Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo iedereen!

Ik begin 12/13 aug met Deca prikken, en daarna de rest van het verhaal.

Ik krijg wel onder narcose de punctie omdat mijn eileider verstopt ligt en omdat ik geopeerd ben geweest aan baarmoederhalskanker.

Maar wat ik graag wil is stap voor stap de ivf periode met jullie doorlopen;-)

Er is zoveel geschreven, maar door de hoeveelheid ben ik het overzicht kwijt.

Mijn eerste vraag is, nadat ik onder narcose de punctie heb gehad, een dag rust moet hebben en daarna een terugplaatsing, hoe lang daarna kan je niet werken? Of moet je rusten, liggen??

Ik heb na de terugplaatsing weekend zag ik.

Wie o wie kan mij wat rustgevende tips geven, want dan kan ik misschien iets met verlof regelen, of ziekmelding?

En mijn tweede vraag, hoe ga je je voelen? Ik moet gewoon werken, en kan je nog sporten op de sportschool? fitnessen of juist niet, of juist geen 'spring' achtige aerobic lesjes?

Posted

Mijn eerste vraag is, nadat ik onder narcose de punctie heb gehad, een dag rust moet hebben en daarna een terugplaatsing, hoe lang daarna kan je niet werken? Of moet je rusten, liggen??

Ik heb na de terugplaatsing weekend zag ik, en ik heb een kantoorbaan en ik rij auto, dus niets spannends of zo.

Dat is verschillend. In principe ben je doorgaans niet beperkt in wat je wel of niet mag, tenzij er complicaties zijn. Hierbij moet je denken aan dreigende overstimulatie (teveel follikels) of als je bijvoorbeeld slecht reageert op de narcose. Je lichaam geeft zelf aan wat wel en niet kan en als je het niet zeker weet kan je arts je natuurlijk ook informeren. Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken (punctie zonder narcose maar met Fortral en Dormicum) en had aan 1-2 dagen rust genoeg, een collega van mij heeft zelfs gewoon gewerkt de middag na de punctie (6 follikels).

Wie o wie kan mij wat rustgevende tips geven, want dan kan ik misschien iets met verlof regelen, of ziekmelding?

Je hoeft je pas ziek je melden als je je ziek voelt. Ik denk als er een weekend tussen zit, dat je wel genoeg bent hersteld maar elke vrouw is verschillend en er komen ook een hoop emoties bij kijken die hun weerslag kunnen hebben. Ik vond het zelf fijn om weer te werken (afleiding) maar anderen nemen juist bewust wat extra verlof.

En mijn tweede vraag, hoe ga je je voelen? Ik moet gewoon werken, en kan je nog sporten op de sportschool? fitnessen of juist niet, of juist geen 'spring' achtige aerobic lesjes?

Ook dat is heel moeilijk te zeggen want elk lichaam reageert anders op de medicatie en op een eventuele innesteling. Dit kan zelfs per poging verschillen. Ik vond zelf het sporten niet prettig vanaf een week stimuleren omdat ik vehoorlijk gezwollen eierstokken kreeg en vervolgens kon je me opvegen door de Utrogestan. Maar ook hier geldt weer, luister naar je lichaam. Sommige ziekenhuizen schrijven enkele dagen tot een week relatieve rust voor (geen sex, sauna's sporten etc). Het ziekenhuis waar wij liepen vond eigenlijk alles prima als mijn lichaam het er maar mee eens was.

De belangrijkste tip die ik je kan geven is, probeer niet je leven op pauze te zetten tijdens een IVF cyclus want je hebt de afleiding, de uitlaatklep en de ontspanning gewoon nodig. Als sporten niet lukt, vind dan iets anders waarmee je je gedachten kan verzetten. Het is al zwaar zat. Je kantoorbaan moet overigens wel te doen zijn, is mij ook gelukt, alleen kan het zijn dat je iets minder...stressbestendig bent ;-)

Heel veel succes en als je nog vragen hebt...nou ja je hebt de juiste plek al gevonden denk ik!

Posted

Ik heb eigenlijk weinig toe te voegen aan het uitgebreide verhaal van Sorpresa! Behalve dan misschien dat ik altijd erg moe en emotioneel ben. Ik plan tijdens de behandelingen geen afspraken, doe wat rustiger aan en probeer toe te geven aan de vermoeidheid (voor zover dat mogelijk is met een rondrennende peuter). Gisteren ging ik paardrijden, maar ik had toch wel wat last van mijn eierstokken, dus ben ik maar gestopt. Het verschilt per vrouw en per keer, dus ik zou zeggen luister gewoon goed naar je eigen lichaam. In principe kan je gewoon werken, net zoals Sorpresa zegt, misschien heb je helemaal geen last van de behandeling en de punctie. Maar als je je toch akelig voelt, kan je je altijd nog ziekmelden. Ik denk dat je dan eerder moet rekenen op een paar dagen (de dag van de punctie en de dag erna) dan op een paar weken.

Sterkte!

Floor

Posted

Op je 1e vraag. Ik kon en mocht niet werken. Door de medicatie heb ik thuis 4 uur geslapen. Zodra ik wakker was heb ik heel veel gedronken (iets van 1,5 a 2 liter). Daardoor gaat ook veel van de medicatie uit je lichaam. De volgende dag voel je je beter, maar ik heb toen ook rustig aan gedaan.

Sporten werd bij mij afgeraden. Zeker 2 dagen voor de punctie en daarna. Veel drinken en qua sport was het lopen of fietsen, maar op een normaal tempo.

Na de terugplaatsing kan je alles doen. Ik heb wel door de Utrogestan bolletjes een uurtje verplicht zitten of als ik thuis ben op de bank liggen.

@ Sorpresa, Je collega ging gewoon weer werken na de punctie??? Ik was daar echt niet toe in staat.. Ik sta er van te kijken... Hoe heeft ze dat volgehouden. Ik kon mijn ogen niet open houden en heb de rit naar huis niet mee gekregen.

Sterkte Dees.

Posted
Hallo, ik ben net 36 jaar en mijn 1e IVF is helaas een feit.

Ik begin 12/13 aug met Deca prikken, en daarna de rest van het verhaal.

Ik krijg wel onder narcose de punctie omdat mijn eileider verstopt ligt en omdat ik geopeerd ben geweest aan baarmoederhalskanker.

Maar wat ik graag wil is stap voor stap de ivf periode met jullie doorlopen;-)

Er is zoveel geschreven, maar door de hoeveelheid ben ik het overzicht kwijt.

Ik heb na de terugplaatsing weekend zag ik, en ik heb een kantoorbaan en ik rij auto, dus niets spannends of zo.

Groetjes!

Hoi, ik ga je vragen vanuit mijn eigen ervaring beantwoorden :)

Ik heb ook een kantoorbaan en doe niets spannends :)

Ik heb wel even een tegenvraag, hoe weet je nu al dat je na de TP weekend hebt? Je weet toch nog niet wanneer je de punctie hebt, aangezien je niet weet hoe snel alles groeit?

Ik heb 2 IVFs gehad en ben beide keren de dag van de punctie tm de dag van de TP thuis geweest, totaal was dat dan 4 dagen (er zat 1 dag langer tussen dan bij jou). Ziek of weekend. Daarna heb ik beide keren mijn normale, niet spannende dingen weer gedaan.

Ik vond het prettig om wat tijd voor mezelf te hebben na die toch heftige periode van prikken en echo's die werd afgesloten met een punctie. Ook vond ik het lichamelijk niet niks (maar ook niet superheftig).

Weet nog heel goed dat ik de 2e keer snel daarna met zware boodschappen liep te tillen en een enorme steek voelde. Schrok me rot, ziekenhuis gebeld, maar dat was helemaal niet erg. Embryootje zit vastgeplakt in de baarmoeder en zulk soort niet spannende dingen maken voor de innesteling iet uit.

Ik zou het afwachten tot die tijd, als je je door de ingreep (de punctie) toch langer ziek mocht voelen, dan meld je je toch gewoon ziek? Van griep weet je ook niet of en wanneer het komt. Van punctie tot en met TP zou ik wel op rekenen, zeker gezien je algehele narcose en dat dat totaal maar 3 dagen is. Dan kan het altijd nog meevallen :)

Ik speel redelijk intensief in een orkest (accordeon), dat kon ik gewoon doen. Tijdens het prikken. Natuurlijk niet meteen na de punctie, wel de week erna. Ook werken ging gewoon. Het lastigste vond ik nog om werk en bestuursfuncties qua planning rond te krijgen, met de echo's, punctie en TP waarvan je niet weet wanneer ze zijn. Dat vond ik echt vervelend.

Het zal ook wel erg afhangen van hoe je reageert, hoeveel follikels je hebt. En jij gaat natuulijk onder volledige narcose (ik kreeg een morfine infuus). Voor innesteling maken dit soort dingen allemaal niet uit, als je je goed genoeg voelt, dan kan het.

Heel veel succes met je behandeling!

Posted

Sja Anna geen idee... Ging bij haar sowieso allemaal van een leien dakje. Eerste ICSI meteen raak enzo. Maar volgens mij hebben ze haar alleen paracetamol gegeven.

• 3 weeks later...
Posted

Bedankt voor je heldere uitleg. De berichten stellen mij wel wat gerust.

Het is inderdaad een beetje onduidelijk omdat je niet weet hoe goed/slecht je je gaat voelen idd.

Ik weet nu in ieder geval dat de dag van de punctie onder gehele narcose, dat ik eind van de dag pas naar huis mag indien ik in orde ben..

Dan werk ik niet de volgende dag, dat lijkt mij niet erg slim ivm de narcose de vorige dag, en dan even afwachten tot de terugplaatsing.

Ik zet hieronder nog een wat overige vragen, zodat iedereen even mee kan lezen. Bedankt voor je bericht!!;-)

Posted

@Sopresa: ik luister idd gewoon maar naar mijn lichaam, bedankt voor jouw heldere uitleg!

@Floor: Heb jij inmiddels wat gehoord?

@SJSLIk ben nog nieuw met de IVF dus ik ga er nu stiekem even vannuit dat ik volgens de afspraak de punctie krijg, en die zou op een woensdag vallen.

Maar je hebt gelijk hoor, ik ga deze ochtend voor een echo en dan hoor ik of ik de Gonal F erbij mag prikken, en dan heb ik volgende week vrijdag de 2e echo. Dan weet ik ook meer hoe het de 1e week van september ervoor staat:-)

@Iedereen;-)........

Het plannen vind ik ook het lastigst in mijn werk.

Ik heb mijzelf nu ook nog eens extra werk op mijn nek gehaald omdat er een leuke nevenfunctie voorbij kwam, die in de toekomst mij goed zal doen...dus ja ik heb gesolliciteerd, ben het geworden ;-)), maar ik moet nu halsoverkop een week een zware training (les) gaan volgen en deze begint al aankomende maandag..

Dat is dus precies de week dat ik ga stimuleren. Ik hoop niet dat ik buikpijn heb of erg moe ben..?? (Wie heeft hier antwoord op;-)

Maar als ik jullie berichten lees, dan moet het kunnen als ik maar niet gek doe, dus ik zit gewoon lekker in de 'les' !

Prive vind ik ook toch wel een lastig punt. Ik doel dan vooral op mijn sociale leven. Dat is namelijk erg druk.

Ik moet steeds vrienden teleurstellen, wel of niet naar die leuke etentjes/verjaardagen/(kinder)feestjes...voor hun gaat het leven door, en ik heb soms 2 uitnodigingen per dag staan in het weekend, erg leuk altijd, en toch wordt er van je verwacht dat je aanwezig zult zijn, omdat je er altijd bent:-)

Wat iedereen ook zegt, je probeert je leven gewoon door te laten lopen, maar dat gaat gewoon niet altijd. Ik merk dat ik wel dag per dag moet aankijken mijn energie is gewoon erg laag.

Nu had ik dat ook een hele periode na mijn herstel van de kanker, mijn hoofd liep over, ik denk dat ik toch toen erg overspannen ben geweest. Ik luister nu naar mijn lichaam, en als ik thuis ben dan ga ik soms gewoon een uurtje liggen uit het werk, voordat ik begin met koken overige dingen te doen.

Ik ben altijd heel sportief, slank en met mijn gezondheid bezig geweest, ik ben nu inmiddels 5 kg aangekomen en niet eens zwanger;-(

Kan dit door de prikken komen? Ik heb het cardio sporten maar ook even gelaten voor wat het is, ik kan met buikpijn nu dat ik ongesteld ben toch niet sporten.

Maar watersporten doe ik ook namelijk graag. Ik heb dit ook even op een laag pitje geparkeerd;-)

Vandaag echo, om te kijken of ik met de Gonal kan beginnen!

Wordt vervolgd!! ;-)) bedankt voor jullie reacties!

Posted

Hoihoi, gefeliciteerd met je nevenfunctie! Of je moe bent of buikpijn krijgt kan ik niet voorspellen, is voor iedereen anders en soms zelfs per cyclus anders. Maar ja om dan maar alvast vanalles op stop te zetten...

Wat het sociale gebeuren betreft begrijp ik je frustratie wel hoor. Wij hebben altijd open kaart gespeeld tegen vrienden, familie, collega's en kennissen. Ik heb dus ook gewoon soms nee gezegd en erbij uitgelegd waarom. Zeker omdat ik babyshowers en eerste verjaardagen heb afgezegd omdat ik t niet trok enzo. Je vrienden verwachten misschien wel altijd een 'ja' van je maar ze zullen het ook accepteren en respecteren als je nee zegt! Gewoon doen wat goed voelt want jouw hartewens gaat gewoon voor!

Je kunt behoorlijk aankomen door prikken, daar is ook ergens een topic over op dit forum. Ik ben zelf steeds de extra kilo's kwijt geraakt als de poging erop zat maar bij sommigen kost het meer moeite. Ik denk dat het ook scheelt dat ik vaak een pauze heb gehad dus niet maand in maand uit aan de hormonen zat. Sporten deed ik ook altijd minder tijdens het spuiten. Wilde dat mijn lichaam de energie zou gebruiken voor de eitjes (ok soms denk ik raar hoor!) en op t eind deden de eierstokken gewoon pijn door teveel follikels.

Wat ik altijd tegen mezelf zei was dit is niet de tijd om dingen te doen omdat het moet van iemand anders of omdat het hoort, wij steken nu al onze energie in de eierfabriek en straks in het koesteren van ons embryo. Mensen die niet begrijpen dat onze wens enkele weken ons leven meer beheerst dan anders begrijpen sowieso niet waar het om draait in ons leven en dat is liefde en geluk. Gelukkig hebben wij mede door onze openheid nooit onbegrip ervaren van onze directe omgeving.

Nou weer genoeg blabla, ik moet ook zo naar de gyn dus ik zou zeggen succes straks en hopelijk mag je gaan beginnen!

• 3 weeks later...
Posted

Hoi Sopresa,

Inmiddels heb ik de punctie erop zitten. 8 eicblaasjes, waarin 7 eitjes;-)

Ik dacht omdat deze onder narcose ging, dat 'het wel zou meevallen' de volgende dag.

Maar integendeel..ik kon niet eens vanuit zit in sta stand komen zonder pijnsteken. Lopen kleine stapjes, en niet verder dan in de woonkamer->wc.

2e dag precies hetzelfde, maar wel nieuws uit het Lab!

4 Embryo's en 2 die 8-cellig waren, 1 7-cellig, en 1 van 5-cellig. De 3e dag terug voor een terugplaatsing.

Er is een mooie 8 cellige teruggeplaatst wat waren wij emotioneel samen, kijkend op de echo.

Ik zit nu 2 dagen na de terugplaatsing en ik heb nog steeds wat pijn in mijn buik en ben super moe.

Dus ik werk nog niet. Ik kon niet eens autorijden omdat die punctie toch wel even herstel bij mij nodig had.

Nu is het wel zo dat ik met medische noodzaak onder narcose moest, en mijn eileider op een heel vervelende plek lagen, en dat ik daar

reeds eerder geopereerd bent bij mijn baarmoederhals, dus misschien blijft dit toch een gevoelige plek voor mij. Ik denk ook dat ik wat vocht in onderbuik

vast hield waardoor er meer druk op mijn lies en eileiders zat.

Nu de utrogesan, en hopen;-)))

Posted

Jeetje zo zie je maar dat je niet kan voorspellen hoe een lichaam reageert! Wel een mooie score qua embryo's! Nu beginnen de slopende dagen dus... Wachten, hopen... En idd emotioneel bij de tp... Ik herinner het me allemaal nog als de dag van gisteren! Ik kijk nog weleens naa de beelden uit de embryoscope. Zo een wonder! Ik hoop dat je buikpijn wel weg trekt, anders gewoon aan de bel trekken he! Nu lekker broeden, veel geluk gewenst en ik ben benieuwd naar het resultaat!

Posted

Ik moest helaas een week na de punctie toch terug naar het ziekenhuis...

na een echo bleken mijn eileiders vol met vochtballen te zitten va ca 3 cm per stuk en er zaten er veel...

Dat verklaade ook mijn pijn en druk.

Het moet met rust rust en nog eens rust en veel drinken overgaan.

Ik kan gewoon nog niet werken, ik heb er zo last van..en ik moet rusten.

Moet ik zeggen dat is elke dag ook rond het middag uur weer instort en super moe ben.

Ook duizeligheid. Ze hebben mijn bloeddruk gemeten en en bloedgeprikt, daar was niets vreemds in te zien.

Ze denken dat het toch doot de utrogestan komt, en ik moet aankomende week een andere fabrikant proberen, misschien dat het door de samenstelling komt.

Ik hou ook vocht vast boven het schaambeen en ook mijn benen tintelen. Mijn Lymfe zijn verwijderd dus misschie zijn dit

extra complicaties, het is heel erg vervelend, en ik dacht inmiddels al aan het werk te kunnen.

Dits is ook het enige bericht wat ik getikt heb tot nu toe;-)

Posted

Jeetje wat heftig zeg! Kan het geen kwaad voor de embryo verder?

Ik zou zeggen rust lekker uit en doe vooral wat de artsen zeggen, het werk loopt echt niet weg!

Posted

@sopresa nee het kan geen kwaad voor de embryo, maar het is echt heel vervelend die druk in mijn eileider.

ik las in een ander bericht in het forum dat het overstimulatie is. maar ik had niet veel opbrengst, echter wel 8 grote..? Iemand?

Posted

Bij overstimulatie zou er geen vocht in je eileiders moeten zitten maar in je eierstokken en buikholte. Misschien komt het ook wel voor bij minder follikels, als je heftig reageert op de medicatie? Je kunt even googlen op OHSS, zo heet het namelijk ook.

Posted

In de eierstok, klopt! moest weer even een onderzoekje doen omdat ik nog steeds last heb, en blijkt dat mijn eierstok heel vervelend achter mijn darmen ligt...Maar t goede nieuws is dat ze toch al een bloedtestje wilde en deze was positief, 'voorzichtig' zei ze, omdat ik wat bloedverlies had. Maar de hcg was goed:-))) Ik kijk deze paar dagen nog even aan, zo spannend! als de ongi maar niet doorzet!

Posted

Toch vast gefeliciteerd! Dit wondertje moet gewoon blijven zitten, je hebt er zoveel voor doorstaan!

Wel minder van het bloedverlies! Hopelijk is het niks en gewoon een laatste opruiminkje zodat je de komende acht maanden een lekker nestje hebt :-)