Jump to content

in rokerige omgeving zitten als je zwanger bent

Recommended Posts

Posted

dag dames,

even een vraagje, mijn man en ik hebben tijdens de periode dat we met ivf behandeling bezig waren continue rokerige ruimtes ontwijkt omdat het niet goed is voor de behandeling.

maar nu zijn we inmiddels 8 weken zwanger, en mijn vader viert de kerst bij hem thuis nou is het zo dat mijn vader en zijn vriendin behoorlijk stevige rokers zijn, toen ik wist dat ik zwanger was heb ik het mijn vader verteld zodat hij weet waarom we niet bij hem langs gaan. Nou heeft mijn vader gezegd als jullie langskomen dan roken we gewoon niet, ik heb zoiets van oke prima moet geen probleem zijn, maar mijn man daar in tegen die zegt jou vaders hele huis ruikt naar de nicotine (dat ruiken we ook als mijn vader op vakantie is en wij de planten water moeten geven.) dus hij wil niet dat ik daarin ga zitten.

zou het dan zo een groot probleem zijn dat als er op het moment dat wij er zijn niet gerookt word? ik begrijp mijn man we hebben er jaren over moeten doen om zwanger te raken dus hij wil geen enkel risico nemen.

wat vinden jullie hiervan en hoe gaan jullie hier mee om?

liefs Moki

Posted

Hoi Moki

ik begrijp jullie dilemma, ik moet zeggen da tik het erg mooi vind van je vader dat hij niet rookt waar jullie bij zijn, dat is echt top.

Toen ik zwanger was kwam ik bij mijn schoonouders maar mijn schoonvader rookte niet waar wij bij waren, ik had daar geen problemen mee. (hij is later overigens gestopt) maar goed alleen jullie weten hoeveel rok er nog rondhangt. De geur op zich lijkt me niet erg (je moet er ook wel tegen kunnen natuurlijk).

Maar als het er nog blauw ziet als jullie er zijn dat lijkt me inderdaad niet echt ideaal.

MIsschien vragen dat ze een uurtje voordat jullie komen al niet meer willen roken en extra willen luchten?

groetjes

Babeth

Posted

Hoi Moki,

Geweldig dat je vader en zijn vriendin niet roken als jullie komen, respect! Het lastige is dat de rooklucht niet zomaar eventjes uit huis is. Dan zullen ze moeten sausen, gordijnen wassen en alles schoonmaken

voordat jullie komen, en dan nog zit het nog in de kussens van de bank etc. Ik denk dat je het gewoonweg niet te ver door moet trekken, ze roken niet waar je bij bent dus je inhaleert niet direct de schadelijke stoffen.

En hoe gaan jullie dat doen als de kleine er is? Nooit naar Opa toe?

Het beste wat ze voor jullie doen kunnen is niet roken waar jullie bij zijn, waarschijnlijk zullen ze uit zichzelf de boel wel even luchten maar als je daar niet gerust op bent dan vraag je dat nog even.

En wat je natuurlijk altijd ook even doen kan is overleggen met je verloskundige, zij weet immers het beste wat het effect op een ongeboren kindje is.

Alvast fijne dagen!

Posted

Ik denk niet dat je aan de nicotinelucht kunt ontkomen als er veel gerookt wordt. Echter lijkt mij niet dat dit schadelijk is. Idd een uurtje vooraf niet meer roken en doorlichten moet voldoende zijn.

Posted

`Super dat je vader zoveel rekening met je wil houden. Ik zou echter me niet druk maken over de nicotinelucht. Uitlaatgassen zijn ook niet gezond ;-) Voorzichtigheid is altijd goed, maar ik zou het mezelf ook niet onnodig moeilijk maken, al hoewel ik je bezorgheid goed begrijp.

Succes en gefeliciteerd met je zwangerschap!

Posted

Ik ben het met de bovenstaande berichten eens. Er om denken is prima, maar ga er niet te krampachtig mee om, want dan kun je straks nergens meer naartoe.

Mooi dat je vader rekening met je houdt! Super!

Posted

Heel goed dat je vader en z'n vriendin niet gaan roken waar jullie bij zijn. Ik vind dat het ook zo hoort.

Vind het zelf ook heel vervelend om bij iemand te zijn waar gerookt wordt.,sommigen gaan buiten roken,maar sommigen niet hoor. Ik ontkom niet altijd aan de sigaretten lucht; Mijn vriend rookt (gelukkig wel buiten),en mijn baas ook. Sommige vriendinnen/vrienden roken ook.

Ik probeer wel heel vaak die ruimtes te vermijden; Lukt niet altijd natuurlijk. De tabakslucht blijft natuurlijk hangen,maar ik denk echt niet dat dat schadelijk is

voor je ongeboren kindje.

Posted

Ik heb twee weken geleden nog een feestje gehad waar ook werd gerookt. Was wel zo'n beetje de enige keer in de zwangerschap dat ik echt aan rook werd blootgesteld. Voor de rest houdt iedereen er rekening mee. Mijn man rookt niet in mijn buurt, maar wel binnen als ik er niet bij ben, en anders onder de afzuigkap. Mijn huis ruikt op die manier niet naar rook (ook volgens andere niet-rokers hoor)

Mijn moeder zei het ook treffend: vroeger, toen je dit allemaal nog niet wist, kon je gewoon nergens komen als je rokerige ruimtes wilde vermijden. Toen zaten mensen ook wel in de rook.Tegenwoordig is dat gelukkig anders. Ik denk hetzelfde als de anderen hierboven: fijn dat ze niet roken waar jullie bij zijn, even flink luchten vooraf (of de afzuigkap een paar uur aan) en dan moet het toch goed gaan lijkt me.

Grappig trouwens: ik zag van de week de film " de Hel van '63" . Daarin lag iemand te bevallen in het ziekenhuis en stond er een klein eindje verderop in de gang iemand te roken :-). een onvoorstelbaar gezicht voor nu.

Succes!

Groet

Lisette

Posted

Hoi Moki

Ik ben het ook met de anderen eens.

Respect voor je vader en zijn vriendin, want voor hun is het ook een hele opgave als je een flinke roker bent.

Neem aan dat ze voordat jullie komen de boel even lekker luchten en dan is er niks aan de hand.

Sta er niet teveel bij stil, want anders kom je dadelijk nergens meer.

Groetjes

Daniella

Posted

Ik vind het ook super dat je vader en zijn vriendin dit doen.

En net wat de anderen hierboven zeggen probeer er niet te veel in door te slaan en leef gewoon je leven en maak je niet te druk.

Ik heb van de week ook gewoon in de rook gezeten. Tuurlijk is het niet ideaal maar ik kan niet verwachten dat 20 mensen rekening houden met 1 persoon (+mini).

Posted

bedankt voor al jullie reacties,

ik wil er zelf ook niet te krampachtig mee omgaan maar ik wil het mezelf ook niet verwijten mocht het wel fout gaan nadat we tussen mensen hebben gezeten die lekker hebben zitten paffen. en aangezien we na 7 jaar voor het eerst zwanger zijn hebben we er alles voor over om te voorkomen dat het fout gaat. Gelukkig roken er bij ons in de familie niet zoveel mensen en als mijn vader in zijn eigen huis niet gaat roken dan gaan de andere dat dus ook niet doen.

en ja we weten dat moeders vroeger gewoon lekker zaten te roken en dat er veel gezonde kinderen uit voort zijn gekomen maar ja er word telkens meer bekend over hoe slecht meeroken is ook tijdens de zwangerschap.....

gr moki

Posted

Ik kan het juist heel goed begrijpen! Om na zoveel (soms traumatische) tegenslagen zwanger te zijn, ben je niet zomaar over de angsten heen. Ze worden wellicht zelfs erger.

Luister naar je eigen gevoel en wees eerlijk daarover naar je omgeving. Men past zich dan vaak met liefde aan, dat doen ze zo te lezen al. Beter te voorzichtig, dan te gemakkelijk vind ik hoor!

Maar uiteraard kun je niet alles managen en zal je soms over wat grenzen heen moeten. Welke dat zijn, bepaal je echt zelf of saampjes in dit geval.

Posted

Het gaat erom dat jij/jullie geen risico willen lopen. Terecht of onterecht doet er misschien niet eens toe. Je wilt iets niet of wel...Als je vriend er geen lekker gevoel bij heeft kan niets of niemand zijn gevoel afnemen. Haha, een ieder heeft er wel een mening over...Je moet gewoon je gevoel volgen en je verstand. Misschien kan je vriend bedenken of dat luchten van te voren voldoende is? Hij kent je vader dus...zelf laten bellen? En anders bij jullie uitnodigen? Dan zit je zeker rookvrij! Succes. Joy1

Posted

Ook wat mij betreft hulde aan je vader en zn vriendin. En ook ik ken de verleiding om overal gevaar in te zien maar denk om heel eerlijk te zijn dat je meer op zoek moet naar de balans. Echt, nicotinelucht (of een keer naar een feestje of verjaardag waar wordt gerookt) is niet onverantwoord. Er zijn 1001 gevaren te zien maar mijn advies zou zijn er echt voor te waken dat het dagelijks leven al teveel zorgen met zich mee gaat brengen. Je maakt het je zelf anders echt te moeilijk tijdens je zwangerschap en ook stress en zorgen zijn overigens slecht. Zoals iemand eerder ook al aangaf zal de tweestrijd tussen verantwoord handelen en onnodige zorg blijven en wellicht alleen maar groter worden als je je zo gewenste kindje hebt. En als je die zorg teveel door laat slaan ontneem je jezelf en je kindje echt teveel. Charlotte

Posted

ik vind het fijn om te lezen dat er toch wel veel mensen zijn die er begrip voor hebben gelukkig hebben mijn vader en zijn vriendin er ook veel begrip voor en ondanks dat mijn vader altijd heeft gezegd het is mijn huis en ik wil roken en wie dat niet bevalt blijft maar weg, dat hij toch niet rookt in zijn eigen huis. hij weet hoe lang wij bezig zijn geweest met het zwanger worden, en dat het niet zomaar spontaan gebeurt is.

ik vind het ook jammer dat ik op zo een forum als dit een antwoord krijg dat het allemaal een beetje erg overdreven is, dit soort reacties verwacht ik van collega's of andere mensen die totaal geen benul hebben wat ivf allemaal met zich meebrengt. ik respecteer ieder zijn mening maar het mag ook wel met een beetje meer takt.

Posted

Fijn dat je zo goed contact hebt met je vader.

En, ik was ook verrast door de reacties. Het toont maar aan hoe iedereen er anders in zit. We zitten allemaal wellicht in het zelfde 'schuitje', maar hebben niet allemaal dezelfde pet op. Dat is op zich prima, anders was het leven wel erg eentonig.

Persoonlijk herken ik je gevoel en dilemma maar al te goed. Je bent geen aansteller, maar helaas noodgedwongen erg voorzichtig. Mocht het ons ooit weer lukken, ga ik dat vast ook weer doen.

Zelfs nu in de wachtweken ben ik super vermijdend! Dit leidt ook vaak tot onbegrip van anderen (soms idd ook van anderen in de MMM).

Ik zeg: laat iedereen doen waar hij/zij zich goed bij voelt!

Posted

ahoi Testr,

bedankt voor je berichtje ik twijfelde al of ik er überhaupt op moest reageren maar mijn hormonen hadden toch de overhand hahaha gelukkig zijn er genoeg mensen die het wel begrijpen, en misschien zou het niet erg zijn als iemand in mijn buurt een keertje zou roken, maar ik wil het gewoon niet, gewoon om uit te kunnen sluiten dat dat een van de redenen zou zijn dat het toch verkeerd is gegaan.mocht het verkeerd gaan.

ik lees bij zoveel vrouwen op dit forum die zwanger zijn die een miskraam krijgen...... zit pas in de 9e week dus het kan nog alle kanten op.

ik hoop voor je dat het embryo lekker is ingenesteld en dat je 2 december een positieve bloedtest hebt.

Posted

Moki, Ik kan me je teleursteling en verbazing wel voorstellen! Ook ik ben daar weleens mee geconfronteerd hier op het forum. Ik wist soms niet wat ik las en had dan ook meer tact verwacht. Maar goed, we zijn niet allemaal hetzelfde gebekt "zelfs" niet op dit forum. Mensen zijn zich ook niet altijd bewust van hun reacties overigens...T.a.v. het roken....je bent heel zorgzaam en dat is in je te prijzen. De kleine meid/jongen is vast blij met zulke ouders dat ze zo 'ontzettend' met zijn/haar komst bezig zijn. Nogmaals terecht of onterecht? Doe waar jij je goed bij voelt, voelt het niet goed voor jou...niet doen. Het is jullie keuze in deze. Natuurlijk komen we soms onverwachts in situaties terecht die misschien nog slechter zijn...maar goed..dat is dan onverwachts, dan heb je geen keus. Ik ben blij dat ik in veel zaken mijn gevoel heb gevolgd omdat ik niet met een schuldgevoel wilde zitten als het verkeerd zou gaan ofzo. ( Vond 'men' ook erg negatief gedacht..) Nou...daar

kijk ik dan nu goed op terug. Mijn beste keuzes zijn de keuzes die ik tegen de stroom heb ingenomen of die zo goed voelde voor mij dat ik niet anders kon kiezen! Je hoeft ook niet altijd uit te leggen wat je beweegredenen zijn en soms weet je niet goed uit te leggen waarom je iets al dan niet doet. Gewoon je gevoel. Blijf daar maar contact mee houden. Joy1

Posted

het is inderdaad heel mooi verwoord joy1

ik doe sowieso wat mijn gevoel zegt, op het werk hebben wij een rookruimte waar regelmatige werkzaamheden uitgevoerd moeten worden (op het moment dat er personeel aanwezig is mogen gasten niet roken) maar het gebeurt regelmatig dat collega's er bezig zijn terwijl gasten aan het roken zijn ik doe in deze ruimte al maanden geen werkzaamheden meer, dit heb ik kunnen kortsluiten met het management en die hadden er geen problemen mee, er zullen vast wel collega's zijn die hier commentaar op hebben ( niet in mijn gezicht natuurlijk) maar daar heb ik gewoon schijt aan.

hun hebben allemaal al een gezinnetje en ik wil graag ook een gezinnetje en daar heb ik alles voor over,pfff jullie willen allemaal niet weten waar ik allemaal rekening mee hou qua eten hahahaha sommige zouden me voor gek verklaren, maar ik doe liever het zeker voor het onzekere, en wil mezelf niet verwijten van had ik maar niet......

nogmaals bedankt voor jullie leuke positieve reacties

Posted

Ik ben het hier ook zo mee eens! Kijk voor sommige mensen in de buitenwereld snap ik nog dat ze er niet het fijne van weten en die vinden misschien dat je overdrijft. Van mensen die in hetzelfde soort schuitje hebben gezeten/zitten verwacht je vaak wat anders. Maar goed je moet dus niks verwachten heb ik geleerd, want iedereen is anders. Maar ik begrijp het heel goed hoor, zelfs mensen in mijn eigen omgeving vinden me maar een zeikerd of overdreven en komen ook vaak met van die opmerkingen zoals jaaa vroeger deed men dat allemaal niet. NOU EN, ik wel en het is bij heel veel dingen ook gebleken dat ze gweoon niet goed zijn en waarom zou je het dan nog WEL doen???? Ook met eten, ik let op alles, van thee tot cola tot kazen tot vlees whatever het maakt me niet uit bij alles hou ik rekening met mijn zwangerschap. Ik heb hier lang op gewacht, genoeg moeite voor gedaan dus ga ik het nu niet riskeren om wat dan ook te doen voor MIJN gevoel wat niet goed is. Soms wil je alleen een beetje begrip van buitenaf he...

Posted

ik ben gisteren voor het eerst bij mijn vader op bezoek geweest, omdat we onderweg waren vanuit amsterdam belde we even, een uur later kwamen we aan, en wat denk je de lieve schat, ze hadden al een uur lang niet gerookt in huis ze hebben het huis gelucht de asbakken weggehaald en ze hebben in dat uur ook nog buiten staan roken en het was om 00:00 dus erg koud buiten......

ik vind het echt zo geweldig van mijn vader en zijn vriendin natuurlijk ze verdienen een pluim.......