Jump to content

Wie wil meewerken aan een kort interview?

Recommended Posts

Posted

Hallo allemaal!

Wij zijn 4 studenten van de Universiteit van Amsterdam. Voor de cursus Beroepsethiek moeten wij een ethisch dilemma oplossen wat betreft IVF en genetische selectie.

Is er iemand hier op dit forum die wat vragen voor ons wil beantwoorden (anoniem). Dit is gewoon mogelijk via de mail, of via het forum zelf.

Het gaat om een casus waarin 2 geliefden op de natuurlijke manier geen gezonde kinderen op de wereld kunnen zetten, maar via IVF wel.. (Zoals jullie misschien wel weten, is dit mogelijk in Nederland).. Echter, ze willen graag een eeneiïge tweeling. Mag dit?

SVP niet meteen jullie mening etc posten. We willen graag 1 a 2 personen die serieus een aantal vragen wil beantwoorden met serieuze onderbouwing vanuit jullie perspectief.

Alvast Bedankt!

D, L, B en S!

Posted

Zeg ik nu iets heel doms maar volgens mij is het niet mogelijk om via normale IVF een eeneiige tweeling te "forceren". Het gebeurt wel eens maar volgens mij is dat toeval en iets wat zonder tussenkomst van de embryoloog of wat dan ook gebeurt. De vraag is meer kan dit dan mag dit, maar wellicht zit ik er volledig naast.....

Maar of het nou wel of niet kan dat maakt voor jullie vraag niet uit, het gaat om de ethiek. Ik wil best meewerken hoor.

Groetjes

Noor

Posted

Hoi mensen,

het is even ervan uitgaande dat het mogelijk is... Daar gaat het nu even niet om.. Dus stel de techniek laat het toe

Het gaat er puur om of het ethisch verantwoord is..

Reageer als je mee wilt doen, dan sturen we je via een priveebericht een vragenlijst..

Alles is uiteraard anoniem

Bye!

Posted

Volgens mij valt dat ook niet te forceren. Bij het terugplaatsen van 2 embryo's is het al de vraag of je een tweeling krijgt, laat staan dat één embryo zich ook nog gaan delen.

Volgens mij is de casus echt onmogelijk hoor Noor!

Maar misschien is het mogelijk om het in het lab te laten doen door een embryoloog, maar volgens mij niet..

Posted
Hoi mensen,

het is even ervan uitgaande dat het mogelijk is... Daar gaat het nu even niet om.. Dus stel de techniek laat het toe

Het gaat er puur om of het ethisch verantwoord is..

Reageer als je mee wilt doen, dan sturen we je via een priveebericht een vragenlijst..

Alles is uiteraard anoniem

Bye!

Dus het gaat om de hypothetische optie om een gesplitst embryo terug te laten plaatsen om kans te maken op een 1-ei-ige tweeling?

Posted

Over ingewikkeld maken gesproken? Of is dat nu een mening ;-)

Ik wil best mijn mening geven overigens, stuur me maar een pb.

Posted

Euh...ik weet niet of dat zo makkelijk is. Op een forum als dit hebben we allemaal heel goed nagedacht over waar onze grenzen liggen. En misschien is dat hier wel. Dus 'meld u even'.....lijkt me wat kort door de bocht....

Posted

Ik vraag me eigenlijk al de hele tijd af, of het wel zo ethisch verantwoord/doordacht is om bovenstaande stelling hier te plaatsen.

Posted

beste studenten, sorry hoor, maar als je dan vragen wilt stellen op een forum waar iedereen wel op de hoogte is, verdiep je dan zelf ook een beetje in de materie. ik vind het nu behoorlijk suf (en dat is vriendelijk uitgedrukt). Hebben jullie op school enige biologieles gehad? of is dat inmiddels allemaal vergeten?

Een tweeeiige tweeling kun je idd proberen te krijgen door twee of meer embryo's terug te plaatsen, maar een een-eiige tweeling kun je niet 'maken'. Het is nog volkomen onbekend wat dat delen van één embryo veroorzaakt, laat staan dat je het kunt manipuleren. een beetje raar om 'voor' te zijn bij iets wat echt niet kan. Alsof je vraagt 'ben jij ervoor om alle kinderen met een down syndroom genetisch te laten veranderen zodat ze geen down meer hebben.'

en idd wat boven mij gezegd wordt: lekker om die vraag te stellen aan vrouwen (en mannen) die al super blij zijn als ze uberhaupt zwanger raken van één kindje...

Kijk ff rond op deze site en je vindt met gemak tig ethische dilemma's waar veel vrouwen hier al mee worstelen of geworsteld hebben (bv over 1 of meer emmys terugplaatsen, hoe ver ga ik in mijn kinderwens, hoe zit het met eiceldonatie of zaadceldonatie, draagmoederschap etc, vertel ik mijn kind (als het is gelukt) hoe het ontstaan is, etc..).

Posted

Dag medestudenten (zit ook op de UvA haha),

Ik denk dat het vinden van iemand op deze site die voor deze stelling heel erg moeilijk zal zijn. Hier zijn namelijk veel mensen te vinden die al met heel veel moeite MISSCHIEN één kindje mogen krijgen, laat staan twee of zelfs een tweeling. Het op verzoek een eeneiige tweeling is dus (in ieder geval voor mij) een grote ver van mijn bed show... en zelfs een beetje kwetsend. Ik begrijp overigens wel waarom jullie dit onderzoek willen doen (ook al is de medische wetenschap hier misschien nog niet toe in staat). Ik denk dat er ook wel verenigingen van ouders van tweelingen bestaan. Kunnen jullie daar niet eens vragen of mensen voor deze stelling zouden kunnen zijn?

Succes met jullie onderzoek!

Groetjes,

Breden

Posted

dag studenten

een een-eiige tweeling valt niet te creeren, ook niet met medische selectie.......

artsen weten absoluut op voorhand niet zeker of een embryo zich verder door gaat delen...en zeker niet al een embryo al op dag 2 of 3 wordt teruggeplaatst in de baarmoeder.

zit zelf nog even te dubben om me wel of niet aan te melden..

in ieder geval veel succes!

Posted

We willen absoluut niemand kwetsen of iets dergelijks. Maar het is al absoluut mogelijk om te doen. Bij veel soorten zoogdieren is het al succesvol gebleken. Door de e

Embryowet mag het gewoonweg niet. Het was voor ons de bedoeling om mensen die er mee te maken hebben te benaderen. Excuus

Posted

hallo, ik wens jullie heel veel succes met jullie onderzoek. Wat ik nog het meest hilarische vindt, is dat dit een volkomen zinloos onderzoek is, omdat jullie bewust nu op zoek gaan naar mensen die voor zijn. Dit is geen onderzoek dames en heren, dit is bewust manipuleren. Als je deze vraag stelt aan mensen die vermindert vruchtbaar zijn, heb je dus te accepteren wat hun mening is, dat is pas ethisch. Als je alleen maar pb verzoeken krijgt die negatief zijn, zul je je af moeten vragen of je je onderzoeks vraag juist stelt. Als je die al juist stelt, wat ik betwijfel, is dit een gemanipuleerd onderzoek en al helemaal niet ethisch. Vraag je docent er maar naar. Als je mijn mening wilt dan mag je me een pb doen, en als je geen tegen mening wilt hebben, zou ik nog eens gaan praten met je docent, en probleemstelling concreet analyseren met hem. Veel sterkte. Vragen stellen mag altijd. Domme vragen ook. Bewust je vragen en antwoorden sturen, ja, dames en heren, dat mag niet.

. Ik hoop dat jullie de moeite willen nemen om de posts op dit forum te lezen en willen lezen hoe mensen de mmm doorkomen, met de vele immense teleurstellingen, wanneer een fertiliteitsbehandeling niet lukt, of niet goed gaat, dat lees je hier ook, net zo goed als de verhalen, hele dankbare, waarbij het wel gelukt is, en die hoop geven. Het meest schrijnende blijven de verhalen waarbij het niet gelukt is, of vooral die verhalen van miskramen. Zowel van eenlingen als van (vooral) tweelingen. de statistiek hierin is iedereen op dit forum bekend, net als bij fertiliteitsbehandelingen. Het mag dan misschien medisch mogelijk zijn, maar medisch blijft het een zeer riskante onderneming, een tweelingzwangerschap. Het is niet voor niets dat het streven steeds meer terugplaatsing van 1 embryo is. Kennelijk de mensen uit jullie casus niet. mijn advies is deze mensen als eerste goed voorlichten over de huidige stand van zaken in de medische wetenschap, de vele complicaties die tweelingen en hun ouders op hun pad tegen komen. Ik hoop dat de fertilteitsarts die met dit dillemma te maken krijgt, een goede ethiek cursus heeft gevolgd, en thuis is in de stand van zaken van de medische wetenschap. Jullie zijn wel op de hoogte van de medische ontwikkelingen, maar niet van de huidige stand van zaken.

Hartelijke Groet van Eef

Posted

Hallo Eef. Het is niet de bedoeling dat we de gemiddelde mening krijgen (dat is overduidelijk nee) maar dat we zowel de voor als de tegens belichten. Daarom zijn we nog op zoek naar de voors. We hebben maatschappelijke en wetenschappelijke voors. Maar we zoeken nu nog een aantal minder formele argumenten. Misschien hadden we duidelijker moeten zijn daarin. Morgen ga ik het forum topic verwijderen, want misschien is het inderdaad niet de juiste plek om het te vragen.

Posted

Ik heb net mijn reactie verstuurd... Eef, die van jou is ook mooi, hoewel je bij kwalitatief onderzoek wel voor- en tegenstanders naast elkaar kunt leggen natuurlijk. Alleen ga je denk ik hier geen voorstanders vinden.

En natuurlijk is het mogelijk, of zal het in de toekomst mogelijk zijn om een embryo te splitsen. Bij pgd halen ze één cel uit een achtcellige geloof ik? In de casus gaat het over een blastocyste. Als ze een schaap kunnen klonen, dan kunnen ze ook wel een blastocyste splitsen en door laten delen. Maar dan komt dus het ethische vraagstuk om de hoek kijken. Op zich een heel interessant vraagstuk. Maar totaal irreeel als je naar de huidige insteek van ivf kijkt. Steeds meer ziekenhuizen plaatsen alleen in speciale gevallen twee embryo's terug en met goede redenen. Mijn eindstandpunt was: ivf is geen levering op bestelling. Maar let op mijn woorden: in de VS is het over een paar jaar mogelijk, daar kun je volgens mij ook ivf doen als je perse een meisje wilt. Als je maar betaalt.... Kinderen nemen heet dat...

Hmm, hou er maar mee op, voor ik erg van de ketting schiet

Posted

Mijn persoonlijke advies is jullie forum topic te verwijderen. Ik ben geen moderator. Ik vind het onbehoorlijk en kwetsend dat je hier op dit forum durft te schrijven dat je de maatschappelijke en wetenschappelijke voors hebben. Wetenschappelijk? Dan maak je geen gebruik van evidence based medicine. Maatschappelijk? Kijk alleen al naar de huidige economische en politieke ontwikkelingen. Ik ben niet onder de indruk. Minder formele argumenten kunnen jullie beter formuleren als studenten onder elkaar maar niet met deze doelgroep.

Posted

Jammer en kwetsend. Ik snap dat je als student bepaalde dingen wilt of moet onderzoeken, maar verdiep je in de doelgroep. Je bent hier helemaal verkeerd. Bovendien vind ik dat jullie weinig respect tonen en weinig kennis over dit heftige traject hebben. Je kiest niet voor een tweeling. En die is er door ivf in welke vorm dan ook, ook niet opeens. Het is een kwestie van hoop, verdriet en heel veel uithoudingsvermogen. Jullie onderzoek laat ook te wensen over. Je kan wel zoeken naar voorstanders, maar misschien zijn die er niet. Misschien is 99 procent wel tegen. Denk hier eens goed over na... Een dergelijke conclusie is ook een conclusie. P.s jullie mogen ook wel wat doe aan je schrijfstijl toon begrip, leg dingen beter uit en sluit goed af!

Posted

Een bericht sturen naar Jheroen, de beheerder van de site. Hij kan het verwijderen voor je. Ik heb hem een keer benaderd om 2 topics samen te voegen via deze manier:

Onderaan de lijst met verschillende topics kan je een onderwerp aanklikken: forum mededelingen - forum info en dan "vragen / mededelingen over het forum" of zoiets en dan kan je hem dit vragen. Hij reageert volgens mij meestal vrij snel als je uitlegt om welk topic het gaat, titel, waar hij hem kan vinden en waarom etc...

Posted

Aan verwijdering van het topic wordt (als het goed is) gewerkt. We begrijpen jullie punt!

Excuus wanneer we jullie op de een of andere manier hebben beledigd, dit was niet de bedoeling.

We hoopten eigenlijk de zaak van meerdere kanten te kunnen belichten..

Posted

Ik heb deze discussie op verzoek gesloten en niet verwijderd; mocht iemand in de toekomst hetzelfde met betrekking tot dit onderwerp willen doen dan kan men aan de hand van dit topic bekijken hoe zoiets hier op het forum behandeld en bekeken wordt.

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

• Create New...

Important Information

Terms of Use