Jump to content

1e IVF behandeling, maar 5 follikels?!! help

Recommended Posts

Posted

Een tijdje geleden heb ik geschreven dat ik met mijn eerste IVF behandeling ga beginnen.

Vol spanning begon ik vorige week, met het ingewikkelde IVF schema in mijn handen, aan mijn eerste IVF cyclus. Ik begon met 100 e Puregon, een relatief lage dosering, maar omdat ik PCOS heb wilde de gyn geen risico nemen ivm overstimulatie. Waarschijnlijk zou ik wat langer door moeten spuiten of de dosis zou worden opgehoogd als op de eerste echo (CD7) zou blijken dat er nog te weinig gebeurde.

Vol spanning ging ik dinsdag, op CD 7, voor mijn allereerste echo. De verpleegster zei dat er 4 grote follikels zaten en 1 kleinere en dat ze vrijdag de punctie wilde doen. Ik schrok en zei dat ik nog maar op cd 7 zat en had verwacht nog een eind door te spuiten voor meer follikels. Ze zei dat dat niet mogelijk was omdat er geen kleine follikels zaten. Teleurgesteld ging ik naar huis. Nu ben ik me suf aan het piekeren. Ik krijg immers maar drie IVF pogingen vergoed en zou het zonde vinden als mijn eerste IVF poging zo weinig kans heeft omdat ik maar 4 of 5 folikels heb!! De gyn had het tijdens de intake over 10 of zelf 15 tot 20 follikels om zoveel mogelijk kans te hebben op goede embryo's, zodat er zelf cryo's zouden zijn. Op die manier heb je immers meerdere kansen tijdens 1 poging. Gisterenmiddag belde ik of ik de poging wel door moest laten gaan. Het antwoord was ja. Dat het zonde is om met 5 eitjes niet te proberen. Wat is jullie ervaring hier mee? Ik lees overal vrouwen met een heleboel eitjes en cryo's...

Kan het betekenen dat omdat er niet meer kleine follikels te zien waren ik de volgende keer weer zo weinig follikels heb?

Heeft iemand een IVF poging gedaan met zo weinig eitjes?

groetjes Fee

• Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Hoi Fee,

Ik begrijp je teleurstelling heel goed, maar het kan echt met 5 follikels. Het gaat om de kwaliteit, hoe minder hoe beter wordt er gezegd. Maar natuurlijk heb je er liever meer, zodat je kans maakt op wat cryo's. Maar echt geloof me, de kans op cryo's is klein. Veel follikels wil ook niet alles zeggen. Er zijn genoeg vrouwen die 20 follikels hebben, 10 bevruchtingen, 1 tp en geen cryo's.

Zelf had ik de laatste keer maar 2 follikels en 1 bevruchting, ben een low responder.... was toen ook enorm teleurgesteld.

Uit jouw verhaal maak ik op dat je toch twijfelt, het is jouw lichaam. Dus als jij je niet goed voelt bij deze aantal en omdat het je eerste keer is, zou ik doen wat jullie willen.

Het ziekenhuis kan zoveel willen, maar jij bepaalt uiteindelijk!

Meid, heel veel succes met het maken van de, voor jou, juiste beslissing!

Maar nogmaals, 5 follikels is prima hoor en daarmee kan het zeker doorgaan.

Guest Hope30
Posted

Hi Fee

Ik heb ook PCOS, verstandig vd gyn om niet gelijk met hoge doses te beginnen. Ik had bij mijn 1e ivf poging 30 eitjes! Over de 20 zijn aangeprikt. Er waren heel veel eicellen gevonden, maar geen een eicel kon ingevroren worden vanwege de slechte kwaliteit. In het UMC Utrecht wordt naar ongeveer 8 eiblaasjes gestreefd, omdat meer eicellen vaak mindere kwaliteit hebben. De eerste poging was bij mij ook mislukt. Bij de 2e poging moest ik mindere doses Puregon spuiten. Deze keer had ik 11 eiblaasjes, en ook zoveel eicellen. Weer geen cryo's. en 2 eicellen waren goed genoeg om terug geplaatst te worden. Ben nu 26 weken zwanger. In die 5 follikels die jij hebt, kunnen best 5 of meer eicellen zitten, die daarna ook heel mooi bevrucht worden en doordelen! En zijn genoeg meiden hier die ook zoveel eicellen hadden en zwanger zijn geraakt!! 5 eicellen is absoluut niet per defenitie slecht! Juist een berg eicellen zijn vaak minder van kwaliteit. Houd moed meis! Ik duim voor je!

Posted

Ik kan het niet beter zeggen dan Jose.

Het is echt waar, hoe vaak je hier niet leest van mensen met 20 follikels en uiteindelijk is er maar 1tje goed. Meer is niet altijd beter.

Maar nogmaals, wat Jose zegt: als jij anders bij voorbaat in een negatieve vibe zit lijkt me dat ook geen goede gemoedstoestand om een embryo te ontvangen. Doe wat je denkt dat goed is.

Maar ik vind 5 een prachtig aantal, mijn zoon is geboren uit een nestje van 5. En ik heb heeeeel wat behandelingen gehad maar dit was de beste dus!

De spoeling wordt meestal dunner bij meer.

Groetjes

Noor

Posted

Hoi Fee,

eerste poging had ik er 1, omgezet naar iui.

Tweede poging had ik er 3 alle drie bevrucht, 1 teruggeplaatst andere waren niet goed genoeg om in te vriezen.

derde poging had ik er 7, 1 teru geplaatst 4 cryo,s

vierde poging had ik er 1 en deze is bevrucht en die hebn ik nu bij me en ben aan het broeben.

Ook ik wordt wel eens verdrietig van de grote hoeveelheden die ik hier wel eens zie langskomen.

Maar ik heb altijd maximale bevruchting gehad en topembryo's.

Gr Esther

Posted

Ik sluit mij hierboven aan bij de dames, alhoewel ik het een lage dosis vindt wat je spuit hoeft het aantal niets te zeggen.

Het blijft jou keuze wat te doen, doorgaan of stoppen.

Je kan iig voor de volgende ronde, als dat nodig is :-), vragen of de dosis niet iets omhoog kan.

Succes.

Posted

hoi Fee,

ik heb bij mijn 3 ivf behandelingen maximaal 5 follikels gehad met een eierstok. Helaas bij de laatste geen bevruchting en ook nog geen zwangerschap.

Maar meer hoeft niet altijd goed te zijn.

Volg je gevoel echter. Maar met 5 follikels zou het wel mogelijk zijn. Kan me voorstellen dat je teleurgesteld bent, zeker als de gyn je andere aantallen heeft verteld vooraf.

Kijk hoe het ervoro staat bij de volgende fm. Wie weet zijn er nog meer bijgekomen.

succes!

liefs,

Tool

Posted

ook ik had 5 folikels was er eigenlijk wel erg blij mee.

er zijn er vier van bevrucht, en ik zit er nu 1 te broeden

hoevaak je wel niet hoort dat ze een hoop eitjes hebben en bijna niets daavan bevrucht..

dus prima aantal vind ik. maarja jij moet je er natuurlijk goed bij voelen..

Posted

Hoi Fee,

Ik heb inmiddels 3 pogingen achter de rug. Bij de laatste poging 4 emmies na 5 follikels... tadadadadaddadadad ik ben nu 3 maanden moeder van tweeling...

Het zegt niks Fee, het is belangrijker dat er goede emmies ontstaan.

Succes en ik duim mee.

Surf

Posted

hoi Fee,

Zoals al is gezegd geven veel eitjes geen garantie op veel bevruchtingen c.q. cryo's

Het kan vanalles zijn:

- te lage dosering hormonen

- "slechte" cyclus (het aantal follikels kan per maand verschillen)

- verminderde eicelvoorraad

maar omdat dit jouw eerste poging is èn met zo'n lage dosering zou ik persoonlijk kiezen voor een escape iui en als dat niet lukt bij een volgende poging een hogere dosis hormonen vragen. Want 100 eenheden is echt niet veel.

sterkte in het nemen van een beslissing

Posted

Dank voor jullie reacties, dat is echt super fijn! Ik ga nu rustiger mijn aller eerste IVF poging in dankzij jullie!

@Sen, bij ons in de kliniek (mck) doen ze geen escape iui met 5 eitjes (had ik al gevraagd). En de punctie is morgenochtend al, dus ik denk dat ik er maar voor moet gaan...

groetjes Fee

Posted

Hier het andere uiterste:

35 follikels

23 eicellen

11 bevruchtingen

1 teruggeplaatst, geen cryo's

Gelukkig was de ene een toppertje en ben ik nu 14 wk zwanger.

Moraal van dit verhaal, het gaa echt om de kwaliteit en niet om de kwantiteit!

Heel veel succes!

Posted

Hoi Fee

Ik had ook heel weinig eitjes zelf heb ik 300 eenheden gespoten.

De derde en de laatste behandeling, 3 eitjes, twee terug geplaatst, en een cryo en 8 weken gelden bevallen van een tweeling.

5 eitjes is echt genoeg.

Succes de komende tijd

gr. remci

Posted

@Fee. Succes morgen met je punctie. Wees extra lief voor jezelf na de punctie en hou je rustig met een boek op de bank. Fijn voor je dat je door reacties van lotgenoten met een geruster gevoel je IVF poging in gaat. Positief blijven hoor. Mijn arts zegt altijd dat het om de kwaliteit gaat en niet om de kwantiteit. Ik had 6 eicellen waarvan er 5 bevrucht zijn. 2 toppers terug geplaatst, maar helaas wilden mijn ukkies niet blijven plakken ... Ik was blij met mijn "score" wat ik dus zelf absoluut niet als een lage score zie ...

Posted

Hoi Fee,

ik heriner me ook hoe spannend ik het vond om ivf te beginnen. Vol verwachtingen,een beetje angst.....

Ik had maar 6 eitjes! Ze waren allemaal bevrucht,1tje ging niet door met dellen de andere 5 wel. Toen 1 tp,en 4 in de vriezer. We hebben nu nog 1 cryootje maar ons wonder groeit in mijn buik!

Het aantaal zegt niks over de kwaliteit.

Als je zelf geen goed gevoel hebt,moet je zelf een beslissing nemen of je de ivf wel of niet wil,je kan ook 1 maand wachten.

Maar minder eitjes uit mijn erwaring is niet erg!

Veel succes!

Violeta

Posted

Fee: in Dusseldorf hebben ze tegen ons ook gezegd dat je beter minder follikels kunt hebben van goede kwaliteit als heel veel. Daar kiezen ze zelfs bewust voor iets minder eicellen omdat de kwaliteit dan beter zou zijn.

Wij zouden om die reden ook mogelijk gaan overstappen naar Dusseldorf, maar werd toen toch nog zwanger van een lopende poging, waarbij we uiteindelijk ook maar 6 goed bevruchte emmy's hadden hoor (18 weggehaald).

Ik hoop dat de punctie je mee is gevallen vandaag en doe vooral lekker rustig aan en weest heel lief voor je zelf. Dat heb je nu wel verdiend!

Posted

Heej Fee,

Ik heb geen PCOS. Bij mijn eerste ICSI poging spoot ik 150IE en had maar 4 follikels... Was was zo bang dat hier niets van terecht zou komen. We zijn toch doorgegaan met de punctie. Resultaat: 3 eitjes! Wat weinig zeg...

Ze waren alle 3 bevrucht!! Wat was ik blij zeg. Ik heb er 1 terug laten plaatsen en helaas geen cryo's. Die ene emmy wordt alweer bijna 2 :-D

Ik snap dat je bang bent en hou er rekening mee, zolang je nog geen punctie hebt ondergaan ziet je verzekering dit niet als een poging! Of wellicht een IUI escape?

Succes hiermee.

Liefs Elke

Posted

Ik had bij mijn eerste IVF 5 eitjes. Daarvan zijn er 4 bevrucht en toen 3 gestopt met delen. Er bleef er dus maar eentje over. Ik zag het helemaal niet meer zitten en had de hoop op een goede afloop al helemaal laten varen... maar... ik was zwanger van die ene embryo die was overgebleven! Inmiddels is dat embryootje Thomas geworden en is hij al 14 maanden oud... Ik had het echt nooit verwacht, had ook alleen maar verhalen gehoord en gelezen over minimaal 10 eitjes en zo, maar eigenlijk zegt het aantal eicellen helemaal niks over de afloop van je IVF.

Ik hoop dat je een goede punctie hebt gehad, die is meegevallen en dat je over een paar dagen iets moois hebt om terug te laten plaatsen.

Succes!

Posted

Nogmaals veel dank voor jullie lieve reacties! Vandaag de punctie gehad en ik was ontzettend zenuwachtig. Vond het aanprikken pijnlijk, maar het viel al met al best mee. Moest nog wel even denken aan lotgenoten met veel follikels (pijnlijk!). Uiteindelijk zijn er 3 eitjes gevonden. Ik moest wel even slikken en meteen was er de angst: "O god, wat nou als ik zondag ochtend te horen krijg dat geen enkel eitje bevrucht is?". 3 is wel erg weinig. Ik lig nu nog een beetje suf op de bank en het is super fijn om jullie berichten te lezen. Het geeft me hoop dat het kan! Ik hoop zo dat er in ieder geval een terugplaatsing kan plaasvinden....

Liefs Fee

Posted

Fee dat is geen slechte score 3 eicellen met 5 follikels.

Ja blijft spannend wel of geen tp maar ik heb goede hoop voor je. Misschien heb je wel 3 top embryo's.

Sterkte met nasuffen.

Posted

Hoi , bij mij 5 Eicellen, alle 5 bevrucht, 1 mooie TP , direkt zwanger geraakt en 4 cryo's. Dus alles is mogelijk ;)

Heel veel success

Groetjes

Sylvia

Posted

Hoi fee

Zelf heb ik icsi gedaan, en had zelf maar 6 follikels, 4 ervan waren goed 2 bevrucht er is er 1 teruggeplaatst en het wonder ben nu 10 weken zwanger van een eeneiige tweeling.

De hoeveelheid zegt niks.

Succes met je behandeling