Ga naar inhoud

utrogestan afbouwen of in eens stoppen?


Yola

Aanbevolen Berichten

Hallo allemaal,

ik ben inmiddels bijna 8 wk zwanger. Vorige week woensdag ben ik gaan afbouwen met utrogestan. Vervolgens was het donderdag paniek: bloed! Ik ben snel an mijn volle dosis olletjes gegaan (3x per dag 2). Gelukkig kon ik meteen een echo krijgen n alles was goed. De gyn dacht dat het te maken had met obstipatie.

Dus ben ik gister weer begonnen met afbouwen. En ja hoor, vandaag weer krampgevoel en bloed! nu geen harde ontlasting of andere dingen waar het door zou kunnen komen ;-)

 

Nu lees ik dat in Belgie bv vaak progestan/utrogestaan voorgeschreven wordt tm 12 e week. De één moet afbouwen, de ander mag ineens stoppen (ik mocht van dr S stoppen bij 8 wk, er is niet gepraat over afbouwen). Ook schijnt er in het AMC een onderzoek te zijn naar utrogestan ter voorkoming van miskramen.

Hebben jullie hier ervaring mee? kan het idd toch door het stoppen met utrogestan komen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi yola

ik mocht van zwolle na de positieve test afbouwen met de bolletjes, het afbouwen duurde maar 5 dagen of zo

heb geen ervaring met bloedingen of miskramen verder

wel had ik een 2 ling zwangerschap waarvan 1 vruchtje is overleden bij 9 weken maar deze is niet afgestoten dus geen echte miskraam

denk niet dat de bolletjes hier invloed op gehad kon hebben in mijn situatie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had moeten stoppen 14 dagen na de punctie ofzo, maar ben zelf doorgegaan. Heb het toen wel afgebouwd en met negen weken ben ik gestopt. Ik heb niet gebloed, maar het dus wel een missed abortion gehad. Of dit ermee te maken heeft, geen idee. Vind het heel moeilijk dat op dit onderdeel alle ziekenhuizen zo van elkaar verschillen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi ladies,

ja, in nl hoefde ik de bolletjes ook maar paar dagen te gebruiken. maar voorschrift in duitsland was dus anders en naar ik hoor in sommige belgische ziekenhuizen ook.

bwèk, ik wil er wel af maar ik vind het wel héél toevallig dat ik elke keer kramp en bloed (klein beetje maar hoor) zodra ik stop/minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou in NL slechts tot aan de testdatum te hoevem gebruiken, ongeacht de uitslag van de test.

 

Dokter Scholtes van Dusseldorf gaf de opdracht de suprefact tot aan de 12 weken te gebruiken en de Utrogestan in ieder geval tot aan de 8 weken en dan verder met mijn Nederlandse gyn waar ik inmiddels bij onder behandeling was te gaan overleggen of ik het langer mocht gaan gebruiken. Dit aangezien hij niet zich wil mengen in de behandeling van de gyn waar je dan inmiddels bij onder zwangerschapscontrole staat. Ik heb tegen mijn NL'se gyn gewoon gezegd dat ik tot aan de 12 wekn Utrogestan moest gebruiken en heb dus de aanvullende recepten gekregen ;)

 

Mijn tip: ga er echt mee door tot aan de 12 weken. Er zijn dames die een zo'n slecht werkend geel lichaam hebben dat als zij eerder dan met de 12 weken stoppen het een miskraam kan worden.

ff biologielesje:

Je eitje groeit in een follikel. Zodra je follikel knapt en je eitje eruit springt heet het follikel geel lichaam. Geel lichaam maakt progesteron aan. Progesteron is het zwangerschapsbeschermende hormoon. Het zorgt ervoor dat je baarmoederslijmvlies niet word afgebroken. Bij 12 weken zwangerschap neemt de placenta de werking van het hormoon pas over.

Bij een punctie word er in het follikel geprikt. Bij sommige dames die zelfs normaal een goed geel lichaam hebben gaat er op dat moment wat stuk: het follikel word zo gesloopt dat het niet in staat is om een goed werkend geel lichaam te worden. Dit probleem word dan door de Progesteroncapsules opgelost. echter, als die mensen al eerder dan pas met 12 weken zwangerschap stoppen met het hormoon te gebruiken, dan loop je kans dat je baarmoederslijmvlies vroegtijdig word afgebroken en het een miskraam word. Want pas bij 12 weken zwangerschap neemt de placenta de werking pas over.

 

Ik wilde het risico niet lopen dat het door een hormoonfoutje mis zou gaan. In normale cyclussen maakt mijn lijf geen progesteron aan, dus ik was als de dood dat ik dat nu ook niet zou doen. Ik heb positief getest op een zondag, 4 week en 2 dagen zwanger. Bij 4 week en 3 dagen heb ik bloed laten prikken: schildklier, HCG en Progesteron. Mijn Progesteron was toen hoger dan 190 (ze testen in mijn lokale ziekenhuis slechts tot de 190). Onduidelijk was of dit door de bollen kwam of dat ik door het aanprikken ineens wel goede gele lichamen had. Na een week heb ik het weer laten prikken: weer boven de 190. Desondanks ben ik er dus wel mee door gegaan.

Inmiddels ben ik 16 week en 2 dagen :D

 

Misschien ff je Progesteron laten prikken? Ik ken namelijk ook een forumdinnetje wiens progesteronwaarde zo daalde dat ze een dubbele dosis moest nemen (!) om haar zwangerschap te behouden. Waarschijnlijk is je bloedverlies onschuldig, maar een zwangerschap is te kostbaar om daar zonder twijfel van uit te gaan. Helaas zijn er altijd uitzonderingen die niet goed progesteron aanmaken.

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Lottie, dank je wel voor je uitgebreide info!

Heb inmiddels met de gyn van Geertgen gesproken (daar ben ik nu onder controle tot aan 10 wk), en heb afgesproken dat ik tot 12 wk blijf gebruiken en heel langzaam afbouwen. Heb in wk 5 of zo bloed laten prikken en de progsteron waarde was toen geloof ik 94 of zo... niet zo heel hoog dus, maar misschien moest dat geel lichaam nog op gang komen. Enfin, ik ben blij dat ik gewoon door kan gaan tot aan de 12e week, baat het niet dan schaadt het niet zij de gyn. Al heb ik wel behoorlijk genoeg van de bolletjes, liever het zekere voor het onzekere !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet de Utrogestan tot de 12e week van zwangerschap gebruiken, omdat je lichaam (dus de placenta ofzo) pas vanaf die tijd zelfstandig genoeg progesteron en oestrogenen kan aanmaken.

 

Ik mag dus niet eerder stoppen, mocht ik zwanger zijn... Moet ook doorgaan met de Progynova tot de 12e week. Maar ja, eerst zwanger worden!!

 

Loop trouwens in het UMCU (nederlands ziekenhuis).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou in NL slechts tot aan de testdatum te hoevem gebruiken, ongeacht de uitslag van de test.

 

Dokter Scholtes van Dusseldorf gaf de opdracht de suprefact tot aan de 12 weken te gebruiken en de Utrogestan in ieder geval tot aan de 8 weken en dan verder met mijn Nederlandse gyn waar ik inmiddels bij onder behandeling was te gaan overleggen of ik het langer mocht gaan gebruiken. Dit aangezien hij niet zich wil mengen in de behandeling van de gyn waar je dan inmiddels bij onder zwangerschapscontrole staat. Ik heb tegen mijn NL'se gyn gewoon gezegd dat ik tot aan de 12 wekn Utrogestan moest gebruiken en heb dus de aanvullende recepten gekregen ;)

 

Mijn tip: ga er echt mee door tot aan de 12 weken. Er zijn dames die een zo'n slecht werkend geel lichaam hebben dat als zij eerder dan met de 12 weken stoppen het een miskraam kan worden.

ff biologielesje:

Je eitje groeit in een follikel. Zodra je follikel knapt en je eitje eruit springt heet het follikel geel lichaam. Geel lichaam maakt progesteron aan. Progesteron is het zwangerschapsbeschermende hormoon. Het zorgt ervoor dat je baarmoederslijmvlies niet word afgebroken. Bij 12 weken zwangerschap neemt de placenta de werking van het hormoon pas over.

Bij een punctie word er in het follikel geprikt. Bij sommige dames die zelfs normaal een goed geel lichaam hebben gaat er op dat moment wat stuk: het follikel word zo gesloopt dat het niet in staat is om een goed werkend geel lichaam te worden. Dit probleem word dan door de Progesteroncapsules opgelost. echter, als die mensen al eerder dan pas met 12 weken zwangerschap stoppen met het hormoon te gebruiken, dan loop je kans dat je baarmoederslijmvlies vroegtijdig word afgebroken en het een miskraam word. Want pas bij 12 weken zwangerschap neemt de placenta de werking pas over.

 

Ik wilde het risico niet lopen dat het door een hormoonfoutje mis zou gaan. In normale cyclussen maakt mijn lijf geen progesteron aan, dus ik was als de dood dat ik dat nu ook niet zou doen. Ik heb positief getest op een zondag, 4 week en 2 dagen zwanger. Bij 4 week en 3 dagen heb ik bloed laten prikken: schildklier, HCG en Progesteron. Mijn Progesteron was toen hoger dan 190 (ze testen in mijn lokale ziekenhuis slechts tot de 190). Onduidelijk was of dit door de bollen kwam of dat ik door het aanprikken ineens wel goede gele lichamen had. Na een week heb ik het weer laten prikken: weer boven de 190. Desondanks ben ik er dus wel mee door gegaan.

Inmiddels ben ik 16 week en 2 dagen :D

 

Misschien ff je Progesteron laten prikken? Ik ken namelijk ook een forumdinnetje wiens progesteronwaarde zo daalde dat ze een dubbele dosis moest nemen (!) om haar zwangerschap te behouden. Waarschijnlijk is je bloedverlies onschuldig, maar een zwangerschap is te kostbaar om daar zonder twijfel van uit te gaan. Helaas zijn er altijd uitzonderingen die niet goed progesteron aanmaken.

 

Succes!

 

Jij hebt ook onder elk forum een andere naam ;-). Maar herkende je tekst aan wat je laatst tegen mij zei hahahaha.

 

En vandaar dat ik net over die placenta schreef, want snapte ook niet waarom ik dus tot 12 weken moest doorgaan. Maar goed, ik moet dus eerst zwanger worden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Hey dames,

Officieel moest ik vandaag stoppen met die utrogestanbolletjes maar ik durf het niet.... Ben nu 5 weken en 2 dagen zwanger en het is de eerste keer dat ik zwanger ben en ik durf nergens risico mee te nemen.... Ik lees dat sommige ziekenhuizen het dus 12 weken voorschrijven... Ik heb nog genoeg voorraad in huis maar ik vraag me af of ik er dan 3 keer 2 per dag zal blijven gebruiken of minder. Wellicht kan ik het progesterongehalte laten testen zodat ik met een gerust gevoel kan stoppen maar dan kan testen pas als ik het niet meer neem anders kan het een valse uitslag door de bolletjes geven toch?

Kortom, dilemma.....

wat vinden jullie, ben ik eigenwijs als ik ermee doorga en zo ja welke dosering?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey yolande, toch ff overleggen met je arts denk ik. als je je zo bezorgd maakt, kunnen ze idd misschien testen. of ze dan ook de bollen meemeten, dat weet ik eigenlijk niet. zou ik navragen.

Als je arts niet wil meewerken en je durft t toch niet, dan zou je bv elke week iets kunnen minderen bv 1 'smiddags, en na een week nog 1 minderen, en zo langzaam afbouwen. zodra je iets raars voelt: aan de bel trekken.

eng is het, hè.

ter geruststelling: het is maar een héél klein percentage vrouwen dat echt te weinig progesteron aanmaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank hoor Yola...

Heb gebeld en ze zeiden dat ik er echt mee kan stoppen en dat de mening van het Vu is dat het vooral nuttig is voor tijdens de wachtweken daarna minder toegevoegde waarde heeft maar dat het sowieso geen kwaad kan. Dus nu doe ik vanaf vandaag 2 keer 2 bollen ipv 3 keer 2 en dan bouw ik tot aan de eerste echo langzaam af....

Hèhè ik ben er dus uit....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit nu nog in een behandeling en er is ook naar mij gecommuniceerd door dr. Scholtes als er een zwangerschap uit zou volgen ik ook 12 weken utrogestan moet gebruiken.

 

De rest wist ik nog niet dat is wel handig om te weten :)

Ik zou in NL slechts tot aan de testdatum te hoevem gebruiken, ongeacht de uitslag van de test.

 

Dokter Scholtes van Dusseldorf gaf de opdracht de suprefact tot aan de 12 weken te gebruiken en de Utrogestan in ieder geval tot aan de 8 weken en dan verder met mijn Nederlandse gyn waar ik inmiddels bij onder behandeling was te gaan overleggen of ik het langer mocht gaan gebruiken. Dit aangezien hij niet zich wil mengen in de behandeling van de gyn waar je dan inmiddels bij onder zwangerschapscontrole staat. Ik heb tegen mijn NL'se gyn gewoon gezegd dat ik tot aan de 12 wekn Utrogestan moest gebruiken en heb dus de aanvullende recepten gekregen ;)

 

Mijn tip: ga er echt mee door tot aan de 12 weken. Er zijn dames die een zo'n slecht werkend geel lichaam hebben dat als zij eerder dan met de 12 weken stoppen het een miskraam kan worden.

ff biologielesje:

Je eitje groeit in een follikel. Zodra je follikel knapt en je eitje eruit springt heet het follikel geel lichaam. Geel lichaam maakt progesteron aan. Progesteron is het zwangerschapsbeschermende hormoon. Het zorgt ervoor dat je baarmoederslijmvlies niet word afgebroken. Bij 12 weken zwangerschap neemt de placenta de werking van het hormoon pas over.

Bij een punctie word er in het follikel geprikt. Bij sommige dames die zelfs normaal een goed geel lichaam hebben gaat er op dat moment wat stuk: het follikel word zo gesloopt dat het niet in staat is om een goed werkend geel lichaam te worden. Dit probleem word dan door de Progesteroncapsules opgelost. echter, als die mensen al eerder dan pas met 12 weken zwangerschap stoppen met het hormoon te gebruiken, dan loop je kans dat je baarmoederslijmvlies vroegtijdig word afgebroken en het een miskraam word. Want pas bij 12 weken zwangerschap neemt de placenta de werking pas over.

 

Ik wilde het risico niet lopen dat het door een hormoonfoutje mis zou gaan. In normale cyclussen maakt mijn lijf geen progesteron aan, dus ik was als de dood dat ik dat nu ook niet zou doen. Ik heb positief getest op een zondag, 4 week en 2 dagen zwanger. Bij 4 week en 3 dagen heb ik bloed laten prikken: schildklier, HCG en Progesteron. Mijn Progesteron was toen hoger dan 190 (ze testen in mijn lokale ziekenhuis slechts tot de 190). Onduidelijk was of dit door de bollen kwam of dat ik door het aanprikken ineens wel goede gele lichamen had. Na een week heb ik het weer laten prikken: weer boven de 190. Desondanks ben ik er dus wel mee door gegaan.

Inmiddels ben ik 16 week en 2 dagen :D

 

Misschien ff je Progesteron laten prikken? Ik ken namelijk ook een forumdinnetje wiens progesteronwaarde zo daalde dat ze een dubbele dosis moest nemen (!) om haar zwangerschap te behouden. Waarschijnlijk is je bloedverlies onschuldig, maar een zwangerschap is te kostbaar om daar zonder twijfel van uit te gaan. Helaas zijn er altijd uitzonderingen die niet goed progesteron aanmaken.

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan reageert Dr. S. ook verschillend. Want tegen mij heeft hij gezegd dat ik het maar moest overleggen met de gyn hier in Nederland. Maar mijn eigen gevoel zegt 12 weken, dus dat doe ik gewoon. Heb zojuist weer een herhaalrecept besteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik uitleg kreeg over het spuiten etc. is dat naar mij toe gecommuniceerd, het kan zijn omdat ik amper progesteron aanmaak (volgens mij is dat het andere hormoon wat we nodig hebben ik vergis me daar altijd in) maar ben ook een geval apart had eigenlijk gisteren (13de dag) De punctie moeten hebben maar ze willen niet groeien dus ik moet dinsdag weer terug :(. Ik denk dat het toch per persoon verschillend is en hoe je hormoon waarden zijn.

 

Dan reageert Dr. S. ook verschillend. Want tegen mij heeft hij gezegd dat ik het maar moest overleggen met de gyn hier in Nederland. Maar mijn eigen gevoel zegt 12 weken, dus dat doe ik gewoon. Heb zojuist weer een herhaalrecept besteld.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Meiden,

 

Ook hier de vraag.... hoe bouw je af?

Heb Meiske al een pb gestuurd en netjes antwoord gekregen, maar ben wel benieuwd naar meerdere ervaringen.

Ik breng dagelijks 3x2 ( =600mg) bollen in. Wanneer begonnen jullie met afbouwen en hoe dan?

Ik wil de bollen t/m 12 weken gebruiken.

 

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Jose, volgens het vu is afbouwen echt niet nodig maar ik heb het wel gedaan...

Ik heb eerst 5 dagen 2x2 genomen. Toen 2 x 1 gedurende 5 dagen en toen gestopt, puur omdat het zo goed voelde dus misschien heb je hier niets aan. In het vu zeggen ze dat onderzoek nooit heeft bewezen dat ze in deze fase van de zwangerschap nog iets bijdragen, dat stelde mij wel gerust... Succes met afbouwen!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.



  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden