Jump to content

beste tips van jullie kraamhulp

Recommended Posts

Posted

Hi meiden,

Nog ruim een week en dan ben ik uitgerekend: spannend! Kijk er heel erg naar uit!

Aangezien we niet in NL wonen, hebben we geen kraamzorg. Zal vast helemaal goedkomen, maar ik was wel benieuwd naar wat jullie de beste / meest zinvolle / verrassende tips van jullie kraamvrouw vonden.

Dingen die ik zoal heb gehoord zijn:

- gebruik witte koolbladeren om stuwing in je borsten te verminderen

- als je je net geboren baby gaat aankleden / omkleden (zeker na een badje) doe dan alle kleertjes in omgekeerde volgorde om een warme kruik heen, zodat de kleertjes vast lekker warm zijn.

Zo zullen er nog veel meer tips zijn, ben benieuwd welke tips jullie het meest zijn bijgebleven!

Groetjes!

IVFSH

• Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

hey ivfsh,

alvast van harte, ik heb in de kraamzorg stage gelopen dus weet ook nog wel het een en ander...

zet een fles water op de wc/badkamer om je dinges mee te spoelen na een toilet bezoek

hydrofielluiers kun je nooit genoeg hebben... word echt onderschat :)

venkelthee is goed als je baby krampjes heeft, die moet je dan natuurlijk zelf drinken :)

eet niet te gekruid

er schiet me verder zo niks te binnnen, maar mocht dat weer gebeuren dan laat ik t weten

hoop dat je er iets aan hebt

groetjes

Posted

Ik heb t zelf uiteraard nog niet in de praktijk gebracht, maar een vriendin an mij kreeg twee tips van haar kraamhulp die ze super vond werken:

- ipv dure crèmes, je kindje insmeren met normale olijfolie om hè huidje soepel t houden

- als je kindje erg onrustig is me aankleden en verschonen, hang an een föhn boven de commode en zit die aan op de laagste stand. Haar kindje werd hier heel rustig van, deels de warmte, maar ook het monotone geluid.

Posted

oooh er schiet me weer 1 te binnen naar aanleiding van fren. als je je kindje insmeert, met olie, dan nooit het hele lichaampje, altijd minimaal 1/3 vrij laten, anders kan de huid niet ademen...

Posted

Niet zozeer een babytip, maar meer een mamatip: naast die fles water, zorg er ook voor dat je makkelijk en misschien wat groter ondergoed hebt, zodat dit prettiger zit met je kraamverband (waar je ook niet genoeg van in huis kan hebben)... en mijn kraam heeft ook aangeraden om in die eerste week af en toe zonder slip op een matje te gaan liggen (onder de dekens), zodat e.e.a. aan de lucht kan genezen.

Tips voor de baby:

- hydrofielluier op je aankleedkussen leggen, kan je namelijk zo vervangen bij ongelukjes. En een hydrofielluier opgevouwen in het bedje ter hoogte van het hoofdje. Als ze dan wat spugen, dan kan je de hydrofielluier makkelijker vervangen dan het hoeslaken.

- bij borstvoeding wordt hier aangeraden wat extra vitamine K en D te geven, dus die potjes kan je dan vast in huis halen

- als het een jongetje is, dan is het handig tijdens het verschonen een doekje op z'n plassertje te leggen, als hij dan plast (en dat doen ze als het ineens kouder wordt omdat de luier opengaat), dan gaat het niet overal heen :-)

Posted

He ik heb er nog 1. Ga zo snel mogelijk met de kleine onder de douche, zodat hij/zij er aan went. R gaat al regelmatig sinds week 3 met ons mee douchen. Je moet er wel met zijn 2en voor zijn anders lukt het niet. De kleine is wel glibberig dus oppassen. Dit vond ik 1 van de beste tips die we gehad hebben.

Ondanks dat ze zeggen dat het niet meer echt hoeft, toch je flessen sterriliseren. Sinds het sterriliseren niet/minder gedaan wordt is er ook weer meer spruw. (was ook een tip van haar)

Posted

Wat ik me even kan bedenken, is :

* Als je de kleine in badje doet, leg dan van tevoren al een hydrofiele luier klaar op het aankleedkussen. Dan hup de kleine erop, inwikkelen en dan tegen je borst aan. Even lekker knuffelen, krijgt jouw lichaamswarmte. De baby is dan al voor het grootste gedeelte droog. De andere hydrofiele luier ligt ook klaar, zodat je daar de kleine nog even mee kunt nadrogen. Vooral nekje en plooitjes goed drogen!

* De eerste 6 weken mag je de nageltjes niet knippen. Mochten de nageltjes toch lang zijn dan voorzichtig vijlen met van die wegwerpvijltjes ( rood van kleur).

Posted

En inderdaad een flesje bij de wc, zodat je iedere beurt kunt spoelen ( als je hechtingen hebt).

En zoveel mogelijk de boel van onderen luchten. Dus 's nachts matje eronder.....vond ik wel irritant, want als je je omdraait....

Zolang de kleine nog een navelstompje heeft met klemmetje, de luier iets omvouwen, zodat het klemmetje er bovenuit komt.

Anders drukt het in het huidje, dat kan zeer doen en irriteren. Bovendien lucht en droogt het beter buiten de luier, dan erin ;)

Vond ik een goede tip!

Posted

veel tips zijn al gegeven.....

bij ons was het standaard om de kleine te verschonen nadat ze de fles had gehad, ik ben er van afgestapt omdat ze dan juist lekker sliep en omvat ze veel sliep en moeilijk wakker te krijgen was verschoonde ik haar juist voor het voeden.

Belangrijk is dat je kindje ook binnen 5 dagen gaat poepen (meconium niet meegerekend)Bij ons meisje kwam het lastig op gang, een tip was om aan de flesvoeding een druppeltje olijfolie toe te voegen en om haar gehurkt te laten zitten, beetjes opgetrokken zodat de bovenbeentjes zeg maar tegen het buikje komen.

Ik weet dat jij bv wil gaan geven, voor de zekerheid zou ik zorgen dat er teminste een pak kunstvoeding in huis is , haha maar voor jullie geen probleem he?

Om de bv te stimuleren kan het huid op huid contact een uitkomst bieden, jezelf van boven ontkleden en de kleine zonder kleding tegen je aan.

Ik las nog over het plassen bij een jongetje....ook meisjes kunnen zo plassen, zeker als er wat druk op gezet wordt ;-)

mocht me nog wat te binnen schieten dan laat ik het je weten, geniet nog lekker van je mooie buik!!!

Posted

Oh, schiet me ineens te binnen, je kan de kleine gewoon 's nachts in z'n (zachte) kleertjes laten slapen, zodat je niet steeds hoeft om te kleden in het begin. Die kleintjes houden er niet zo van als ze steeds worden omgekleed. Als ze weer iets groter zijn kan je ze een pyjamaatje aandoen.

Posted

hoi dames

ik heb nog een aanvulling op de tip fles water op toilet om te spoelen, als je namelijk hechtingen heb kan je er kamilosanoplossing bij doen , ontsmet de hechtingen!

En als je stuwing krijgt idd witte koolbladeren maar ook ijskompressen kan je gebruiken, alleen als je BV geeft mag het alleen vlak na een voeding omdat als je het ervoor doet verkrampen je melkklieren en heb je die voeding minder melk en ook koude melk.

ijskompressen maak je vam kraamverband, door de helft knippen goed nat maken in een boterhamzakje doen en in de vriezer leggen.

Als je ze wil gebruiken in een washandje doen.

Deze kan je trouwens ook gebruiken als je last van je hechtingen ongeveer dag 4 en 5 dan gaan ze namelijk trekken dan is het ook lekker byv tijdens het luchten op een celstofmatje.

Voor aambeien via internet curanol met zetpillen kan je bestellen wel op recept van de verloskundige, komt van een apotheek in hilversum, superspul!

een oud theezakje helpt ook.

Of een ijsklontje ertegen aan.

En houd je echt aan het rust uurtje, zo belangrijk!!!!! slaap je niet dan rust je toch, geen bezoek of telefoon desnoods een boekje lezen (val je vanzelf in slaap)

Het is trouwens landelijk advies om geen luier meer in bed te leggen si al een paar jaar zo!

Ivm losraken, als je het wel wil doen is het eigen verantwoording en komt het in het zorgdossier te staan!

Geen wasverzachter gebruiken voor de babywas, bij sommige babys kan het huidje er niet tegen!

Het is beter om de hydrofielluiers niet te stijken, dan nemen ze nl minder vocht op en dat is natuurlijk juist de bedoeling

liefs Claudia

Posted

Hou in een excel lijst bij wanneer er gedronken is, en wanneer er een poep en plasluier is. En de eerste dagen tot er een constantere temperatuur is, de temperatuur bijhouden.

De eerste 8 dagen moeten het aantal plasluiers gelijk zijn aan de leeftijd. Soms vind je in de luier een soort oranje achtig stof. Dit is heel geconcentreerde urine.

Laat de kleine in het begin niet van arm naar arm gaan, dit kan veel teveel indrukken geven. En dan zit jij daarna met de ellende.

Als je last krijgt van kloofjes bestel dan via internet purelan van medela. Hele vette creme. Je hebt echt een miezerig beetje nodig, maar je ziet de kloofjes verdwijnen.

Wij verschoonden tijdens de voeding. Dus, 1 borst, verschonen en dan de tweede borst. Dit omdat Sanne vaak tijdens de eerste borst in slaap sukkelde. Door het verschonen werd ze dan weer wat wakkerder.

Als je hechtingen hebt kan afvegen met papier soms niet prettig zijn. Washandjes naast de wc leggen kan dan heel fijn zijn. Gewoon droog deppen.

Ik heb JW ook even gevraagd om na te denken aan dingen waar hij wat aan had..

wordt vervolgt

Ik zou bijna denken, ik scan mijn eerste 8 dagen boek in voor je, daar staan onwijs veel tips in.

Posted

Hmm, de tips die ik het meest nuttig vond:

- zo'n fles water op de WC is fijn, maar leg dan ook een dweil klaar ;-), ik plaste de eerste paar dagen in de douche met de douchekop met zacht, lauw water erop. Wel iets meer gedoe omdat je je hele broek uit moet, maar die fles water werkte voor mij niet echt, gaf een enorme bende omdat het dan langs mijn benen omlaag liep enzo.

- vouw bij het temperaturen de luier alvast een beetje om zijn/haar kontje en werk dan de thermometer erlangs, door de prikkeling van die thermometer erin gaan ze namelijk soms ineens poepen en die babypoep kan flink spuiten!

- als je kind overdag of 's nachts in een eigen kamertje ligt kun je een klokje/wekkertje neerzetten omdat dat getik op een hartslag lijkt, wordt-ie rustig van. Wij hebben die pendule na twee jaar nog steeds op z'n kamertje staan, alleen draaien we nu het slagwerk niet meer op :-). Als kleine baby had hij daar geen last van, al sloeg het 12 uur!

- bij het vullen van metalen kruiken om bed en kleertjes te verwarmen: eerst een kleine laag koud water erin, en dan volgieten met kokend water. Zonder dat koude water kan de bodem kromtrekken, en als je 'm een volgende keer vult staat hij niet zo stabiel met zo'n bolle bodem en kan hij met kokend water en al omvallen!

Dan nog een paar van de lactatiekundige:

- tijdens het voeden niet te veel aaien en kroelen, maar 'koel' naast je op bed of op een voedingskussen laten liggen: van al die warmte sukkelen ze in slaap. Vooral in het begin een enorm probleem.

- harde stukken in je borst? Een heet compres erop en dan goed masseren. Warme douche kan ook werken, maar ik vond het compres effectiever. Kan ook helpen om een (beginnende) borstontsteking op te lossen.

- flessen steriliseren is de eerste weken inderdaad echt belangrijk zoals Sandra zegt, snap niet waarom dit 'niet meer hoeft' van de babypolitie! Misschien dat een vaatwasser met een heet programma en agressieve zeep alles ook wel doodt, maar een lauw sopje helaas niet. Voor mijn hele kolfgebeuren had ik steeds zo'n enorme erwtensoeppan op het vuur staan :-). Ik ben geloof ik na 4 of 6 maanden gestopt met uitkoken, dat is misschien een beetje extreem, maar ik ben microbioloog van beroep dus ik zie die beestjes oooooveral! En wie weet neem ik ze per ongeluk mee naar huis van mijn werk... Mezelf kook ik nl niet uit.

Heel veel succes, ik wacht het blijde nieuws vol spanning af!

Liefs,

Barbara

Posted

Er zijn al heel veel tips hier!! leuk om te lezen.

Van mij ook nog n tip! als je na je bevalling (of de volgende dag) gaat douchen, zal je merken

dat wanneer je klaar bent, en de kraan uitzet, je meteen weer gaat vloeien, vooral als je opstaat

(want je moet wel proberen om zittend te douchen, i.v.m.flauwvallen)

Wat ik bij kraamvrouwen altijd deed, en bij mezelf was gelijk als je de kraan uitdraaid, een (droge)

washand tussen je benen klemmen. Jezelf ondertussen afdrogen, en aant eind haal je de washand weg,

hup en droog je het verder af....

Wat bij trekkende/pijnlijke hechtingen helpt is sowieso spoelen na het plassen....

goed laten drogen aan de lucht, en evt. callendulan gelei/emulsie smeren met n gaasje en in laten trekken.

Bij ontsoken hechtingen even n minuutje of 5 in n soda, sunil of biotex badje/teiltje gaan zitten.

niet langer, dan verweekt het weer té veel.

na de kraamtijd mag je zolang je vloeit niet in bad, geen sex hebben en geen tampons gebruiken...ivm

infectiegevaar (zolang je vloeid staat je baarmoeder open, waardoor er 'rommel' en bacterieén naar binnen

kunnen, in je baarmoeder zit n wond, op de plek waar je placenta vastzat).

mocht je tzt nog meer vragen hebben mag je natuurlijk altijd mailen.... (heb 8 jaar in de kraam gezeten).

Posted

Misschien een rare tip :)

Ik had na de bevalling behoorlijk last van m'n onderbuik, nog gekeken of het blaasontsteking was. Waarschijnlijk was dit gewoon het krimpen van de baarmoeder, maar ik maakte me best veel zorgen om een baarmoederontsteking. De kraam vertelde dat als het bloed ruikt zoals menstruatiebloed, dat het dan echt OK is. Ook nog telefonisch contact gehad met de huisarts en die zei dat ook. Dat nam mijn zorg wel weg.

Ik had een bidon op het toilet, kan je heel gericht lauw water mikken :) Ondanks dat ik geen hechtingen had, was dat echt wel prettig.

En dat je behoorlijk grote stolsels kan verliezen weet je wel he? Niet van schrikken.

Oh, wat echt leuk was en idee van de kraamhulp. Zij had het borstvoedingskussen dubbel gevouwen en daaromheen een matrashoes van het wiegje. Daarmee creeer je een klein bedje voor de baby. Zo heeft ze 2 nachten tussen ons in gelegen .. heel gezellig. (daarna waren we dat wel zat trouwens en mocht ze naar d'r eigen wiegje naast ons bed).

Ze raden tussen je in liggen af, maar zo op een eigen verhoogd bedje kan het denk ik geen kwaad.

Neem je rust, niet de hele dag door bezoek.

Het is echt heel gek hoe druk je met zo'n kleintje bent de eerste tijd. Daar kan ik nu soms nog niet overuit.

Wij hadden geeneens tijd / puf om te koken. Mijn man ook niet hoor. We waren erg blij dat de buurvrouw een keer eten kwam brengen, en m'n moeder.

Dus misschien nog even wat extra eten in de vriezer?

Succes en veel plezier!

Posted

Over onderbuik gesproken...

De eerste keer dat ik opstond na de bevalling, ongeveer een uur de bevalling... ik had het idee dat mijn maag op mijn bekken sodemieterde.... gaf me een heel weeiig gevoel, niet echt misselijk maar vaag gevoel... De dagen daarna hield ik dat ene beetje, maar de eerste keer stond ik er echt van te kijken.

Echt als of ie een kilometer naar beneden denderde..

Als je trouwens een voedingskussen hebt, kun je daar een heerlijke troon van maken in de box. Dubbel vouwen en een deken erover heen. In het kuiltje kan de kleine heerlijk liggen en is dan goed ondersteund.

Oh... en sokken uit bij het verschonen.... doe het 1x niet.... en je hebt vieze sokken... gegarandeerd...

Ons werd geleerd bij het in bed leggen.. op het ruggetje en het hoofdje naar links of rechts. De heupjes ligt indraaien, dan gaat het hoofdje eigenlijk al mee, en dat ligt wat confortabeler. En dan afwisselen.. ene slaapje heupjes en hoofdje naar links, de volgende naar rechts. We hadden een knuffel in bed en in box die we meedraaiden. Zodat we wisten welke kant aan de beurt was.

Bij de borstvoeding 15 minuten ene borst en dan 15 ander borst. De volgende voeding beginnen met de laatste borst van de vorige voeding. Deze is dan vaak nog niet helemaal leeggedronken.

(Ik vlieg wel van de hak op de tak he...)

Heb nu even mijn 8-dagen boek erbij gepakt...

ppppffttt en toen was ik anderhalf uur verder bijna, en wat natte ooghoekjes verder....

Nog maar 5 maanden terug, maar wat een tijd zeg....

Maar goed, tips uit het boekje volgen, en als ik me ga vervelen zal ik hem toch eens inscannen voor je. Als je daar tenminste prijs op stelt.

Posted

Oh wat een nuttig topic, bedankt voor het openen! Ik ben er zo uit, het is 8 jaar geleden dus voel me bijna een nieuwe moeder... Heerlijk om alles weer te lezen en veel nieuwe tips. Alleen inderdaad die hydrofiel aan het hoofdeind ga ik denk ik gewoon doen hoor, de eerste paar weken, ik kan me nog best veel "mondjes terug" herinneren na de voeding en dan inderdaad alleen een schone hydrofiel er in...

En uitkoken van spenen en flessen ga ik zeker ook doen, al is het maar voor mijn eigen gemoedsrust...

En met die olie: ik vond dat vreselijk, dat glibberige, dus dat deed ik nooit. Hoogstens baby bodylotion, gelukkig had mijn dochter geen droog huidje. En inderdaad de eerste dagen na de bevalling onder de douche plassen, dat kan ik me herinneren. Ik durfde bijna niet te plassen de eerste dagen trouwens, maar op een gegeven moment moet je wel natuurlijk...

Fijn, ga door met die tips!

Posted

Ik heb Milou ook bijna nooit ingesmeerd, was helemaal niet nodig. Af en toe met baby bodylotion ... voor de leuk :)

Aww ... Simba ... mooi he, dat kraamboek? Zit je weer helemaal in hoe het 'toen' was.

Hydrofielluier onder het hoofdje deden wij ook op advies van de kraam.

Posted

wij leggen de kleertjes op de verwarming werkt net zo als een kruik

voor het spoelen van hechtingen ed kun je ook een waterpistooltje gebruiken

verder kan ik zo niks bedenken

Posted

Let er op dat als je kleertjes met drukkertjes op de verwarming legt, dat de drukkertjes niet warm worden.

Je kan inderdaad stolsels verliezen zo groot als een vuist.

Dag 4 a 5 heb je het meest last van de knoopjes bij de hechtingen. Je mag dan ook in groene badedash zitten.

Heb je geen bad, kun je een vuilniszak over de wc bril spannen en hier een laagje water in doen.