Jump to content

Afc (Antrale Follikel telling)

Recommended Posts

Posted

Hoi, ik heb een vraagje. Ik krijg in augustus een echo waar ze een Antrale Follikel telling gaan doen in het UMC. Nu hebben ze daar het beleid dat als er 7 of minder follikels worden gevonden er geen IVF wordt gedaan bij vrouwen vanaf 41 jaar. Ik dus. Heeft iemand van jullie hier ervaringen mee? Weten jullie of er klinieken zowel in nederland als buitenland zijn die een ander beleid hanteren? Dus wel bij 7 of lager en boven de 41 jaar IVF doen? Ik hoor graag van jullie

Groetjes

Sas

Posted

ik weet niet hoe het met de leeftijd zit maar ik weet dat ze in het VUmc ook vrouwen met weinig follikels behandelen dus misschien een tip? anders misschien Dusseldorf (kan i.c.m. een plaatselijk ziekenhuis voor de echo's)

Posted

Hoi,

Bij ons (Amphia Breda) wilden ze bij 8 follikels spreiden, helft ICSI / helft IVF, het waren er de laatste 2 pogingen minder dan 8, dus allemaal ICSI. In Rotterdam zijn ze minder flexibel, heb ik gehoord. Ik weet niet of het waar is, maar dit geeft al aan dat er verschil is in de ziekenhuizen. Ga het anders na, zoek alle IVF ziekenhuizen op en bellen. Je mag je in een ander ziekenhuis inschrijven volgens mij.

Succes!!

Posted

Hoi Sas,

Ik ben onder behandeling geweest in het Jeroen Boschziekenhuis in 's-Hertogenbosch. Bij de eerste ivf, had ik 3 follikels (eerste echo 5, uiteindelijk 2 eitjes), bij de 2e ivf maar 1 follikel (die behandeling hebben we afgebroken). Bij de 3e behandeling had ik 1 "grote" follikel en 2 hele kleintjes, waar uiteindelijk 3 goede eitjes inzaten.

Uit de onderzoeken voor de behandelingen was gebleken dat mijn FSH-waarde hoog was (>30). Dus dat ik waarschijnlijk moeilijk te stimuleren zou zijn, was vooraf bekend. Na de eerste behandeling kregen wij door het resultaat ook het advies om niet verder te gaan. Omdat ik het na 1 poging nog niet op kon/wilde geven, hebben zij toestemming gegeven om het toch nog 'n keer te proberen. Dus op ons verzoek! Ik was toen 39 jaar. Helaas is het bij ons niet gelukt en heb me daar inmiddels bij neer gelegd (voor zover dat mogelijk is). Wij zijn sinds kort gestart met het eiceldonatie-traject.

Ik weet niet wat het exacte beleid is wat betreft 40+ers in 's-Hertogenbosch, maar ik weet wel uit ervaring dat het een behoorlijk progressief ziekenhuis is. Je zou eens kunnen informeren.

Heel veel succes,

Elsje

Guest Shanna42
Posted
Weten jullie of er klinieken zowel in nederland als buitenland zijn die een ander beleid hanteren? Dus wel bij 7 of lager en boven de 41 jaar IVF doen? Ik hoor graag van jullie

Groetjes

Sas

Hoi Sas, wij "lopen" in Dusseldorf en bij mijn ICSI poging had ik op de echo 5 eitjes, en bij de punctie waren er 3 goed, gewoon doorgegaan, daar is ook nooit iets van gezegd. Daar plaatsen ze indien mogelijk er ook 3 terug, meer kans.

Groeten van Shan

Posted

hoi Shan,

Dank voor je bericht. Ik heb net een mail van dr Scholtes terug gekregen. Hij adviseert een AMH bepaling en geeft aan dat hij op basis van mijn informatie denkt dat het probleem aan de vrouwelijke kant ligt en een AMH bepaling een goede optie is.Verder geeft hij aan dat hij het jammer vind dat er al zoveel tijd verloren is gegaan en dat hij met het zaad van mijn vriend( wat slecht is) nog wel wat kan.

Wij gaan morgen met vakantie maar het plan is wel om dan zsm een consult bij hem te doen. Dit biedt weer wat perspectief.

Ik begrijp dat het helaas bij jullie niet goed gegaan is. Wat naar,ik leef met jullie mee.

Groetjes

Sas

Guest Shanna42
Posted

Hee Sas jouw verhaal klinkt mij wel een beetje (veel) bekend. Ik heb (ook) een hele lage AMH waarde, en mijn vriend heeft bij zijn geboorte een testis niet ingedaald gehad en dit kan slecht zaad geven. Daarom hebben wij Picsi in Icsi gedaan in DD, met nog poollichaamonderzoek erbij, omdat ik 42 ben, kan de kwaliteit van de eitjes slecht zijn, dit voorkomt terugplaatsing van een eitje met een chrom.afwijking (wij hadden bij de punctie dus 3 eitjes waarvan 2 met een afwijking, en 1 goede is teruggeplaatst). Helaas is die niet blijven zitten, nu gaan we na een spontane zwangerschap die in een miskraam is geeindigd, nog een laatste poging doen. Afgelopen woensdag zijn we bij dr. S. geweest en die gaf bij ons ook aan dat het jammer van de tijd is geweest dat de gyn. hier ons eerst nog 6x IUI heeft laten doen, verloren tijd geweest.

In ieder geval een hele goede vakantie gewenst en ik zou zeker een bezoekje aan hem brengen, wij hebben in ieder geval veel vertrouwen in zijn kundigheid.

Groeten van Shan

Ps ik blijf je volgen, ben benieuwd hoe het verder gaat bij jullie.

Posted

Hai Sas,

Lees net je topic en wil je even een "steun"berichtje sturen. Wij zijn sinds vorig jaar in behandeling in Düsseldorf (zie...45 jaar en voor het eerst ivf), en afgelopen keer startte ik met 3 follikels, waarvan er uiteindelijk maar 1 van doorgroeide. Dr. S raadde juist aan om wel een punctie en TP te doen, omdat je op onze leeftijd niet weet of je de volgende poging veel of überhaupt respons hebt. Helaas is het niet gelukt, maar in Duitsland is er dus blijkbaar geen restrictie aan het aantal follikels. Succes en ik blijf je volgen met je behandeling. Ben erg benieuwd welke hormonen jij toegediend gaat krijgen.

Liefs

Manouk

Posted

Ook hier een steunverhaal ook al zit ik niet in dezelfde leeftijdscategorie. Ik ben 35, maar heb steeds weinig follikels en eitjes gehad. De laatste keer in het VU 3 follikels maar ze hebben het toch doorgezet! Bleek er wonder boven wonder ook nog eens 3 eitjes in te zitten en ze zijn alle drie bevrucht en goed doorgedeeld! Twee teruggeplaatst en het resultaat is te zien in mijn ticker! (we hebben zelfs ook nog een cryo)

Posted
Hoi, ik heb een vraagje. Ik krijg in augustus een echo waar ze een Antrale Follikel telling gaan doen in het UMC. Nu hebben ze daar het beleid dat als er 7 of minder follikels worden gevonden er geen IVF wordt gedaan bij vrouwen vanaf 41 jaar. Ik dus. Heeft iemand van jullie hier ervaringen mee? Weten jullie of er klinieken zowel in nederland als buitenland zijn die een ander beleid hanteren? Dus wel bij 7 of lager en boven de 41 jaar IVF doen? Ik hoor graag van jullie

Groetjes

Sas

Hey Sas

Ik heb ook de follikel telling gehad in het UMC, al weer vorig jaar juli. Ik ben nu ondertussen 42 geworden en nu vorig week begonnen met de eerste IVF. Ik had net 7 follikels...., pffff net op het nippertje.

Ik vindt 7 best wel veel als je boven de 40 bent!

Maar ja dat is hun norm. Het is verder wel een goed ziekenhuis, maar wel streng wat dit aan gaat.

Ik krijg in eerste instantie 1 poging als ik maar 3 of minder eicellen produceer. Ook dat is best wel streng, want je leest zoveel dat er maar 3 of minder geoost wordt. Dus dat zou dan ook de laatste poging zijn, althans in het UMC.

Het afgelopen jaar 2 keer zwanger geweest spontaan (1x 10 weken en 1x 6 weken) dus vandaar dat het even duurde voordat we daadwerkelijk met de IVF zijn begonnen.

goed dat je ook verder kijkt. Dusseldorf staat ook goed aangeschreven, en hebben zoals Shanna al zei, de mogelijkheid om poollichaamonderzoek te laten doen. Ze zijn wat meer gespecialiceerd voor meiden die of een hoge FSH waarde hebben of al op biologische "leeftijd" zijn.

Weet jij je FSH waarde ook? daarmee heb je ook een indicatie hoe je lijf er voor staat. Dat kan je ook laten doen door de huisarts de 3e cyclusdag van je menstuatie.

Ik heb dat ook op eigen houtje gedaan, en had vorig jaar 8, onder de 10 is oké vooral als je boven de 40 bent.

liefs joske

• 2 weeks later...
Posted

Hoi meiden,

Ik ben weer terug van vakantie. Fijn om jullie berichten te lezen. Tijdens mijn vakantie belde dusseldorf op verzoek van dr S. Er is een afspraak gemaakt half augustus bij hem. Ik moet daar wel zonder vriend heen, die zit dan weer 5weken in het buitenland voor zijn werk. Maar goed hebben we dat gesprek in elk geval gehad. Daarvoor laat ik nog wel de echo met AFC doen in het UMC en wordt nog een keer het zaad van mijn vriend onderzocht.

Joske, ik weet mijn FSH niet precies meer,maar weet wel dat die goed was.

Wel fijn om te lezen dat meerdere van jullie goede ervaringen hebben met dr. S.

Liefs

Sas

• 3 weeks later...
Posted

Hoi meiden,

Ik heb 13 augustus mijn 1ste afspraak bij dr.S. Ik heb het UMC gevraagd om naast mijn FSH( die al eerder in Amersfoort is geprikt) ook de AMH te bepalen. Daar deden ze in het UMC niet moeilijk over. As week heb ik nog de echo voor de telling van de follikels in het UMC. Ik ga proberen om voor de 13de alle uitslagen van het UMC te krijgen om mee te nemen naar dr. S. Eind augustus hebben we dan nog een afspraak in het UMC voor alle uitslagen, dan is mijn vriend ook weer thuis. Ik hoop dan ook echt dat we dan weten waar we aan toe zijn en of en wanneer we verder kunnen.

Hebben jullie, die ook bij dr S lopen, nog tips voor mij of dingen waar ik op moet letten? Ben nu een lijstje aan het maken met vragen vandaar.

Groetjes

Saskia

Posted

hoi meiden, ik heb toendertijd mn dossier ingescanned (de belangrijkste dingen dan) en dat naar dr. S. gemaild. Zo kon hij alvast inlezen van te voren. Misschien een tip?

Posted

Hoi Babeth,

ook weer spannend voor jullie toch?

Ik moet helaas alleen, vriend zit nog in het buitenland voor zijn werk. Maar goede vriendin gaat met mij mee.

Groetjes

Posted

Hoi hoi, ik loop in het MCK in leiderdorp en daar is mij verteld dat ze wel een punktie doen, ondanks dat er maar 2 follikels te zien zijn bij mij. Ik ben 41 jaar en ze doen dat, omdat de oogst waarschijnlijk bij de volgende x niet veel meer zal zijn. Ik moet nu morgen weer terug om te kijken of ze willen groeien. Zo niet, staken we deze poging. Ik wilde je toch even laten weten dat ze dus in leiderdorp wel een punktie doen met weinig follikels.

Succes

Posted

hoi Sas

ik ben wel benieuwd naar DD. maar begin september gaan we eerst naar Brussel om de cryo-tp te bespreken.

jij veel succes!!!

groetjes

Babeth

Posted

Hee Sas,

In het Vumc in amsterdam doen ze ook ivf bij dames met minder dan 7 blaasjes hoor. Ik ben er het levende bewijs van, maar ben 37 jaar. Zoveel zal dat dan toch niet uitmaken? Het Vu stopt pas met je als je ouder bent dan 43 maar als je al een kindje hebt uit een eerdere behandeling mag je geloof ik toch nog proberen... Over een maandje is er een info avond in het Vu.

Succes!

liefs

Jeegeetje

Posted

@ Jeegeetje, Ik ga het alvast vragen daar. Je weet het nooit. Maar ga eerst naar DD en UMC.

Toch fijn zo'n forum voor de adviezen.

Liefs

Sas