Jump to content

Van slecht naar goed zaad. Hoe??

Recommended Posts

Posted (edited)

Hai meiden,

De 4e icsi stond er op het lab-formlier semen: "slecht, >99% abn forms". Dit keer stond er "semen: goed". Een wereld van verschil, waardoor we opeens 100% bevruchting hadden, 9 prachtige embryo's, waarvan zelfs 6 cryo's. Wel even anders dan met moeite één matig embryo bij elkaar sprokkelen!

Via pb'tjes en het forum heb ik dan ook al een paar keer de vraag gekregen: wat heeft je man gedaan dat het zaad nu opeens wel goed was. Hoewel we dat natuurlijk nooit met zekerheid kunnen zeggen, kan ik wel opsommen wat er dit keer anders is geweest dan de vorige keren. Let wel, dit is absoluut geen advies o.i.d., het is puur antwoord op een aantal vragen!

- Mijn man heeft in het voorjaar een aantal osteopathie behandelingen gehad. Aangezien zaad een productietijd heeft van een maand of drie kán dit invloed hebben gehad.

- Sinds de osteopathie is hij gestopt met eten / drinken van zuivel, dus geen melk en kaas meer.

- De laatste maanden gebruikte hij de volgende voedingsaanvullingen/vitamines, gebaseerd op advies van onze vorige gyn, mijn orthomoleculair arts en het boek van zita West:

Selenium

Zink

Een combinatie anti-oxidanten

Omega 3

Foliumzuur

Arginine (in een suplement dat 'regeneratie formule' heet)

L-Carnitine

- Daarnaast probeerde hij minder cola te drinken, koffie drinkt hij al nauwelijks, net als alcohol, roken doen we ook niet.

- Veel fruit eten: meer dan de twee stuks per dag. Onze ervaring is dat vooral kiwi's het erg goed doen ;-)

- Iemand op het forum had het over tomaten gehad, mijn man is gek op cherrytomaatjes, dus er ging hier minimaal een pond van die dingen doorheen per week (lekker voordelig van de markt of zo'n voordeelverpakking van de appie).

- Alle gynaecologen hebben het benadrukt: het zaad niet opsparen. Minimaal om de twee dagen een zaadlozing, zin of geen zin, zie het gewoon maar even als een middel om je doel te bereiken. Je man kan daar ook prima zelf voor zorgen ;-)

- Of het iets heeft uitgemaakt vraag ik me af, maar mijn man is en warme doucher, dit voorjaar / begin zomer met die warmte douchte hij juist koel.

- En last but not least: het lab had aangegeven het zaad in medium op te willen vangen. Dit betekende dat mijn man in het ziekenhuis het potje moest vullen (voorheen deed hij dat thuis!) en er direct een buisje van het een of ander bij moest doen. We hebben gevraagd waarvoor dit was: om het minder kleverig te maken. Kennelijk was het semen nogal dik en plakkerig en hierdoor werd het vloeibaarder.

Dit zijn de dingen die bewust anders waren. Nogmaals, wat het geweest is, zullen we nooit weten. Ik zal ook absoluut niet zeggen dat iedereen nu bovenstaande moet gaan proberen en dat het dan wel zal lukken. Iedereen is anders en een grote portie geluk heb je sowieso altijd nodig. Oh, in dat opzicht: we waren net één dag getrouwd toen de eerste spuit erin ging, misschien heeft juist dát het verschil wel gemaakt hihih.

Onwijs veel succes allemaal! Houdt moed,

Henne

Edited by Henne
wat dingen vergeten
Posted

Henne,

Het lijkt erop dat het wel degelijk effect blijkt te hebben.

Lijkt veel op wat mijn vriend doet om het sperma te verbeteren.

Mijn vriend moet zijn sperma ook altijd in medium opvangen. (ivm klontering)

Enige tijd geleden (net na de derde icsi) is mijn vriend begonnen met het innemen van meerdere supplementen:

Elke ochtend 1 capsule/tablet:

-Visolie, omega 3 met EPA en DHA (van A.G natural health)

-Omega 3-6-9 (van A.G natural health)

-Dagravit totaal 30 (hier zit ook zink en selenium in)

-Minder cola drinken, Alcohol dronk hij al weinig tot niet

En.....

Bij de vierde icsi was het sperma van betere kwaliteit. De vorm was aanzienlijk verbeterd ten opzichte van de vorige icsi.

Posted

Ja bij ons dus ook de vorm!

Oh en wat ik nog vergeten was: niet opsparen. Om de dag een zaadlozing. In Voorburg staat zelfs op het informatieformulier voor de punctie dat de man de avond van de pregnyl nog een zaadlozing moet hebben als dit langer dan twee dagen geleden was. Kennelijk dus ook belangrijk. Zita West geeft aan dat na vijf dagen onthouding het grootste deel van het sperma dood is. En dat je dit pas na twee zaadlozingen weer helemaal kwijt bent. Dus zin of geen zin, zorg voor zoveel mogelijk levend zaad!

Posted

Mmm dat laatste is wel interessant... Ik dacht altijd dat 1 zaadlozing genoeg was om het dode zaad kwijt te raken, dus dat 1 keer 2 of 3 dagen voor de punctie voldoende was. Gaan we (nou ja hij dan) doen in november!

Caroline

Posted

Dat dacht ik ook altijd Caroline! We hebben nu gewoon een hele zakelijke afspraak gemaakt. Als vrijen er niet van kwam vanwege vermoeidheid oid dan zorgde hij voor zichzelf. Niet de leukste manier misschien, maar wel effectief.

Ik heb trouwens in het beginbericht nog twee dingen toegevoegd die ik was vergeten: fruit en tomaten. Doe ermee wat je wilt hihi....

Posted

Toen mijn man stopte met roken werd zijn zaadkwaliteit barslecht, het laatste jaar zitten we op 4 milj, en ik mag hopen dat dit zo blijft want ook met weinig zaad kunnen wij zw worden.

Ik vraag ook aan hem om af en toe zelf wat actie te ondernemen zodat de doorstroming goed blijft, wij hoeven natuurlijk niet alles te doen.

Posted

Wij tellen ook de dagen mbt een zaadlozing.

Hahaha, ook hier is die afspraak gemaakt.

Zelfredzaamheid staat ook hier wel eens hoog in het vaandel......

Posted

Interesant topic. Eigenlijk hebben we vorig jaar nooit echt heel bewust stil gestaan bij de kwaliteit van het sperma van mijn man. Ik denk ook dat dat komt doordat we elke behandeling een embryo hadden. Met de kwaliteit van het embryo heb ik me eigenlijk nooit zo bezig gehouden. Nu ik het verhaal van Henne hoor vraag ik me af of het dan zo is dat, als de kwaliteit van het sperma beter is, de kwaliteit van je embryo's ook beter is?

Posted

Esther,

Wij zouden dat ook heel graag willen weten.

Zou er iets mis zijn met de embryo's die er ontstaan?

De gyn heeft ons uitgelegd dat als er goede embryo's ontstaan die voor een tp in aanmerking komen kun je het eitje en zaadje 'verhaal' los laten.

Wij hebben volgens mij elke keer morula's gehad, ook een keer blastocyst en ook zijn er cryo's ontstaan die ook nog eens goed ontdooien.

De gyn geeft aan dat het dan toch echt een keer moet gaan lukken.

Maar wij krijgen hier nu toch bijna onze twijfels bij.......

Guest Diane180
Posted

Hallo allemaal,

Klopt helemaal van om de 2 dagen een zaadlozing. Is ons ook steeds geadviseerd.

Mijn man heeft in 2008 een herstel-sterilisatie gehad.

In het begin was de hoeveel niet super maar werd steeds meer.

Het is nu zelfs heel goed (van 2 milj. naar 7 miljoen !)

Hij eet gezond, drinkt alleen in het weekend wat, sport. En geen strak ondergoed aan.

Gezond leven heeft dus veel resultaat gehad.

Posted

Aan de andere kant wish...niet iedereen raakt bij de eerste twee/drie/vier keer zwanger. Je weet natuurlijk niet of er altijd embryo's ontstaan bij andere stellen maar ik wil wel proberen het een beetje nuchter te blijven bekijken! Zou het overgrote deel van de vrouwen die geen behandelingen nodig hebben zwanger raken van elke keer als er een embryo zou zijn ontstaan? pfff lastig omdat je dit gewoon niet weet.

Jij weet dus van elke tp wat de kwaliteit van je embryo's was? Ik ga dat ook eens navragen.

Het wil dus niet zeggen dat, hoe beter het zaad is, hoe beter de embryo's?

Ik heb nu eigenlijk op dit moment juist de gedachte...ooit moet het lukken. Belangrijkste is...hoelang hou je dit vol in emotioneel en financieel opzicht. Daar zitten natuurlijk grenzen aan.

Maar echt bewust bezig gaan met voeding en gewoontes...hebben we eigenlijk niet gedaan. Ja, we zijn allebei drie jaar geleden gestopt met roken en daar ben ik elke dag nog blij mee. Maar verder eigenlijk niet. Misschien is het toch goed dat ik me daar eens goed in ga verdiepen.

Posted

Er is iemand op het forum, dat stond in haar handtekening, hopelijk zeg ik het goed:

onrijpe eicel en kwalitatief slecht zaadje zw geworden.

Heb alleen geen flauw idee wie dit was, ik zeg altijd maar alle puzzelstukjes moeten ook passen.

Waarom wordt ik van top embryo's niet zw en nu al 2x van een iui waar zelfs de bevruchting nog moet plaatsvinden????

Posted

Ook wij willen, zolang de gyn aan geeft dat het toch eens ooit moet gaan lukken met de gegevens die we nu hebben door gaan.

Natuurlijk moet dit emotioneel, lichamelijk en helaas ook financieel wel goed blijven gaan!

Tot nu toe proberen wij hoop te houden en natuurlijk zit je er wel eens even door heen, maar de gedachte dat het allemaal te veel wordt en dat we er aan denken om te gaan stoppen is tot nu toe weg gebleven.

Sylvie,

Ik heb die handtekening ook gelezen.

"Eitje niet optimaal, 1 trillende zaadcel gevonden en toch wel mooi zwanger geworden!"

Posted

Zoals ze het in Voorburg zeggen kun je aan de buitenkant een embryo beoordelen maar aan de binnenkant niet. Een genetisch iets minder goede zaadcel kan prima een eitje bevruchten, het kan alleen wel zo zijn dat het dan uiteindelijk toch niet doorgroeit. De oorzaak van (hele) vroege miskramen ligt vaak in de genetische kwaliteit van het embryo, of dat nu vanuit de eicel of zaadcel of de combinatie komt. Met op het oog goede embryo's ben ik drie keer net wel/ net niet zwanger geweest: wel en innesteling, maar verder ging het niet. Ik dácht eerst altijd dat dit aan mij zou liggen. Maar hier merkte een verpleegkundige op dat ik waarschijnlijk juist heel mákkelijk zwanger wordt omdat er wel een innesteling was. En dat dan waarschijnlijk de kwaliteit van het embryo toch niet goed genoeg is geweest. En nu wij met duidelijk beter zaad opeens 100% bevruchting hebben, ze niet eens konden kiezen welke het mooiste was om terug te plaatsen, in zwanger ben én we nog 6 cryo's hebben..... Ja nu begin ik toch wel te denken dat de genetische kwaliteit van zaad én eitje erg veel uit kúnnen maken. Natúúrlijk zijn er altijd uitzonderingen en als het altijd perfect moest zijn, werden er weinig mensen zwanger. Maar als je er zelf ook maar iets aan kunt doen om je kansen te verbeteren, dan ligt het denk ik hierin (trouwens, Zita West geeft ook voedings- / vitaminstips om de vrouwelijke vruchtbaarheid (de follikels / eitjes) te verbeteren, want dat heb je natuurlijk ook nodig)

Kijk, wij wilden ook geen hele gekke dingen gaan doen. Mijn man is helemaal niet van het alternatieve. Maar wat eetgewoontes aanpassen, een paar onschadelijke pilletjes slikken en regelmatig een zaadlozing hebben.... dat was eigenlijk zo weinig moeite. De osteopathie vond mijn man erg raar, maar zelfs dat waren maar vier behandelingen en die werden vergoed. Kostte dus alleen wat tijd. Je moet vooral doen wat bij je past en waar je jezelf goed bij voelt. En jezelf nooit, maar dan ook nooit achteraf verwijten dat je iets niet hebt gedaan of juist wel. Want al met al blijft het gewoon een groot wonder waarbij alle puzzelstukjes op z'n plek moeten vallen en wat we niet in de hand hebben.

Posted

Ik heb dat ook gelezen die trillende zaadcel. Moet opeens denken: "Suske & Wiske en de trillende zaadcel". Sorry hoor, niet zo gepast misschien maar het is wel een beetje grappig...

Ik begin dat ook steeds meer te denken Henne: waarom heb ik steeds voldoende eitjes en embryo's gehad maar ging het feest niet door? Ik dacht ook steeds dat het aan mij lag maar de laatste keer was het zaad zo slecht dat hij nog een keer moest en inderdaad kunnen ze de genetische eigenschappen van zo'n embryo niet zien. En jouw verhaal lijkt het te bevestigen. Eerste keer goed zaad en zwanger.

We zullen zien!

Caroline

Posted

Inderdaad, wat een handige topic! Mijn man zat al aan de supplementen, maar heb hem nu net alles voorgelezen en zijn voorgenomen borreltje cola blijft lekker in de fles......eindelijk.......Niet dat hij veel alcohol drinkt, maar ben van mening dat helemaal geen alcohol drinken toch altijd beter is als af en toe een glaasje. Ik zit ook regelmatig op een ander forum en daar ben ik in aanraking gekomen met de term SCSA test. Deze onderzoekt de hoeveelheid fragmentatie van het sperma. Uit onderzoeken is gebleken dat bij een fragmentatie van meer als 30% , de kans op een zwangerschap nihil blijkt te zijn. Echter, gefragmenteerd sperma kan wel eicellen bevruchten, waardoor er gewoon bevruchte emmy's ontstaan. Pas na 4 dagen gaat de hoeveel fragmentatie een rol spelen in eventuele verdere ontwikkeling van de embryo. Dat betekent dat het zich bijvoorbeeld niet zal innestelen of hartactiviteit zal krijgen. De eerste paar dagen schijnt de kwaliteit van de eicel van belang te zijn voor een bevruchting en daarna gaat de spermakwaliteit dus een grotere rol spelen. Althans dat heb ik mij dus zo laten vertellen door een mede forumgenoot, welke dit onderzoek had laten doen.

Onze vierde behandeling voor een brusje (ons zoontje is ontstaan na de eerste icsi behandeling en nu zijn wij helaas drie behandelingen verder voor een brusje) willen wij doen in een ander ziekenhuis. Wij twijfelen tussen voorburg en dusseldorf. In beide ziekenhuizen hebben wij momenteel afspraken staan. Bij het mailen van mijn medisch dossier, werd door de arts in dusseldorf ook direct voorgesteld om zo'n SCSA test te doen. Dit vanwege de grote schommelingen in de spermakwaliteit van mijn man. Ik heb tot op heden ogenschijnlijk goede emmy's teruggeplaats gekregen (8 cellig op dag 3, weinig tot geen fragmentatie), maar na de geboorte van mijn zoontje is dus een nieuwe zwangerschap uitgerbleven. Vandaar dat zij zich nu willen richten op extra spermaonderzoeken.

Ik ga dus vanaf nu wat strenger zijn voor manlief mbt cafeine etc en hoop dan in december een positieve SCSA test te krijgen. Ik zal dan ook wel even navragen wat er klopt van het verhaal over de kwaliteit van eicellen en spermacellen mbt de ontwikkeling hiervan tot emmy's. Heb 18 november daar een afspraak, dus nog even geduld. Ga ik mij in die ntussentijd maar verdiepen in nog meer tips om de kwaliteit van zowel de spermacellen als de eicellen te verbeteren.

Posted

mijn vriend is gestopt met roken (hij was echt een heeele zware roker), drinkt veeeel minder alcohol en slikt multivitaminen. Maar als ik dit allemaal opnoem: geen cola, geen koffie, geen zuivel dan zegt'tie: 'ja hallo, nog ff straks mag ik helemaal niets meer" *zucht* Wat moet je daar nou mee?!

Posted

Die van mij blijft roken en alcohol drinken, eet geen fruit dus vandaar de multi, Omega 3 en zink. Voor de rest zal hij helaas ook weinig willen doen ben ik bang. Helaas is het bij ons zo dat ik degene ben die heel graag nog een kindje wil en hij werkt wel mee maar is nu ook tevreden met 1 dochter. Dus ja...

Posted

Lastig is dat he... Mijn man heeft de eerste paar pogingen ook niet veel willen doen. De osteopathie was na veel aandringen en de voedingsaanvullingen vergat ie ook geregeld. Pas toen ik een stuk uit het boek van Zita West had voorgelezen begon hij een beetje te geloven dat het uit kon maken. En dan nog.... hij blijft zeggen dat het goede resultaat van dit keer gewoon door het juiste tijdschrift in het kamertje kwam ;-) Tuuuurlijk schat....

Posted

Hahaha Henne wat een beredenering, het juiste blaadje.

Die van mij rookt als een ketter en lust graag een biertje, toch in de periode toen hij gestopt was met roken en bijna niet dronk was zijn zaag barslecht zelfs tot 0,0?

Hij was niet ziek en ook niet ziek geweest.

Stress???

Posted

Ik denk dat als je stopt met roken / drinken je lijf idd wel in de stress schiet en het best lang duurt voordat het allemaal weer normaliseert. Zaad heeft een 'productietijd' van drie maanden, dus ik denk dat je zeker wel een half jaar of langer moet stoppen met roken om resultaat te zien. Roken kun je ook nog opvangen met extra anti-oxidanten he (vitamine C en E, selenium ed.).

Weet je, uiteindelijk weten ze bar weinig over zaad en de kwaliteit ervan. Want al die dingen die genoemd worden werken bij de één wel en bij de ander niet. Als ze het zaad konden verbeteren, joh wat zouden er dan een hoop stellen geholpen zijn!!!

Posted

Dat zou een doorbraak zijn, bij onze cryo tp zei de arts: wat zouden we graag binnen willen kijken om te zien wat er allemaal gebeurt, er zijn nog zoveel dingen wat we niet weten.

Ze moest eens weten hoe graag wij dit willen.....

Alleen al bij de ww en de eerste weken van een zw.