Jump to content

Belasting: aftrek vervoerskosten, hoe doe ik dit?

Recommended Posts

Posted

Hoi meiden,

Ik vroeg me af hoe jullie voor de belastingaangifte van 2010 hetvolgende berekenen...

vervoer:

Een van de meest onduidelijke aftrekposten zijn de reiskosten en vervoerskosten. Vaak worden deze verward met de vervoerskosten. Er is echter een groot verschil tussen reiskosten en vervoerskosten. Reiskosten: hebben betrekking op het bezoek van een zieke, anders dan uzelf. Vervoerskosten: hebben betrekking op het vervoer van uzelf als u de zieke bent.

De volgende uitgaven zijn aftrekbaar:

• vervoer naar een arts of ziekenhuis
  • vervoer per ambulance
  • extra vervoerskosten die worden gemaakt in verband met ziekte of invaliditeit

U moet aannemelijk kunnen maken dat u hogere kosten heeft in verband met uw ziekte of invaliditeit. Dat is echter een heel gedoe. U moet namelijk een vergelijking maken met mensen die financieel en maatschappelijk gelijk zijn aan u, maar geen uitgaven hebben als gevolg van ziekte of invaliditeit. Het NIBUD kan u helpen om deze gegevens te achterhalen.

U mag alleen de aantoonbaar hogere kosten aftrekken, dus niet het gehele bedrag!

Hoe toon ik de hogere vervoerskosten aan??????

Ik heb wel het tabelletje gevonden waar de kosten in staan maar hoe toon ik aan dat mijn kosten hoger waren dan dat bedrag?????

Alvast bedankt voor het meedenken!!

Groetjes Nathalie

Posted

Hoe zie dat tabelletje eruit? Wat staat erin? Ik begrijp dat je aan moet tonen dat je hogere vervoerskosten hebt naar arts of ziekenhuis dan een gemiddeld persoon?

Als het om vervoer gaat neem je lijkt mij dan de kilometerkosten, daar is een vast bedrag voor, een xx aantal cent per kilometer. Of bijvoorbeeld taxi-kosten e.d. Als je dat dan allemaal optelt van al je ziekenhuisbezoeken, dan leg je dat naast dat tabelletje? Anders even het Nibud of de belastingtelefoon bellen.

Posted

Hee dames,

Goed topic dit want ik denk dat heel veel mensen hier tegen aanlopen op dit forum. Wij vulen ons formulier pas in als we alles binnen hebben en kijken er dan samen met een vriend van ons naar die deze formulieren voor zijn werk invult. Ik zal hem er eens naar vragen als ik hem zie. Zodra ik meer info heb zal ik het hier delen.

Groet, Dorien

Posted

ik moest vorig jaar een lijstje uit laten draaien in het ziekehuis met alle keren dat ik daar was geweest voor een afspraak ,zo ook voor mijn vent als hij alleen daar was geweest

en daar keek de dame naar die onze belasting doet maar het precieze hoe en wat weet ik ook niet

Posted

Wij hebben dit vorig jaar ook in gevuld.Precies in de goede tabel.Maar hebben niets gekregen :(

Terwijl we toch een behoorlijk aantal km hadden ingediend.

Moet je boven een bepaald bedrag zitten om een vergoeding te krijgen??

Groetjes Bianca

Posted

Bianca dit valt onder medische kosten en daarvoor geldt een drempel. Pas boven een bepaald bedrag / percentage van je inkomen wordt het een aftrekpost. Die drempel kan behoorlijk hoog zijn. Overigens kun je ook niet vergoede behandelingen van bijvoorbeeld acupunctuur, niet vergoede medicijnen en natuurlijk een niet vergoede ivf poging bij de medische kosten optellen.

Posted

Ik heb altijd pech met medische kosten, mijn man verdient best veel en daardoor is de drempel heel hoog. Als we apart aangifte zouden doen, zouden we meer terug krijgen dan samen, maar dat kan dus getrouwd niet.

Idd Esther, met 100 km per keer loopt het wel op!

Posted

@ Zara: vgs mij kan dat ook, maar ook daar is een drempel. Moet je even navragen bij je verzekering. Beste is eerst bij je verzekering declareren en het restant kun je dan bij je belasting opgeven, met alle ander andere onvergoede kosten erbij. Kom je vgs mij toch vrij snel over die drempel heen.

Posted

Hoi Henne, dit is het tabelletje

Extra vervoerskosten berekenen

In de tabel vindt u een overzicht van de gemiddelde bestedingen aan vervoer per maand. U kunt deze tabel gebruiken om uw extra vervoerskosten te berekenen. Het inkomen is het totale netto-inkomen van uw huishouden per maand.

Gemiddelde bestedingen vervoer per maand in euro naar aantal personen in huishoudenInkomen *

http://www.nibud.nl/inkomsten/belastingen/belastingsaftrek-hoge-vervoerskosten.html

Dus wat ik dan ook zo raar vind is dat ik moet aantonen dat ik dan bijv. meer benzinekosten kwijt ben geweest dan dat X bedrag wat in de tabel staat. Hoe toon ik dan dat X bedrag aan? Ik heb geen bonnetjes van het tanken ofzo.

Groetjes Nathalie

Posted

En dan heb ik nog een waarschijnlijk hele domme vraag..maar ik kan het echt nergens vinden. De vervoerskosten: is dat nu alleen enkele reis naar het ziekenhuis of mag je ook het aantal kilometers vanaf het ziekenhuis naar huis opgeven?

Posted

Ik zou maar gewoon heen en terug doen hoor! Haha, je zult toch elke keer ook weer teruggereden zijn? (ps: geen domme vraag hoor, ik vroeg me dat ook altijd af, tot ik ergens ging werken waar regelmatig reiskosten werden gedeclareerd. gewoon heen en terug).

Posted

Bedankt voor dat tabbel , maar hoe werkt het?

Ik ben vorig jaar ongeveer 70 keer heen en weer geweest naar het vu , in dit tabbel praten ze over per maand.

Hoe reken ik dit nu dan uit ?

Ons inkomen zit rond de 3000 moet ik dan boven de 333 per maand aan rijskosten maken?

sorry ik ben geen rekenwonder iemand die het mij kan uitlegen.

Posted

Even antwoord op een vraag hierboven.

Nee je krijgt niks terug van je verzekering ( nu praat ik over Unive)

Je moet aantonen dat je een levensbedreigende ziekte hebt.

Ik zelf heb bv endomertiose waarvoor ik vaak voor echo en bloedprikken heen moet .

Als ik dit niet doen kan het me organen kosten door verklevingen, dit is niet ernstig genoeg.

Ik heb een aanvraag van me arts van het Vu bijgestuurd dit mocht niet baten.

Alleen als je kanker hebt of voor bv dialyse heen moet valt bij hun in ersntig ziek.

Posted

Ik heb vorig jaar de kosten gewoon teruggekregen, (wat Suus zegt dan, zoveel per km) ik heb al mijn afspraken uitlaten printen in het zh met een stempel van het UMCU erop en de echo afspraken voor de follikelmetingen heb ik zelf genoteerd, (die staan niet in de pc, maar in een boek bij het UMCU) 60 km per keer, 30 heen en 30 terug, er werd totaal niet moeilijk over gedaan.

Posted

heb ik nog nooit gedeclareerd.................................

hoeft ook niet meer

mag je ook parkeerkosten aan de belasting opgeven

dan zijn we heel wat kosten misgelopen,

Posted

Nathalie, ik had die tabel nog nooit gezien hoor, heb gewoon alle papieren aan de "belastingman" gegeven.

Hoe is het trouwens met je?? Ik heb volgende week mijn 20-weken echo, dus.........

Posted

Hoi Marielle,

Ik doe de belasting samen met mijn vader vandaar...hopelijk weet m'n vader het :) Ouders weten niet van de MM, maar kan het nu niet meer geheim houden als ik pa de papieren geef.

Het gaat prima hier, denk dat ik eind februari een afspraak ga maken in DD.

Jeetje, wat schiet het alweer op zeg, alweer bijna 20 weken!! Weer een mijlpaal bereikt in je zwangerschap! Wanneer heb je de 20 weken echo?

Groetjes Nathalie

Posted

Voor ritten naar een dokter, tandarts, ziekenhuis en dergelijke mag je de werkelijk gemaakte kosten rekenen. Bij gebruik van taxi of openbaar vervoer moeten de bonnetjes bewaard zijn. Als je met eigen auto gaat mag je de werkelijk gemaakte kilometers tellen. Hoeveel cent per kilometer je mag rekenen verschilt per auto, de ene auto zal duurder zijn dan de andere namelijk. Ik ga meestal van € 0,30 per kilometer uit.

Invalide mensen zijn vaker gedwongen met de taxi of de auto te gaan dan gezonde mensen, denk aan familiebezoek, boodschappen, de dagelijkse dingen waar een ander even vlug de fiets voor pakt. Voor deze extra kosten geldt de tabel.

Deze tabel is dus voor de meesten van jullie niet van toepassing. Bereken gewoon aan de hand van de afsprakenkaartjes/uitdraai ziekenhuis de werkelijk gemaakte kilometers.

De drempel is inderdaad weer verhoogd in 2010 voor mensen met een hoger inkomen. Ik zou zeggen, vul het gewoon in en dan zie je vanzelf of je boven de drempel uitkomt. Succes met invullen!