Jump to content

behandeling gestopt

Recommended Posts

Posted

Hallo,

Gisteren ben ik na de 1e fm opgebeld dat deze behandeling gestopt wordt. Er groeiden slecht 2 follikels die mee zouden doen deze ronde. We kunnen ons vinden in deze beslissing, maar ik wordt er niet echt vrolijk van. De poging hiervoor hadden we slecht drie eicellen uit ongeveer 7 follikels.

Wie heeft dit ook gehad en kan mij hier iets meer over vertellen. Ik ben zelf een beetje bang dat ik in de overgang zit en dat het einde oefening is. Over ruim een week hebben we een evaluatiegesprek met onze arts, maar ik zou al graag wat ervaringsverhalen willen horen als die er zijn.

Alvast bedankt.

Groetjes,

Appel

Posted

Hoi Appel,

Bij mij is de eerste poging ook uitgelopen op een resque iui omdat ik maar 1 follikel had.

volgende poging had ik er 3 en daarvan 2 bevrucht 1 terug geplaatst en de andere niet goed genoeg voor invriezing.

volgende poging had ik er 7 en daarvan 1 terug geplaatst en 4 ingevroren.

Bij mij hebben ze de overgang ook al eens genoemd, baal soms vresselijk dat er maar zo weinig is.

maar aan de andere kant....heb ik eens een punctie gehad en iemand naast me had er 21 waarvan er maar 1 bevrucht was.

Zo zie je kwaliteit gaat boven kwantiteit.

X Esther

Posted

Esther, Bedankt voor je reactie. Ik vind het fijn te lezen dat bij jou het na een slechte stimulatie wel weer beter is geworden (zelfs cryo's). Ik maak daar uit op dat het niet altijd zo hoeft te zijn dat er helemaal geen eirjes meer gevonden worden. Jammer genoeg nog zonder resultaat. Ik hoop dat je cryo's het overleven en lekker blijven zitten.

Hoeveel puregon/ gonal spuit jij? Hebben ze je medicijnen ook veranderders? Ik spoot eerst 150 eenheden puregon en heb bij deze poging al 200 eenheden gespoten. Is er iemand die mij kan vertellen tot hoe ver je hier mee kan gaan?

Posted

Hoi Appel

wat een ellendig bericht, Ik herb er geen ervaring mee, maar zou het zinvol kunnen zijn om over te stappen op andere medicatie? bv. Menopur.

en ik weet niet wat voor protocol je volgt maar mogelijk reageer je beter op een ander protocol?

ik hoop dat jullie gesprek duidelijkheid gaat brengen!

Posted

hee Appel,

Wat een vervelende mededeling zeg... Ik weet wel dat het aantal follikels kan wisselen per poging.

De maximale hoeveelheid puregon is per spuit volgens mij 300 iu. Tenminste, dat was bij ons zo.

Succes!

Liefs,

jeegeetje

Posted

Bij ons de de 3de ivf uitgelopen op een rescu iui omdat ik dominantie had dus maar 1 follikel.

De dosis hormonen was niet goed, er lagen wel meer follikels klaar maar zijn niet gaan groeien.

Meestal moet je aantal follikels nemen en daar de helft van is redelijk qua eicellen, dus 7 follikels en 3 eicellen zou dus redelijk zijn volgens het zkh waar ik onder behandeling ben geweest.

Elke maand is weer anders qua opbrengst.

Maar je hebt natuurlijk het liefst zoveel mogelijk eicellen.

Succes verder.

Posted

@ Appel,

Bij ons is de eerste IVF ook afgebroken omdat het stimuleren niet lukte. Ik had 3 follikels. Toen een escape-IUI gehad maar geen zwangerschap. De volgende poging ging ik van 175 EH naar 225 EH Puregon. Ook toen de eerste follikelmetingen weinig tot niets. Wat ben ik verdrietig geweest maar de gyn zei dat het nog goed kon komen en ja hoor na 12 dagen bleek ik 9 follikels te hebben.

Uiteindelijk bleek 1 follikel een cyste te zijn maar toch 5 bevruchtingen. 1 Terugplaatsing en 3 cryo's. Superscore wat ons betreft zeker omdat ik zwanger ben geworden van deze terugplaatsing.

Dus probeer inderdaad te relativeren. De kwaliteit gaat zeker boven de kwantiteit wat hier al stond en laat je niet (zoals ik) meteen uit het veld slaan, het kan zeker een volgende keer veel beter gaan.

Oja wel de Utrogestan gebruiken na een afgebroken poging. Had ik niet gedaan en daardoor was mijn cyclus helemaal van slag :mad:

Posted

Hoi Appel,

eerste keer lange protocol(1follikel)

2 en 3 keer kort protocol(maximale hoeveelheid purogon 300eh)

Heb wel gevraagt of het zin had om meer te spuiten maar onze gyn. vertelde dat dat niets zou uitmaken.

gr Esther

Esther, Bedankt voor je reactie. Ik vind het fijn te lezen dat bij jou het na een slechte stimulatie wel weer beter is geworden (zelfs cryo's). Ik maak daar uit op dat het niet altijd zo hoeft te zijn dat er helemaal geen eirjes meer gevonden worden. Jammer genoeg nog zonder resultaat. Ik hoop dat je cryo's het overleven en lekker blijven zitten.

Hoeveel puregon/ gonal spuit jij? Hebben ze je medicijnen ook veranderders? Ik spoot eerst 150 eenheden puregon en heb bij deze poging al 200 eenheden gespoten. Is er iemand die mij kan vertellen tot hoe ver je hier mee kan gaan?

Posted

Hoi Appel,

Ik heb de eerste keer meteen 300 puregon gespoten (2,5 jr geleden), lang protocol, ook maar 5 follikels. 2e keer 300 gonal f, kort protocol, 5 follikels, 2 bevruchtingen, zwanger van mijn eerste.

Afgelopen jaar startten we met 300 gonal-f: afgebroken wegens 2 follikels, daarna 2 pogingen fostimon 375 eh (4 follikels, 1 emmy) en de laatste keer met menopur 450 (2x per dag 225 spuiten) kort protocol en ondersteuning met andere medicijnen en vitamines (was in Dusseldorf). Weer maar 4 follikels, 1 emmy, maar wel zwanger!

Dus jouw dosis kan nog opgehoogd worden tot 300, en als je naar een ander ziekenhuis uitwijkt (Geertgen, belgie of dld), nog wat verder. Dat is geen garantie voor meer follikels, maar misschien wel voor de kwaliteit en dus je zwsch kans. Als jij voor je met de behandelingen begon een redelijk regelmatige cyclus had van rond de 28 dagen, dan is er denk ik bij jou nog geen gevaar voor overgang.. je zou wel kunnen vragen of ze je amh eens willen testen, dat schijnt daar wel een indicatie voor te zijn.

Sterkte! Yola

Posted

hai appel,

ook bij mij is onze 4e icsi afgebroken. was erg teleurgesteld toen ik maar 3 follikels had! we hebben toen ook voor escape IUI gekozen.

normaal begin je met 150 puregon (of gonal-f).

als er weinig follikels zijn, krijg je een 2e behandeling vaak 225 puregon. Als er weer weinig resultaat is, dan kan je 300 krijgen. Maar dat is de max. In het mck tenminste.

Vaak wordt er daarna over gestapt naar menopur, bij 3e of 4e behandeling. Veel vrouwenlichamen reageren daarop met meerdere follikels.

Bij mij helaas dus niet. Minder dan ooit, we moesten het afbreken.

Er werd ook even ondoordacht overgang genoemd. Maar dat slaat echt nergens op. Alleen omdat je niet veel follikels hebt?

Het is sowieso een kunstmatig en medisch proces allemaal. Niet echt normaal voor je lichaam. En iedereen reageert er anders op.

Je zou last van meer dingen moeten hebben en je zou het echt moeten merken als je in de overgang zit.

Ik heb dit net even bekeken, misschien heb je er wat aan. http://www.kinderwens.nl/testingAndDiagnoses/FemaleDiagnosis/CycleDisorders/PrematureOvarianFailure/index.asp

Sterkte Appel!

Posted

Hoi Appel,

Ik ben ook een "poor-responder". Zowel met Menopur als met Gonal weinig opbrengst. De eerste poging was ik 29 jaar en de laatste keer 35. De laatste keer had ik zelfs maar 3 follikels dus ik was al bang dat ze de poging zouden afblazen. Ik was overgestapt naar het VU en daar piekerden ze er niet over om een escape iui te doen. Ik zelf zag er helemaal geen heil meer in maar wonder boven wonder: alle 3 de follikels een eitje! En toen helemaal ongelooflijk: alle 3 goed bevrucht en doorgedeeld! Het resultaat was 2 TP en 1 cry (daarvoor nooit gehad) en in mijn handtekening staat mijn grote trots!

Na de punctie lag in een soort "uitslaapkamertje" met naast me 2 dames (gescheiden door gordijnen). De arts kwam de resultaten vertellen en naast me hoorden ik getallen als 20 en 18 eitjes!

Mijn man zei toen al: het gaat echt om de kwaliteit en ik zeg het niet vaak maar hij heeft toch gelijk gekregen! :)

Hou je taai he!!

• 5 months later...
Posted

Ik ben voor het eerst op dit forum. Heb het een en ander gelezen en een hulp-vraagje.

Sinds begin vorig jaar menstrueer ik onregelmatig (ik ben nu 37 jaar). Ik heb een kinderwens, en met die gedachte ben ik toen naar de huisarts geweest. Deze heeft mij naar het ziekenhuis gestuurd. Daar hebben ze 3 cycli meegekeken (6x bloed geprikt). FSH waarde was zeer hoog.

Maart dit jaar een IUI gedaan (in de normale cyclus met alleen Puregon (125 eenheden). Ik had 2 eitjes. Geinsimineerd, maar niks geworden.

Daarna 2x IVF gedaan (Puregon maximale eenheden-300- en Decapeptyl). Beide behandelingen zijn voortijdig afgebroken. Bij de eerste behandeling had ik geen eitjes, bij de 2de behandeling 2 hele kleine eitjes. Deze waren zo klein dat deze behandeling ook is afgebroken.

Ik vind het raar dat ik bij de IUI wel 2 eitjes had, bij de IVF behandeling niks of 2 te kleine eitjes. Jullie zeggen volgens mij iets anders als eitjes....

Het ziekenhuis heeft aangegeven mij niet verder te willen behandelen. Morgen heb ik een exit gesprek.

Heeft iemand ook zulke ervaringen?

Is het mogelijk een second opinion in een ander ziekenhuis te krijgen?

Ben bang dat het voor een kinderwens bij mij al te laat is en dat ik al in de overgang zit. Kan iemand wat met mijn verhaal en vragen?

Posted

Hoi tiktak, laat je niets wijsmaken en aanpraten en je hebt absoluut zeker recht op een second opinion in een ander ziekenhuis. Ik word altijd giftig als ik een dergelijke reactie leeg van een ziekenhuis. Omdat jij niet in hun plaatje en protocool past, ligt het dus aan jou. Ik ben zelf een low responder (reageer erg slecht op stimulatie) en dat werd met decapeptyl nog veel erger, net als jij dus. Maar volgens het ziekenhuis had dat niets met elkaar te maken, eh.. durrr, ik zie zelf toch het verschil?

Ik heb mijn heil nu in Duitsland gezocht, in de Kinderwunsch-kliniek van Dr Tanja Emde. Daar gaan ze me behandelen met een heel ander protocol en andere medicijnen, heb er allicht meer vertrouwen in. Ik heb daar ook mijn amh waarde laten bepalen, dat is je eicelvoorraad. Die is bij mij erg laag, maar ik ben 4 jaar ouder dan jij.

Ik kan je alleen maar aanbevelen om een ander ziekenhuis te zoeken, hetzij in Nederland maar beter nog in Duitsland. Ze zijn daar echt veel verder. Succes met alles!

Posted

Zo iets zei mijn vriend ook al (niet in het protocol passen).

Wat is ook zo raar vond. Ik verloor bloed (menstruatie?) tijdens mijn IVF behandeling. De gynaecoloog wist niet hoe dat kwam. 'Raar', zei ze 'ik weet niet wat dat is'. En daar bleef het bij. Ging ze helemaal geen navraag doen of achterhalen wat de oorzaak was.

Nu weet ik nog steeds niet of dat normaal is of dat ik wat anders onder de leden heb....

Posted

Ik zou ook zeker een of twee gesprekken aanvragen bij een ander ziekenhuis/kliniek. Ik zou ook graag antwoorden willen krijgen op bepaalde dingen zoals dat bloedverlies bijvoorbeeld. Dat is toch normaal dat je dat wilt weten?

• 3 weeks later...
Posted

Hallo Tiktak en meiden van deze discussie,

Mijn situatie is heel vergelijkbaar en ik ben ook overrompeld door de mededeling deze week dat we uitbehandeld zijn in het ziekenhuis (OLVG Amsterdam). Ik ben een low responder, heb elke keer maar 1 of 2 follikels gehad met hoge doseringen (zelfs 450 eenheden). De laatste poging, voor ICSI, had ik drie follikels waarin twee eicellen werden gevonden. Helaas was er wel een bevruchting maar ze zijn niet doorgegaan met delen. Voor de gynaecoloog een reden om niet meer door te gaan omdat verdere behandeling geen meerwaarde zou hebben.

Ik lees nu voor het eerst dat iemand vertelt dat je ook een low responder kan zijn JUIST DOOR het gebruik van de hormonen. Ik heb dit gevoel zelf ook al vaak gehad. Tijdens de IUI-behandelingen werd mijn cyclus steeds korter en mijn lichaam reageerde steeds slechter op de behandelingen. In eerste instantie werd verteld dat dit inderdaad aan het hormoongebruik kon liggen. Tijdens een evaluatiegesprek na 6 keer IUI werd verteld dat ik waarschijnlijk POF heb dus in de vroege overgang zou komen.

De eerste IVF-poging (lang protocol) werd afgebroken omdat ik maar EEN follikel had. Dus een escape-IUI. De poging begon al niet goed omdat mijn menstruatie niet vanzelf op gang kwam na alle behandelingen zo kort op elkaar. Ik denk dat ik toen al rust had moeten nemen. De tweede poging was ICSI, omdat we bij een second opinion in Gent te horen hadden gekregen dat dit meer informatie zou geven. Helaas heeft dit misschien geleid tot het "uitbehandeld zijn" omdat er nu geen nieuwe stap meer te zetten is van IVF naar ICSI.

Ik wil het nog niet opgeven maar ik wil ook niet in sprookjes geloven en denken dat het alleen maar aan het ziekenhuis ligt en niet aan mij. Ik wil accepteren dat het niet goed is maar mijn gevoel zegt dat er nog niet alles gedaan is.

Wij wachten de uitslagen af van Gent en het Vu, want daar hebben we laatst onderzoek laten doen naar AMH en in Gent ook nog genetisch onderzoek naar POF.

Ik hoop dat we nog een ingang vinden voor behandeling. Of misschien naar Dusseldorf, daar lees ik veel goeds over.

Tiktak, heb jij al een second opinion gedaan?

Heel veel succes allemaal en een fijne dag!