Jump to content

Wel of geen ouderschapsverlof opnemen?

Twinklestar

Recommended Posts

Ik ben 30 september uitgerekend. Nu is het volgens mij gunstiger om na je verlof eerst ouderschapsverlof op te nemen voordat je je contract aanpast. Ik krijg hier van de werkgever niks voor maar er is wel een vergoeding van 4,38 van de belastingdienst. Weet iemand hoe dat precies zit? Nu lees ik dat die vergoeding misschien afgeschaft wordt in 2013. Maar volgens mij is dat allemaal nog niet zeker. Wat zouden jullie doen? Eerst ouderschapsverlof opnemen en dan je contract laten aanpassen of direct je contract laten aanpassen?

En wie weet hoe ik dan kan berekenen hoeveel ik ga verdienen als ik van 36 naar 24 uur ga?

Hoi Twinkelstar.

Bij het bedrijf waar ik werk maakt de salarisadministratie berekeningen als je minder uren wilt werken/ouderschaps verlof opneemt. Bij jou wellicht ook de salarisadministratie/p-zaken?

Je verlofuren gaan naar rato van je arbeidsduur. Als je 38 werkt heb je recht op meer verlof uren als bij een 32-urig contract nv. Als ik jou was zou ik dus eerst je ouderschapsverlof opnemen en als het op eens pas je contract/arbeidsduur. Bij ons doen de meeste dat.

Groetjes, Else

Hoi meiden, je hebt recht op 26 x het aantal uren dat je werkt per week aan ouderschapsverlof. De administratie van je werk kan uitrekenen hoeveel je terug valt in salaris. Overigens mag de werk gever ouderschapsverlof niet weigeren.

En ter overweging: over de uren verlof die je opneemt bouw je WEL pensioen en vakantiedagen op, dat is natuurlijk niet zo als je contractueel minder gaat werken. En ik vind t in deze tijd fijn dat ik altijd terug kan naar m'n oude uren. Als je contractueel minder gaat werken zou je baas kunnen zeggen dat er geen budget is als je weer meer gaat werken.

Nog een aanvulling.

over de uren die je opneemt van ouderschapsverlof kun je van de belasting een tegemoetkoming krijgen van 4,18 per uur. Daar heb je wel van je werkgever een ouderschapsverklaring nodig. Dat is een compensatie omdat je voor je eigen kind zorgt. Het is idd nog niet zeker of dat in 2013 nog zo is.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen_belasting_betalen_of_terugvragen/heffingskortingen_aftrekposten_2012/heffingskortingen/ouderschapsverlofkorting

Ik heb van de week mijn berekening teruggehad en ga 4 uur ouderschapsverlof per week opnemen per oktober dit jaar. Voor mij is dit ongeveer voor 3 en half jaar. Ik ga er netto ongeveer 150 euro op achteruit, met compensatie van de belastingsdienst ga ik er dus ongeveer 90 euro netto op achteruit.

Weet iemand hoe het zit met kinderopvangtoeslag tijdens het opnemen van ouderschapsverlof?

Neem aan dat je je kindje thuis houdt van de opvang als je ouderschapverlof opneemt en dus minder uren bij de opvang afneemt, dan ga je er toch ook op achteruit in toeslag? Ondanks dat je minder afneemt?

Nou Melis, wiji brengen onze oudste dochter tijdens bevallingsverlof en daarna gewoon naar kinderopvang, is lekker rustig en voor haar blijft ze dan in haar gewone ritme. Op dat moment hebben we dan exclusieve tijd voor de baby. Wel ben ik gisteren voor het eerst met mijn oudste 2 uur op stap geweest naar de winkels zodat ook zij exclusieve tijd had. Maar vindt het erg moeilijk de baby achter te laten, maar ze had het prima gedaan en gewoon doorgeslapen, dus was op tijd voor de volgende borstvoeding.

Als overigens kinderopvangtoeslag wegvalt dan kan ik het echt niet meer betalen hoor. Ik moet zometeen 1720 euro per maand aan de kinderopvang betalen. Nu krijg ik daar nog iets van zo een 900 euro terug denk ik. Maar als ik dat niet terugkrijg dan werk ik alleen maar voor de kinderopvang. Ik vind het echt belachelijk. Zo stimuleren ze alleen maar dat vrouwen weer thuis gaan zitten. Ook mannen die hun baan kwijt zijn, moeten dan thuis blijven om de kinderen op te vangen, maar kunnen dan moeilijk solliciteren, omdat ze moeten oppassen. Ik snap dat wij kinderen willen en in principe je als ouders zelf verantwoordelijk bent voor je kinderen, maar de stimuleringsmaatregel dooro geld terug te krijgen voor kinderopvang heeft wel geresulteerd in dat veel meer vrouwen konden werken. Ik bedoel 1720 euro per maand is toch een belachelijk hoog bedrag. Ik vind het echt niet normaal.

zo weer wat geleerd, had wel gehoord over ouderschapsverlof maar dacht dat dit gewoon onbetaald verlof was punt. Nu lees ik dat je dus een vergoeding krijgt van de belastingdienst. Nu heb ik naast mn zw-verlof nog iets van 18 weken aan verlofuren staan dus ik wil zoiezo mn zw-verlof met 9 weken verlengen en die overige 9 weken wil ik dan met één dag per week opnemen zodat mn contract voorlopig nog niet hoeft te worden aangepast. Nu ik lees dat er ook nog een vergoeding is voor ouderschapsverlof, kan ik dat dus nog langer rekken. Goed om te weten :-)

by the way: waarom is kinderopvang in godsnaam zo schreeuwend duur? je moet dus echt wel een goedbetaalde baan hebben, wil dat nog de moeite zijn. Ik snap natuurlijk dat je niet alleen werkt voor het geld maar toch... wij gaan waarschijnlijk geen gebruik maken van kinderopvang maar samen een combi doen. Mn vriend is zzp-er en gedeeltelijk afgekeurd dus heeft daarin een zekere vrijheid. Dat is dan weer een meevaller.

Sen, kinderopvang is 's schreeuwend duur, maar de kinderopvan toeslag is inkomensafhankelijk. Helaas kijken ze alleen naar inkomen en niet naar vaste lasten ;-) wij krijgen van de 600 euro die we voor 2 dagen in de week moeten betalen 280 euro per maand terug.

De opvang is idd schreeuwend duur! Wij betalen voor een dag in de week € 322,- per maand en krijgen € 150,- terug, ik werk 24 uur en neem 16 uur ouderschapsverlof op, en mijn contract laat ik pas aanpassen als ik mijn uren opgemaakt heb. Inderdaad voor 2012 nog ouderschapsverlofkorting maar wordt pas in 2013 verrekend.voor 2013 staat het helaas nog ter discussie, ga er vanuit dt het het dan afgeschaft is....

Wij hadden voor 94 uur opvang een rekening van rond de 658 euro, kregen van de belasting 401 terug dus betaalden zelf zo'n 257. Nu zijn we teruggegaan in uren dus weet de prijzen nu niet.

Ben blij dat ik door mijn wisselende diensten niet al te veel opvang nodig heb en ik werk ook in de avonden en weekenden en dan is mijn man thuis dus geen opvang nodig of maar een halve dag. Scheelt echt veel.

Snap ook niet dat ze zo veel mogelijk vrouwen aan het werk willen hebben en vervolgens lever je een heel groot deel in aan de opvang.

Ben ik de enige die zo achterlijk veel per maand moet betalen. Ik lees hierbedragen van rond de 700 max,maar ik breng straks 2 kindjes naar de opvang en krijg dan voor 3 dagen opvang 10% korting en dan is het dus 1720 euro. Stiekem willen wij nog heel graag een kindje (alhoewel we net bevallen zijn), maar alleen al aan kosten opvang is dit niet mogelijk. Als ik stop met werken, dan hebben we niet de kosten kinderopvang, maar nog maar 1 salaris om alle vaste lasten van te betalen. Ik moet er overigens niet aan denken om de hele dag thuis te zitten en afgesloten te zijn van de wereld, ik vind het heerlijk om minimaal 3 dagen te wereken en mijn capaciteiten in te zetten op iets wat ik echt heel leuk vind. Mijn werk is ook mijn hobby. Ik vind het heerlijk om onder de mensen te zijn en zaken te regelene en ben gewoon een betere moeder door ook te werken, omdat ik daar een heel stuk voldoening uit haal. Maar ik vind het wel zwaar dat straks bijna mijn hele inkomen verdwijnt de eerste 2 jaar aan kinderopvang als we niets meer terugkrijgen van de belastingdienst. Ik durf goedkopere alternatieven niet aan, zoals gastouders. Sinds dat gedoe met hofnarretje durf je je kind bijna nergens meer onder te brengen. Gelukkig hebben ze bij ons geen mannelijke leidsters (wat ergens ook wel erg is om te zeggen, want mannen kunnen natuurlijk net zo goed voor kinderen zorgen, maar toch). Opa''s en Oma''s hebben we niet direct in de buurt en ook geen andere familieleden. Ik zit er elke dag wel even over te piekeren hoe we dat straks nu moeten aanpakken. Want als deze wet doorgaat, dan houdt dat automatisch in dat ik mijn baan zal moeten opzeggen (en ik werk al 16 jaar bij deze werkgever en heb het reuze naar mijn zin). Ook vind ik mijn oudste dochter echt heel wijs geworden door creche, ze kan ook goed met andere kindjes spelen en leert snel.pieker, opieker, pieker

Overigens wat kan je terugkrijgen van de belastingdienst inzaken ouderschapsverlof? Ik weet hier niets van en volgens mij hebben we er ook nooit gebruik van gemaakt. Hoeveel en hoe vraag je dat aan?

hoe je dat precies aanvraagt weet ik niet, heb vandaag ouderschapsverlof verzoek ingediend dus ook nog even verder uitzoeken.Mamavancarmen krijgen jullie dan geen kinderopvangtoeslag???? Dat kan je aanvragen bij de belastingdienst. Die tien procent korting is neem ik aan van de opvang zelf?

wij zijn ook afhankelijk van de opvang, opa en oma zijn al op leeftijd.

Ik weet wel dat het zo is dat de belasting dienst maar een bepaald uurtarief hanteerd en als je zelf een hele prijzige opvang hebt betaal je dus ook veel zelf.

Ik neem dit jaar 7 maanden fulltime ouderschapsverlof op. Ik heb per kind een half jaar ouderschapsverlof op basis van mijn contract met mijn baas. Ik neem juist dit jaar nog zoveel mogelijk ouderschapsverlof op, omdat de overheid dit jaar daar nog een vergoeding voor geeft. Volgend jaar wordt dit wegbezuinigd. Pas als mijn ouderschapsverlof op is, laat ik mijn contract aanpassen in die zin dat ik dan nog maar 3 dagen in de week werk. Voor mijn zwangerschapsverlof werkte ik 4 dagen in de week.

Witje, daarnaast wil ik de eerste maanden veel meemaken van mijn kindjes. Ik heb lang moeten wachten op het moederschap en het hele traject in het ziekenhuis is heftig geweest, tot aan de bevalling toe. Ik kan nu eindelijk echt genieten. Daarom ben ik heel blij dat het voor mij mogelijk is om dit zo te doen. Ik denk dat het voor mijn kindjes heel goed is dat ik dit jaar thuisblijf.

Overigens liegen de prijzen van de kdv er niet om. Wij hadden ook al offertes opgevraagd voor de tweede helft van 2012. Dat was wel even schrikken, zeker voor twee. Voor 2013 heb ik plek, maar ik moet wel even afwachten wat de prijzen nog zullen worden.

ChrisH, Ik kan me helemaal voorstellen dat je lekker wilt genieten. Je bent lang beziggeweest en eindelijk heb je je wonder. Wel lijkt het me met twee erg zwaar. Dan is het wel eens lekker om even uit huis te zijn. Ku8n je je nu nog niet voorstellen hoor, kreeg ik pas na 9 maanden bij mijn oudste. Nu bij de tweede heb ik al behoefte om af en toe een uurtje ofzo te gaan shoppen met mijn oudste, dus zonder baby/. Vind het wel moeilijk om de kleine achter te laten bij papa, maar aan de adere kant is het heerlijk om even eruit te zijn en lekker te kunnen shoppen zonder de hele tijd in de wieg te kijken of alles goed gaat, of het kleintje het niet te koud heeft etc.

Wel ben je erg snel door je ouderschapsverlof heen als je het nu allemaal opneemt. Maar ik lees dat je daarna je contract laat aanpassen. Ik ga er vanuit dat je straks net zoveel moet betalen als ik. Waarschijnlijk heb je ook een goedbetaalde baan. Wel is het moeilijk hoor om zo een grote stap achteruit te gaan in financien. ook als je zo lang op je kindjes hebt moeten wachten, zal je straks echt schrikken van de prijzen. Maar dat is van later zorg. Nu eerst de aankomende maanden lekker genieten van je kindjes. Het mooie weer komt eraan, dus dat zit goed.

MamavanCarmen, mijn man en ik gaan dit jaar nog kijken of er alternatieve mogelijkheden zijn voor opvang. Voor de zekerheid maar twee plekken gereserveerd. En ik denk dat mijn man en ik ook niet veel zullen terugkrijgen van de overheid wat betreft kinderopvang. Mijn man is zzp´er en heeft nog voldoende werk en inkomen. Mijn inkomen is goed, alleen voor de komende jaren zit ik op de nullijn (ik ben rijksambtenaar). Op dit moment vind ik het niet erg om even wat in te leveren. Eerlijk gezegd hoop ik dat mijn moeder van mening verandert en structureel wil oppassen. Nu helpt mijn moeder incidenteel. Ze heeft zelf ook nog werk in het ziekenhuis, als oproepkracht, en daarmee is ze vaak ook twee tot drie dagen in de week zoet.

En verder ga ik genieten van mijn kindjes en de mooie sportzomer.