Ga naar inhoud

ervaringen overstimulatie


Kaatje79

Aanbevolen Berichten

Hallo,

 

even kort mijn situatie schetsten. Ik ben na 3X IVF (5 terugplaatsingen) zwanger geworden en bevallen van een dochtertje.

 

De eerste IVF mislukte en ik had toen een overstimulatie met ziekenhuisopname.

 

Nu zijn we onlangs gestart voor een 2e kindje, en weer heb ik overstimulatie (30 eicellen!)

 

Ik heb vier dagen in het ziekenhuis gelegen en mocht op eigen aandringen naar huis.

 

Nu vrees ik ervoor dat de symptomen terugkomen... voel me weer beroerd.

 

't zou by the way een teken van zwangerschap kunnen zijn, maar eigenlijk kan het me niet veel schelen. Ik wil niet terug naar het ziekenhuis! Ik ben zo bang en wanhopig?

 

Is er iemand die iets gelijkaardigs heeft meegemaakt? Waarbij de symptomen terugkwamn? Moest je dan ook terug opgenomen worden?

 

Ik zie het even helemaal niet meer zitten....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey,

 

dat is nu net wat ik wil vermijden. als ik naar het zkh bel, zeggen ze 100% zeker kom eens langs, en als ze twijfelen, zullen ze me opnemen, die kans ik 75%.

 

Organisatorisch in mijn gezin is het praktisch ondenkbaar dat ik hier nu gemist word.

 

Ook al lig ik grotendeels in bed of sofa, ik kan nog op mijn kindje letten

 

Mijn echtgenoot heeft zware job en kan niet zomaar verlof nemen.

 

Het heen-en weergerij naar het ziekenhuis is ook een zware inspanning (45 minuten rijden enkel).

 

 

 

Ik lig dus maar te rusten, veel drinken en afwchten. maar ik pieker te veel en denk al aan het ergste.

 

ik voel me nog niet zo barslecht als vorige week, vlak voor mijn opname en dat stelt me wel gerust...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi kaatje

 

 

 

Ik heb mijn eerste ivf poging ook een overstimulatie gehad. Ik had 20 eitjes en eigenlijk moest ik in het ziekenhuis blijven maar als ik zou beloven dat ik heeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeel zou drinken en voldoende rust zou nemen mocht ik thuis blijven. Ik moest wel een paar x terug om bloed te prikken en het ging steeds beter met me. Uiteindelijk hoefde ik niet opgenomen te worden. Ik kan alleen maar zeggen heel veel rust nemen en heel veel drinken.

 

 

 

Mijn derde ivfpoging had ik weer last ervan maar nu kwam daat door de pregnyl, die moest ik na de punctie nog 3x spuiten en doordat ik dus zwanger was en de pregnyl had ik dus last van de overstimulatie. Maar gelukkig niet zo erg als de eerste keer.

 

Ik hoop dat het snel beter met je gaat en dat je niet weer opgenomen hoeft te worden. Ik zou wel even contact met het ziekenhuis opnemen want het is wel gevaarlijk voor je. Ze kunnen iig bloed afnemen en kijken hoe het ervoor staat.

 

 

 

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey,

 

dat is nu net wat ik wil vermijden. als ik naar het zkh bel, zeggen ze 100% zeker kom eens langs, en als ze twijfelen, zullen ze me opnemen, die kans ik 75%.

 

Organisatorisch in mijn gezin is het praktisch ondenkbaar dat ik hier nu gemist word.

 

Ook al lig ik grotendeels in bed of sofa, ik kan nog op mijn kindje letten

 

Mijn echtgenoot heeft zware job en kan niet zomaar verlof nemen.

 

 

 

 

Kaatje,

 

 

 

Juist om de hierboven genoemde reden is het van groot belang dat je direct contact opneemt met het ziekenhuis!

 

Onderschat de risico's niet, en als men je in het ziekenhuis wil houden is dat met goede reden! Door de risico's te onderschatten of opname te proberen te vermijden kan het wel eens zijn dat je gezin je nog veel langer moet missen! Gezondheid gaat voor alles!!!

 

Ik wil je geen angst aanjagen, maar het lijkt me serieus niet verantwoord om op de stoel van artsen te gaan zitten met alle rsico's van dien. Als je achteraf kunt verzuchten dat het gelukkig allemaal wel meeviel, is dat toch echt te verkiezen boven spijt achteraf omdat je er eerder bij had moeten zijn!

 

 

 

Ik heb bij de erste poging ook tegen overstimulatie aangezeten en kon opname met 3 liter per dag drinken vermijden, maar zelfs toen zaten mijn bloedwaarden op het randje. Als je er toch overheen zit komt de bloedstoevoer naar vitale organen misschien in gevaar en dat wil je niet!

 

 

 

Dus neem mijn advies alsjeblieft aan en neem zo snel mogelijk wel contact op met het ziekenhuis!!!

 

 

 

Beterschap, Aafke

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn bloed is gisteren nog gecontroleerd en alle waarden waren prima. Dus dat zit wel safe omwille van de indikking en stolling en zo.

 

Ik geef ook elke avond een inspuiting heparine tegen trombose.

 

 

 

ik doe huis niet aan zelfdiagnose, maar ik ken mijn lichaam en de symptomen onderhand wel.

 

Ik WEET ook wel dat als het morgen terug erger is, er niets anders op zit hoor dan naar het ziekenhuis te gaan.

 

maar het enige verschil met het zkh en thuis is dat ik een infuus met vocht krijg en verder geen medicatie, maar water en rust. Dus ik probeer het nog even af te wachten thuis. ik heb ook nog geen gewichtstoename tov gisteren, dus dat stelt me gerust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, je voelt het zelf het beste aan natuurlijk. En het scheelt dat de controles goed waren!

 

 

 

In ieder geval kun je je heel beroerd voelen, dus ik hoop dat je het inderdaad een beetje rustig aan kunt doen en wens je veel sterkte met drinken! Ik was voor mijn gevoel toen echt de hele dag door maar aan het drinken, kwam geen einde aan...en dan had ik nog maar 2 liter op!

 

 

 

Hou jezelf in ieder geval maar goed in de gaten en ik hoop dat je je snel weer wat beter voelt!

 

 

 

Aafke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Kaatje79,

 

 

 

Ik heb afgelopen maandag de punctie gehad en dinsdag kreeg ik ineens heel veel last van pijn in mijn onderrug woensdagochtend toch even het ziekenhuis gebeld en ze wilde inderdaad dat ik even terugkwam voor controle. Ze hebben bloed afgenomen en daar bleek uit dat ik een lichte overstimulatie heb. Ik mocht gewoon naar huis mits ik zou beloven dat ik veel zou drinken en rusten. Maar 's avonds begon ik toch heel veel over te geven en wederom terug naar het ziekenhuis gegaan ik moest toen ook een nachtje blijven maar heb geen infuus gekregen maar kreeg telkens een bekertje water als ie op was dus zo krijg je ook vocht binnen. Donderdag (gisteren) zouden we de TP krijgen mits alles goed was en mijn waardes zaten nog steeds op het randje maar mocht de TP toch door laten gaan. Ook toen is er weer met nadruk meegeven veel rusten en veel drinken zeker 3 liter per dag. Ik voel me nu al een stuk beter moet ik zeggen maar doe het nog wel rustig aan en ga niet te overhaast weer op oude voet leven. Ik bedoel te zeggen je kunt toch het ziekenhuis gewoon bellen en het uitleggen dat je gewoon liever thuis bent? Lijkt me geen probleem als je het gewoon rustig aan doet toch? Heel veel sterkte in ieder geval en hopelijk voel je je snel beter....

 

 

 

Groetjes Nathalie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kaatje, toen ik in het ziekenhuis lag hebben ze op een gegeven moment vocht afgetapt uit mijn buik. Dat was even naar maar daarna luchtte het enorm op. Maar volgens mij gebeurt dat wel pas als je echt een enorme overstimulatie buik hebt. In ieder geval, dat vond ik wel het voordeel van een ziekenhuisopname. Verder vond ik het wel lastig om rust te nemen thuis en in het zkh ben je wel gedwongen om rust te nemen. Maar ja, jij zit met je kindje natuurlijk. Hou jezelf toch heel goed in de gaten hoor, het is een gevaarlijke complicatie (maar dat weet je zelf ook wel). Volgens mij kan overstimulatie inderdaad eerst minder worden en dan weer meer, en dat komt vooral voor wanneer je zwanger blijkt te zijn....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi

 

 

 

bij mij hebben ze vorige week ook vocht afgetapt: anderhalve liter, er zat vermoedelijk wel zes liter vocht in mijn buik. Vanaf dan ging het veeeeeeeeel beter, wat een opluchting, en mocht de dag erna naar huis.

 

 

 

Nu ben ikdus vier dagen thuis en de symptomen komen terug. Vanmorgen stond ik even op het punt naar het zkh te gaan, had er overgeven en zweten bij, maar dat gaat nu ook alweer beter.

 

 

 

't is vreselijk die onwetendheid en die besluiteloosheid van mij. De beste optie (praktisch en organisatorisch) is nu thuisblijven (heb geen oppas voor kindje), maar als het morgenochtend niet beter is, ga ik naar het zkh. Is zo met mijn man afgesproken.

 

 

 

Misschien kan ik vragen dat ze terug vocht aftappen en me weer naar huis laten gaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Kaatje,

 

 

 

Wat vervelend dit allemaal.

 

Ik zelf heb alleen overstimulatie gehad ná de tp. En dat terwijl ik 'maar' 10 eicellen had, maar dat kwam omdat ik dus zwanger was, van een tweeling.

 

Ik lag telkens ook op het randje van ziekenhuisopname, maar hoefde gelukkig nooit op genomen te worden. Wel werd om de dag mijn bloed geprikt, dus werd wel goed in de gaten gehouden.

 

 

 

Het advies bij mij was ook; heeeeel veel drinken en heeeel veel rusten.

 

MAAR ik kreeg er ook bruistabletten Flamuicil bij (Acetylcysteïne). Dit is eigenlijk voor slijm ophoesten o.i.d., maar mijn arts zei dat het hier ook goed bij helpt. Ik moest dat 3x per dag nemen. En achteraf hoorde ik hem ook tegen een andere arts zeggen dat hij me uit het ziekenhuis heeft kunnen houden, door die Flamuicil.

 

Misschien dat je het bij jouw ziekenhuis kan navragen hoe zij erover denken. Want wie weet houden ze jou op deze manier ook uit het ziekenhuis.

 

Ik ben overigens onder behandeling v/h VU geweest, mochten ze het na willen vragen, bij dr. Schats.

 

 

 

Veel succes!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Kaatje,

 

 

 

Bij mijn eerste IVF poging naar een aantal dagen puregon gespoten te hebben, had ik mijn eerste FM.. en had toen tussen de 30 a 35 cellen... ik moest bloed prikken en mijn poging is METEEN stop gezet..

 

 

 

een maand a 2 maanden later mocht ik weer aan de bank, en toen ging het wederom weer heel hard ik hield mijn hard vast.. maar mocht door..

 

Uit eindelijk 19 aangeprikt waarvan er 7 bevrucht waren.. na de punctie zei de gyno dan ze eerst wilde aankijken of ik geen last zo hebben van overstimulatie want anders mocht ik geen verse TP. maar gelukkig viel het allemaal mee...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Meiden,

 

 

 

Ik moet morgen voor mijn 2e FM.

 

Afgelopen vrijdag had ik 31 follikels.

 

Ben als de dood dat het hele feest afgeblazen wordt.

 

Aan de andere kant...

 

Wil ik wel een punctie van zoveel follikels? Lijkt me ook extra pijnlijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo

 

 

 

de punctie op zich viel bij mij wel mee, al had ik achteraf wel last en heel wat bloedverlies.

 

Ik had toen ook al wat een gezwollen buik en dat deed geen goeds.

 

 

 

meiden,

 

ik lig intussen terug in het ziekenhuis... was terug veel verslechterd met hevige misselijkheid en totaal onwel...

 

en wat bleek; ik ben ook zwanger! Dus dat is het goede nieuws vd zaak.

 

Ben superblij, maar toch, zou zo graag me terug een beetje fit voelen...

 

 

 

nu is het van dag tot dag leven. Morgen terug HCg prikken en hopen dat ik me snel beter voel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je zwanger bent, meid!

 

Weet dat je van overstimulatie absoluut niet fit bent, maar ben zelf toen na een -opname van 9 dagen ook 'met lege handen' en dus niet zwanger thuis gekomen. Dat vond ik helemaal erg moeilijk te verwerken. Dan is het ook allemaal nog zo voor niks, snap je wat ik bedoel?

 

 

 

Ik hoop dat je snel opknapt en dat het goed blijft gaan met je zwangerschap! Spannend hoe de overstimulatie zich nu ontwikkelt. Hopelijk nemen je klachten snel af. Succes/sterkte enne... zo zie je, je kan een ziekenhuisopname helaas niet blijven vermijden als overstimulatie 'doorzet'. Gelukkig gaf je zelf ook wel aan dan naar het ziekenhuis te gaan. Toch een veilig idee dat je daar nu bent!

Link naar reactie
Delen op andere sites

HeyHey,

 

 

 

Mij is ook verteld, dat als je zwanger bent overstimulatie langer kan duren. Heb er zelf ook last van in milde vorm(nu) gelukkig,maar lekker voel jeje er zeker niet bij.In het begin waren mijn bloedwaarde kantje boord en dan had ik wel opgenomen moeten worden. Kon het zelf beperken tot heeel veel drinken.

 

 

 

Ik heb nu nog vakantie, volgende week weer werken en wil toch even met dokter overleggen hoe&wat mbt werk. Voel me nog steeds niet top fit.

 

 

 

Gr,Marlijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey dames ik heb meegelezen, en dacht overstimulatie wat is dat, begreep wel gelijk dat het om veel meer follikels/eicellen gaat maar lees hier een paar keer dat het gevaarlijk kan zijn. Nu is mijn vraag wat kan er dan gebeuren. en waar komt het door, ligt het eraan hoeveel hormonen je krijgt of heeft dat er niks mee te maken

 

 

 

Ik moet nog aan de 1e IVF poging beginnen en wil zoveel mogelijk weten.

 

 

 

@TS gefeliciteerd met je zwangerschap hopen dat je je snel wat beter voelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn blog kun je mijn hele overstimulatie verhaal lezen. Bijna 3 weken opname en zeker nog tot 14 weken zwangerschap vocht in mijn buik. Dus overstimulatie duurt niet altijd maar een paar dagen. Je kunt een lange nasleep ervan hebben. Zelfs al doe je niets anders dan rusten.

 

Wat fijn te lezen dat ze bij sommige hier al zo snel vocht aftapte dat gebeurde bij mij pas na 2 weken en echt op exploderen staan en toen nog vertelde ze dat dat een uitzondering was. je lijf moet het zelf oplossen. (inmiddels al 15 liter vocht in mijn buik)

 

Nog wat tips, eiwitrijk dieet, dit verlies je namelijk als eerste uit je bloed. En sportdrankjes schijnen ook erg goed te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kaatje, allereerst natuurlijk gefeliciteerd! Wel dubbel he, je zo ziek voelen maar toch zwanger zijn. Ik hoop dat je je snel beter voelt. Ik heb misschien een wat rare tip maar bij mij werkte het wel heel goed tegen het opgeblazen gevoel; massage. Mijn vriend masseerde in het ziekenhuis elke avond mijn kuiten en voeten en dat gaf vrijwel direct verlichting. Ik denk dat dat kwam doordat ik mij dan meer ontspande maar wellicht zorgde het ook wel voor vochtafdrijving.

 

 

 

Sandie, ik heb ook fluimicil gekregen toen ik in het ziekenhuis lag. Ik had ook dr Schats. Ik was vrij snel het ziekenhuis weer uit, na 8 dagen. Wie weet heeft dat bij mij ook wel geholpen.

 

 

 

Ciska, bij mij is na 6 dagen opname vocht afgetapt. Ze hebben net zolang gewacht tot ik tonnetje rond was. In het ziekenhuis zeiden ze dat ze het liefst zo lang mogelijk wachten want te vroeg aftappen kan ervoor zorgen dat je gelijk weer 'opvult' en dan ben je er niets mee opgeschoten. Bij mij bleek het wel op het goede moment te zijn geweest want ik ben daarna niet meer aangekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.



  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden