Ga naar inhoud

Ivf/icsi UZ Gent

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
Lieff, nog even een vraagje aan jou: Bij de echo gisteren werd een endocyste ontdekt. Deze was weliswaar erg klein en die laten ze lekker zitten.

Vorige maand tijdens onze poging in DD was toen ook al daar die cyste te zien, maar toen wist men niet zeker of het een cyste was. Zij dachten dat die vanzelf wel zou verdwijnen.

Prof de S was echter heel stellig dat het een endo cyste was. Weet jij toevallig of dit kan duiden op endiometrose of daar verband mee houdt?. Ik ben het vergeten te vragen, maar zal dr. de S nog wel even mailen.

Volgens Gent kon de endo cyste verder geen kwaad, zolang die zo klein bleef.

Ik zag dat ik nog niet op je vraag had gereageerd. Een endocyste kan inderdaad geen kwaad zolang hij niet te groot wordt. Als hij te groot is kunnen ze moeite hebben met het aanprikken van de follikels tijdens de punctie. Een endocyste kan duiden op endometriose, maar dat wil nog niet zeggen dat je verklevingen hebt. Ik had ook alleen endocystes (wel groot +/- 5 cm), geen tot weinig verklevingen. Ik zou me er zeker geen zorgen om maken als de prof aangeeft dat het geen kwaad kan.

• Reacties 202
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Lieff, dank je wel voor je gerustellende antwoorden!

Ik was er nl best wel van geschrokken. Ik had nog nooit van de term endo cyste gehoord. Na wat googlen blijkt dat het toch een verband kan zijn met endometriose.

Ik heb ooit een hele grote cyste gehad toen ik 15 jaar oud was (zo groot als een kinderhoofdje is mij toen verteld). Die is toen operatief verwijderd waarbij mijn eierstok beschadigd is. Er is toen nooit gesproken over endometriose oid. Daarna nooit meer (ben nu 39) een cyste gehad. Nu tijdens de acho bleek er dus sprake te zijn van een endo cyste van 14 mm. Hoe weet je wanneer er sprake is van verklevingen etc en kan zo'n cyste nog snel groter groeien? Heb jij tips?

Geplaatst

Endometriose gaat meestal samen met endocystes, dus als je er jaren geen gehad hebt, lijkt mij niet dat je ernstige endo hebt. Een endocyste is een cyste gevuld met oud bloed, deze gaan niet uit zichzelf weg en kunnen veel pijnklachten geven. Door te menstrueren kunnen ze groter worden. Ik denk dat je op je 15e een gewone cyste had, omdat je dan nog niet zo lang menstrueert. Verklevingen kunnen ze alleen zien tijdens een laparoscopie. Soms kunnen ze het voelen (voelt de baarmoeder hard).

De gyn hier en in Gent zeiden dat zwanger zijn een hele goede remedie is, maar dat is dus vaak het probleem.

Heb je pijnklachten?

Heb je definitief voor Gent gekozen?

Geplaatst

Lieff, dank je wel voor alle info! Ik menstrueer vanaf mij 11e, maar dankzij jouw uitleg is het nu duidelijk! Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet echt pijnklachten heb. Rondom mijn menstruatie sinds kort een paar kleine steekjes bij die bewuste eierstok waar de endo cyste nu zit. Maar die paar kleine steekjes mag geen naam hebben. Nu ik weet dat die endo cyste daar zit, begin ik mij pas die kleine steekjes te herinneren.

Heb volledig vertrouwen in gent en geloof ook direct dat de cyste gezien de afmeting nog geen kwaad kan. Volgens dr. de S levert het voor mijn enige goede eierstok (waar dus nu die cyste zit) meer schade op als ik deze nu al laat verwijderen.

Ga dus maar eens googlen op endometriose om te kijken of ik er zelf iets aan kan doen om het te temperen.

Ja, wij gaan definitief naar Gent!

Volgende week de hyseroscopie en 2 april weer een afspraak. Daarvoor aan de pil en dan hopelijk heel snel van start!

Als ik het goed begrepen heb, ben jij nu al deca aan het spuiten? Hebben jullie het lange protocol??? Eind februari waarschijnlijk toch starten met stimuleren, of heb ik het verkeerd begrepen? (heb nl alleen ervaring met het korte protocol).

Heb je last van de deca of valt het wel mee????

Geplaatst

Denk dat je weinig gaat vinden over zelf iets doen aan endometriose, maar als je iets vindt, let me know!

Fijn dat je nu zeker weet dat je voor Gent gaat. En volgende week al hysteroscopie, hou me op de hoogte.

Ik moet nog ruim 2 maanden aan de deca voordat we aan ivf beginnen. Ik heb nog geen idee hoe en wat, we gaan eind februari weer terug naar Gent. Heb nog niet echt last van de deca (ff afkloppen :msn-wink:), op hoofdpijn na. Maar daar zijn gelukkig pijnstillers voor. Volgende week mijn tweede injectie.

Geplaatst

Hoi meiden

@Wen72: Sorry dat mijn reactie even heeft geduurd, maar kon eerlijk gezegd het topic niet zo snel meer vinden, haha.

Dus als ik het goed begrijp dan zit er bij Gent bij die € 3600, AH en verdoving inbegrepen? In DD kost de (ICSI) behandeling € 2300 en daar komt dan inderdaad apart bij nog het bloedonderzoek van € 83, AH € 160 en narcose € 230. Maar dan zit er toch nog een verschil van zo´n € 750 tussen Gent en DD.

@Lieff: April is het inderdaad wel zo, maar 15 maanden nu wordt in April alweer 18 maanden en ik moet eerlijk zeggen dat het toch wel heel erg begint te kriebelen.

Vandaar dat ik toch ook wel geinteresseerd ben in Gent, want heb gelezen dat daar de wachttijd niet zolang is als in DD.

@Eva123: Heb je inmiddels een afspraak kunnen maken in Gent?

Groetjes

Daniella

Geplaatst

@Wen72: Wat fijn dat jullie uiteindelijk definitief voor Gent hebben gekozen.

Spannend allemaal weer voor je (jullie) en toch ook heel prettig om het weer in een heel ander ziekenhuis te doen waar ze weer een heel andere kijk op de dingen hebben.

Geplaatst

@ Daniella: Heb je contact gehad met Gent? Ik denk dat je best snel terecht kan voor een intake (als je geen voorkeur voor arts hebt).

Geplaatst

@Lieff: Heb nog geen contact gehad met Gent en heb eigenlijk geen voorkeur voor arts. Ga ze toch volgende week maar even bellen en kijken wanneer ik daar terecht zou kunnen.

@Eva123: Goed meid dat je ook een afspraak gemaakt hebt in Gent. Had jij een voorkeur voor arts daar, omdat je (pas) 13 maart een gesprek hebt?

Geplaatst

Eva, weet je al welke arts je gaat krijgen? Heb je ook een "dubbele" afspraak of alleen eerst het intake gesprek bij de intake arts?

Lees dat je in DD pas 30 aprilo terecht kan. Wist niet dat de wachtlijsten inmiddels zo zijn opgelopen om een intake gesprek te krijgen.

Ben benieuwd wat je van gent en dusseldorf gaat vinden.

Daniella: al een afspraak kunnen maken?

Lieff, hoe is het met jou?

Even een egovraagje: ik heb aankomende vrijdag de hysteroscopie in gent. Iemand ervaringen met zoiets? Wat gaat er dan exact gebeuren en voel je er bijvoorbeeld iets van?

Geplaatst

Hoi meiden

@Wen72: Vind ik helemaal geen egovraag hoor, haha. Ik zou ook graag van te voren willen weten hoe een onderzoek verloopt en of het pijnlijk is. Maar hou er wel rekening mee dat het per persoon kan verschillen hoe je het ervaart. Dit onderzoek heb ik zelf nooit gehad, dus kan je ook mijn ervaring niet vertellen.

Ik wist ook niet dat de wachtlijst in DD zo opgelopen zou zijn, want op hun site staat dat er geen wachtlijsten zijn. Maar ja, het is niet anders. Ik heb mijn afspraak daar 26 april.

Heb Gent nog niet gebeld, maar ik zie dat Eva123 13 maart een afspraak daar heeft staan, dus daar is toch ook een aardige wachtlijst. Ondanks dat ga ik ze toch morgen of overmorgen even bellen.

Groetjes

Daniella

Geplaatst

*breekt in*

Voor degenen die in België verder willen gaan maar eventueel in Gent op de wachtlijst komen te staan is het wellicht de moeite waard om eens contact op te nemen met het UZ Leuven. Ze staan heel goed bekend, er komen vrij veel Nederlanders en ik denk dat de wachtlijst niet zo heel erg lang is.

In elk geval heel veel succes allemaal!

*breekt uit*

Geplaatst

@ Eva: fijn dat je een afspraak hebt staan.

@ Wen: Ik heb begrepen dat je er wel iets van voelt, maar dat is inderdaad bij iedereen anders. En denk dat je in Gent goede pijnstilling krijgt. Heb je geen folder mee gekregen?

@ Danielle: ben benieuwd wanneer je terecht kan in Gent.

@ hier: Donderdag 2e injectie Decapeptyl en over een maand terug naar Gent voor vervolg. Als ik er aan denk krijg ik toch wel kriebels.

Geplaatst

Wen72,

Ik heb af en toe met jullie meegelezen, omdat ik ook in Gent loop.

In november heb ik daar een hysteroscopie gehad. Het is geen pijnlijke ingreep en je hoeft er ook geen pijnstilling voor te krijgen. Met een lange rechte metalen buis kijken ze aan de binnenkant terwijl water ervoor zorgt dat de baarmoeder een holte wordt. Je kunt zelf meekijken op een scherm. Echt heel raar om te zien.

Bij mij was het wel pijnlijk. Er zitten wat verklevingen aan de buitenkant van de baarmoeder ivm endometriose. Toen bleek dat mijn baarmoeder gekanteld lag en moesten ze nogal een beetje 'sjorren' en dat doet pijn met die verklevingen. De baarmoeder wilde zich daardoor ook niet uitvouwen, waardoor er nog een tweede arts werd bijgehaald die het nog een keer moest doen, maar toen lukte het nog niet.

Ach, ik was de pijn ook zo weer vergeten, het is immers maar een korte ingreep.

Alvast heel veel succes in ieder geval!

Geplaatst

wen,nee ik weet niet welke arts ,ik heb daar eerste intake gespreek(Gent)ze zegt we kijken eerste naar je sitiuatie dat welke docter bij jou siuatie past, daarna verwijzen wij u naar die docter.

Maar in DD heb ik afspraak gemaakt met dr. S.

Geplaatst

N\Dank jullie voor de reacties mbt hysteroscopie. Maak mij nu iets minder druk. Laat het maar gewoon over mij heen komen.

Eva, Ik ben nog niet begonnen met DHEA. Ik moet het nog bestellen, maar durfde niet zo goed omdat het in Nl niet is toegestaan of verkrijgbaar is. Ik overweeg nu om dr. S (die stelde het immers voor) een recept te laten uitschrijven. (toch wel makkelijk zo bij 2 artsen...ha,ha). Anders maar mischien even vrijdag in Gent aankaarten. Ben benieuwd of je DHEA zo kan kopen in belgie.

Geplaatst

@Esseke: Bedankt voor je tip. Zal me zeker ook eens in UZ Leuven gaan verdiepen. Ik zie dat je zelf bij je eerste behandeling al succes had, fantastisch. Liep je zelf ook in Leuven??

@Wen72: Voor welke reden is DHEA precies voorgesteld om te gaan gebruiken??

Geplaatst

De DHEA is mij niet aanbevolen via Gent , maar middels onze vorige arts in Dusseldorf.

Ik ben (helaas) al een dagje ouder. (in november 39 geworden) en DHEA schijnt een positieve invloed te hebben op de kwaliteit van de eicellen of zoiets.

Ik weet dat het in gent ook wel eens wordt aangeraden, maar tijdens ons intake gesprek ben ik vergeten er naar te vragen. Vandaar dat ik het anders via onze oude arts in DD wil laten voorschrijven.

Zal anders deze vraag eens bij dr. de S neer leggen en kijken wat haar reactie er op is.

Als je googled op DHEA lees je wel hele positieve dingen.

Geplaatst

@Daniella: Ik ben eerst een aantal jaar geleden al in Maastricht geweest (AZM) maar dat leverde niks op. Omdat we een tijd geleden voor het werk naar België verhuisd zijn ben ik dit jaar inderdaad in het UZ Leuven terecht gekomen. Daar kon ik heel snel terecht en mijn persoonlijke ervaring is dat de behandeling en kundigheid (in elk geval voor onze situatie) er echt heel goed zijn. Mijn eerste IVF inderdaad afgelopen najaar gestart, met maar 2 follikels zelfs, en het was wonder boven wonder meteen raak.

@wen72: volgens mij kun je DHEA hier in België inderdaad gewoon krijgen (maar voor Ibuprofen heb je een recept nodig ... een beetje krom). Noemen ze dat ook niet het verjongingsmedicijn of zoiets?

Geplaatst

@Esseke: Ik heb inderdaad ook gelezen dat je er jonger uit gaat zien bij het gebruik van DHEA. Dus niet alleen de eicellen worden er beter op, maar we gaan er dan allemaal ook nog eens jonger uitzien, haha. Dat is toch mooi meegenomen. Sorry, even een grapje tussendoor, maar ik ga me hier toch ook even meer in verdiepen. Interessant.

@Wen72: Kaart het inderdaad ook even aan in Gent..... ben benieuwd of ze het daar ook aanbevelen. Hou ons hiervan op de hoogte.

Geplaatst

dames, zo weer terug uit het Belgische. De hysteroscopie is goed gegaan! Totaal niets gevoeld. De rest van de dag wel wat ongi achtige krampen en wat bloedverlies, maar daar hadden ze voor gewaarschuwd. Het was idd heel bijzonder om mee te kunnen kijken in je baarmoeder. Dat is te zien van een kleurenscherm. Echt heel apart. Er zijn geen afwijkingen gevonden en ales zag er goed uit.

De hysteroscopie was vanwege de verhuizing naar een andere verdieping gegaan, dus ben niet bij de fertilliteitspolie geweest. Ik ga dr. de S wel even mailen met wat vragen, waaronder haar mening over Dhea. Hou jullie wel op de hoogte.

Eva, jij hebt toch ook al eerdere behandelingen gehad? Was het niet mogelijk om je dossier alvast te versturen via de mail en dan een dubbele afspraak te plannen? Dat scheelt toch weer een aantal weken / maanden. Kan je ook veel beter de vergelijking trekken tussen Gent en DD. Dan heb je tenminste de artsen gesproken gericht op jouw situatie, jouw behandeling en hun ideeen en voorstellen daarover.

Bij de intake in Gent wordt nl alleen voornamelijk gekeken naar je medische geschiedenis, de vragenlijst die je vantevoren met invullen etc. Niet echt gericht op een behandeling, zeg maar.

Daniella, zou mooi meegenomen zijn als we door de DHEA er ook jonger gaan uitzien.

Esseke, wat leuk dat jullie in Belgie wonen. Wij hebben ook ooit een jaartje in Belgie gewoond. (belgisch Limburg). Het schint dat Brussel ook heel goed staat aangeschreven (Jette), maar daar liggen de prijzen helaas nog hoger. Hoe zit dat met Leuven?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden