Ga naar inhoud

Tweelingen die geboren gaan worden in 2012!

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

He Dames ik breek even heel kort in.

Mira gefeliciteerd met je zwangerschap. Wat super spontaan en dan ook nog een 2-ling. En wat een bijzonder zoontje heb je al. Ik heb ook een zoontje met Down van 5 jaar.

Henkiepieneke er bestaan wel degelijk 2-lingen met Down Syndroom hoor. Hier in de straat wonen 2 meiden en ooit ergens op een forum heb ik ook nog een andere 2 ling ontmoet. Ook ken ik 2lingen waarvan 1 down heeft en de ander niet. Maar Mira ik denk dat jij dat ook wel weer via de Down Stichting. Ik ken zelfs een dame uit amsterdam die 2 kindjes heeft en beide met Down. Dat komt echt wel heel weinig voor.

Ik heb bij mijn 2de zwangerschap een vruchtwaterpunctie laten doen. Ik vind de zorg van 1 kindje met downsyndroom namelijk zwaar genoeg. Mira heel veel sterkte met je zwangerschap en je nekplooimeting. Hou er wel rekening mee dat het een kansbereking is he. Ik had ook een combinatietest laten doen en geen verhoogd risico.

ZO ik breek weer even uit haha. Meiden succes met de tweelingen in jullie buik. Echt super lijkt me dat.

• Reacties 584
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Ha Elinorac,

Die van mij hebben inderdaad niet meer in de couveuze gelegen. De zwangerschapsduur zegt alleen wat minder over of ze wel of niet in de zouveuze moeten. Het hangt ervan af of ze zichzelf warm kunnen houden en soms liggen oudere kindjes nog wel eens in de couveuze. Wat met na,e belagrijk is is de longrijping en dat is eignelijk altijd met zo'n 32 weken wel goed bij een tweeling. Een tweeling is eerder rijp dan een eenling gewoon vanwege het feit dat ze over het algemaan ook eerder geboren zullen worden. Die van mij hebben nog bijna 2 weekjes in het zh gelegen ivm het nog niet zelfstandig kunnen drinken. Maar dat hadden ze al snel onder de knie al duurde het toen nog wel een half uur voor 40 cc, haha. Dat gaat nu een heel stuk sneller!

Estrhalita, jeetje ik had nog nooi gehoord van een tweeling met down maar uiteraard zullen ze er zeker zijn. Waarom ook niet, het is een genetisch iets. Gelukkig is de kans hierop natuurlijk wel kleiner, net zoals de kans op een 2e kindje dat het heeft, alhoewel dat natuurlijk ook grotendeels samenhangt met de prenatale diagnostiek die veel mensen daarna zullen doen. Ik kan het me voorstellen dat je zegt dat de zorg voor een kleintje met down zwaar genoeg is. Dat vergt gewoon tich een stuk meer van jullie als ouders en dat blijft ook zo.

Liefs, henkie

Mira, inderdaad het is een kansberekening en de kans is gezien je leeftijd zowiezo natuurlijk hoger. Maar de kans op een gezonde tweeling nog veel meer. Hopelijk geeft de nekplooimeting wat rust in die zin. Geniet maar van je bijzondere zwangerschap!

Geplaatst

Hoi Elinorac,

Die van mij werden met 35 weken geboren, ben met 33+3 opgenomen en heb longrijping gekregen (bij een tweeling zijn de longetjes met 34 weken rijp, dit ligt dus 3 weken eerder dan bij een eenling). Vandaar dat ik dus nog longrijping kreeg, omdat ze verwachtten dat ik de 34 weken niet zou volbrengen.

Dat ze in de couveuse moesten konden ze vooraf al voorspellen bij mij, vanwege het lage geboortegewicht - hierdoor konden ze zichzelf niet op temperatuur houden. De longen deden het ehterr prima, gelukkig maar! De meeste tweelingen die met 34 weken geboren worden zullen het over het algemeen goed doen hoor! Helemaal als het gewicht meezit (die van mij hadden een onverklaarbare groeiachterstand, navelstrengen gaven niet genoeg voeding door).

Succes!!

Geplaatst

Bedankt voor jullie antwoorden! Ben zo benieuwd hoe het zal gaan bij mij... Voorlopig leef ik eerst toe naar de 20 weken echo, dan naar 24 weken en daarna... is nog te ver vooruit. Nu ben ik iedere dinsdag blij dat ik een week verder ben!

Geplaatst

Hé meiden,

Caro: dat herken ik, dat toeleven naar 20 weken echo, dan naar 24 weken, 28 weken enzo. Ik probeer het maar een beetje over me heen te laten komen, we zien wel hoe lang ze bij me blijven zitten. Probeer me er alvast wel op in te stellen dat ze een tijdje in het ziekenhuis liggen, dan kan het alleen nog maar meevallen.

Mira: jeetje wat een verhaal. Zo denk je in de overgang te zijn en nu ineens nog een tweeling! Gefeliciteerd zeg! Kan me wel voorstellen dat de nekplooimeting erg beladen is. Hoop dat alles goed is en je dan helemaal kan gaan genieten van de zwangerschap, in hoeverre je dat nu nog niet doet natuurlijk. Heb inderdaad wel gehoord dat als je een eeneiige tweeling krijgt zoals wij, ze dan allebei Down hebben of allebei niet. Want het is natuurlijk een chromosomenkwestie.

Henkiepenkie en Meertje: dus jullie kindjes hebben wel eventjes in het ziekenhuis gelegen maar deden het dus hartstikke goed. En dat de longetjes eerder rijpen bij een tweeling wist ik helemaal niet. Wat goed dat de natuur dat eigenlijk allemaal al regelt zeg.

Aanstaande tweelingmama's: herkennen jullie trouwens ook dat je veel buikpijn hebt? Bij mij zeurt het vrij veel, vooral als ik een lange dag achter de rug heb. Merk echt dat rust mijn lijf goed doet. Ben benieuwd hoe dat verder zal gaan.

liefs,

sissy

Geplaatst

Ja, veel steken in mijn onderbuik Sissy, heb ik ook, een 'zware buikgevoel' ook vaak. En ik ben heel snel buiten adem, ondanks het feit dat ik iedere dag goed beweeg... Ach ja, in ieder geval nauwelijks meer misselijk dus das wel fijn!

Geplaatst

Die van mij waren 2090 en 1860 gram bij de geboorte. Met name de kleinste is nog wel wat afgevallen tot 1700 gram, maar daarna alleen maar goed gegaan. Ze zijn nu 11 maanden resp 9200 en 8250 gram en zijn nog geen dag ziek thuis geweest. Dus geen zorgen, ook als ze wat eerder komen is da kans dat het normale gezonde kindjes worden heel groot.

De zwangerschap is met name aan het eind zwaar dan zit die buik in de weg. Sissy, ook ik ben klein en smal gebouwd en mijn buik ging alleen maar naar voren. Enorm vond ik hem! Maar geen striae :-) en gewoon weer een platte buik nu. Je krijgt het zo druk na de bevalling. Voor je het weet, zijn er meer kilo's af je zou willen.

Meiden, geniet en ik duim voor jullie allemaal dat ze lang genoeg blijven zitten om lekker snel mee naar huis te kunnen! By the way, dat stap voor stap denken en toeleven naar de volgende ios heel normaal. Ik had dat ook heel sterk. Je bent toch een beetje voorzichtig en was ook enorm bij met de 30 weken grens, die voelde een beetje magisch!

Liefs, henkie

Geplaatst

Een heleoel dingen die jullie schrijven zijn heel herkenbaar!! Net als Henkie ben ik niet een van de grootste en ik ben slank gebouwd. Had geen striae, geen 'geplopte' navel en de buik was zo weer binnen proportie! Ik droeg ook naar voren, was een soort grote skippybal :). Dat buiten adem zijn klinkt heel herkenbaar! Al vrij snel had ik dat. Ging wel weer over volgens mij... Of kwam misschien door het rustiger aan doen ;). En veel harde buiken, al vanaf week 15 (!). Echt een teken dat je rustiger aan moet doen. Die harde buiken zijn trouwens de hele zwangerschap gebleven, hoorde nu eenmaal bij mij volgens de gyn (vanwege de grote buik en twee drukke babies).

Hier hebben ze de groei ook flik ingehaald hoor! Waren vanmorgen 6.000 en 6.520 gram bij 4,5 maand. En ze doen het prima!

Meiden, geniet en leef inderdaad lekker toe naar elke mijlpaal! Elke week is er eentje en voor je het weet, heb je twee prachtige babietjes in je armen!

Geplaatst

Henkie en Meertje: wat leuk om jullie verhalen en ervaringen als tweelingmama'ste lezen. Doet me ook goed om te lezen dat jullie kindjes het zo goed doen. Geeft vertrouwen.

Merk wel dat ik veel last heb van mijn buik, als ik veel gedaan heb overdag voelt het helemaal hard en gespannen. Zullen dus al wel harde buiken zijn.

Ben trouwens lid geworden van de NVOM en net leuk informatiepakket van ze gehad. Grappig om al die dingetjes over tweelingen te lezen. Wordt het weer een beetje echter dat wij straks toch ook echt een tweeling krijgen.

Geplaatst

Hallo allemaal,

Ik heb ook weer een tijdje niet gereageerd. Maar leuk om al jullie verhalen te lezen en welkom nieuwe tweelingmoeders!

Ik ben steeds zo ontzettend moe en zoveel last van mijn schaambeen dat ik blij ben als ik lig. Maar inmiddels werk ik halve dagen, ik had een hartstikke aardige arbo-arts die heel duidelijk was over de richtlijn en dit ook aan mijn baas door gaat geven. Over 6 weken stop ik helemaal met werken. Volgens de richtlijn. Maar hij heeft gezegd, dat als ik problemen heb, ik me direct moet ziekmelden. Dat veel mensen niet de impact van een tweelingzwangerschap begrijpen en dat rust de enige remedie is tegen hoge bloeddruk, te laag geboortegewicht en vroeggeboortes. Die man heeft me echt rustig en blij gemaakt.

Dus ik doe wat ik kan en meer ook niet. Inmiddels heb ik ook het pessarium geplaatst gekregen voor de pro-twin studie. Dat ging allemaal prima. Ik ben blij dat ik het heb voor de zekerheid.

Sterkte voor alle dames en tot later!

groet,

Jeanine

Geplaatst

Jeanine, vanaf hoeveel weken precies ben je halve dagen gaan werken?

Ik merk aan mijzelf dat ik na bepaalde werkzaamheden op mijn werk, of lange stukken met de auto (meer dan 30 km) last krijg van mijn onderrug en stuitje, soms ook pijn in mijn liezen/ bovenbeen. Tot nu toe heb ik me nog redelijk gered, maar ik vermoed dat dit niet zo blijft.

Zelf moet ik minder werken nog bespreekbaar gaan maken op mijn werk. Morgen heb ik een eerste controle bij een gynaecoloog van de afdeling verloskunde in het ziekenhuis. Eerst wil ik alles aan hem / haar voorleggen. Daarna wil ik een gesprek met mijn manager (en bedrijfsarts).

Geplaatst

Jeanine: wat goed dat je nu nog maar halve dagen werkt. Dat zal een stuk energie enzo schelen. En je hebt ook al geregeld dat je met 26 weken helemaal stopt met werken. Is dat tegelijk afgesproken net als de halve dagen werken?

En het pessarium is dus nu geplaatst. Fijn dat dat allemaal goed ging. Ik word volgende week gebeld door de onderzoekster van het UMCG zodat ik kan aangeven of ik wel of niet mee wil doen. Ik ga nu toch wel meedoen en dan dus afwachten of ik ingeloot word. We gaan het zien.

Chris: zoals ik al schreef in het 'uitgerekend in maart 2012' topic klinken jouw klachten heel herkenbaar. Ik heb ook echt gemerkt dat het nu al teveel voor me is om de hele dag te werken.

Ik heb trouwens vanmorgen gesprek gehad met de bedrijfsarts. Dat stond nog omdat ik het afgelopen half jaar niet volledig had gewerkt, zat opzich alweer op zo'n 28 uur van de 36 uur. Maar merkte nu dat zelfs die 28 uur teveel ging worden, heb teveel last van mijn bekken/rug. En ben ook gewoon erg moe en veel last van mijn buik als ik de hele dag heb gewerkt. Dat heb ik dus allemaal aangegeven bij de bedrijfsarts en hij snapte het heel goed. Hij heeft nu voorgesteld dat ik nog maar 20 uur ga werken, verdeeld over 4 dagen. En dan 3 uurtjes werken, 1 uurtje rustpauze op mijn werk en dan weer 2 uurtjes werken. Ben echt blij met dit werkschema want zo zie ik het wat meer zitten. Vind het wel heel dubbel om zoiets moois als een zwangerschap nu minder te gaan werken, maar ik weet dat ik goed voor mijn lijf en dus voor mijn 2 kleintjes moet zorgen. Ik wil hen alle kansen geven om goed te groeien en zo lang mogelijk bij me te blijven zitten.

liefs,

sissy

Geplaatst

Sissy, je hebt in ieder geval een fijne bedrijfsarts. Het is beter om minder te gaan werken. Zelf ga ik er me nu ook zeker mee bezig houden. Mijn man hamert er ook op. Hij heeft binnen zijn werkkring ook een aantal "horror" verhalen gehoord m.bt. bekkenproblemen.

Geplaatst

Hoi hoi,

Dank jullie wel voor het lieve warme welkom! Gisteren hebben we de 12 weken echo gehad en de neklpooi, en alles zag er goed uit. De uitslag van de combitest is nog niet binnen, maar er komt sowieso een verhoogde kans uit volgens de gyn, ivm met mijn leeftijd en voorgeschiedenis. We zitten erg in dubio over de vruchtwaterpunctie en wat te doen met de uitslag......maar voorlopig zijn we alleen maar heel blij met de mooie echo, en zijn we het tegen iedereen aan het vertellen! De meeste mensen reageren erg leuk, alleen mijn leidinggevende/ directeur op mijn werk ( een vrijgezelle man van tegen de 60........) reageerde lekker bot en ik moet maar gaan bedenken hoe ik dat voor mijn afdelingen moet oplossen...Ik heb ook een gesprek aangevraagd met de bedrijfsarts en ga er echt op aansturen zo snel mogelijk halev dagen te werken en ook met 26 weken de ziektewet in. Ik ben ook werkelijk he-le-maal gesloopt, dus die 4 dagen die ik nu doe, gaat voor geen meter. Fijn om al jullie ervaringen te lezen en jeanine, bedanky dat je die leidraad op de site hebt gezet!

En Esthralita, als je nog een keertje inbreekt: dank voor je lieve reactie! Ik ken ook de mooie site van je mannen!! Ik weet inderdaad ook de 2 ling verhalen, maar wat is nou wijsheid he...?

Liefs van Mira

ps: schrikken jullie ook zo van die enorme groeispurten van je buik.....Ik lijk al wel 20 weken ofzo..

Geplaatst

Hoi allemaal,

Chris, ik ben dus nu met 20 weken halve dagen gaan werken. Maar dat had van mij al eerder gemogen! En dat gedoe met mijn werkgever die daar moeilijk over deed, had ik toch maar gelijk aan de bel getrokken bij de arboarts! Die man was heel radicaal en zei: de meeste mensen beseffen niet wat een tweelingzwangerschap doet. En ook niet wat de gevolgen kunnen zijn als je er niet goed mee omgaat. Ze geven je het gevoel dat je je aanstelt, terwijl dat niet zo is. En er is niet voor niks een richtlijn gemaakt (die door velen niet eens wordt erkend!)

Hij heeft dus een pittige brief voor mijn werkgever gemaakt, die uiteraard niet blij is dat ze me nu al halve dagen moet missen. Maar daar is de arboarts ook heel makkelijk in: ze krijgt 100% vergoeding voor je. Natuurlijk ben je onmisbaar, maar je bent wél vervangbaar! En dat is natuurlijk ook zo.

Ik heb heel erg last van mijn schaambeen (zelfs een scootmobiel gehuurd voor ons weekendje efteling). Hij zei daarover: daar moet je heel erg rekening mee houden, want klachten van je botten worden alleen maar erger. Dus als de lift het een keer niet doet naar je werk, dan bel je naar boven en zeg je: ik kan vandaag niet werken omdat ik niet op een voor mij verantwoorde manier boven kan komen!

Het gaf me zo'n opluchting om met die man te praten. Eindelijk iemand die begrip had voor de situatie, die me het gevoel wegnam dat ik een aansteller ben. Geweldig!

Dus hij heeft doorgegeven dat ik met 26 weken waarschijnlijk stop. Dus ja Sissy, dat is eigenlijk gelijk afgesproken met de halve dagen werken. Niet als definitieve datum, maar als waarschijnlijkheid. Maar, zei hij, als je bloeddruk ook maar een beetje omhoog gaat, wil ik dat je direct stop! Als de gynaecoloog tegen je zegt: rustiger aan: direct stoppen! Als je kindjes in gewicht niet genoeg bij blijven, gelijk stoppen! Hoe dan ook, is rust het beste medicijn voor tweelingmoeders. En als de verhouding weg is tussen werk en prive (en die verhouding is volgens hem weg als je de hele (vrije) middag in bed ligt), stoppen met werken! Dus ik begin nu langzaam aan alles af te werken, op te ruimen, over te dragen, zodat ik met een paar weken ga stoppen. Niet leuk voor mijn baas, maar wel goed voor mijn kindjes.

En inmiddels ben ik er ook wel achter dat je toch nooit de waardering krijgt die je je wenst. Een hoop gedoe als ik minder wil werken, terwijl ze daarvoor betaald krijgt, maar toen ik half kotsend in de studio's hing omdat ik tijdens mijn eerste maanden allemaal werkdingen moest doen, toen heeft niemand gevraagd of het wel ging, en of het allemaal lukte! Alleen maar weerstand bij minder werken of ziek zijn, maar nooit een compliment als je het goed doet. Dus uiteindelijk moet je gewoon aan jezelf denken! Als iets met de kindjes zou zijn, zullen ze alleen maar zeggen: jeetje, wat vervelend! En daar heb je natuurlijk verder niks aan!

Mira, jij zit nog in de eerste maanden. En dus waarschijnlijk ook de misselijkheidsweken. Die overigens ook dubbel zo erg zijn als bij een eenling. Ik kon toen lastig ziek zijn, maar achteraf had ik me daar ook niks van moeten aantrekken en gewoon ziek moeten melden. Ook dat bevestigde de bedrijfsarts dinsdag hier.

Chris, hoe ging het bij de gynaecoloog? Wat zei hij/zij?

groet,

Jeanine

Geplaatst

Jeanine, dank voor je informatie. Je verhaal kan ik verder onderschrijven.Eerder in dit subforum zag ik een link van jou staan met de richtlijn. Die ga ik uitprinten. Mijn gyn adviseerde rust te nemen, en om naar de bedrijfsarts te stappen, omdat die gaat over werkbelasting in combinatie met zwangerschap. De gyn wilde verder nog niet uitspraak doen of ik nu echt een bekkenprobleem had.

Op mijn werk vergelijken ze alle zwangeren van het afgelopen jaar met elkaar. En als de meerderheid zonder klagen zolang mogelijk doorwerkt, dan wordt dat kennelijk ook van mij verwacht. Immers, ik ben nu zwanger, dus ik hoor altijd vrolijk te zijn en vooral niet klagen over pijntjes, want die horen erbij. Mijn manager mag mij in haar visie wel vergelijken met een andere tweelingmoeder op mijn werk, maar ik mag mijzelf niet vergelijken met een collega die vorig jaar wel geruime tijd minder heeft gewerkt vanwege haar bekkenprobleem. Mijn manager is geschift (sorry dat ik het zeg) en dan is mijn werkgever in feite de Nederlandse Staat. Je zou dan juist het goede voorbeeld verwachten. Ik denk dat ze vermoed dat ik het fake. En dan heb ik vandaag nog niet eens de kans gehad om over minder werken te beginnen. Dat wilde ik deels laten afhangen van het advies van de bedrijfsarts. En ja, in de tussentijd wil ik gewoon niet met te zware koffers met dossiers gaan sjouwen. Kortom, ik kreeg niet echt de ruimte om mijn verhaal te vertellen; door haar botte aanpak, kwam mijn verhaal er niet goed uit. Daar ben ik dus boos, verdrietig en teleurgesteld over.

Geplaatst

Ik heb vanochtend de richtlijn gedownload waarvan Jeanine de link op dit subforum had gezet. Ik moet zeggen dat deze zeer verhelderend is en ik hoop dat zowel de oude als de toekomstige bedrijfsarts van mijn werkgever hiervan op de hoogte is en anders doe ik dat wel. Als ik die richtlijn volg dan heb ik zeker wel wat aanspraken op aanpassing van mijn werk en later ook werktijdvermindering. Mijn manager is natuurlijk als de dood dat dit gebeurt, het komt haar niet uit met al het werk dat onze organisatie dit najaar te wachten staat. Daarom doet ze zo moeilijk. En als ik de richtlijn zo lees, dan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat deze in het (recente) verleden met andere zwangere collega's niet helemaal goed is nageleefd. (ik moet een voorbehoud maken, want ik weet natuurlijk niet helemaal wat mijn zwangere collega's hebben besproken met de manager en bedrijfsarts). Maar als ik enkel voor mijzelf spreek, dan kan ik hier wel wat mee.

En nu ga ik eerst genieten van de mooie dag en zometeen nog wat zwangerschapskleding lopen. Met bepaalde kledingstukken begin ik nu tegen mijn grenzen aan te lopen :)

Geplaatst

Jeanine: duidelijk verhaal heb je geschreven. Ben je nu trouwens al gestopt met werken, dacht het in een ander berichtje te lezen. Of werk je nog door tot de 26 weken?

Chris: hoop dat jij ook het goed kan regelen op je werk.

Ik merk zelf dat die 20 uur voor mij echt veel prettiger is. Als ik thuis ben ga ik dan ook nog even liggen, maar dan ben ik tenminste 's avonds nog een beetje wat waard. Ik hoop het op deze manier een tijdje vol te houden.

Mira: die groeispurten van je buik herken ik. Het gaat ineens zo hard bij me. Mijn omgeving valt het ook echt op. Van collega's bijvoorbeeld krijg ik ook echt te horen dat ze me met de week zien groeien haha. Volgende week weer echo, dus dan kan ik weer zien hoe de ukkies zijn gegroeid.

Heb trouwens gisteren gehoord dat ik ben uitgeloot van de Pro Twin studie. Ik krijg dus geen pessarium geplaatst. Alleen de lengte van mijn baarmoedermond zal volgende week worden opgemeten en verder volgen ze me gewoon. Maar dus geen pessarium. Chris: ga jij ook meedoen met de Pro Twin studie?

liefs,

sissy

Geplaatst

hey dames,

ik ben helaas ook uitgeloot. Echt zo ontzettend balen. Het ziekenhuis heeft voor mij nog contact gelegd met de organisatie achter de studie met het verzoek tot een wissel. Maar uitgeloot was uitgeloot. Wordt gelukkig wel goed in de gaten gehouden. Blijf het toch spannend vinden. Was zelf immers ook negen weken te vroeg.

Vorige week een echo gehad. Onze kleintjes zijn nu ruim 18 weken en liggen qua groei precies op schema van een eenling. Verder was de baarmoederhals mooi lang en zat deze goed gesloten (wel een kleine opluchting na de uitloting).

En we krijgen een jongen en een meisje. Zo leuk! Al was een andere combi ook goed geweest natuurlijk.

Nog wat vragen:

- hoe staat het met jullie gewicht? Ik weeg normaal 77 a 78 kg. Nu staat de teller nog altijd op 73 kg. Volgens de gyn mergelen de uks me uit en ligt mn maag in de verdrukking. Eet nu 7 keer per dag om hopenlijk wat aan te komen. Maar dat valt me zwaar. Als dat niet werkt, moet ik over 3 weken naar een dietiste.

- hoe liggen de uks bij jullie? Hier boven elkaar en in de breedte. Vorige week in het ziekenhuis de bijeenkomst bevallen bijgewoond. Daar werd verteld dat bij een tweeling de eerste met hef hoofdje naar beneden moet liggen. Zo niet dan wordt het altijd een kijzersnede. Dit ivm gevaar tot verstrengeling.

En wat een gedoe allemaal met het werk. Dit is zo veel belangrijker. Zelf werk ik nu halve dagen. Maar meestal vanuit huis. Dat gaat goed. Gelukkig heeft het werk veel begrip. Dus dat neemt veel stress weg.

Gr

Geplaatst

Hey Jrn: jammer dat je uitgeloot was. Jij wilde inderdaad graag het pessarium geplaatst krijgen. Mij maakte het eigenlijk niet zoveel uit, dus vind het prima dat ie niet geplaatst wordt.

Leuk dat jullie een jongen en een meisje krijgen zeg! En nu echt op zoek naar twee leuke namen?

Met mijn gewicht gaat het goed, ik ben nu denk ik zo'n halve kilo aangekomen. Zit nu bijna op 57 kilo (ben ook maar 1.65m). Was eerst paar kilo afgevallen, maar dat is er nu gelukkig weer bij. Schommelde al een tijd voor de zwangerschap rond de 56 kilo dus begin nu lichtjes aan te komen. Vervelend dat jij een aantal kilo's onder je normale gewicht zit omdat je ukkies je opvreten. Verstandig om daar goed op te letten en anders eventueel naar de dietiste te gaan.

Ik weet nog niet hoe onze ukkies liggen. Volgende week weer echo, dus dan kunnen we het goed zien. Ben benieuwd. Hopelijk ligt één van de twee goed genoeg om te kunnen zien of het een meisje of jongetje is.

Fijn trouwens dat het op jouw werk ook goed geregeld is zoals bij mij en dat je veel begrip krijgt. Dat scheelt inderdaad een hoop stress als ik het zo lees van sommige andere meiden.

liefs

Geplaatst

Hoi!

Sissy, ik ben nog niet gestopt met werken. Maar ik ga ook niet door tot 26 weken. Ik wilde deze week mijn werk gaan afbouwen, maar ik had iets verkeerds gegeten, dus sowieso thuis geweest en héél veel overgegeven. Morgen ga ik wel werken. En aangezien mijn directeur niet één keer een berichtje heeft gestuurd, beterschap, of hopen dat met de zwangerschap alles goed gaat, én ondertussen mijn baan aan het verkwanselen is om mijn verlof niet goed op te vangen, ga ik morgen al alles proberen weg te werken. Ik hoop dan vrijdag en dinsdag (maandag begrafenis) alles zover te kunnen afhandelen en dan meld ik me vanaf woensdag helemaal af. Ik hoef haar niet eens verantwoording af te leggen en dat ga ik ook niet doen.

Klaar ermee! Ik liep vandaag even naar de blokker vanuit de parkeerplaats en was bek en bekaf. Dus ik ga nu echt aan mezelf denken. In elk geval hoogstens volgende week nog en dan is het klaar.

Mijn kindjes liggen op zich goed. De eerste met het hoofd naar beneden verticaal rechts en de ander verticaal links met het hoofd naar boven. Dus maar gewoon afwachten wat het gaat worden. Ik had bij mijn vorige bevalling een totaal ruptuur. Word je niet echt blij van kan ik je vertellen. Ik moet het daar tzt goed met de gyn over hebben. Stel je voor het eerste kindje trekt me dat weer open en vervolgens wil de tweede niet komen en krijg ik daar bovenop nog een keizersnee. Dat zal me zwaar vallen dan hoor!

Wat naar dat jullie uitgeloot zijn voor de twin studie. Ik moet zeggen dat me dat een heleboel rust geeft. Toch een extra steuntje zeg maar. Maar goed, hoe dan ook moet dit onderzoek pas uitwijzen of het werkt of niet.

groet,

Jeanine

Geplaatst

Jeanine: wat goed dat je al eerder gaat stoppen met werken, zeker hoe het nu op je werk gaat zeg. Stom!

Merk zelf ook dat ik al veel sneller moe ben dan normaal. Even naar het centrum fietsen is normaal eitje, maar word ik nu moe van. Blijkbaar toch de invloed van de tweeling die gewoon al veel energie vragen. Vandaag heb ik lekker een dagje vrij genomen. Zaterdag heb ik trouwdag van mijn broer en wilde nog even wat voorbereiden en dan kan ik tenminste ook nog even van de zon genieten vandaag!

Geplaatst

Geniet van je dagje vrij en alvast veel plezier, hij heeft mooi weer op z'n trouwdag!

Ik was al sneller moe vlak na de positieve test weet je dat? terwijl ik meer bewoog, al een tijdje gestopt was met roken en nog 5 kilo afgevallen voor de poging dus je zou zeggen juist betere conditie... Heeft inderdaad te maken met tweeling volgens mijn gyn...

Geplaatst

Hé meiden,

gisteren weer controle gehad bij de echo. Alles was goed met mij en de twee ukkies. Bloeddruk nog mooi laag en de ukkies deden het goed. Over 3 weken weer gewone controle en over 2 weken hebben we de 20 weken echo, dus veel plaatjes na elkaar zien....

Eén van de kleintjes lag in de breedte overdwars en de ander ligt wel wat meer in de lengte met zijn/haar hoofdje naar beneden. Grappig om zo te zien hoe ze weer gegroeid zijn en lekker bewegen.

Omdat ik trouwens was uitgeloot voor de Pro Twin moest nog wel de lengte van mijn baarmoedermond worden opgemeten. En die had ook een prima normale lengte volgens de gyn, dus dat geeft vertrouwen.

Hoe is het bij jullie? Allemaal erg vermoeid? Ik merk het echt wel, zo'n trouwdag afgelopen zaterdag hakt er ook behoorlijk in. Het was echt een topdag en het dus zeker allemaal waard, maar ben nu al een paar dagen erg moe en heb veel meer last van mijn bekken. Gelukkig komende tijd niet meer zulke drukke weekenden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden