Jump to content

Achterstand / trage celdeling: embryo's 4-cellig

Recommended Posts

Posted

Bij de 1e ivf poging hadden we 5 follikels, waar 3 eitjes uit kwam. Twee daarvan werden bevrucht, maar beiden waren op dag 3 nog maar 4-cellig. Eentje is er teruggeplaatst, zonder succes.

Nu, bij de 2e poging, heb ik een hogere dosis Gonal gespoten, met goed resultaat: 19 follikels, waar 16 eitjes uit kwamen. Gisteren kregen we te horen dat 13 eicellen bevrucht waren geraakt. 4 daarvan vielen al snel af, en de overige 9 waren gaan doordelen naar 4-cellige embryo's. Maar: helaas waren ze allemaal op dag 3 nog steeds maar 4-cellig. ALLEMAAL!

Er zijn er gisteren, op dag 3 dus, twee terug geplaatst: eentje zonder fragmentatie, de andere met ietsje fragmentatie (wat dus betekent dat de overige 7 allemaal fragmentatie toonden).

De arts en laborante konden eigenlijk niets zeggen over een mogelijke oorzaak. We hebben nog gevraagd of ze de overgebleven embryo's konden onderzoeken maar dat had geen nut, dachten ze. Maar ja, het verontrust ons natuurlijk wel: alle embryo's laten dit beeld zien. Ik weet dat je ook zwanger kunt worden van een 4-cellig embryo maar ja, onze kansen lijken nu wel erg gereduceerd. We dachten tot nu toe dat endometriose de boosdoener was, maar vragen ons nu af of deze trage celdeling (of: stoppen met delen) misschien de reden is geweest dat het de afgelopen jaren nog niet heeft mogen lukken.

Hm, het dreigt een heel verhaal te worden ;-) dus hierbij mijn vraag, aangezien ik van het ziekenhuis en van googlen nog niet veel wijzer ben geworden: wie herkent bovenstaande of weet waar we meer info zouden kunnen vinden?

Bedankt alvast,

Dee

Posted

Ik ben ook al googlen geslagen....werd geboeid door dit gepubliceerde artikel over de ontwikkeling van de zygote.....naar embryo ,

Het artikel is in 2008 verschenen maar verwijst in de literatuurlijst naar (een boek van) een beierse embryoloog....Misschien verder spitten waard...op de zoektocht dee.... Ben benieuwd of dit je wat op kan leveren:

http://www.provitahumana.nl/pvh/ARTIKELEN/ART2008/art200843.html

Posted

Heej Nano,

Had je me hier ook weer gevonden ;-).

Thanks voor het meedenken... Ik zal het artikel binnenkort eens lezen (nu te duf voor, haha).

Ik kwam hier op het forum ook nog wel een link naar een nieuwbericht tegen, over een onderzoek in Japan over een mogelijk positieve invloed van Melatonine op de celdeling. Ik ga dat zeker onthouden maar ja, is eigenlijk al meer denken in 'oplossingen' zonder te weten wat de oorzaak is en wat precies de impact kan zijn.

Posted

ik heb dit keer ook melatonine geslikt, 3mg daags en ik heb voor het eerst een embryo die op schema was qua celdeling nl. 4-cellig op dag 2 en hij was graad 3 (graad 4 is perfect) dus hij had ietsje fragmentatie maar niet veel mn vorige emmies hadden meer fragmentatie. Misschien heeft de melatonine geholpen. Nu afwachten of'tie blijft plakken. Oja en ik heb ook tijdens de stimulatie vitex agnus cactus geslikt.

deze site vind ik heel duidelijk, gaat over de kwaliteit/ontwikkeling van embryo's http://www.advancedfertility.com/embryoquality.htm

Posted

Hai Sen,

Die website kende ik inderdaad al, maar toch bedankt!

Ben jij op eigen initiatief die melatonine gaan slikken, of was het een voorstel van je arts?

Wanneer heb je je tp gehad? En hoeveel cellig was hij toen? Of heb je 'm al op dag 2 terug geplaatst gekregen, met 4 cellen?

Posted

Bij onze eerster poging kwamen wij ook niet verder dan een 2 en een 3 cellige. De tweede poging heb ik 300 eh menopur gespoten. Nu hebben we een 7 en 6 cellige..

Van de 7 cellige ben ik zwanger en de 6 cellige is ingevroren

Ook ik heb endometriose, en oa daardoor niet een heel goede kwaliteit eitjes

Posted

Dee, ik ben de melatonine en de vitex agnus cactus op eigen initiatief gaan nemen. Ik heb het ook niet gemeld aan de arts. De emmie is op dag 2 teruggeplaatst, toen was hij 4-cellig.

Simba, van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!

Posted

Simba, ik zag net dat je op m'n cyste-vraag geantwoord had, en dus ook hier, dank je wel! En natuurlijk gefeliciteerd met je zwangerschap, goed zeg.

In het ziekenhuis hebben ze het verband tussen de endometriose en slechte kwaliteit eicellen nog niet genoemd. Sterkter nog, ze hebben nog niet eens gezegd dat de matige celdeling aan de kwaliteit van de eicellen kan liggen. We hebben natuurlijk ook alleen nog maar een kort gesprek gehad tijdens de tp, dus wie weet, als we er langer op in zouden gaan. Dat is zo lastig, je wilt zo graag antwoorden maar we moeten eigenlijk gewoon eerst afwachten of het gelukt is en zo niet, dan krijg je pas een evaluatiegesprek.

Heb wel vaker gelezen dat Menopur betere of rijpere eitjes zou opleveren, dus dat houd ik zeker in gedachten! En ik zie in jouw handtekening dat je deze ivf vanuit Lucrin gestart bent, zou dat ook nog kunnen uitmaken? Ik heb nu 2 keer een lang schema gehad vanuit de pil (omdat ik 4,5 maand Lucrin vorig jaar zo'n drama vond). Had jij deze keer een kort of een lang schema? En ook nog deca oid gespoten neem ik aan? Haha, sorry, wat een vragen......

Nou Sen, mocht je deze keer wel zwanger worden (wanneer is je testdatum?) dan moet je maar mooi vertellen aan je arts dat je melatonine geslikt hebt, wie weet hebben ze iets aan die info voor andere patiënten. Ik duim voor je dat het lukt / gelukt is!

Posted

Dee, de emmiekwaliteit is natuurlijk ook mede afhankelijk van de kwaliteit van het zaad. Mijn vriend rookte nog de vorige pogingen en behoorlijk ook! Nu is hij al een tijdje gestopt. Dat kan de kwaliteit van het zaad en daardoor van de emmie ook verbeterd hebben. Of het is gewoon een combi van betere kwaliteit van zowel eicel als zaadcel.

Ik had een briefje meegekregen waarop stond dat de testdatum 4 dec. Terwijl ik op 15 nov. de punctie en op 17 nov. de tp heb gehad. Dus 16 dg na de tp. Dat best laat toch?

Posted

Dat klinkt wel als laat ja. Alhoewel.... ik heb de punctie op 14 nov gehad en tp op 17 nov. Officiële testdatum is volgens mij 2 dec. Dus dan zou het voor jou 3 dec zijn? Toch maar 1 dagje verschil met 4 dec...

Posted

Ik ben inderdaad direct vanuit de lucrin gaan stimlueren, alleen 300 eh menopur, geen deca.

Ze wilden me geen cyclus na de lucrin geven, omdat de cystes dan toch weer zouden kunnen gaan groeien.

Beide pogingen heb ik het korte protocol gehad.

Posted

En was er dan geen risico op een spontane, te vroege eisprong? Zonder deca? Of werkte wat dat betreft de Lucrin nog door? 't Is net wiskunde af en toe, al die berekeningen enz (nou ja, eerder scheikunde en biologie dan).

Posted

Hi Dee,bij mij van 6 eitjes 5 gingen delen,2 waren 8 cellen, 1 7 cellen en 2 4 cellen.

1 van 8 cellen was tp,en de rest allemaal ingevroren,ik vroeg aan de arts als we weer een tp moeten doen,gaan we eerst de 8 cellen tp,toen zei hij nee.Volgens hem waren de 4 cellen embryo's net zo goed.Overaal waar ik ging kijken stond er op dat een embryo heeft op dag 3 tussen 4 en 8 cellen.

Ik weet dat ieder zh anders is,maar in dit gevaal zijn bij mij niet negatief daarover.Ik hoop dat je iets aan hebt aan dit info.

Groetjes,Violeta

En succes natuurlijk!!!!!

Posted

Dank je wel Violeta!!

Wat apart hè, dat het per ziekenhuis zo enorm kan verschillen. Bij ons (UMC Utrecht) vriezen ze embryo's van 4 cellen echt niet in. Ze zeggen dat je er wel zwanger van kunt worden maar ze hebben liever rond de 8 cellen (heb ik ook liever natuurlijk ;-) maar ja).

Jij ook heel veel succes verder!!!!!!

• 2 weeks later...
Posted

Voor een ieder die ooit nog op dit topic terecht komt en in een vergelijkbare situatie zit: het kan echt!

Blijkbaar is er iig eentje door gaan delen.... ik ben zwanger!

Het is nog erg pril en we moeten natuurlijk afwachten hoe het verder gaat maar zwanger worden is gelukt, ik heb duidelijke positieve testen en geen bloedverlies.... dus beetje bij beetje beginnen we het te geloven.

Mochten we in de toekomst nog eens IVF doen, dan denk ik overigens wel dat ik in overleg met de artsen zou willen uitproberen wat voor invloed Menopur en Melatonine (of misschien een andere anti-oxidant?) kunnen hebben.

Sen, ik weet niet of je dit nog leest: heb je al nieuws? Volgens mij zit je ook ongeveer 2 weken na tp?

Groetjes Dee

Posted

hai Dee,

van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!!!!! wat de deling betreft het kan soms erg vreemd gaan, onze posging waaruit Lars* en Nick* ontstaan zijn bleven van de 8 bevruchte eicellen er 2 over, de overige 6 daarvan ging de deling met horten en stoten..men kon het niet verklaren. Nu zit ik in de wachtweken. In DD kreeg ik 2 emmies op dag 2 teruggeplaatst: ik ging er vanuit dat ze 4-cellig moesten zijn, een was er 5 cellig met iets fragmentatie en de andere was 2 cellig zonder fragmentatie. Ik maakte me direct zorgen maar de arts zei dat het mooie emmies waren en dat de deling een momentopname was, met name die 2 cellige kon op het moment van de tp al best 4 cellig zijn (de foto´s waren van vroeg in de ochtend).

In ieder geval is het geluk bij jullie, dat is super!!! ik denk dat genoeg mensen ook blij zijn met dit positieve bericht

geniet van je zwangerschap en op naar de eerste echo!!!

lieve groet

Babeth

Posted

Dee> van harte met je zwangerschap!

Toen ik te horen kreeg dat onze embyo's op dag 3 viercellig waren was ik de hoop in no-time verloren. Ze plaatsen er ook 2 terug maar ik had in mijn achterhoofd allang: waarom, we kunnen net zo goed stoppen. Overal lees je over achtcelligen en meer en dat het dan nog niet altijd lukt. Maar toch ligt het blijkbaar niet alleen aan de snelheid van delen! Want ik ben ook zwanger van een viercellige, er is er eentje blijven plakken. En nu ben ik dus ruim 11 weken zwanger.

Groetjes Vriezen

Posted

Babeth, dank je wel voor je lieve bericht! Ik ken jouw naam en verhaal van de wachtbankjes waar ik de afgelopen maanden heb meegelezen. Wat zal het voor jullie weer superspannend zijn nu.... Ik duim mee voor je, in de hoop dat het geluk ook (weer) bij jullie mag zijn!!

Vriezen, ook jij bedankt.... fijn hoe betrokken mensen op deze site zijn. Je verhaal komt aardig overeen met het mijne inderdaad! (heb je ook endometriose of dat niet?) En nu dus dik 11 weken zwanger, goed zeg! Dat moet anderen toch ook weer hoop geven.... Heb je je 2e echo al gehad of krijg je die binnenkort?

Daniella en Sen, bedankt voor de felicitaties! En Sen, wat ontzettend balen dat het deze maand weer niet zo heeft mogen zijn. Je geduld wordt wel erg op de proef gesteld hè..... Ik duim ook voor jullie, meiden!

Posted

Ik heb geen endometriose nee, het probleem ligt alleen bij mijn man.

De tweede echo had ik met 9 weken. Volgende week donderdag heb ik weer een echo. Dan ben ik 12 weken en 3 dagen.

Groetjes Vriezen.

Posted

Leuk Vriezen, en ook spannend weer denk ik?? Ik zie dat je de andere echo's nu ook in je handtekening hebt gezet.....

Alvast succes en hopelijk ook veel plezier volgende week!

• 8 months later...
Posted

Hè getver, kom ik dit topic tegen in m'n abonnementenlijstje.... Laatste bericht op 03-12-2010, een hoop gebeurd daarna.

Twee weken later (bij 6,5 week zwangerschap) een miskraam gekregen.

Een paar maanden daarna weer een IVF-poging gedaan, deze keer met Menopur (en extra zink geslikt, niet op aanraden van het ziekenhuis want die verdiepen zich daar niet in). Had wat minder eicellen (4, waarschijnlijk door de Menopur), maar wel van betere kwaliteit blijkbaar, een 10-cellige terug geplaatst en 2 cryo's (voor 't eerst). Weer positief getest maar dezelfde week nog ging het al weer mis. Daarna 1e cryo tp niet gelukt, 2e cryo niet goed ontdooid.

Onlangs onze 4e IVF-poging gehad. Weer met Menopur, in de hoop dat we weer goede embryo's zouden krijgen. Een wat hogere dosis deze keer, en het resultaat was iets meer eicellen (8), maar uiteindelijk zat er 1 10-cellige bij die terug geplaatst is, samen met een 4-cellige. De rest was allemaal dus weer maar 4-cellig of minder.... Geen idee waarom die ene dan wel zo goed doordeelde en de rest niet. Overigens is deze poging helaas mislukt.

Ik wilde dit even updaten, nu ik het onverwacht tegenkwam. Misschien is er nog wel iemand met waardevolle informatie over celdeling?

Kan van alles zijn natuurlijk.... Evt ook gewoon toeval?

We zijn nog niet klaar met ons IVF-traject, willen nog doorgaan, zeker omdat we toch 2 keer positieve testen hebben gehad. Ter voorbereiding op een volgende poging slik ik in ieder geval weer extra omega 3 (bij 3e poging nl ook gedaan, wie weet heeft dat toen bijgedragen aan de kwaliteit.......?).

En ik weet 't ook wel hoor: veel-cellige embryo's geeft ook geen garantie op een zwangerschap en weinig-cellige embryo's kunnen mooie baby's worden....