Ga naar inhoud

beste tips van jullie kraamhulp

Aanbevolen Berichten

• Reacties 82
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

tja die appelstroopcompresjes van mij gingen nooit stuk... maar als dat wel zou gebeuren wast inderdaad niet fris...pluspunt is het formaat: blijft wat makkelijker in de slip hangen dan een zak diepvrieserwten, haha! Maar goed, iedereen z'n eigen manier! Typisch gevalletje van het doel heiligt de middelen!

• 4 weken later...
Geplaatst

hee fren,

had het er toevallig gister met een vriendin over die bijna gaat bevallen. Dingen die ik/wij fijn vonden:

- overslagrompertjes ipv rompertjes die over het hoofd moeten!

- puckababy inbakerzakje. Slaapt ons meisje echt heerlijk rustig in!

- veel luiers in huis halen. die van ons verbruikt er minstens 10 per dag!

- purelan creme voor tepels als je borstvoeding geeft

- als je een kindje krijgt met veel haar: was de haartjes pas als laatste als je je kindje in bad doet, dan koelt het hoofdje minder snel af. ons meisje vind het trouwens lekker als we haar haartjes fohnen met de fohn op de allerzachtste stand

- zet een fles met van dat anti bacterie spul op tafel, zodat bezoek hun handen even kan 'wassen'. ook handig voor jezelf.

- wij kregen als cadeau een super leuk nachtlampje van barbapapa. Dit is ideaal voor 's nachts. Geeft genoeg licht om even te kijken of ze nog lekker slaapt en zelfs genoeg licht om borstvoeding bij te geven

- zet een dimmer op de lamp op de babykamer/slaapkamer. zo kun je snchts alles lekker gedimd houden.

Dat was t zo snel even!

Geplaatst

Ha IVF,

Thanks voor je reactie! Ik heb inderdaad veel rompertjes en overslagvestjes die niet over het hoofdje hoeven. Dat leek me zelf ook al prettiger, de eerste weken is alles nog zo klein en instabiel... Dimmer hebben we op de babykamer en heb een klein nachtlampje naast m'n bed. En heb geloof ik 4 pakken pampers liggen, dus daar moet ze toch wel even mee voort kunnen, haha!

Hebben jullie toch al een inbakerzakje? Ik dacht dat dat in het begin niet mocht namelijk, en de kras hulp zei bij de intake dat ze evt de eerste week kunnen inbakeren in een hydrofyl luier. Nou ja, snel genoeg gekocht tzt.

Geplaatst

we hebben zo'n puckababy piep. je kunt ze natuurlijk op allerlei manieren inbakeren, ik vond het wel handig zo'n zakje te kopen. ook omdat dat niet los kan raken.

de joolz bevalt ook heel goed trouwens!

Geplaatst

Wij hebben niet in hoeven bakeren..... ze sliep gewoon in haar wiegje, of op het voedingskussen.

Over de bevroren erwtjes... die gebruikt ik tijdens mijn dutje in bed...

IVF, heb je uiteindelijk wat aan het topic gehad? Of kreeg je toch een hoop info mee vanuit het ziekenhuis?

Geplaatst

Hee simba,

Ja, ik vond het echt wel heel handig! In ziekenhuis echt bar weinig info gehad... Alle midwifes hier super aardig, maar veeeel te druk. Dus alleen hoognodige info gekregen daar.

• 4 maanden later...
Geplaatst

Leuk topic :) Vanacht lekker doorgespit!

Onze bink legt zijn hoofd continu anders, draait er ook mee in zijn slaap. Wij dus geen herkenning boven het hoofd hoe neer te leggen. Ons ook niet aangeraden, wel revelmatig wisselen. Ik zal de kinderarts eens vragen, daar zijn we maandag (op consultatiebureau).

Verder gooide onze kraamhulp ook muisjes over gesneden fruit. Was verbazingwekkend fris en lekker.

Ik had het gietertje van MvM klaar staan om bij het plassen te gebruiken. Beneden ook een maatbekertje met schenkttuit, echt verzachtend.

En zeep en alcoholspray door het hele huis ja!

Oh enneh, de kraamhulp vond mij vet actief. Nog nooit een kraamvrouw gezien die zoveel wakker, stralend enzo. Dat was ik ook, eindelijk maakte ik het mee! Alleen storte ik erna wel genadeloos in. Dus, hoe gelukkig je ook bent: neem wel je rust op momenten dat je hulp hebt!

Nog aanvullingen ladies???

Geplaatst

Voor direct na de bevaling:

Een ijscompres voor de onderkant, gemaakt van een half kraamverband ondergedompeld in water en die ff in de vriezer leggen.

Een verademing!

Geplaatst

Zeker handige topic! Heb hem ook helemaal doorgespit.

Zo'n fles bij de wc lijkt me erg onhandig. Dan is een teiltje handiger. M'n pa gebruikt dat ook voor na de grote boodschap. Hij is Italiaan en opgegroeid met bidet. Die heb je daar standaard in alle huizen. Die Italianen vinden ons dan ook maar viezeriken als ze horen dat wij alleen maar afvegen ;-)

Ik zou ook graag jullie mening willen weten over wiegje bij je bed gedurende eerste periode of gelijk eigen kamer? En waarom natuurlijk

Geplaatst

Ik heb (misschien heel onhygienisch) bij mijn oudste in de douche geplast met de douchekop erop. Maar ik had boven geen toilet en mocht an kraamhulp nog niet naar beneden. Bedpan vertikte ik ;)

Heerlijk om die douche erop te hebben....

Qua bedje, wij hebben nu geen wiegje, maar willen wel de reiswies boven op onze kamer zetten. Deden w bij mijn oudste ook en overdag gewoon op z'n eigen kamertje. Was echt alleen voor de nacht.

Geplaatst

Sen, als je borstvoeding geeft is het wel prettig om je kleintje bij je in de kamer te hebben.

Vince was te zwak om uit m'n borsten te drinken dus na 2 weken in een hangende wieg in onze kamer hebben we hem in z'n eigen kamertje gelegd.

Wij vonden dat een verademing voor onze eigen nachtrust, wij werden van elk geluidje wakker.

Of het ermee te maken heeft, geen idee, maar heeft nooit geprotesteerd in z'n ledikant en sliep al redelijk vroeg door. We hebben hem vanaf het begin wakker in bed gelegd zodat hij leert om zelf in slaap te vallen en dat kan hij nu prima. Vijf minuten kletsen en hij slaapt!

Succes!!

Geplaatst

Milou heeft tot 16 weken bij ons op de kamer gelegen, in haar wiegje.

Waarom: ik wou haar dicht bij me. Voor de nachtvoeding en (op een gegeven moment) het oprekken daarvan ook erg handig zo dicht bij. Maar vooral zo gezellig.

Met 16 weken was ze ziek en nogal luidruchtig, daarom toen naar haar eigen kamertje gedaan en dat was toen ook wel weer lekker.

Geplaatst

Sen, bij mij hebben de kinderen juist niet op onze kamer gelegen. Ik kwam gewoon volledig niet meer toe aan mijn rust, aangezien ik van ieder zuchtje wakker werd. Ik stond 's nachts "gewoon" op en we hielden de eerste weken de deuren tussen de kamers gewoon open, zodat je het toch kon horen als het nodig was. Op een gegeven moment werd ik daar ook steeds wakker van (heb een gevoelige mama-radar) en is de deur dicht gegaan. Ik heb het nooit als vervelend ervaren dat de kinderen niet op mijn kamer lagen, ook niet toen ik nog borstvoeding gaf. Ik denk dat het ook is wat je zelf prettig vind.

Geplaatst

Aan de ene kant ben ik een controlfreak en wil ik die kleine snachts bij me hebben maar aan de andere kant ben ik bang dat ik dan idd geen oog meer dichtdoe. je zou zeggen probeer het gewoon uit maar dan zou ik dus wel een wiegje moeten aanschaffen. Gebruik van reiswieg voor een hele nacht wordt streng afgeraden door de kraamverzorging. Zou onvoldoende ventileren wat de kans op wiegendood doet toenemen

Geplaatst

He de kans op wiegedood doen toenemen?? Ruben heeft ook de eerste week in de reiswieg geslapen op aanraden van de kraamverzorgster. Als de kap naar beneden is en het bedje niet te warm is is er voldoende frisse lucht toch?? Ach ja zo heeft ieder bedrijf zijn eigen regeltjes, hoorde van sommige dat aerosleep ook afgeraden werd en het is er speciaal voor ontwikkeld. Doe waar je je goed bij voelt, dat is het belangrijkste. Je voelt als moeder echt wel aan of het voor jou kindje goed is en of het werkt. Succes!!

Geplaatst
Aan de ene kant ben ik een controlfreak en wil ik die kleine snachts bij me hebben maar aan de andere kant ben ik bang dat ik dan idd geen oog meer dichtdoe. je zou zeggen probeer het gewoon uit maar dan zou ik dus wel een wiegje moeten aanschaffen. Gebruik van reiswieg voor een hele nacht wordt streng afgeraden door de kraamverzorging. Zou onvoldoende ventileren wat de kans op wiegendood doet toenemen

Sen, voor alles geldt; volg je gevoel! Met het wiegje wel of niet op je kamer, bij het wel of niet bv geven enz. Zelfs vlak na de bevalling is je moederinstinct al als een radar aan het werk.

Mik, moet wel lachen om je opmerking over te actief zijn... Hier nog 1! ik heb geloof ik 2 dagen in bed gelegen en daarna niet meer. Moest ik bijna met geweld voor een middagdutje naar bed gesleurd worden. Pure adrenaline.

Oja, nog een tip: wacht een paar dagen of een week met het sturen van de kaartjes. De rust de eerste dagen met z'n drietjes en de kraam is wel zo fijn, en familie komt toch wel over de vloer.

Sen, hè spoelen is juis tegen de pijn, niet om het schoon te maken. door water mee te gieten als je plast verdunt de urine waardoor deze minder brandt...

Geplaatst

Tip voor het spoelen, een nieuwe kleine gieter en dan gewoon op de wc.

Wij hebben de kaartjes ook pas na anderhalve week gestuurd. Wel fijn hoor even rust.

Geplaatst

oh Fren dat had ik dan verkeerd begrepen van die fles water :-)

dat over die reiswieg staat ook op de site van stichting Wiegedood:

Om te voorkomen dat uitgeademde lucht met afnemend zuurstofgehalte blijft hangen, waardoor een baby (vooral in buik- of zijligging) kan versuffen en het bewustzijn verliezen, moet vanaf de slaapplek zijdelingse ventilatie mogelijk zijn. Gebruik dus geen wieg of bedje met geheel gesloten wanden. Ook kinderwagenbak met dichte wanden is binnenshuis af te raden voor langere slaapperioden en niet geschikt als vaste slaapplaats. Laat bij incidenteel doorslapen (op de rug) in de kinderwagen in huis in elk geval de kap omlaag.

Aerosleep wordt trouwens ook afgeraden door onze Kraamverzorging

Geplaatst

ik zal eens googlen naar die stokke wieg Mik. Als we er één kopen moet het iig wel een smalle/kleine zijn want zoveel plek hebben we niet op de slaapkamer

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden