Ga naar inhoud

ICSI eigen cyclus

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Missd, bij een eigen cyclus behandeling wordt er het eitje gepakt die net die maand aan het groeien is. Het voordeel is dat je veel minder hormonen nodig hebt maar de kans dat er iets misgaat is veel groter.

Ik ben geboren met een aangeboren hartafwijking en mag daarom niet teveel hormonen binnenkrijgen. Op advies van de cardioloog mogen we dus alleen maar eigen cyclus behandelingen doen. We gaan gewoon dus maar door. We hebben geen keus... Wij zijn in ieder geval erg blij dat deze behandelingen er zijn anders was het voor ons al over en uit geweest... We gaan eerst nog maar stug door.

• Reacties 5,1k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Hoi MissD,

ICSI eigen cyclus houdt in dat die ene eicel die er normaal groeit per maand wordt ondersteund door hormonen. Het houdt eigenlijk in het kort in dat ze alleen wat met die ene eicel doen die maand. Je spuit veel minder hormonen dan bij een hyperstimulatie en dat scheelt natuurlijk. Je spuit gemiddeld zo'n drie dagen hormonen.

Je hebt al wel kunnen lezen in dit topic wat er zoal fout kan gaan bij de eigen cyclus. Het heeft voor en nadelen. De voordelen zijn dat je veel minder hormonen spuit en dat is toch minder belastend voor je lichaam. Wat ook een voordeel is (voor sommigen) is dat de kans op meerlingen kleiner is, omdat je maar één embryo teruggeplaatst krijgt.

De nadelen zijn dat als er iets mis gaat bij de behandeling, bijv: Geen bevruchting, vroegtijdige eisprong, eicel komt bij de punctie niet mee, je poging ook gelijk voorbij is. Wat ook een nadeel is is dat je veel vaker naar het ziekenhuis moet voor echo's. Dit alles bij elkaar maakt het mentaal heel zwaar.

De ec. behandeling wordt aangeboden door het UMCG, het enige ziekenhuis in Nederland die de eigen cyclus behandeling doet. Als je jonger bent dan 35 jaar en je een normale regelmatige cyclus hebt dan kom je voor deze behandeling in aanmerking. Je mag 'm 6x doen en dat staat gelijk aan 1x hyperstimulatie.

Dus als de eigen cyclusbehandeling niet lukt, heb je nog twee hyperstimulatie behandelingen over.

De punctie gebeurt zonder verdoving omdat ze maar één eiblaasje hoeven aan te prikken. Het is pijnlijk maar te doen.

Bij de hyperstimulatie moet je veel langer spuiten met de bedoeling zoveel mogelijk eicelllen te krijgen en is meer belastend voor het lichaam.

De kans op bevruchtingen is natuurlijk wel groter omdat je meer eicellen hebt die bevrucht kunnen worden.

Bij deze behandeling hou je als je geluk hebt ook een aantal cryo's over dus meer kansen.

Als je punctie krijgt is dat met verdoving omdat er veel meer eiblaasjes aangeprikt moeten worden.

Ik hoop dat deze uitleg een beetje duidelijk is.

Mocht ik nog wat vergeten zijn meiden, vul gerust aan!

Liefs Ansje

Geplaatst

yvonne heel veel sterkte laat de moed je niet in de schoenen zakken ik vind het zo k*t voor je .

ja ansje heeeeeeeel veel werk wij huren de boederij van mijn vader we hebben alles gelijk verloers dat is wel lekker maar wat een werk ik wil nooit weer zo'n groot huis haha in en om het huis de thuin is twee voetbal velden bij elkaar.ik blijf hier denk ik ook niet mijn hele leven wonen ten zei we bed en brackvest of hoe je dat ook schrijft gaan beginnen.

ik ben heel positief als het etje maar bevrucht is.

iedreen heel veel succes

liefs jessica

Geplaatst

Dag dames,

Sissy, wat enorm spannend, ik hoop dat je morgen goed nieuws krijgt en dat je een terugplaatsing krijgt, heel veel succes.

Jessica, fijn dat je weer wat positief nieuws hebt gekregen. Kan me voorstellen dat je daar weer energie van krijgt voor nieuwe poging, veel succes.

Yvonne, wat erg dat het niet gelukt is!

Ben idd opgelucht dat we weer ergens naar toe kunnen leven. Brief lag al in de bus toen ik thuis kwam! Gelukkig waren ze heel aardig over de telefoon en niet geirriteerd. Heb nog nooit zo'n zin gehad om ongesteld te worden! kunnen we snel na de bijeenkomst starten.

Fijn weekend! en morgen niet te veel poetsen he, rustdag. Allemaal dames met nesteldrang hier (heb vorige week ook hele huis aan de buitenkant gedaan)! :quiltbeat:

Groet Karin

Geplaatst

Hoi meiden,

gelukkig positief nieuws voor ons vanmorgen. We werden gebeld voor een afspraak voor de terugplaatsing! Ze hadden een mooi 5-cellig embryo. Inmiddels is die bij mij geplaatst en zit ik dus nu ook op het bekende wachtbankje. Morgen over 2 weken mag ik testen. Duurt dus nog wel even. Ga proberen flink wat afleiding te zoeken.

Yvonne: wat k... dat je weer een negatieve test hebt zeg. Heel veel sterkte met deze teleurstelling.

Liefs,

sissy

Geplaatst

@ansje.. bedankt voor de uitleg.. ik zit dan volgens mij helemaal niet goed, want bij mij hebben ze meerdere eitjes weg geprikt tijdens de punctie en niet maar 1.. dus dan heb ik gee icsi in eigen cyclus???

ahahahaha..

ik heb trouwens vanochtend de eerste ovulatie test gedaan en er kwam een licht streepje dus misschien issie morgen ochtend al goed te zien, dan kan ik het ziekenhuis bellen en dan 5 dgen later terugplaatsing.. word dus weer allemaal spannend..

iedereen op t wachtbankje.... succes met wachten :)

alle andere.. ook succes :)

ciaooo

Geplaatst

Goedemorgen dames,

Sissy, wat ongelooflijk spannend. Is het traject je tot nu toe beetje meegevallen (punctie/terugplaatsing etc.)?

Heel veel succes, zal heel hard voor je duimen!

Groet Karin

Geplaatst

Sissy, wat een goed nieuws zeg! Nu zit je in de wachtweken. Het moeilijkste en spannendste van de hele behandeling. Nu kun je niets anders meer doen dan afwachten. Ik las al dat je afleiding gaat zoeken, heel verstandig! Het zal je goed doen in deze slopende tijd!

MissD, nee dan heb jij wel hyperstimulatie, maar blijf gerust meeschrijven hoor!

Yvonne, kun je deze zoveelste teleurstelling wat verwerken? Bah wat is dit moeilijk,. jullie hebben toch al een aantal keren een terugplaatsing gehad?

Waarom blijft het dan niet zitten he? Dan ben je elke keer zo ver gekomen en dan toch weer die teleurstelling.

Ik merk het bij mezelf dat ik het zwaarder had toen ik na een terugplaatsing ongesteld werd dan nu ik hoorde dat er geen bevruchting was. Dat is ook moeilijk en ik heb ook zeker wat tranen gelaten, maar dat is ook meer omdat we nog maar 2 ec. behandelingen krijgen.

Nu heb ik niet die killing wachtweken, ik weet 100% zeker dat ik deze maand niet zwanger ben en gek genoeg geeft dat ook een stukje rust.

Liefs Ansje

Geplaatst

hey yvonne en ansje wat k*t zeg jeetje mina heel veel sterkte

die in de wacht weken zitten toi toi toi ik zal voor jullie duimen

ik kan ook niet wachten tot in ongie ben haha normaal geen last van.

min neefje is door joehoe we zijn zo blij voor hem we hebben van 8 uur s'morgens tot 22.00 uur gezeten uit eindelijk was de moeite waard popstrars we komen er aan haha.

liefs jessica

Geplaatst

Hoi Dames,

Wel even wennen hoor nu het allemaal vernieuwd is op dit forum.

Hoe gaat het met jullie allemaal?

Hier gaat het goed, ik verwacht elk moment mijn menstruatie en dan kunnen we weer van start.

Liefs ansje

Geplaatst

Dag dames,

Het is hier idd errug rustig. Geen nieuws is goed nieuws?

Volgens mij allemaal aan het wachten, op verschillende dingen ...

En Ansje, is de visite al gekomen?

Het forum is idd even wennen, moet nog even de handigheden vinden.

Wij mogen deze week eindelijk naar de voorlichting, ben erg benieuwd.

Groetjes Karin.

Geplaatst

He meiden,

echt even wennen he, dat nieuwe forum. Voor mij is het inderdaad ook nog steeds wachten, dus heb niet echt nieuws. Merk wel dat ik heeeel erg moe ben de afgelopen twee weken en me niet echt fit voel. Zal wel een bijwerking zijn van de pregnyl. Gelukkig is de eerste wachtweek inmiddels voorbij. Hopelijk gaat de tweede week sneller.

@Karin: wat fijn dat je deze week naar de bijeenkomst kan. Ik vond het echt een goede en prettige bijeenkomst. Alles werd duidelijk uitgelegd en je kon alles vragen. En dan mag je daarna gaan beginnen, ga ik vanuit?! Kom je een beetje gunstig uit met je cylcus. Ik werd toen direct die zaterdag erop ongesteld, dus kon snel beginnen.

liefs,

sissy

Geplaatst

Joehoe Dames,

Vandaag ben ik eindelijk ongesteld geworden! Werd ook wel tijd, was een paar dagen te laat.

Ik denk echt dat mijn lichaam wat van slag is door al die hormonen.

Morgen bel ik het ziekenhuis weer en gaan we er weer voor!

Sissy, wat spannend die wachtweken, maar gelukkig heb je de eerste week er nu op zitten.

Hoe vind het het tot zover gaan? Vallen de wachtweken je mee of tegen?

Karin, ik vond de voorlichting ook heel prettig. Er wordt echt de tijd genomen voor je en ze leggen alles heel duidelijk uit.

Als je nog geen ervaring hebt met hormonen spuiten, geven ze je ook een prikinstructie.

Succes en laat je even horen hoe het geweest is?

Liefs Ansje

Geplaatst

hey dames

ja ik moet ook wenen aan de nieuwe site wel mooi geworden trouwens.

karin ik vond de voorlichting ook heel leuk en de prik in struchties ook had niet gedacht dat te durfen

succes met je behandeling en hopen dat je snel mag beginnen.

sissy spannend jo die wacht weken die slopen je maar ik zal ook heel hart voor jou duimen.

ansje joehoe je mag weer van start succes,

hier gaat alles rustig zijn gangetje zijn het weekend lekker weg geweest was super,

en u wachten op mijn menstuatie dan kan ik ook weer beginnen.

iedreen een fijne avond.

liefs jessica

Geplaatst

Ik had eigenlijk wat vraagjes over ICSI in eigen cyclus.

Is het dan zo dat je niet al die hormonen en andere medicijnen hoeft te gebruiken?

Mijn man vind namelijk de medicijnen wat heftig.

En klopt het dat ze ICSI in eigen cyclus alleen in het umcg doen?

Geplaatst

hey sneeuwitje

Je krijgt wel wat hormonen ik kreeg Gonal-F en certotide en als je voor puchtie moet komen pregnyl.

Het gaat er om dat je eitje iets sneller groeit.

En ja umcg is de enige die dat doet in eigen cyclus.

en als je je en typ mag geven haal het voor het spuiten even uit de koelkast dat voelt het minder koud.

en de ene moet je goed in wrijven dan gaat die niet zo jeuken dat is niet die pen maar die andere weet zo niet welke haha

heel veel succes met je behandeling

liefs jessica

Geplaatst

Hoi sneeuwitje, toevallig heb ik ergens verderop in dit topic uitleg gegeven over eigen cyclus behandeling. Je gebruikt dus wel hormonen maar veel minder dan bij de gestimuleerde behandeling. Weet je al waar jullie voor in aanmerking komen? Ik wilde trouwens even je site lezen, ik kom er wel op maar kan verder niks lezen...ik krijg alleen startpagina te zien.

Minoes hoe is het? Weet je hoe lang het duurt voor je weer ongesteld moet worden?

Ik hoop voor je zo snel mogelijk, kunnen jullie ook weer van start.

Karin hoe was de bijeenkomst?

Sissy nog drie dagen.....het wordt steeds spannender!

Liefs

Geplaatst

Hai dames,

hoe is het?

Karin: hoe was de bijeenkomst gisteren? Alles duidelijk uitgelegd? En nu wachten op je menstruatie zeker zodat je ook kan gaan starten? Spannend. Het is mij tot nu toe gelukkig meegevallen. Eigenlijk vind ik de laatste week het zwaarst. Dat wachten duurt echt lang en ik reageer volgens mij best wel op de hormonen. Dus ik voel me heel moe, heb rugpijn, ben bij vlagen misselijk enz...

Ansje: heb je al weer een eerste afspraak staan bij het UMCG? Ik hoop echt dat het deze keer nu wel gaat lukken. Ik ga zeker voor je duimen.

Minoes: en jij ook nog aan het wachten op je menstruatie?

Het wachten valt mij nu wel zwaar hoor. Had gisteravond een behoorlijke dip en toen kon ik ook niet eens op het forum... Dubbele pech. Anders kon ik het mooi even van me afschrijven. Vandaag gaat het wel iets beter. Het maar wat afleiding proberen te zoeken. Ga straks nog even met manlief en vrienden naar de bios. Gewoon even een domme komedie kijken, is wel even lekker nu.

Maandag mag ik testen. Testten jullie ook altijd pas op de officiele testdag of ook al eerder? Of waren jullie al voor de testdag ongesteld geworden? Ik merk dat ik sinds gisteren ook heel erg op mijn lijf aan het letten ben of ik weer ongesteld word. Vorige maand begon het op zaterdag en ik ben eigenlijk altijd heel regelmatig. Dus komt het dan morgen? Of zorgt de pregnyl er ook voor dat je menstruatie later op gang komt?

Sorry, beetje lang verhaal geworden met veel vragen. Jullie merken wel dat er veel in mijn hoofd zit.

liefs en goed weekend voor allemaal,

sissy

Geplaatst

Hey dames

sissy volgens mij word je eerder ongie maar weet ik niet zeker ik was op de test dag nog niet ongi maar wel zwanger.

ansje geen idee wanneer ik ongie word afwachten dur

fijn weekend liefs jessica

Geplaatst

Hoi Dames!!

Minoes, nog even afwachten dus.....hopelijk duurt het niet al te lang meer.

Sissy, ik werd altijd keurig op mijn testdatum ongesteld waardoor testen dus niet meer nodig was. Het is bij iedereen anders denk ik, het ligt er denk ik ook aan hoe lang je cyclus normaal gesproken is. Ik weet niet of de pregnyl je menstruatie tegen kan houden. Tegen mij zeiden ze dat eerder testen geen zin heeft omdat je dan nog pregnyl in je lichaam hebt en je dan vals positief kan testen. pfoe dat vond ik best moeilijk hoor, maar ja ik hield me er toch maar aan want anders is de teleurstelling wel erg groot als ie later toch negatief blijkt.

De tweede wachtweek is inderdaad het zwaarste, je voelt van alles in je lichaam en zwangerschapsklachten schijnen een beetje hetzelfde te zijn als klachten voor een naderende menstruatie. Het is dan wel erg moeilijk om er niet mee bezig te zijn.

Ik hoop dat je maandag een positieve test hebt!! We duimen voor je!

Ik moet volgende week zaterdag weer naar het ziekenhuis. Poging 5 alweer.

Dames, fijn weekend!

Liefs Ansje

Geplaatst

Goedemorgen dames,

nog 1 nachtje en dan mag ik officieel testen. Vanmorgen toch maar een test gedaan. Ik kon het echt niet laten. En die was positief! Maar ja, waar komt dat door? Restje pregnyl of toch een zwangerschap? Ik moet gewoon echt nog een dag afwachten. Ik voel niet mijn gebruikelijke ongi-klachten en wel allerlei andere dingen. Dus ja, ik vind het heel spannend allemaal. Zou het dan zomaar de eerste keer al lukken? Dat kan ik bijna niet geloven.

Ansje: jij gaat zaterdag dus weer starten. Hoop zo dat het deze keer goed gaat komen.

Karin: weet jij al wanneer jij ongeveer kan starten?

Fijne zondag allemaal. Ik heb een dag van mijn popkoor, dus ben de hele dag aan het zingen. Goed voor de afleiding....

liefs,

sissy

Geplaatst

sissy wat spannend. Ik hoop het zo voor je.

Wij zijn ook weer gestart. Prognova ingenomen. Nu 27 sept echo en als het goed gaat 1 okt cryo tp.

Ik hoop zo dat het lukt. We hebben er maar eentje.

Geplaatst

hey sissy81

Supper man ik feliciteerd je gewoon als die vet positief is ben je gewoon zwanger als je een licht streepje dan is en meestal pregnyl dus joehoe ik had ook ongie krampen maar was ook zwanger.

Raba heel veel succes met je behandeling hoop dat het lekker blijft zitten

liefs jessica

Geplaatst

Ohh, Sissy, ik hoop toch zo dat ie morgen ook nog positief is.Dat zou toch geweldig zijn? Na de eerste terugplaatsing direct zwanger!

Natuurlijk kan het nog pregnyl zijn maar als je een donker streepje hebt dan lijkt me toch dat je zwanger bent.

Ja ik mag zaterdag weer van start. Ik moet zeggen dat ik er nog niet erg mee bezig ben. We zijn al druk bezig om een vakantie te boeken voor volgend jaar(vroeg he? haha). We gaan voor het eerst sinds jaren weer eens naar de zon en daar heb ik toch zoooo'n zin in. Binnenkort gaan we nog een lang familieweekend weg. Allemaal leuke dingen in het vooruitzicht dus. Dat helpt wel dat ik me even op wat anders kan richten.

De laatste maanden was ik alleen nog maar bezig met het wel/niet zwanger worden, het beheerst dan zo je leven dat is niet altijd leuk. Heel vermoeiend ook en ik merkte dat ik mezelf niet was. Op dit moment zit ik eigenlijk wel goed in mijn vel en daar kan ik toch zo van genieten. Het kan volgende week ook zo weer anders zijn dus ik probeer heel bewust te genieten op de momenten dat het wel goed met me gaat.

Karin, hoe gaat het met jou? Wanneer mag jij van start?

Hoe is het met de andere meiden verder?

Fijne zondag, liefs Ansje

Geplaatst

Dag dames,

Sissy wat enorm spannend, ik hoop dat het definitief positief is. Direct de eerste keer, dat geeft mij ook moed!

Ansje, fijn dat je weer een poging mag doen. Kan me voorstellen dat het hele traject je leven wat gaat beheersen, goed dat je gewoon doorgaat met leuke dingen plannen.

Jessica, voel jij je weer wat beter? Ben je weer aan het werk? ik hoop dat het de goede kant op gaat.

Wij hebben idd afgelopen donderdag de bijeenkomst gehad. Vond het interessant, alles stap voor stap uitgelegd. Wat een circus met die medicatie! We hebben een proef prik gezet en dat ging goed. Het duurt nog even voordat ik weer ongesteld wordt, als het goed is begin oktober.

Vandaag zijn we 2 jaar getrouwd, vanaf morgen ga ik (net als twee jaar geleden) stoppen met roken met de hoop op een spoedige zwangerschap!

Fijne dag allemaal

Groet Karin

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden