Ga naar inhoud

Zwanger na de tp van 2 of meer embryo´s

zwanger na de tp van meerdere embryo´s  

63 leden hebben gestemd

1. 1. zwanger na de tp van meerdere embryo´s

• tp. van 2 embryo´s en zwanger van 1 kindje
    • tp. van 2 embryo´s en zwanger van 2 kindjes
    • tp. van 3 embryo´s en zwanger van 1 kindje
    • tp. van 3 embryo´s en zwanger van 2 / 3 kindjes

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
Lieve Babeth,

Weet niet in hoeverre één-eiige tweelingen erfelijk kunnen zijn (dacht dat nl niet erfelijk was).

Weten jullie de oorzaak van de vroeggeboorte van Lars en Nick?

Weet nog hoe bang ik was voor een vroeggeboorte.

Snap jullie vraag heel goed, erg moeilijk....meer kansen met 2 embryo's maar nooit meer zo'n drama...

Bij ons in het ziekenhuis zeiden ze dat de kans op zwangerschap met één emmy net zo groot is als met 2. Ik heb hier soms wel m'n vraagtekens bij...denk dat je met 2 emmy's toch meer kans hebt. Of dit puur een gevoel is??? Hangt misschien ook af van de kwaliteit vd embyotjes.

Heel veel sterkte en succes met deze verschrikkelijk moeilijke keuze.

Liefs Anne

Hallo dames

bedankt voor jullie actieve bijdrage zover!

@ Anne, bij ons waren er bij de 2de poging ook 2 teruggeplaatst en daarvan is er 1 zich gaan nestelen en heeft zich doorgedeeld tot onze een-eiige kanjers Lars en Nick. Een een-eiige tweeling is inderdaad niet erfelijk, een twee-eiige tweeling (bij een spontane zwangerschap) wel.

100% uitsluitsel kan men niet geven waarom de bevalling te vroeg begonnen was, ik had geen infecties, de baarmoederhals was niet verkort maar door het vroegtijdig breken van de vliezen (zonder verlies van vruchtwater) zijn de weeën in gang gezet en deze waren niet meer te stoppen.

De vliezen zijn naar alle waarschijnlijkheid te vroeg gebroken omdat de druk door de groei van de kindjes te groot geworden was, ze zaten samen in een vruchtzak.

Maw. als ze in de eerste 5 dagen na de bevruchting doorgedeeld waren dan had ieder kindje zijn eigen vruchtzak en placenta gehad en dan was het hoogstwaarschijnlijk niet gebeurd......

Ik ben blij dat ik er zo gereageerd is, want het is wel duidelijk dat niet iedere tp van 2 leidt tot een 2-ling zwangerschap.

het feit dat er een innesteling tot stand gebracht wordt geldt natuurlijk niet voor beide emmies.

Wat de kwaliteit betreft: onze eerste poging hadden we toppers (blastocysten) van perfecte kwaliteit, toch geen innesteling na de verste tp van eentje, bij de tp van 2 cryo´s die nog steeds van zeer goede kwaiteit waren ook geen innesteling.

Voor ons blijft het een heel dilemma, we willen tzt gaan voor een zo´n goed mogelijk resultaat (kans) , wie niet?? maar inderdaad, een drama als dit wensen we nooit meer mee te hoeven maken!

@ Celeste, hallo Celeste, inderdaad, onze gynaecologe heeft inderdaad voorgelefgd dat men bij mij bij een evt.volgende zwangerschap een cerclage kan aanbrengen. Ik begrijp jullie beweegredenen goed en ben het met je eens dat men bij 12-14 weken iets kan doen en met 20-23 weken niets.... wie weet gaan wij er ook voor tzt, mocht het nog een keer lukken. Maar ik probeer nog wat zaken op een rijtje te zetten, er is nl. bij mij niet aangetoond dat de te vroege bevalling kwam door een verzwakte of niet goed werkende baarmoedermond.

Via deze manier komen er weer genoeg vragen bovendrijven die we binnenkort weer aan onze gynaecoloog in NL kunnen voorleggen en daarna aan Brussel.

dames, ik ben iedereen erg dankbaar voor het delen van haar ervaringen en beweegredenen!!!!

wie weet vullen andere de enquete nog aan en hebben meer dames iets aan deze informatie.

liefs

Babeth

Geplaatst

Hoi Babeth,

Als ik het goed begrijp was het grootste probleem bij jouw zwangerschap de grote druk op de vliezen door hun één-eiigheid. Heb d'r toendertijd ook heel veel over gelezen...bij mij waren ze waarschijnlijk meteen na de terugplaatsing al gesplitst, ze hadden alledrie een eigen vruchtzak waardoor de kans op complicaties inderdaad kleiner was. (afgezien van het feit dat het een drieling was)

Als ik jouw verhaal zo lees, zegd mijn gevoel toch naar 2 embryo's terugplaatsen. Hoe groot is de kans dat de tweeling weer één-eiig word? Zeg dit wel héél voorzichtig...ze zeiden tegen ons dat de kans op een drieling zóó klein was....Krijg nu heel vaak de vraag: "zou je d'r weer 2 terug laten plaatsen als je opnieuw voor ivf zou gaan "....ja, wij zouden deze keuze weer maken.

Jij hebt echt ongelooflijk veel pech gehad...Ik hoop dat jullie samen tot een goede beslissing komen waar je ook samen een goed gevoel bij hebt. Na 't verlies van jullie schatten lijkt me dit een vreselijk moeilijk keuze.

Denk aan jullie!

Liefs Anne

Geplaatst

Bij ons zijn er 2 teruggeplaatst en ons meisje Maxe is blijven zitten. Ik ben ook van mening dat je kansen groter zijn bij tp van 2 emmies.

Ik wens jullie veel kracht, succes en moed.

Geplaatst

Hallo dames

gezien de uitslagen denken wij ook nog steeds dat we bij een volgende poging voor 2 embryos gaan maar goed, wellicht veranderen we alsnog van mening na contacten met diverse artsen.

Maar gezien de huidige enquete is de zijn er beduidend meer innestelingen van 1 dan van 2 na een dubbele tp.

Anne, mij is jullie situatie niet geheel duidelijk, begrijp ik het nu goed dat ja de laatste poging in eerste instantie zwanger was van 3 kindjes maar is er 1 overleden of zeer vroeg gestopt met groeien? omdat in je handtekening vermeld staat tweeling geboren.

Sorry als ik het helemaal mis heb hoor

groetjes

Babeth

Geplaatst

Hee Babeth,

Je hebt het goed gelezen hoor. Eén van onze kindjes is overleden vanwege vroegtijdig gebroken vliezen. Wij hadden het 'geluk' dat alledrie de kindjes een eigenvruchtzak hadden. Anders was er voor de andere geen redden meer mogelijk geweest.

Wat een prachtig kaartje heb je voor ze laten maken zeg...

Liefs Anne

Geplaatst

Inderdaad een mooi kaartje, Babeth!!

Ook heftig wat jij meegemaakt hebt, Anne.

Ik ken ook iemand die in verwachting is/was van een drieling. 1 van de drie is half maart al geboren. En de andere 2 zitten nog in haar buik. Ik wist nooit dat dat kon....

Babeth, veel sterkte en kracht gewenst.

Ook al ken ik jullie niet; ik denk vaak aan jullie.

Liefs,

Marli

Geplaatst

hallo dames

Marli, bedankt, we hebben er vele reacties op gekregen, het voelt goed, dwz. dat we op deze wijze aan iedereen hebben laten weten dat ze geboren en helaas overleden zijn.

Anne, nu is het helder, heel erg dat er bij jullie 1 kindje tijdens de zwangerschap overleden is en heel mooi dat er 2 gezond op de wereld gezet zijn.

Is de tweeling die de zwangerschap goed doorgekomen is een-eiig? Lijkt me met name voor een een-eiige tweeling vreselijk als er 1 kindje overlijdt.

Bij ons kon er inderdaad geen kindje gespaard worden, we hgebben het wel even gehoopt maar het was overduidelijk dat dat niet ging.

lieve groeten

Babeth

Geplaatst

Hoi Babeth,

De tweeling lijkt 2-eiig, verschillende kinderen. Om het zeker te weten zou 'n dna test nodig zijn....maar om eerlijk te zijn hebben we het helemaal gehad met alle ziekenhuizen. Na jaren docteren nu rust. Vind het ook een heel naar idee dat één van de twee een deel vanzichzelf kwijt is...hoop dat hij hier in de toekomst geen hinder van ondervind.

Ik hoop van harte dat jullie volgende poging gaat slagen....na alle ellende die jullie hebben doorgemaakt is 'de rust' jullie ook zéér gegund!

Liefs Anne

Geplaatst

Hallo Anne

Ik kan me voorstellen dat jullie de ziekenhuizen helemaal beu zijn!!! er op vertrouwen dat jullie mannetje er geen hinder van zal ondervinden, gelukkig heeft zijn er nog 2 kindjes om hem heen en hoeft zich geen moment alleen te voelen.

Rust.. wat een woord he, met de tijd zal dat gevoel van rust wellicht gaan komen, nu heb ik geen moment van rust in mijn lijf of in mijn hoofd.

Ben blij met dit forum en met het lotgenotencontact.

lieve groeten

Babeth

Geplaatst

ben nu zwanger, heb tp gehad van 2 topemmies en hoop ook dat er 2 beebs zitten, moet dit nog wel f fafwachten heb over 3 weken de echo zal dan de enquete goed invullen

Gast nataschaj
Geplaatst

ik heb 2 cryo's terug laten plaatsen en we zijn ook zwanger van een tweeling ik heb dus ingevuld 2 teruggeplaatst en 2 gepakt

xx

Gast nataschaj
Geplaatst

och wijfie zie dat je de twin verloren ben me nekharen gaan overeind staan dat gun je niemand toe pfff meid veel sterkte en hoop dat je ind op een dag je rust vind en respect voor je dat je doorgaat echt waar .

dikke knuffel van mij

Geplaatst

Ik twijfel over mijn reactie, omdat het wellicht geen geruststellende is. Maar het maakt de overweging(en) denk ik wel completer.

Het hoofd van het ivf centrum van het VUMC gaf onlangs aan dat ze denken dat meerdere emmy's in je buik ook nadelig op elkaar kunnen werken (vrijkomen van lijkstoffen -sorry klinkt eng, maar was wel zijn woordkeuze- indien er 1 is afgestorven bijv.) Was voor hun een extra reden om eerder minder dan meer te doen.

Babette, veel sterkte en succes met jullie keuzes. Dapper dat jullie alweer in het zadel zitten. Kan me zo voorstellen dat de wens alleen nog maar groter (concreter is) nu!!!

Geplaatst

Hallo Miki

bedankt voor je reactie, die redenatie is op zich niet vreemd maar wat ik tot op heden begrepen heb is dat als het in het begin mis gaat met 1 van de kindjes (vruchtjes) het min of meer weggeduwd wordt door de ander en het gestopte embryootje mee afkomt met de bevalling.

Maar toch gaan we dit ook voorleggen aan Brussel, moet zeggen dat de gynaecoloog waar we bij lopen hier niets over gezegd heeft.

Het klopt precies dat de wens alleen maar sterker geworden is, voor mijn gevoel hebben we aan het ouderschap mogen "snuffelen". Maar we zijn er nog niet hoor, het zijn allemaal maar gesprekken, het voorbereidende werk zeg maar. We weten echt nog niet wanneer we echt weer gaan starten....

Jij heel veel succes met je 2de fm, lijkt me ook weer heel heftig / beladen zo´n 3de poging.

groetjes

Babeth

Geplaatst

Hoi Babeth,

Jullie kijken vooruit, hartstikke mooi!

In de tijd tussen nu en de behandelingen zullen er ongetwijfeld nog veel gesprekken zijn, tussen jullie en medici, vrienden, kennissen en elkaar.

En dat is ook goed. Zoals gezegd, is het niet niks wat jullie hebben meegemaakt.

Zoals Mariek zegt, is de kans op een tweeling na een tp van 2 embryo's, als daar een zwangerschap uit komt, 25%.

En dat blijkt ook wel zo'n beetje uit de cijfers van je enquete tot nu toe.

(44 zwangerschappen waarvan 10 tweelingen)

Er zijn er ook die een tp van 2 hebben gehad waaruit een 3-ling is ontstaan. Ook belangrijk gegeven om mee te nemen.

Maar er zijn vele malen meer terugplaatsingen waar helemaal geen zwangerschap uit komt.

Onze keuze is altijd 2 terugplaatsingen geweest.

In totaal hebben we 4x2 tp's gehad, en ben ik 1 keer zwanger geraakt en we hebben daar 1 zoontje van.

Ik wens jullie heel veel succes met jullie behandelingen etc.

En ook met het verwerken van jullie verdriet om Lars en Nick.

Geplaatst

Hallo Christine

bedankt voor je reactie. We beseffen ons inderdaad dat er ook een 3-ling uit voort kan komen, dat had bij ons net zo goed nu het geval kunnen zijn, bij de poging waar Nick en Lars uit ontstaan zijn waren ern ook 2 embryootjes teruggeplaatst, eentje nestelde zich niet en de andere is zich gaan doordelen..

Maar wat dat aangaat zijn we heel realistisch, de kans op een een-eiïge tweeling is 0,1%, wij hebben het mee mogen maken, hoe groot is de kans dat dat nogmaals gebeurt....

Net als ieder ander die met vruchtbaarheidsproblemen te kampen heeft willen we iedere kans die we hebben zo goed mogelijk benutten, gevoelsmatig blijf ik bij een tp van 2, ik krijg ook van iedereen om mij heen te horen dat ik echt bij mijn gevoel moet blijven en dat ik daar echt op kan vertrouwen maar moet zeggen dat er ook wel een klein beetje angst zit, de kans op een twee-eiïge tweeling is inderdaad ongeveer 25%...maar ja, alles wat ons overkomen is had een veel kleinere kans:

* dat de man zo´n slecht zaad heeft (zonder gevonden oorzaak), verwijzing Tese maar in Brussel bleek dat gelukkig niet nodig!,

* dat er uit 1 emmie een tweeling ontstaat ( 0.1 % )

* dat de doordeling op een dusdanig moment is (tussen dag 5 en 8) waardoor ze samen in een vruchtzak zitten en de placenta delen ( komt slechts bij 1 op de 10 een-eiïge tweelingen voor)

*dat de vliezen zo vroeg breken....dit is zeer waarschijnlijk het gevolg van het voorgaande.

Tijd tijd tijd...komt tijd komt raad wordt gezegd, ik hoop het.

Gelukkig hebben we veel gesprekken en de kans om vragen te stellen etc.

Lieve dames, jullie moesten eens weten wat jullie reacties voor mij maar ook mijn man betekenen

bedankt!!

liefs

Babeth

• 1 jaar later...
Geplaatst

Hoi babeth, ik zie dat jullie overwegen om weer de mmm in te gaan. Spannend weer. Ik ben even nieuwsgierig...maar kan dat zo snel na de geboorte van jullie dochtertje? Dit ivm hormonen ed.

Ik kan je niet helpen met het maken van een beslissing aangezien ik zelf nog niet in die situatie heb gezeten. Wij hebben tot nu toe altijd 2 terug laten plaatsen. Hoewel ik daar bij de eerste icsi nog terughoudend over was ivm eventuele complicaties die kunnen optreden en het feit dat mijn broer een tweeling heeft en ik van dichtbij heb mogen meemaken hoe intensief dat kan zijn. Mijn vriend heeft altijd geroepen dat hij graag een tweeling zou willen (maar goed het is niet zijn lijf hè ;-)). Maar na die eerste poging was ik al om en nu denk ik...ik zou zo blij zijn met een zwangerschap dat twee me ook geweldig lijkt. En in dusseldorf hebben ze gezegt dat de kans wel iets groter wordt bij tp van twee dat er in ieder geval eentje blijft plakken.

Gaan jullie nu verder in Brussel? Ik dacht dat jullie jullie laatste poging in dd hadden gedaan.

Ik hoop dat jullie een goede beslissing kunnen nemen. Luister naar jullie eigen gevoel! En wie weet wat de artsen nog voor adviezen hebben.

Geplaatst

hallo Twinklestar

op een bepaald moment is dit topic weer naar boven gekomen, mijn berichten zijn al weer oud....

we hebben de laatste behandeling in DD gedaan en daaruit is onze dochter geboren, na een tp van 2 embryos!!! We vonden het doodeng en gaven echt op het laatste moment (10 minuten voor de punctie) het aantal door. Reden dat we toch voor een tp van 2 gingen was omdat ze in DD embryos als erg vroeg tot cryo omdopen, zij mogen volgens de wet daar geen embryos 2 dagen of langer laten doordelen en daarna pas invriezen. ik had een tp van 2 stuks öp dag 2 en de een was 2-cellig en de anderr was 5 cellig.

Uit deze behandeling hebben we nog 5 cryootjes.

Een ding is zeker, zodra we deze gaan laten terugplaatsen, dan per stuk, absoluut.

Omdat ik natuurlijk bevallen ben zou ik direct weer zwanger mogen worden volgens het zkh maar voorlopig zijn we er echt nog niet aan toe.

Nu we de zorg voor Imke hebben bedenk ik me ook weleens jeetje, wat zou dat pittig geweest zijn met 2 tegelijk maar meteen denk ik dan ook, je weet niet beter en je zal je er wel op aanpassen.

Ik zie dat jullie nog 2 cryootjes hebben, ik wens je alvast onwijs veel succes meid!

groetjes

Babeth

Geplaatst

Ah, het is een oud topic! Ik vond het al zo snel ;-). Eerst lekker genieten van jullie kleine meisje en je lichaam laten herstellen van de zwangerschap. Al kan ik me wel voorstellen dat als je in de mm zit je sneller doorgaat Voor een tweede aangezien je weet hoe lang het kan duren.

Wij hebben inderdaad nog twee cryo's. Vrijdag weer naar dd voor een echo. En dan waarschijnlijk ergens die week erop een tp (mits ze goed ontdooien).

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden