Ga naar inhoud

Tips om de vruchtbaarheid te vergroten

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo dames / heren

Enkele mensen zijn het boek van Zita West aan het lezen waar veel informatie in staat over hoe je oa. de vruchtbaarheid kan vergroten.

Er staan veel voedingsadviezen in die zowel goed zijn voor de vrouw als voor de man.

Nu was het idee om er een topic over te openen wellicht dat anderen ook blij zijn met deze informatie.

Voor de mensen die interesse hebben in het boek, hieronder staat de link, het is een engelstalig boek maar goed te volgen.

http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/zita-west-s-guide-to-fertility-and-assisted-conception/1001004007113870/index.html

groetjes

Babeth

• Reacties 84
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Alcohol en IVF :

Met name witte wijn is erg slecht voor de vrouw tijdens het ivf-proces.Bij het drinken van 2 of 3 grote glazen per week neemt de kans op een succesvolle IVF behandeling af met 24%.

In haar kliniek wordt gehele onthouding van alcohol geadviseerd in de aanloop naar een behandeling en tijdens....rode wijn mag daarentegen weer wel maar maximaal 4 glazen per week en niet meer als 2 op een avond.

Caffeine

Enkele studies leggen verband tussen meer dan 3 kopjes koffie per dag en een miskraam. Cafeine zit in veel producten die dagelijks gebruikt worden: Thee, groene thee, cola, chocolade, medicijnen. Thee lijkt minder schadelijk dan koffie. Tijdens de behandeling wordt het gebruik van koffie afgeraden, groen thee ook als het een cafeine bevat of als het een chemische toevoeging bevat dat de werking van foliumzuur tegengaat.

Kruidenthee mag, maar niet meer als een kop per dag. Cafeinevrije koffie of thee mag maar men adviseert dan de water-cafeinevrije producten. Niet langdurig gebruiken want er zijn weer andere chemicalien in gebruikt die mogelijk ook de vruchtbaarheid beinvloeden.

Geplaatst

Hoi Meiske74 & Henne,

Ik heb het boek nu ook besteld en ben al erg benieuwd, duurt nog wel 3-4 werkdagen totdat het binnen is. Zal ook de nuttige informatie na het lezen op het forum plaatsen.

Alvast weer bedankt!

groetjes,

roestvlek

Geplaatst
Alcohol en IVF :

Met name witte wijn is erg slecht voor de vrouw tijdens het ivf-proces.Bij het drinken van 2 of 3 grote glazen per week neemt de kans op een succesvolle IVF behandeling af met 24%.

In haar kliniek wordt gehele onthouding van alcohol geadviseerd in de aanloop naar een behandeling en tijdens....rode wijn mag daarentegen weer wel maar maximaal 4 glazen per week en niet meer als 2 op een avond.

Caffeine

Enkele studies leggen verband tussen meer dan 3 kopjes koffie per dag en een miskraam. Cafeine zit in veel producten die dagelijks gebruikt worden: Thee, groene thee, cola, chocolade, medicijnen. Thee lijkt minder schadelijk dan koffie. Tijdens de behandeling wordt het gebruik van koffie afgeraden, groen thee ook als het een cafeine bevat of als het een chemische toevoeging bevat dat de werking van foliumzuur tegengaat.

Kruidenthee mag, maar niet meer als een kop per dag. Cafeinevrije koffie of thee mag maar men adviseert dan de water-cafeinevrije producten. Niet langdurig gebruiken want er zijn weer andere chemicalien in gebruikt die mogelijk ook de vruchtbaarheid beinvloeden.

Jeetje zeg, alcohol drink ik zo wie zo nooit omdat ik het niet lust, dus dat is alvast makkelijk. Van koffie wist ik het wel, ik drink nu ook altijd cafeine vrije koffie, maar dat moet ik dus ook beperken lees ik nu. Dan maar water of limonade!

Alleen wel erg jammer van de chocolade ;-) Of is pure boven de 80% wel goed? ;-)

Geplaatst

Het enige wat ik nog moet laten is dus groene thee...wat mag ik daar dan eigenlijk voor in de plaats. Waarschijnlijk alleen nog water en vruchtensap?

Nou, dan gaan we daar maar weer voor. Laatste kans, dus wie weet!

Geplaatst

Ja wel schrikken van die wijn... Ben zelf namelijk echt een wijndrinker dus dat wordt dan maar afkicken.....

Vraag me alleen af wat ze bedoelen met in de aanloop en tijdens de behandeling. Ik bedoel dus hoelang is de aanloop?

Als wij in oktober/ november starten zou ik dan nu al moeten stoppen met wijn?

Mijn vriend is vanaf deze week al alcoholvrij maar ik ga met hem meedoen!

Net op de verjaardag keurig aan de fris haha

Heb van een vriendin gehoord dat er ook heel goede alcoholvrije wijn bestaat. Net op internet een aantal flessen besteld om te proberen! (Niet dat ik er niet zonder kan, maar af en toe is toch wel lekker en als het alcoholvrij is.....)

Groetjes Miekske

Geplaatst

Ja wel schrikken van die wijn... Ben zelf namelijk echt een wijndrinker dus dat wordt dan maar afkicken.....

Vraag me alleen af wat ze bedoelen met in de aanloop en tijdens de behandeling. Ik bedoel dus hoelang is de aanloop?

Mijn vriend is vanaf deze week al alcoholvrij maar ik ga met hem meedoen!

Net op de verjaardag keurig aan de fris haha

Heb van een vriendin gehoord dat er ook heel goede alcoholvrije wijn bestaat. Net op internet een aantal flessen besteld om te proberen! (Niet dat ik er niet zonder kan, maar af en toe is toch wel lekker en als het alcoholvrij is.....)

Groetjes Miekske

Geplaatst

Info over zaadkwaliteit

De zaadkwaliteit gaat achteruit naarmate de man ouder word. Er wordt steeds meer bekend over het zaad van de man en over de invloed van giftige stoffen en voeding op de kwaliteit van het zaad. Het zo optimaal mogelijk maken van het zaad kan helpen om de kans op een zweangerschap te vergroten maar ook om de kans op een miskraam te verkleinen. (Chromosomaal afwijkend sperma kan een eicel bevruchten maar het lichaam van de vrouw zal een embryo dat zich met fout dna ontwikkelt afstoten).

Als de vrouw ouder is is het nog belangrijker om zaad in zo´n goed mogelijke conditie te hebben. Ouder eicellen zijn moelijker te bevruchten.Sperma is gevoelig voor schade van vrije radicalen, wat vaak resulteert in abnormale gevormde zaadcellen , traag bewegend zaad en afwijkingen in de vorm van de zaadcellen.

Een voedingspatroon dat rijk is aan anti-oxidanten dat zaadcellen beschermt tegen de vrije radicalen is van groot belang, maar extra voedingssupplementen gebruiken volstaat ook.

Bronnen van vrije radicalen:

Roken

Drugs

Alcohol

Kant-en klaar maaltijden, met name die vele kunstmatige toevoegingen bevatten

Voedsel dat veel toegevoegde slechte vetten bevat, bijvoorbeeld voorbereid vlees, margarine, gebak en koek.

Gefrituurd, gebarbequed en verbrand eten

Verontreiniging in de leefomgeving, bijvoorbeeld files, houd je ramen dicht en draag een masker als je regelmatig fietst tussen veel autoverkeer.

Alcohol heeft ook een nadelige werking op het sperma, zowel op de vorm als op de beweeglijkheid van de zaadcellen. Alcohol houd tevens de werking van foliumzuur tegen.

Cafeine kan het zaad hyperactief maken in de testes wat weer een negatief effect heeft op de beweeglijkheid bij ejaculatie. Cafeine wordt ook in verband gebracht met chromosomale schade aan het zaad.

Exreem overgewicht kan ook een nadelig effect hebben op het zaad, net als synthetische chemicalien wat toegepast wordt in tal van zaken:shampoo, cosmetica,schoonmaakmiddelen, plastic,verpakkingsmiddelen van voedsel etc.

Dit zijn de oxidanten die het zaad verbeteren:

Vitamine E

Selenium

Vitamine C

Zinc

Andere belangrijke voedingsstoffen:

L-arginine (aminozuur) zit in: noten, met name walnoten, amandelen, bonen en linzen

L-carnitine (aminozuur) zit in: Runds-varkens en lamsvlees en zuivelproducten

Co-enzym Q10

Foliumzuur

Indien je supplementen gaat slikken wordt het aangeraden om dat voor tenminste 3 maanden te doen.

Geplaatst

Vanwege het feit dat het zaad van mijn man ook zeer slecht is slikt hij extra supplementen:

Multimax van Orthica waar eigenlijk alles in zit maar daarbij ook extra

Omega 3, en vitamine D3, (400ie per dag)

De arts in Dusseldorf wees ons er op samen met zink, vit C,E, B6, B12 .

Omdat er in de Multimax een hoeveelheid van 200 Vit. D3 zit heb ik het nog los erbij aangeschaft.

Een mede lotgenoot liet haar man geen 400 slikken maar 800 en de arts was enorm verbaasd over de verbetering van de zaadkwaliteit.

Omega 3 is overigens zowel voor de vrouw (ook tijdens de zwangerschap) als voor de man erg belangrijk

Geplaatst

Babeth goeie actie! Wat ik zelf erg fijn vind is dat de tips en adviezen uit dit boek wel gebasseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek en heel, heel veel ervaring. Dus geen vage tips van deze of gene die vervolgens door een andere behandelaar weer worden tegengesproken.

Wat ik zelf erg opvallend vond:

voor vrouwen zijn eiwitten erg belangrijk, mannen moeten juist minder eiwitrijk eten.

Geplaatst

Klopt Henne,

Zelfs mijn man leest nu mee en verdiept zich er meer in.

Wat de eiwitten betreft ; doet me denken aan Brussel, zij adviseren als er overstimulatie dreigt om eiwitrijkvoedsel te eten en juist niet teveel te drinken, terwijl ze elders juist veel water drinken adviseren.....

Ben blij dat je dit boek op het forum genoemd hebt!!!

Geplaatst

Hoi Miekske

er staat niet specifiek genoemd hoe lang vooraf..... of rooibosthee wel mag? geen idee, ik ben (correctie was) meer van de koffie

goed dat je man al op de alcoholvrij is overgestapt.

Geplaatst

Grappig genoeg merk ik ook een een natuurlijke cyclus dat ik na mijn ovulatie meer zin heb in eiwitten. Meer broodbeleg, vaker een eitje, meer vlees. Tegen mijn menstruatie aan komt dan de koolhydraat behoefte van pasta, piza en chips.

Ik probeer nu ook wat meer eiwit te eten, ben nogal van de koolhydraten normaalgesproken. Het advies van Brussel kan ook te maken hebben met het feit dat je met veel water drinken wel vocht kwijtraakt, maar ook allerlei...eiwitten. Je scheidt dan namelijk alles uit. Van Voorburg mag je niet alleen water drinken, maar moet je afwisselen met bijvoorbeeld melk (!) en bouillon (zouten en mineralen).

Geplaatst

daar zit natuurlijk ook wat in.....

wel grappig om te lezen hoe je lichaam bepaalde signalen geeft, ik heb tegen de menstruatie juist vaak zin in zoetigheid.....

Geplaatst

Hi meiske74

Ook ik heb dat boek in huis ik heb 'm wel zo'n twee jaar terug gekocht.

Ik heb 'm wel in het nederlands isbn nr is 90-430-1060-x voor wie het dus dan in het nederlands wil hebben.

P.S tipje van mij na het lezen is het ook belangrijk wat te doen aan ons denkwijze

met name positief denken en leven dit is een van de dingens die ik gedaan heb.

Groet manty

Geplaatst

Hee dames,

Interessant! Babeth: dank voor het overtypen van meest belangrijke info. Ik ga zorgen dat het boek ook mijn kant opkomt!

Groet,

IVFSH

Geplaatst

Hoi IVFsh

er staat zoveel in het boek maar kan slechts alles gaan plaatsen, ik en wellicht ook anderen zullen regelmatig een stukje posten

groetjes

Babeth

Geplaatst
Hi meiske74

Ook ik heb dat boek in huis ik heb 'm wel zo'n twee jaar terug gekocht.

Ik heb 'm wel in het nederlands isbn nr is 90-430-1060-x voor wie het dus dan in het nederlands wil hebben.

P.S tipje van mij na het lezen is het ook belangrijk wat te doen aan ons denkwijze

met name positief denken en leven dit is een van de dingens die ik gedaan heb.

Groet manty

Hoi Manty

bedankt voor je reactie!

dat boek wat jij bedoeld heb ik ook maar dat is een ander, deze waar wij het over hebben is vele malen uitgebreider,en met name op het gebied van IVF e.d., maar wellicht kunnen dames als iets met het boek wat jij noemt, het heet Vruchtbaarheid en zwanger worden.

Geplaatst
Hoi IVFsh

er staat zoveel in het boek maar kan slechts alles gaan plaatsen, ik en wellicht ook anderen zullen regelmatig een stukje posten

groetjes

Babeth

Hi babeth,

zeker, je hebt helemaal gelijk. Het zal interessant zijn om te zien wie welke info het meest belangrijk vindt. Bedankt dat jij de voorzrt hebt gegeven!!

Groet!

Geplaatst

Ik heb het Nederlandse boek ook besteld. Ben erg benieuwd naar alle tips. Misschien dat mijn man zich er dan ook iets meer in wil verdiepen.

Ik dacht trouwens altijd dat in groene thee geen cafeïne zat (daarom drink ik groene thee), maar blijkbaar dus wel. Dan maar eens op zoek naar iets nieuws. Ik wil de omstandigheden zo goed mogelijk tijdens onze eerste IVF poging.

Geplaatst

Het Nederlandse boek is iets ouder en niet speciaal gericht op ivf. Maar voor wie het engels niet ziet zitten, is het een prima alternatief lijkt me. We vullen hier de nieuwste inzichten enzo dan wel aan vanuit de nieuwste versie!

Ik zal proberen vanmiddag wat info te plaatsen over het 'positive mind plan'!

Henne

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden