuurlijk altijd goed, maar pas goed op jezelf. Zo'n klap ben je niet zomaar de baas.

Liefs,

Martha.

Posted

Hoi Babeth,

Wat goed dat je er weer bent en de eerste stappen gaat zetten om weer zwanger te worden!

Bij de eerste poging hebben wij 1 embryo laten terugplaatsen en bij de tweede poging 2.

Moeilijke keuze, maar met goed praten en luisteren komen jullie er vast wel uit.

Veel wijsheid gewenst!

Posted

Lieve Babeth,

Fijn je weer even te lezen en natuurlijk beantwoord ik je enquete! Ook wij hebben voor het duivelse dillema gestaan bij de terugplaatsing, één embryo omdat dan de kans op een tweeling héél klein is of toch twee embryo's om de kansen op een zwangerschap te vergroten. We hebben hier met diverse artsen over gesproken en de meningen liepen uiteen. Uiteindelijk hebben we bij de 2e en 3e IVF besloten om toch twee embryo's terug te laten plaatsen, hoewel een tweelingzwangerschap voor mij gezien onze historie écht niet gewenst zou zijn geweest... Het was mijn gevoel dat de doorslag heeft gegeven in deze.

Kortom, de meningen en adviezen die je zult krijgen, lopen vermoedelijk nogal uiteen. Momenteel ben ik bijna 9weken zwanger van een eenling en hebben we het eerste gesprek over het plaatsen van een cerlage gehad. Over twee weken met onze eigen gyn en dan moeten we een beslissing gaan nemen. Als ik eerlijk ben zijn wij daar wel uit. We realiseren ons terdege dat het plaatsen van zo'n bandje risico's met zich meebrengt maar voor ons gevoel halen we het risico op misgaan naar voren (zo'n bandje wordt in week 12-14 geplaatst). Want als het we niet laten plaatsen, hoe groot is dan de kans dat het tegen 20 weken weer fout loopt en dan kunnen de artsen niets meer doen...

Ik wens jullie samen in elk geval héél veel sterkte toe, neem de tijd om alle info in te winnen die nodig is, zodat jullie straks een beslissing kunnen nemen die voor jullie goed voelt!

Lieve groetjes,

Posted

Hoi Babeth,

Wat moedig dat je vooruit probeert te kijken ook al valt dat soms niet mee.

Wij hebben bij de derde poging 2 embryo's terug laten plaatsen en deze zijn dus beide blijven plakken. Bij de eerste en tweede poging hebben wij geen terugplaatsing gehad.

Heel veel succes met je beslissing!

Liefs, Jane

Guest mama tms
Posted

lieve babeth

wat kan jij alles goed verwoorden!

kan me het gemis heel goed voorstellen

en snap wel dat jullie graag weer verder willen

wij hebben bij de 1e icsi 2 emmy,s tp =geen blijven zitten

de 2e icsi 2 tp en =1 onze zoon van 2007

bij de 3e icsi 2 tp en = 2 zoontjes van 2009

maar bij jullie Nick en Lars hadden jullie 1 emmy tp toch?

volg je gevoel hierin of 1 of 2

mss kun je overleggen of een cerlage iets voor je is,bij

een volgende zwangerschap

meid ik wens jullie al het geluk toe op een gezond kindje!!!!

liefs steph

Posted

He Babeth,

Wij kregen gisteren ook weer de vraag gesteld: willen jullie 1 of 2 terug laten plaatsen? Dus voor ons ook heel actueel onderwerp en ook wij vinden het moeilijk.

Ik heb vorige keer voor de verse poging 1 terug laten plaatsen en met de 2 cryo pogingen beide keren 2. De laatste poging is gelukt.

Het is heel dubbel allemaal. Ik was super super blij dat we hadden gekozen voor 2 terug, want stel dat we hadden gekozen voor 1 en dat dat net die embryo was geweest die niet was ingenesteld... Aan de andere kant was ik ook heel blij en opgelucht om te horen dat zich maar 1 had ingenesteld. En heb ik ook wel even verdriet gevoeld over de andere, die het niet had gered.

Gisteren in het VU vertelde ze me dat 1 op de 4 succesvolle terugplaatsingen waarbij 2 embryo's zijn teruggeplaatst resulteert in een tweeling zwangerschap. 75% kans dus dat er maar 1 innestelt. 25% dat beide innestelen.

Wij zijn er ook nog niet over uit. Waarschijnlijk gaan we opnieuw voor 2 terug. Maar misschien laten we het ook wel afhangen van de hoeveelheid en kwaliteit van de embryo's. Ik weet het nog niet.

liefs,

Mariek

Posted

Lieve Babeth,

Fijn om weer wat van je te horen. Ik vind je zo dapper!

Om even op het topic verder te gaan: ik heb 1x2 embryo's laten terugplaatsen en was zwanger van 1, dat is mijn zoontje geworden. Bij de pogingen voor een tweede kindje hebben we er 2 terug laten plaatsen en ik was ook zwanger van 2 (bij 7 weken echo) maar bij de 8 weken echo was er nog maar 1. Ook die andere is niet goed gegaan, ik heb bij 12 weken een miskraam gehad.

En nu bij de laatste keer hadden we slechts 1 embryo dus viel er niet veel te kiezen.

Ik heb mij laten vertellen door de artsen dat de kans dat je zwanger wordt bij de terugplaatsing van 2 embryo's ipv 1, niet eens veel groter is... Maar ik heb toch altijd gekozen voor 2 embryo's.

Heel veel sterkte en succes! Denk nog veel aan jullie...

Veel liefs, Marije

Posted

Hoi Babeth,

Wat goed van jullie dat je vooruit kijkt.

Wij hebben ook goed moeten nadenken over de vraag 1 of 2 terugplaatsingen. Uiteindelijk hebben wij gekozen voor 2 terugplaatsingen. Helaas bleek ik maar 1 geschikt embryo te hebben, dus is het er uiteindelijk eentje geworden.

Toen wij het gesprek met de gyn hadden over het aantal terugplaatsingen heeft hij ons verteld dat van alle doorgaande zwangerschappen met 2 terugplaatsingen 75% een eenling wordt en 25% een tweeling. Er schijnt weinig verschil te zitten in het aantal doorgaande zwangerschappen als je kijkt naar 1 of 2 tp's (oftewel: het is niet automatisch zo dat je meer kans hebt bij 2 tp's).

Gevoelsmatig heb ik zelf ook het gevoel dat je een hogere kans hebt bij 2 tp's, maar volgens de gyn was dat dus niet zo.

Hopelijk heb je wat aan deze informatie... succes met jullie keuze.

Posted

Hoi Babeth,

Wij hebben een tp gehad van 2 cryo's en daar is er uiteindeijk één van blijven plakken.

Ook ik ben blij dat ik gekozen heb voor 2. Wat als ik voor 1 had gekozen en dat was precies die geweest die nu ook niet is blijven zitten??

De artsen adviseerden in mijn geval maar een tp van 1 te laten doen ivm mijn leeftijd (29) en ik had nog kansen genoeg.....

Tsja, ik ben dus blij dat ik toch heb doorgezet voor 2 maar zoals al meerdere gezegd hebben, je moet echt je eigen gevoel volgen.

Liefs, Dorine

Guest Vonnie
Posted

Lieve Babeth,

Wat zul jij in tweestrijd leven! Nog rouwen om het verlies van je zoontjes en toch alweer vooruitkijken, want je wilt zo graag een kindje. Knap dat jullie de draad van het leven oppakken. Jullie zoontjes zullen voor altijd in jullie hart voortleven.

En nu mijn antwoord op de enquete: ik heb in totaal 5 ICSI-pogingen ondergaan en alle 5 de keren zijn twee emmies teruggeplaatst. De eerste keer was direct raak, alle twee ingenesteld. Bij de tweede echo bleek echter 1 van de emmies niet meer te leven, de tweede is uitgegroeid tot onze zoon. De 3 pogingen die daarna volgden zijn alle vier mislukt, geen innesteling. De 5de poging waren alle twee de emmies ingenesteld en dit heeft geresulteerd in onze dochters.

Ik denk persoonlijk niet dat je met twee emmies substantieel meer kans maakt dan met één emmie. De kans van slagen hangt volgens mij meer af van factoren zoals de kwaliteit van de emmie, je baarmoederslijmvlies, en dan het meest ontastbare, moeder natuur....

Laat je gevoel spreken, zou je je prettig voelen bij nog een tweelingzwangerschap, geniet de afschuwelijke tijd die je nu hebt moeten meemaken? Niemand kan die keuze voor jullie maken.... Veel succes en sterkte de komende tijd!

Posted

Hoi Babeth,

Wij hebben in 2007 2 emmy´s terug laten plaatsen, omdat het matige kwaliteit was, daaruit is onze zoon geboren, we wilden nu weer 2, maar omdat het steeds toppers zijn mag dat niet van het zh en krijgen we er steeds 1 terug, je raad het al, niets blijft plakken, geklukkig mag bij de derde poging wel 2, dus dat zullen we ook zeker doen!

Heel veel sterkte en succes komende tijd!

Posted

hallo babette

Ik vind jullie ook zo dapper, ik bewonder jullie manier van doorzetten en de manier waarop jullie met het overlijden van nick en lars omgaan

In de eerste instantie wilde wij ook zeker 2 emmys geplaatst hebben ivm met de hogere die we daardoor dachten te hebben

De eerste 2 pogingen is dat ook gebeurd maar zijn mislukt dat was ook een rede voor ons om 2 emmys te willen plaatsen de derde poging is tenslotte de laast betaalde vergoeding!

maar de gyn die we nu hadden was er op tegen en wilde er 1 plaatsten

daardoor afgesproken als het matige waren er 2 te plaatsen en waren het goeie/toppers dan 1 tje.

de gyn vond de complicaties bij een evt tweeling te risicovol en daar weten jullie alles van.

Toen idd bleek dat het er 1 werd waren we een beetje huiverig "nou maar zien of dit lukt" en zie ik ben 18 weken zwanger van 1 embryo (8cellig)

dus het kan wel degelijk!

veel succes met deze beslissing

Liefs claudia

Posted

Hallo Babette,

Wat dapper dat jullie zo vooruit kijken.

Wij hebben in 2006 een IVF behandeling gehad en bij een topper zou er 1 teruggeplaatst worden maar door een miscomunnicatie tussen arts en laborant zijn er toen 2 teruggeplaatst, we hebben toen een topper en een 8 cellige embryo teruggekregen en daaruit is onze prachtige zoon geboren. Er is dus 1tje blijven plakken.

In januari 2010 hebben we weer een IVF behandeling gehad voor een brusje en zijn er 2 8 cellige embryo's teruggeplaatst helaas is geen van beide blijven zitten. Rond 10 april 2010 starten we met de 2de IVF behandeling

Heel veel sterkte en succes komende tijd!

Posted

Hai Babeth,

Ik begrijp je tweestrijd wel. Wij hebben pas de laatste 2 pogingen gekozen voor een terugplaatsing van 2 (waarvan de laatste een 'verse). We hebben altijd goede tot zeer goede embryo's gehad en toch zijn de 1e 5 pogingen (cryo, vers, cryo, cryo, cryo) steeds niet geslaagd. Het is natuurlijk moeilijk te achterhalen waarom de laatste poging wel gelukt is en geresulteerd heeft in de huidige tweelingzwangerschap.

Ik denk dat je je goed moet laten voorlichten door de arts. Wellicht is het medisch niet aan te raden om er twee terug te plaatsen omdat er dan weer een kans is op een tweeling, maar ik ben geen arts dus hij/zij moet, uit ervaring en kennis, jullie eigenlijk vertellen wat het beste is.

Aan de andere kant heb je natuurlijk je gevoel die misschien wel 'aangeeft' dat je heel graag 2 embryo's terug wil plaatsen. Het is, naar mijn idee, belangrijk dat je dan op 1 lijn ligt met je man. Jullie gaan nu weer een nieuw avontuur beginnen het zal zeker niet altijd even gemakkelijk worden. Of de behandeling nu succesvol (van 1 of 2) is of niet. Het zal jullie altijd doen denken aan de zwangerschap en herinneringen aan Lars en Nick.

Laat je dus goed voorlichten en bepreek alle mogelijkheden en maak dan samen de keuze. Lijkt me heel erg moeilijk. Hoop dat jullie snel succes hebben.

Caroline

Posted

Lieve Babeth,

We kennen mekaar danwel niet van hier, maar heb je verhaal gelezen en ook meegeleefd...

Wat een ongelooflijk verdrietig verhaal.

Ik vind het knap dat jullie vooruit durven te denken. Snap ook de moeilijkheid in keuze van één of twee terugplaatsen.

Wil je onze ervaring graag vertellen. Gezien ook jij zwanger was van een ééneiige tweeling.

Wij hebben telkens 2 embryotjes terug laten plaatsen. De 3e en 4e poging waren raak. De 3e poging was een éénling, de 4e poging bleek een drieling. één ééneiige tweeling én een twee-eiige drieling. Complex geheel...

Weet niet in hoeverre één-eiige tweelingen erfelijk kunnen zijn (dacht dat nl niet erfelijk was).

Weten jullie de oorzaak van de vroeggeboorte van Lars en Nick?

Weet nog hoe bang ik was voor een vroeggeboorte.

Snap jullie vraag heel goed, erg moeilijk....meer kansen met 2 embryo's maar nooit meer zo'n drama...

Bij ons in het ziekenhuis zeiden ze dat de kans op zwangerschap met één emmy net zo groot is als met 2. Ik heb hier soms wel m'n vraagtekens bij...denk dat je met 2 emmy's toch meer kans hebt. Of dit puur een gevoel is??? Hangt misschien ook af van de kwaliteit vd embyotjes.

Heel veel sterkte en succes met deze verschrikkelijk moeilijke keuze.

Liefs Anne

Posted

Vergeet wat...kan je enquete niet invullen...voldoe niet aan de eisen...

2 embryo's terug, zwanger van 3.

Misschien kun je het zo meenemen.

Liefs anne

Posted

Ook hier staat ene stukje met onderzoek over deze kwestie.

Mijn gevoel zegt 2 doen als het kan. Want ik denk dat de kans dan groter s dat er 1 blijft plakken. En bovendien lijkt het me geweldig om 2 kindjes in 1x te krijgen.

Maar de artsen wijzen alleen maar op de complicaties en risico's van een tweelingzwangerschap. Ze hebben het niet voor niets standaard op 1 tp gezet vertellen ze aldoor. Behalve als ik 10 jaar ouder zou zijn. (nu 28)

In mijn ziekenhuis word niets verteld over de keuze 1 of 2, want 1 is normaal. maar omdat ik er zelf over begon is het nu een discussiepunt.

Posted

Hey hallo,

Bij mijn 2e icsi zijn 2 emmys teruggeplaatst. Waarvan 1 is blijven zitten. Toch is ons kereltje na een zwangerschap van 26 weken al geboren. Helaas is hij na 32 weken overleden.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat er tuurlijk meer kans op complicaties zijn bij een tweelingzwangerschap, maar dat dat risico net zo goed bestaat bij een eenlingzwangerschap. Bovendien zijn er zat voorbeelden van vrouwen die een tweelingzwangerschap "gewoon" zonder complicaties uitdragen.

Percentages heb je uiteindelijk niets aan, als je zoiets verschrikkelijks overkomt.

Snoeske

Posted

Babeth,

bij de 2e icsi hebben we 3x2 kansen gehad en genomen. De embryo's en de eerste 2 cryo's hebben beiden geen succes geboekt. De laatste 2 cryo's hebben ons een zoontje en dochtertje (tweeling) gebracht.

Zeker bij de cryo's kon ik de gedachte niet verkroppen om er 1 zogenaamd weg te gooien als de cryo wel levensvatbaar zou zijn. Daarbij waren we al 6 jaar bezig met onze kinderwens. De arts kon zich wel voorstellen dat we er 2 wilden terug laten plaatsen, terwijl 1 wordt geadviseerd. En ja, we waren ons volledig bewust dat het wel eens een tweeling zou kunnen worden.

Iedereen heeft zo z'n eigen motivatie, maar volg vooral je eigen hart.

liefs, Stéphanie